20.000km maar €14.000, of 75.000 en €11.000

A

Anoniem

Guest
We willen graag een recente Ford Fiesta kopen, met niet teveel kilometers op de teller. Nu twijfelen we heel erg over welke van de twee we dan gaan kopen. De ene heeft een lagere kilometerstand, 20.000, maar is zo'n 3000 euro duurder dan die met 75.000 kilometer op de teller. Het enige verschil in de kenmerken is dat de auto van 75.000km Cruise Control heeft en die van 20.000km een motor met 10pk meer heeft. De Cruise Control is altijd nog toe te voegen op de duurdere auto en de motor maakt voor ons niet uit. Beide auto's komen uit 2018. Beide ex-lease auto's met ingevuld onderhoudsboekje.

De auto's lijken voor ons identiek, behalve de kilometerstand. We rijden zo'n 10-15 duizend km per jaar. De distributieriem moet vervangen worden na 244.000km of 10 jaar, iets waar wij voorlopig niet tegenaan gaan lopen.

Mijn vraag is, wat is verstandiger? Is die 3000 euro terug te verdienen in lage onderhoudskosten of waarde over 3/4 jaar bijvoorbeeld?

Met jullie kilometrage maakt de waarde over een jaar of vier niet heel veel uit denk ik.
Rond de 100dkm kan het zijn dat je de remblokken en eventueel schijven moet vervangen. Maar de blokken zijn normaal rond de 60dkm ook al een keer aan vervanging toe. Veel verschil zal het dus niet maken.
Als de auto's verder identiek zijn zou ik die €3000 in de zak houden.
Zijn het beide de 1.0 EcoBoost? Want die ken ik niet met 10pk verschil. Je hebt de 95/100pk en de 125pk in de Fiesta dacht ik.

Barri zei:
Zijn het beide de 1.0 EcoBoost? Want die ken ik niet met 10pk verschil. Je hebt de 95/100pk en de 125pk in de Fiesta dacht ik.

https://www.vaartland.nl/index.php/occasion/ford/fiesta/1-1-86pk-executive-5-drs/rz-833-d
https://www.carnext.com/nl-nl/autos/ford/fiesta/wf0j-jt61-99u3/

Er staat bij beide 1.1, ik heb me vergist in de pk's, die verschillen iets meer dan dat. De 20.000 is 86 en de 75.000 is 69/71 denk ik

Je ziet dit vaak in de markt. Een prijsverschil van 5,5 cent per extra gereden kilometer. Blijkbaar willen de mensen 5,5 cent per kilometer extra betalen voor een auto met minder gereden kilometers. Aan jou de keuze. Als je geen duidelijke voorkeur hebt zou ik voor de laagste aanschafprijs gaan. Dan heb je om te beginnen €3.000 in de achterzak.

Je zegt heel stellig dat de motor je niet uit maakt, maar 69PK is wel heel weinig voor deze Fiesta en maakt het een zeer trage auto. Maakt misschien voor jullie niet uit, maar ik zou zeker een proefrit overwegen.

De Fiesta 1.1 (dus zonder turbo) vind ik persoonlijk niet heel prettig rijden. 70pk is mijns inziens te weinig voor de ruim 1.000kg die je op gang moet brengen; 85pk is minimaal.
Als er financieel nog wat ruimte is, zou ik eerder gaan voor deze 100pk titanium of deze 100pk ST-Line. Beide voorzien van de fijne turbomotor met 6-bak (ipv 5-bak bij 1.1) en een luxere uitrusting (o.a. climate control) met fijne stoelen (betere ondersteuning dan de Trend-stoelen).

Groot verschil hoor tussen deze 2 auto's.
Niet alleen de motor is natuurlijk veel beter/sterker in de ene maar ook de uitrusting is veel beter, gewoon een veel luxere uitvoering.
Zou dus altijd voor de versie met sterkere motor en betere uitrusting kiezen.

Of ik een auto zou kopen bij Vaartland is een ander verhaal, niet dat ik slechte recensies heb gelezen of nare dingen heb gehoord maar heb er gewoon geen goed gevoel bij ofzo. Op 1 of andere manier klik ik altijd meteen weg als ik dat grote overdreven gele logo van Vaartland bij een auto zie verschijnen. Geen idee waarom eigenlijk.

De Executive Ken ik niet als uitrustingsniveau. Het lijkt een Titanium.
Ik zou ook een 1.0 EcoBoost zoeken, eventueel zelfs van het vorige model.

Edit: bij de tweede keer aanklikken van de advertentie krijg ik die blauwe bij Carnext niet meer te zien. Gereserveerd zag ik nog even over het beeld schieten.

Edit2: weer wat duurder, maar als ik voor een Fiesta in de markt zou zijn zou ik gaan voor een 1.0 EcoBoost Titanium in een leuk kleurtje:
<https://www.autoweek.nl/occasions/ford/fiesta/51533602/1-0-ecoboost-100pk-titanium-trekhaak-bo/>

Afgezien van motor en uitrusting:

De voordelige, €3k verschil verdien je nooit terug. Sterker nog, jullie moeten overwegen boven de ton te zoeken. Latere kosten zijn altijd beter te behappen dan direkt nu.

De motor: met 10.000km zou ik me daar ook niet druk over maken. 65pk kan prima en hij is oerdegelijk.
Meer vermogen geeft wel naast snelheid een stuk rust en comfort. Probeer eens een proefrit met zo'n turbomotor en wat meer kilometers erop. Puur verstand en degelijkheid: de 1.1 motor.

Leuke wagens, Fiesta's.

Als je een fiesta koopt, neem dan een Ecoboost: dat rijdt zó veel lekkerder dan die 65pk.
Eigenlijk niet alleen door de pk's maar met name door koppel bij lage toeren. Dat merk je direct bij een proefrit en dat raad ik je dan ook aan.
Over kilometer hoef je je niet zo druk te maken.
Bij mijn fiesta na 7 jaar en 100000km nog geen lampje hoeven te vervangen.

Bij 60.000 km is er wel een wat duurdere beurt nodig en dan zijn de bandjes ook bijna aan vervanging toe.

Heeft iemand ervaring met de recente Fiesta’s op lange afstanden? Zijn de stoelen een beetje goed?

Ik las ook dat mensen storen aan de lage toeren bij de turbo motor en dat de auto helemaal trilt.

Niet al té laag in de toeren rijden dus..... Zit waarschijnlijk niet voor niets een versnellingsbak in de auto. Stoelen geven vaak een erg persoonlijke ervaring over het zitcomfort. Ze zitten voor mij (1.82m) niet verkeerd.

Henk 7698167 zei:
Heeft iemand ervaring met de recente Fiesta’s op lange afstanden? Zijn de stoelen een beetje goed?

Ik las ook dat mensen storen aan de lage toeren bij de turbo motor en dat de auto helemaal trilt.
Ik heb 1,5 jaar lang 270km per dag gereden in een titanium uitvoering. Voor mij (1m87) zijn de stoelen prima.
Met lage toeren en trillen nooit iets gemerkt.

Terug
Bovenaan