2.0 TDI 110PK VS 1.6 TDI 105 PK

Welke zou jij aanschaffen?

• Totaal aantal stemmers
    29
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebbers,

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een vervanger voor mijn Punto Evo 1.3 Multijet uit 2010.
In eerste instantie keek ik naar een Seat Leon (1P facelift 2010/2010) maar vind het prijsverschil met de Golf nihil en vind de Golf van die tijd een wat frisser model. Nou is er erg veel aanbod aan Golfjes op Mobile.de etc.
Inmiddels heb ik twee auto's op het oog waaronder een 2.0 TDI 110 PK 119gr. uit 2009 en een 1.6 TDI 105 PK uit 2010. De auto's die ik op het oog heb hebben rond de 100.000 km.
Wat is het verschil tussen deze twee motoren? Heeft eentje specifiek problemen, rijdt de één beter dan de ander?
Een ander aspect is het verbruik van deze twee motoren. Ik begrijp dat 1 op 20 zoals bij de Punto niet haalbaar is, maar waar kan ik reëel op rekenen bij deze twee motoren?

Alvast bedankt,

PK.

Volgens de verbruiksmonitor hier op de autoweek site moet je met een 1.6TDI makkelijk ook 1 op 20 kunnen halen, er staat 1 110pk tussen en die verbruikt ook nog een 1op19. Wat het koppel betreft zit er geen verschil in en het verschil van 5 pk merk je ook niet. Ik zou persoonlijk voor de 2.0 gaan.
Ik zou helemaal geen Golf willen, je betaald te veel voor wat je krijgt.

Als je dan toch voor een vag wilt gaan.
Zou ik persoonlijk de 1,6 nemen.
Die motor heeft veel minder problemen dan de 2,0.

En dan welk model je zou nemen. Zou ik gewoon kijken wat de uitrusting is. Die het beste bij jou past zou ik kiezen. Maar ga sowieso met beide rijden voor het verschil. (de 1,6 dan)

Ik ben pas naar Duitsland geweest met een Golf VII 1.6 TDI. Voelt echt een paar klasses hoger aan dan mijn Punto Evo. En met 130/140 op de teller toch nog zuiniger dan 1:20 (4,9l/100km) gereden met 3 man aan boord. Heel niet gek dus! (y) De VI zal iets minder zuinig zijn, maar uit ervaring weet ik dat de Punto Evo boven de 110 a 120 ook echt niet zuinig meer is.

Barri zei:
Ik ben pas naar Duitsland geweest met een Golf VII 1.6 TDI. Voelt echt een paar klasses hoger aan dan mijn Punto Evo.\

Zo gek is dat niet, een Punto valt ook een klasse lager dan een Golf, die is te vergelijken met een Polo.

Aan TS , waarom kijk je niet voor een Bravo, die is 10 keer mooier en is te krijgen met een betrouwbare jtd-motor.

Barri zei:
Ik ben pas naar Duitsland geweest met een Golf VII 1.6 TDI. Voelt echt een paar klasses hoger aan dan mijn Punto Evo. En met 130/140 op de teller toch nog zuiniger dan 1:20 (4,9l/100km) gereden met 3 man aan boord. Heel niet gek dus! (y) De VI zal iets minder zuinig zijn, maar uit ervaring weet ik dat de Punto Evo boven de 110 a 120 ook echt niet zuinig meer is.

Het verbruik van de Punto was ontzettend afhankelijk van wind heb ik gemerkt. Een snelweg rit met 130 km/u kon in de zomer uitkomen op een gemiddelde van 4,8l/100km maar in de winter met wind en regen heb ik weleens een gemiddelde gehad van 6,5l/100km bij 130k/u.

Monsieur Le Loure zei:
Barri zei:
Ik ben pas naar Duitsland geweest met een Golf VII 1.6 TDI. Voelt echt een paar klasses hoger aan dan mijn Punto Evo.\

Zo gek is dat niet, een Punto valt ook een klasse lager dan een Golf, die is te vergelijken met een Polo.

Aan TS , waarom kijk je niet voor een Bravo, die is 10 keer mooier en is te krijgen met een betrouwbare jtd-motor.

Ik heb de JTD totaal niet als betrouwbaar ervaren. Dit is ook de reden dat ik niet een tweede keer een Italiaanse auto koop.
Met mijn eisen (MRB klasse 290-311, max 1250kg en gemiddeld rond 1 op 20 + meer ruimte dan Punto EVO) blijft er weinig keuze over. Heb nog een Megane Bose gezien met 1.5 DCI maar daar las ik slechte verhalen over. De Leon vind ik net zo duur als een Golf VI maar minder mooi.

De 1,5 dci is erg betrouwbaar juist.
MITS goed onderhouden.
De olie moet optijd vervangen worden, anders krijg je lager schade.

De Renault Megane 3 1.5 DCI is een goede en betrouwbare auto, en scherp geprijst, de lagerproblemen van de 1.5 DCI zijn opgelost rond 2005.

1.5 Dci van Renault. Of je die nu in Megane of Laguna vorm hebt. Prima motor.

Voorheen waren ze echt ongelooflijk gevoelig voor onderhoud, nu zijn ze relatief gevoelig. Maar dat houd dan alleen in dat je hem gewoon op tijd nieuwe olie en filters moet geven en dan is het een hele fijne auto.
Sommige Megane's schijnen niet al te prettig te zijn qua rammeltjes in het interieur. Maar ja, dan loop je gewoon weg en pak je de volgende, staan er voldoende te koop.

Zelf zou ik kiezen voor de 1.6 TDI, uit mijn kennissenkring hoorde ik hier goede berichten over, ik heb er zelf ook mee gereden en moet zeggen dat het een prettige motor is. In deze klasse zou ik zeker de Renault Megane 3 1.5 DCI en Ford Focus diesel op het lijstje zetten.

De Megane is een goede en zeer voordelige auto, en er is veel aanbod, de Golf is best duur, en juist niet zo goed als de meeste mensen denken.

Casanova zei:
Die 2.0 TDI is waarschijnlijk een pompverstuiver. Als dat zo is, niet aan beginnen.

Wellicht een iets oudere techniek maar wel uitontwikkeld. Heb zelf de 2.0 in een audi a4 en bevalt me goed, wel een turbogat en korte powerband, maar als hij gaat gaat hij als een beest (voor 140pk...) Verder ook zuinig, denk gemiddeld 1:18 a 1:19 over 40.000km waarvan 90% snelweg waarbij ik me gewoon aan de snelheid hou. Prima score voor een klasse groter en zwaarder en verouderde techniek mijns inziens.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Tornado rode Golf VI uit 2010 met 1.6 TDI 105 PK Bluemotion Technology. Dit is de variant met 107 gr/km. Ik had onderweg naar de Golf nog een leuke Megane gezien maar vanwege de opties en de staat van de Golf toch hiervoor gekozen (Park Assist, Schuifdak, Stoelverwarming etc.) Inmiddels een gemiddeld verbruik van 1 op 19 tegenover 1 op 20 van de Punto Evo. Ik snap niet dat mensen voor zo weinig verschil in kosten (Verbruik bijna hetzelfde, op snelweg zelfs zuiniger en maar 10 euro MRB per maand meer) nog kiezen voor de zogenaamd zuinige Polo's, Ibiza's of Punto's. Ik hoop dat ik met deze motor minder problemen zal ondervinden dan met de Punto Evo!

Omdat het een leuk autootje is?

Nee maar gefeliciteerd en hopelijk houd je er veel plezier van.

Casanova zei:
Die 2.0 TDI is waarschijnlijk een pompverstuiver. Als dat zo is, niet aan beginnen.

De 81kW/110pk/119gram 2.0 TDI is een commonrail, heb hem zelf ook. M.i. is de 1.6 TDI (die de topicstarter nu dus heeft) de betere keuze. Deze is soepeler, sneller en veel trillingsvrijer. Die 110pk heeft geen oliepomp met balansmodule dus het voordeel is wel dat het beruchte zeskant asje niet stuk kan gaan want die zit er niet in.

Achter de 110pk 2.0 TDI zit een bak met erg lange verhoudingen die hem zuinig maar ook erg traag maakt. Daarnaast is het ook geen sterke bak in de zin van dat de lagers snel lawaai beginnen te maken. Veel hebben een bak die enorm giert in de 4. Heb zelf al m'n 3e bak (2e garantie, 3e zelf betaalde revisie incl nieuw vliegwiel en koppeling).

Terug
Bovenaan