Maaike
Net ingestapt
Ik heb het gevoel dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd door de dealer.
Heb een Mazda 2 DE uit 2010 gekocht op zomerbanden. In een aanbieding zaten daar voor €200 een gebruikte winter set bij die ik later op de auto zou laten monteren, gezien ze er geen op voorraad hadden.
Paar weken later laten monteren en sinds dien problemen.
Bij 120kmh begon het stuur hevig te trillen/schudden en moest je hem stevig vasthouden. Teruggebeld met het probleem, week daarop kon ik langskomen voor een afspraak.
De garage heeft toen alle vier de banden uitgebalanceerd. Monteur had proefgereden en het probleem zou opgelost moeten zijn. Het trillen in het stuur werd zowaar minder. Echter was het trillen in het stuur nog wel aanwezig en begon nu bij 130 de hele auto te trillen alsof het een trilplaat was. De trilling in het stuur was dan zo goed als weg.
Week later weer terug. Met monteur meegereden en die constateerde de klachten. Wielen er weer af en op de balanceermachine. Half uur later kwam hij terug met het bericht dat alle vier de wielen gecontroleerd waren en dat er twee te weinig lood hadden en heel licht gecupt waren, daarnaast voorbanden naar achter gelegd. Vreemd dat dat eerder niet opgevallen was, of dat het, mocht het de vorige keer niet aanwezig geweest zijn in ieder geval geen invloed heeft gehad op hoe de auto reed. Hij zei ook proefgereden te hebben en bevestigde dat het opgelost moest zijn.
Vervolgens ga rij ik direct daarna weg en wat schetst mijn verbazing. Het probleem is nog steeds aanwezig met als kanttekening dat nu ook het stuur scheef staat. Meteen omgedraaid en terug gegaan, want dat kan natuurlijk niet. Ipv het oplossen het erger maken.
De balie aangsproken en die zeiden dat het vreemd was dat het probleem nog aanwezig was, en zeer zeker curieus dat het stuur ook nog scheef stond omdat ze daar niks mee gedaan hadden, alleen maar met de wielen. Persoon achter de balie heeft stukje gereden met mij ernaast. (zelfde stuk als mijn terugweg, en tevens de proefrit met de monteur aan het begin) Ja, trillingen waren nog steeds aanwezig, maar dat het stuur scheef stond dat kwam waarschijnlijk omdat je automatisch tegenstuurt tegen de wind (De storm van afgelopen weekeind die nog steeds raast). Wel raar in mijn ogen dat de heen en terugweg van datzelfde stukje (tegengestelde windrichting) het stuur dezelfde afwijking naar rechts had. Maar volgens hem was dat gewoon vanwege de wind en had hij er geen probleem mee. Daarnaast stond het stuur op lagere snelheid wel recht bij hem, dit heb ik zelf niet goed kunnen constateren toen ik reed. Visueel was ook te zien dat het stuur scheef stond op momenten terwijl we rechtuit gingen op hogere snelheid (100+).
Oplossing volgens hun, gecupte banden die voorop liggen moeten vervangen worden, dus gaan ze zoeken naar twee andere winter voorbanden.
Naar mijn idee weet ik niet waar ze daar mee bezig zijn. Maakt niet uit welke kant ik namelijk op rijd. Het stuur staat nu constant scheef als ik rechtuit wil. Goed is het in ieder geval niet.
Ik heb ook het gevoel dat twee nieuwe banden het probleem niet op gaan lossen omdat het niet uit maakt welke van de banden voor of achterop liggen. Mij lijkt eerder dat de oplossing zou zijn om dan alle vier de banden te vervangen. Ik blijf namelijk heen en weer rijden en tijd vrij maken voor afspraken met de garage, terwijl ik er niks mee opschiet en zij, zo het lijkt, het probleem niet vast kunnen stellen. Alleen kunnen beamen dat het uit de winterset komt.
Weten de technici hier toevallig wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit het beste aan kan pakken. Zo in het vooruitzicht zie ik dat op korte termijn ik nog minimaal 4 keer naar de garage kan. 1x andere banden, 1x terug omdat ik verwacht dat het probleem niet opgelost is, 1x uitbalanceren (houden ze blijkbaar van), 1x om de overige 2 banden te vervangen.
Wat is jullie kijk hierop en gezien mijn beschrijving van het probleem, kan dit op te lossen zijn met twee nieuwe banden?
Edit: Ik heb zelf kunnen bevestigen dat ook met lage snelheden het stuur scheef naar rechts staat. Zet je het stuur recht, dan trekt de auto naar links.
Heb een Mazda 2 DE uit 2010 gekocht op zomerbanden. In een aanbieding zaten daar voor €200 een gebruikte winter set bij die ik later op de auto zou laten monteren, gezien ze er geen op voorraad hadden.
Paar weken later laten monteren en sinds dien problemen.
Bij 120kmh begon het stuur hevig te trillen/schudden en moest je hem stevig vasthouden. Teruggebeld met het probleem, week daarop kon ik langskomen voor een afspraak.
De garage heeft toen alle vier de banden uitgebalanceerd. Monteur had proefgereden en het probleem zou opgelost moeten zijn. Het trillen in het stuur werd zowaar minder. Echter was het trillen in het stuur nog wel aanwezig en begon nu bij 130 de hele auto te trillen alsof het een trilplaat was. De trilling in het stuur was dan zo goed als weg.
Week later weer terug. Met monteur meegereden en die constateerde de klachten. Wielen er weer af en op de balanceermachine. Half uur later kwam hij terug met het bericht dat alle vier de wielen gecontroleerd waren en dat er twee te weinig lood hadden en heel licht gecupt waren, daarnaast voorbanden naar achter gelegd. Vreemd dat dat eerder niet opgevallen was, of dat het, mocht het de vorige keer niet aanwezig geweest zijn in ieder geval geen invloed heeft gehad op hoe de auto reed. Hij zei ook proefgereden te hebben en bevestigde dat het opgelost moest zijn.
Vervolgens ga rij ik direct daarna weg en wat schetst mijn verbazing. Het probleem is nog steeds aanwezig met als kanttekening dat nu ook het stuur scheef staat. Meteen omgedraaid en terug gegaan, want dat kan natuurlijk niet. Ipv het oplossen het erger maken.
De balie aangsproken en die zeiden dat het vreemd was dat het probleem nog aanwezig was, en zeer zeker curieus dat het stuur ook nog scheef stond omdat ze daar niks mee gedaan hadden, alleen maar met de wielen. Persoon achter de balie heeft stukje gereden met mij ernaast. (zelfde stuk als mijn terugweg, en tevens de proefrit met de monteur aan het begin) Ja, trillingen waren nog steeds aanwezig, maar dat het stuur scheef stond dat kwam waarschijnlijk omdat je automatisch tegenstuurt tegen de wind (De storm van afgelopen weekeind die nog steeds raast). Wel raar in mijn ogen dat de heen en terugweg van datzelfde stukje (tegengestelde windrichting) het stuur dezelfde afwijking naar rechts had. Maar volgens hem was dat gewoon vanwege de wind en had hij er geen probleem mee. Daarnaast stond het stuur op lagere snelheid wel recht bij hem, dit heb ik zelf niet goed kunnen constateren toen ik reed. Visueel was ook te zien dat het stuur scheef stond op momenten terwijl we rechtuit gingen op hogere snelheid (100+).
Oplossing volgens hun, gecupte banden die voorop liggen moeten vervangen worden, dus gaan ze zoeken naar twee andere winter voorbanden.
Naar mijn idee weet ik niet waar ze daar mee bezig zijn. Maakt niet uit welke kant ik namelijk op rijd. Het stuur staat nu constant scheef als ik rechtuit wil. Goed is het in ieder geval niet.
Ik heb ook het gevoel dat twee nieuwe banden het probleem niet op gaan lossen omdat het niet uit maakt welke van de banden voor of achterop liggen. Mij lijkt eerder dat de oplossing zou zijn om dan alle vier de banden te vervangen. Ik blijf namelijk heen en weer rijden en tijd vrij maken voor afspraken met de garage, terwijl ik er niks mee opschiet en zij, zo het lijkt, het probleem niet vast kunnen stellen. Alleen kunnen beamen dat het uit de winterset komt.
Weten de technici hier toevallig wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit het beste aan kan pakken. Zo in het vooruitzicht zie ik dat op korte termijn ik nog minimaal 4 keer naar de garage kan. 1x andere banden, 1x terug omdat ik verwacht dat het probleem niet opgelost is, 1x uitbalanceren (houden ze blijkbaar van), 1x om de overige 2 banden te vervangen.
Wat is jullie kijk hierop en gezien mijn beschrijving van het probleem, kan dit op te lossen zijn met twee nieuwe banden?
Edit: Ik heb zelf kunnen bevestigen dat ook met lage snelheden het stuur scheef naar rechts staat. Zet je het stuur recht, dan trekt de auto naar links.