2010 Mazda 2 DE. Stuur trilt bij 120kmh, bij 130kmh schudt de hele auto

Maaike

Net ingestapt
Ik heb het gevoel dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd door de dealer.
Heb een Mazda 2 DE uit 2010 gekocht op zomerbanden. In een aanbieding zaten daar voor €200 een gebruikte winter set bij die ik later op de auto zou laten monteren, gezien ze er geen op voorraad hadden.
Paar weken later laten monteren en sinds dien problemen.
Bij 120kmh begon het stuur hevig te trillen/schudden en moest je hem stevig vasthouden. Teruggebeld met het probleem, week daarop kon ik langskomen voor een afspraak.
De garage heeft toen alle vier de banden uitgebalanceerd. Monteur had proefgereden en het probleem zou opgelost moeten zijn. Het trillen in het stuur werd zowaar minder. Echter was het trillen in het stuur nog wel aanwezig en begon nu bij 130 de hele auto te trillen alsof het een trilplaat was. De trilling in het stuur was dan zo goed als weg.

Week later weer terug. Met monteur meegereden en die constateerde de klachten. Wielen er weer af en op de balanceermachine. Half uur later kwam hij terug met het bericht dat alle vier de wielen gecontroleerd waren en dat er twee te weinig lood hadden en heel licht gecupt waren, daarnaast voorbanden naar achter gelegd. Vreemd dat dat eerder niet opgevallen was, of dat het, mocht het de vorige keer niet aanwezig geweest zijn in ieder geval geen invloed heeft gehad op hoe de auto reed. Hij zei ook proefgereden te hebben en bevestigde dat het opgelost moest zijn.
Vervolgens ga rij ik direct daarna weg en wat schetst mijn verbazing. Het probleem is nog steeds aanwezig met als kanttekening dat nu ook het stuur scheef staat. Meteen omgedraaid en terug gegaan, want dat kan natuurlijk niet. Ipv het oplossen het erger maken.
De balie aangsproken en die zeiden dat het vreemd was dat het probleem nog aanwezig was, en zeer zeker curieus dat het stuur ook nog scheef stond omdat ze daar niks mee gedaan hadden, alleen maar met de wielen. Persoon achter de balie heeft stukje gereden met mij ernaast. (zelfde stuk als mijn terugweg, en tevens de proefrit met de monteur aan het begin) Ja, trillingen waren nog steeds aanwezig, maar dat het stuur scheef stond dat kwam waarschijnlijk omdat je automatisch tegenstuurt tegen de wind (De storm van afgelopen weekeind die nog steeds raast). Wel raar in mijn ogen dat de heen en terugweg van datzelfde stukje (tegengestelde windrichting) het stuur dezelfde afwijking naar rechts had. Maar volgens hem was dat gewoon vanwege de wind en had hij er geen probleem mee. Daarnaast stond het stuur op lagere snelheid wel recht bij hem, dit heb ik zelf niet goed kunnen constateren toen ik reed. Visueel was ook te zien dat het stuur scheef stond op momenten terwijl we rechtuit gingen op hogere snelheid (100+).

Oplossing volgens hun, gecupte banden die voorop liggen moeten vervangen worden, dus gaan ze zoeken naar twee andere winter voorbanden.

Naar mijn idee weet ik niet waar ze daar mee bezig zijn. Maakt niet uit welke kant ik namelijk op rijd. Het stuur staat nu constant scheef als ik rechtuit wil. Goed is het in ieder geval niet.
Ik heb ook het gevoel dat twee nieuwe banden het probleem niet op gaan lossen omdat het niet uit maakt welke van de banden voor of achterop liggen. Mij lijkt eerder dat de oplossing zou zijn om dan alle vier de banden te vervangen. Ik blijf namelijk heen en weer rijden en tijd vrij maken voor afspraken met de garage, terwijl ik er niks mee opschiet en zij, zo het lijkt, het probleem niet vast kunnen stellen. Alleen kunnen beamen dat het uit de winterset komt.

Weten de technici hier toevallig wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit het beste aan kan pakken. Zo in het vooruitzicht zie ik dat op korte termijn ik nog minimaal 4 keer naar de garage kan. 1x andere banden, 1x terug omdat ik verwacht dat het probleem niet opgelost is, 1x uitbalanceren (houden ze blijkbaar van), 1x om de overige 2 banden te vervangen.

Wat is jullie kijk hierop en gezien mijn beschrijving van het probleem, kan dit op te lossen zijn met twee nieuwe banden?

Edit: Ik heb zelf kunnen bevestigen dat ook met lage snelheden het stuur scheef naar rechts staat. Zet je het stuur recht, dan trekt de auto naar links.
 
Maar op die zomerbanden was het goed? Dan ligt dat getril aan die set winterbanden, al weet ik nog niet hoe. Curieus is wel die scheefstand van het stuur of - als het daarvan komt - het trekken naar links.....als alleen de wielen gebalanceerd zijn en er verder niets aan de auto gedaan is kan dat alleen maar een andere oorzaak hebben........blijft er niet een remklauw hangen? Als de schijf daarbij te warm geweest is kan dat zelfs het getril veroorzaken en zou het alleen maar toeval zijn dat het ongeveer samenvalt met die bandenwissel.
 
Op zomerbanden reed het prima. en het naar links trekken/het stuur dat scheef staat is pas sinds de laatste keer dat ik ben geweest (vandaag). Het trillen in het stuur heeft ie inderdaad al gedaan sinds dat de winterbanden er onder zijn gelegd. Het trillen ging toen met zelfs 150 niet weg en werd eigenlijk alleen maar erger naarmate ik harder reed. Dat werd met de eerste balancering beter, maar toen kreeg ik er wel twee verschillende trillingen voor terug. Een rond de 120, waar het stuur trilt, net zoals hij voor het uitbalanceren deed, alleen minder erg. Rond de 130 trilt de hele auto, alsof het een trilplaat is. Als je 140 rijdt is het echter weg.
Vandaag dus weer "uitgebalanceerd" en wielen omgelegd van voor naar achter. Maakt geen verschil. En sinds vandaag ook dat ie naar links trekt als het stuur recht staat.
 
Ik zougewoon eens een andere garage proberen. Een goede bandenboer die fatsoenlijk kan balanceren en uitlijnen.
wellicht moeten de wielen aan de auto gebalanceerd worden om het probleem op te lossen.
 
Hoogteslag in één of meer banden? Doorgezakt karkas in een band? Zijn het originele velgen? Verkeerde wielbouten/moeren gebruikt? Centreerringen niet gemonteerd igv LM velgen?
 
Daar ben ik juist huiverig over. Op dit moment wordt alles, al dan niet met gezeur van mijn kant, kostenloos uitgevoerd. Het kost me alleen tijd en brandstof. De auto komt ook niet bij een of ander handelaartje vandaan maar bij een van de grootste autodealergroeppen uit de regio. Des te vreemder vind ik het dat dit de indruk is die ze achterlaten, terwijl ze echt op klanttevredenheid pushen.

Het liefste heb ik ook dat een andere garage er naar kijkt, maar daarvan zullen de kosten wel erg hoog zijn en ik kan me zo voorstellen dat ze bij de dealer er ook niet op zitten te wachten.
Het feit dat de problemen erger zijn geworden in plaats van minder (het naar links trekken dat is ontstaan) baart me echter wel zorgen over hoe het aangepakt wordt.
 
Volgens de monteur waren twee banden licht gecupt, maar zat er geen hoogteslag in en waren de wielen ook niet krom. Het gaat om stalen velgen die ergens uit hun eigen voorraad zijn gehaald zover ik weet.
Maar als er met één band iets aan de hand is, zou je toch verschil moeten merken met of ie voor of achter ligt. Zo op het oog kan ik ook niks geks ontdekken aan de banden zelf.
 
Er zitten glimmend nieuwe moeren op als ik tussen de wieldoppen kijk. Ik ga er niet vanuit dat dat de moeren zijn die al bijna 10 jaar op de auto zitten.
 
Maaike zei:
Ik heb het gevoel dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd door de dealer.
Heb een Mazda 2 DE uit 2010 gekocht op zomerbanden. In een aanbieding zaten daar voor €200 een gebruikte winter set bij die ik later op de auto zou laten monteren, gezien ze er geen op voorraad hadden.
Paar weken later laten monteren en sinds dien problemen.
Bij 120kmh begon het stuur hevig te trillen/schudden en moest je hem stevig vasthouden. Teruggebeld met het probleem, week daarop kon ik langskomen voor een afspraak.
De garage heeft toen alle vier de banden uitgebalanceerd. Monteur had proefgereden en het probleem zou opgelost moeten zijn. Het trillen in het stuur werd zowaar minder. Echter was het trillen in het stuur nog wel aanwezig en begon nu bij 130 de hele auto te trillen alsof het een trilplaat was. De trilling in het stuur was dan zo goed als weg.

Ik begrijp hieruit dat het 2e hands winterbanden zijn? De vraag is wat de vorige eigenaar met de banden heeft gedaan, misschien een stoeprand meegepakt.

Zijn de wielen van staal? Het kan zijn dat hiervoor bouten/moeren met een afwijkende vorm moeten worden gebruikt.

Wat het trekken naar rechts, zijn alle 4 de banden van dezelfde bandenmaat en hebben ook de velgen exact dezelfde maat?
2 verschillende bandenmaten/wielmaten lins/rechts op op 1 as kan een vreemd effect op het stuur hebben ...
 
Ik zou de zomerbanden weer laten monteren en de garage een andere set winterbanden laten verzorgen.
 
Klinkt alsof ze de auto hebben uitgelijnd zonder het stuur eerst 100% recht te hebben gezet. Ik zou zeggen een keertje opnieuw uitlijnen, zomerbanden terug onder de auto, die 200 Euro terugvragen en de winterset lekker daar laten.
Zijn we winterbanden wel alle vier van hetzelfde merk en de zelfde maat?
 
Zijn 4 Continental winterbanden, zo ver ik weet ook 4 dezelfde, want ze komen wel van 1 voertuig af en hebben redelijk gelijke slijtage.
Dat uitlijnen zou daarnaast alleen nodig moeten zijn op het moment dat ze aan de ophanging hebben gezeten vandaag, waarvan ze zeggen dat ze dat niet gedaan hebben. Echter staat het stuur wel scheef. De vorige keer had ik al mijn bedenkingen met hoe ze te werk gaan, gezien de monteur toen na afloop van balanceren en proefrit ook vertelde dat het probleem opgelost was (niet het geval). Vandaag hetzelfde als de vorige keer, alleen met bijkomstigheid dat het stuur nu ook nog scheef staat.

Voor zover wil ik zelf niet aan de auto gaan zitten, voor het geval het dan ineens mijn schuld is dat er iets fout is, dus de winterbanden laat ik er nu opliggen. Zolang ik niet boven de 110 kom dan is er weinig aan de hand.
Is het handig om ze nog twee banden te laten vervangen en dan maar geld terug te vragen mocht het dan niet goed zijn? Op zich vind ik een winterset wel handig om er bij te hebben, slijten de zomerbanden ook minder hard.
Of kan ik beter morgen met ze aan de telefoon gaan om maar geld terug te vragen voor de winterset en de zomerset er maar onder te laten leggen?
 
Die trillingen zou ik in ieder geval niet accepteren, gaat uiteindelijk ook ten koste van de de wiellagers.
Als je met die zomerbanden geen last hebt dan die erop en afzien van die winterset, je kunt t.z.t. desnoods ook nog 4-seizoenenbanden onder de auto gaan zetten.
 
Maaike zei:
Week later weer terug. Met monteur meegereden en die constateerde de klachten. Wielen er weer af en op de balanceermachine. Half uur later kwam hij terug met het bericht dat alle vier de wielen gecontroleerd waren en dat er twee te weinig lood hadden en heel licht gecupt waren, daarnaast voorbanden naar achter gelegd. Vreemd dat dat eerder niet opgevallen was, of dat het, mocht het de vorige keer niet aanwezig geweest zijn in ieder geval geen invloed heeft gehad op hoe de auto reed. Hij zei ook proefgereden te hebben en bevestigde dat het opgelost moest zijn.
Vervolgens ga rij ik direct daarna weg en wat schetst mijn verbazing. Het probleem is nog steeds aanwezig met als kanttekening dat nu ook het stuur scheef staat. Meteen omgedraaid en terug gegaan, want dat kan natuurlijk niet. Ipv het oplossen het erger maken.

Vind het apart dat het trekken naar 1 kant optrad nadat de banden/wielen van voor naar achteren zijn verwisseld.
Ik zou de garage vragen na te gaan of alle wielen van exact dezelfde maat zijn.
Een afwijkende et-waarde aan 1 zijde (verder naar buiten of naar binnen staan van een wiel) kan vreemde reacties in het stuurwiel geven.
 
Wat @haarr zegt. Zomerset er terug op, als de trillingen dan weg zijn, ligt het aan de winterset en niet aan de auto. Dan regelen ze maar een andere set. Vwb scheef stuur, bandenspanning in orde?
 
Ik heb de garage net aan de telefoon gehad en duidelijk doorgegeven dat het stuur scheef staat. Daarnaast heb ik ook voorgesteld om inderdaad gewoon de zomerbanden er weer onder te leggen en het bedrag van de winterset terug te storten.
Ze gingen overleggen, en dan zou ik nog van ze horen. We zien het wel.
In ieder geval ga ik aangeven dat er als de zomerbanden er op liggen of andere winterbanden op liggen iemand mee rijd om samen te controleren dat het goed is voordat ik akkoord ga met de "reparatie". Mag nu toch wel eens een keer goed zijn.
 
Terug
Bovenaan