2 auto's op de zaak waarvan 1 prive

Gus 6385844

Net ingestapt
Binnenkort verloopt mijn leasecontract met 4% bijtelling. Ik ben DGA (zelfstandige). Ik heb een beetje lopen rekenen en met de hoeveelheid zakelijke (30.000 per jaar) en privé (5000 km per jaar) kilometers kom ik op het volgende idee uit.

- Ik neem een leuke benzine youngtimer als familie auto, ik zorg dat ik er 10% zakelijk mee rij en betaal bijtelling over de dagwaarde
- Ik lease een elektrische auto (fiat 500 oid) en hier ga ik alleen zakelijk mee rijden en een ritten admin bijhouden.

Als we aannemen aan dat de benzine prijs zo hoog blijft als hij nu is, kost me dit evenveel als alleen de youngtimer voor alle zakelijke km's gebruiken. Zijn er meerdere die dit doen, en mag dit überhaupt?

Tips zijn welkom!

Ja lijkt mij geen probleem, de belastingdienst mag niet over jouw bedrijfsvoering oordelen. Iemand kan een grote 4x4 willen voor bij de agrarische klanten en een EV voor bij de stadse, puur om imago of praktische parkeermogelijkheden.

30.000 / jaar is stevig qua comfort en range lijkt me dat niet bij een 500e passen. Of is het heel gespreid 120km keer 250 werkdagen?

Het zal best een zorgeloze en fijne auto zijn, die Fiat E 500, maar voor 30.000 km/jaar? Dat zou ik een iets grotere E-auto nemen, zoals een E Corsa of E 208. Maak een uitgebreide proefrit voordat je beslist.

Twee auto's zakelijk registreren en alleen over één daarvan bijtelling betalen, kan. Doe ik ook. Op site van Belastingdienst staat daar duidelijke uitleg over. De spelregels zijn heel simpel en gelijk aan wanneer je één auto zou registreren met één van beide keuzes:
- voor de auto mét bijtelling: lekker rijden en nergens naar omkijken,
- voor de auto zonder bijtelling: verklaring géén privégebruik aanvragen, ritregistratie secuur doen.

Welke auto('s) je kiest en welk fiscaal regime je kiest, is helemaal aan jouzelf. Precies zoals Vorq al schrijft, ga je zelf over die eigen keuzes. Vervolgens moet je je wel nauwkeurig en 'gezagsgetrouw' houden aan de regeltjes die bij de keuze(s) horen.

Terug
Bovenaan