1k aan onderhoud of nog een andere auto?

Nesjka

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ben vandaag bij de garage geweest aangezien ik al ander half week met piepende remmen rij. Uiteindelijk kwam de monteur met een offerte dat ik minimaal 800 euro moet investeren aan onderhoud om door apk te komen.. Het gaat om de remschijven + blokken. Voorste remleidingen vervangen. Achterremleiding schuren en coating aanbrengen tegen de roest wat er nu op zit. Inclusief achterremmen openmaken en schoonmaken. De monteur gaf aan over de leidingen dat het kwam doordat de auto oud begint te worden. Het gaat om een 2003 Astra G.

Aangezien ik over 2-3 jaar een nieuwe auto wil halen van 2 jaar oud. Wat is het verstandigst om te doen? ik ben bij een andere garage langs geweest en kreeg zelf 1500 euro voor de astra G. De auto heeft op dit moment 106000 kilometers.

Ik vindt zelf 800 euro overdreven voor een auto van 2003 die nog maar ongeveer 1k-1.5k waard is..

Even bij een andere garage gaan informeren wat het onderhoud moet kosten. Als het ding verder nog goed is, klinkt het wel alsof het de investering waard is.

Ik vind 1500 Euro best wel een aardig bod voor zo'n auto.
Best de moeite van het overwegen waard daar een ander goedkoop tweedehandsje in betere staat van te kopen waar je die 2 jaar mee volmaakt.
Scheelt je die 800 Euro.

Andere garage zoeken, remmen van een Astra zijn niet zo ingewikkeld. Piepende remmen zijn niet per definitie "versleten" voorste remslangen vervangen is ook niet zo veel werk, remleiding achter een beetje opschuren en in de tectiel zetten ook niet. Google maar eens op remschijven & blokken Opel Astra en zie wat de onderdelen kosten. Er zijn garage's die je bang praten (dingen aandikken) laten voorkomen dat iets heeel erg is. Trap er niet in en kijk ergen anders.

Pepe 41, met een ander tweedehandsje koop je (waarschijnlijk) een ander zijn achterstallig onderhoud. Lekker die remmetjes (laten) maken.

En dan nog iets: een garage bied echt geen €1500 voor een auto waar nog €800 in de remmen geïnvesteerd moet worden. Dat zegt wel iets over garage nummer 1

Wat is het alternatief, een andere auto kopen voor 1500 euro?
Reken dan ook op 800 euro aan achterstallig onderhoud.
Iedere auto heeft onderhoud nodig en dat kan soms best oplopen.

Piepende remmen is volgens mij ook een typisch Opel kwaaltje.
De Combo en de Agila van mijn oma hebben het allebei , en mijn vader die automonteur is heeft de achter remmen van de Agila vervangen maar ze piepen nog steeds.

Mr PMG zei:
Pepe 41, met een ander tweedehandsje koop je (waarschijnlijk) een ander zijn achterstallig onderhoud. Lekker die remmetjes (laten) maken.

Dat heb je natuurlijk voor een groot deel zelf in de hand als je een beetje kijk hebt op auto's, of iemand kent die er een beetje verstand van heeft.
En als je dat niet bent/ die niet kent:
Bij de Astra weet je zeker dat je deze kosten gaat krijgen, bij een andere auto niet.
Bovendien kun je die kosten van achterstallig onderhoud ook bij de Astra krijgen. Dat de remmen gedaan zijn betekent niet dat je de komende 2 jaar onderhoudsvrij zult rijden.

Mr PMG zei:

+1

De genoemde zaken vind ik onder standaard onderhoud vallen. De kans dat een volgende auto ook standaard onderhoud nodig heeft is vrij groot (nu of binnen 2 jaar zeker). Je lost er dus niet veel mee op om een andere auto te kopen. Lekker houden die auto dus. Scheelt je een investering in een andere auto. OP je huidige schrijf je echt niet heel veel meer af.

Pepe41 zei:
Ik vind 1500 Euro best wel een aardig bod voor zo'n auto.
Best de moeite van het overwegen waard daar een ander goedkoop tweedehandsje in betere staat van te kopen waar je die 2 jaar mee volmaakt.
Scheelt je die 800 Euro.

Voor € 800 weer een goed onderhouden auto hebben of voor € 1.500 + € 800 een ander barrel kopen? Ik zou het wel weten.

Een '03 Astra met 106k km op de klok kan m.i. nog jaren mee.

Een veel voorkomende maar in mijn optiek volledige verkeerde aanpak: onderhoudskosten vergelijken met de dagwaarde.

Gewoon die remmen laten maken. Remmen slijten bij elke auto, dus feitelijk heb je nu gewoon normaal onderhoud, die remleidinkjes even meepakken is omdat je geen €3000 afschrijving per jaar hebt zoals bij een nieuwe auto.

Je kan niet gratis rijden (een auto uit 2003 kost niks meer aan afschrijving). Een andere auto kopen voor 2 jaar is ook onzin. Je zit dan flink onder de garantiegrens van €4500 en je kan dan alles tegenkomen.

Is die 800 euro met een beurt? Dan vind ik het wel meevallen. Bij een oude auto ben je zo nu en dan wat meer kwijt aan onderhoud als er wat vervangen moet worden.

Als de auto na de APK weer in goede staat is dan zou ik er lekker mee doorrijden.
Vraag ook even wat het kost bij de Opel dealer en hoe lang die bezig zijn met vervangen. Ik weet uit ervaring dat die ook niet zo duur zijn met het vervangen van de remleidingen.

V0RQ zei:
Een veel voorkomende maar in mijn optiek volledige verkeerde aanpak: onderhoudskosten vergelijken met de dagwaarde.

Gewoon die remmen laten maken. Remmen slijten bij elke auto, dus feitelijk heb je nu gewoon normaal onderhoud, die remleidinkjes even meepakken is omdat je geen €3000 afschrijving per jaar hebt zoals bij een nieuwe auto.

Je kan niet gratis rijden (een auto uit 2003 kost niks meer aan afschrijving). Een andere auto kopen voor 2 jaar is ook onzin. Je zit dan flink onder de garantiegrens van €4500 en je kan dan alles tegenkomen.
Dat is juist de enige aanpak, een auto van 2000 euro is het niet waard om nog eens 2000 euro aan onderhoud in te steken.
Maar voor 800 euro heb je geen andere auto die geen onderhoud nodig heeft.

Mc1 - zei:
Is die 800 euro met een beurt? Dan vind ik het wel meevallen. Bij een oude auto ben je zo nu en dan wat meer kwijt aan onderhoud als er wat vervangen moet worden.

Als de auto na de APK weer in goede staat is dan zou ik er lekker mee doorrijden.
Vraag ook even wat het kost bij de Opel dealer en hoe lang die bezig zijn met vervangen. Ik weet uit ervaring dat die ook niet zo duur zijn met het vervangen van de remleidingen.

De 800 euro is niet inclusief een beurt. Op zich rijdt hij geweldig. Maar zie ik gewoon heel veel ouderdom verschijnselen zoals het lak die is ook al slecht geworden wanneer je met een stukje tape op me autolak plakt dan trek je het lak gelijk eraf. Ook de verbruik is wat meer geworden als eerst. Nu zit ik als ik geluk heb met een volle tank aan de 450-500 km..

Het liefst wil ik er nog 2 jaar erin rijden maar als de remleidingen al ten onder gaan ouderdomsverschijnselen wat zal er dan nog meer eraan gaan leiden volgendjaar? maar m'n andere kant zegt van wanneer ik een andere auto koop voor 2 jaar. Die zal ook zijn kosten meebrengen en waarschijnlijk meer dan de Astra.

Over de piepende remmen. Kwam de persoon van de garage mee dat het gepiep aangeeft dat de remmen onder de wettelijke minimum zit kwa dikte??
Ook gaf hij nog aan dat een remblok dikker is als de ander wat ik ook vaag vondt. De garage zelf staat heel goed aangeschreven dus ik weet niet wat ik moet geloven en wat niet..

zombies zei:
V0RQ zei:

Dat is juist de enige aanpak, een auto van 2000 euro is het niet waard om nog eens 2000 euro aan onderhoud in te steken.

Die redenering zou correct zijn als de dagwaarde gelijke tred houdt met de te verwachten resterende levensduur van de auto. In praktijk is dat alleen niet zo. Stel dat je voor eur 2000,- nog 10 jaar zorgeloos in die auto kunt rijden (hypothetisch, geef ik toe) dan is dat zeker wel een verstandige keus. Dat anderen geen 2000 willen neerleggen omdat de auto er niet zo fris meer uitziet als een jonger exemplaar is daarbij jammer, maar geen reden om maar met dat gedrag mee te doen. In dat opzicht zijn oudere auto's eigenlijk veel te goedkoop als je het vergelijkt met hoe lang ze nog mee kunnen.

zombies zei:
V0RQ zei:

Uhh ja juist..... zal maar niet bekend maken hoeveel geld ik in mijn auto's steek (en dat is nog preventief ook ;) )

Als je over 2 jaar toch een andere jong gebruikte auto wil kopen nu ff door deze zure apel heenbijten en die 800 erop stuk slaan. Nu tijdelijk wat anders kopen is echt geld weggooien

zoek een goede lokale garage of zet de klus op zo'n site waar garages op kunnen inschrijven, vraag wel om OEM-kwaliteit remschijven en blokken, grote kans dat je voor iets minder al klaar bent. Dan nog 2 jaar doorrijden, is ie dan nog APK-waardig (en dat zal best) dan krijg je er altijd nog wel 1.000 euro voor.

Lycan Capri zei:
zombies zei:
V0RQ zei:

Uhh ja juist..... zal maar niet bekend maken hoeveel geld ik in mijn auto's steek (en dat is nog preventief ook ;) )

Als je over 2 jaar toch een andere jong gebruikte auto wil kopen nu ff door deze zure apel heenbijten en die 800 erop stuk slaan. Nu tijdelijk wat anders kopen is echt geld weggooien
Al steek je er een miljoen in, je auto is het niet waard.

zombies zei:
Lycan Capri zei:
zombies zei:
V0RQ zei:

Al steek je er een miljoen in, je auto is het niet waard.

Voor jou niet nee
Voor mij wel;) daarbij vind ik het zonde om oude (echte) auto's weg te gooien en er een modern stuk blik voor terug te kopen;)

audilovertje zei:
Piepende remmen is volgens mij ook een typisch Opel kwaaltje.
De Combo en de Agila van mijn oma hebben het allebei , en mijn vader die automonteur is heeft de achter remmen van de Agila vervangen maar ze piepen nog steeds.

Grappig. De remmen van mijn beide auto's piepen OOK, mijn vader is OOK autotechnicus en zegt OOK dat er niets aan de hand is.

zombies zei:
V0RQ zei:
....

Je zou ongeveer kunnen stellen dat een auto van €2000 waar €2000 aan verspijkerd wordt daarna €4000 waard is. Ik als koper zie namelijk die van jou staan alvorens het onderhoud: remmen, schokbrekers, uitlaat, banden, distributie, grote beurt: niet gedaan.
Kijk ik echter een week later dan zie ik die van jou staan: Alles tiptop in orde, kan ik zo weer een jaar of twee mee rijden. Lijkt me zeker wat waard.

Dit is trouwens ook hoe de occasionmarkt werkt, jij ruilt hem in voor 2k, de handel verpijkert hem (geen BTW, lage arbeidskosten, onderdelen in bulk voor inkoop) en voor 4k gaat hij weer op de markt en is iemand er weer jaren blij mee.

Het enige wat op een gegeven moment gaat tellen is dat de arbeid voor complexe zaken steeds meer gaat kosten dan een gebruikte ander exemplaar. Een motor en versnellingsbak vervangen voor een nieuwe zou weer jaren plezier kunnen geven, maar voor die kosten kan je ook een exemplaar zoeken waarbij de motor 'toevallig' nog goed is.

V0RQ zei:
zombies zei:
V0RQ zei:
....

Je zou ongeveer kunnen stellen dat een auto van €2000 waar €2000 aan verspijkerd wordt daarna €4000 waard is. Ik als koper zie namelijk die van jou staan alvorens het onderhoud: remmen, schokbrekers, uitlaat, banden, distributie, grote beurt: niet gedaan.
Kijk ik echter een week later dan zie ik die van jou staan: Alles tiptop in orde, kan ik zo weer een jaar of twee mee rijden. Lijkt me zeker wat waard.

Dit is trouwens ook hoe de occasionmarkt werkt, jij ruilt hem in voor 2k, de handel verpijkert hem (geen BTW, lage arbeidskosten, onderdelen in bulk voor inkoop) en voor 4k gaat hij weer op de markt en is iemand er weer jaren blij mee.

Het enige wat op een gegeven moment gaat tellen is dat de arbeid voor complexe zaken steeds meer gaat kosten dan een gebruikte ander exemplaar. Een motor en versnellingsbak vervangen voor een nieuwe zou weer jaren plezier kunnen geven, maar voor die kosten kan je ook een exemplaar zoeken waarbij de motor 'toevallig' nog goed is.
Alleen het grote probleem is dat de auto dus geen 4000 euro waard is, van onderhoud word een auto iets meer waard maar niet het bedrag dat je er insteekt, hij zal niet in waarde dalen maar zeker niet in waarde verdubbelen.

Netoj zei:
Aangezien ik over 2-3 jaar een nieuwe auto wil halen van 2 jaar oud.

2/3 jaar kan er best wat voorkomen nog met zo'n oud beestje. Kun je net zo goed direct een nieuwere auto kopen.

Overigens was mijn Astra G cabrio nog ouder, en verroeste remleidingen is een puntje maar niet duur om te vervangen. Klinkt alsof je hem zo hebt gekocht met achterstallig onderhoud of geen regelmatig onderhoud hebt gegeven. Die 800 euro lijkt me het niet waard zo in dit geval. Zou voor de zekerheid nog ff aan een andere garage vragen.

Netoj zei:
Ben vandaag bij de garage geweest aangezien ik al ander half week met piepende remmen rij. Uiteindelijk kwam de monteur met een offerte dat ik minimaal 800 euro moet investeren aan onderhoud om door apk te komen.. Het gaat om de remschijven + blokken. Voorste remleidingen vervangen. Achterremleiding schuren en coating aanbrengen tegen de roest wat er nu op zit. Inclusief achterremmen openmaken en schoonmaken. De monteur gaf aan over de leidingen dat het kwam doordat de auto oud begint te worden. Het gaat om een 2003 Astra G.

Ik zou maar eens naar een andere garage gaan, € 800,= voor dat genoemde klusje is simpelweg te duur.

En houd er verder rekening mee dat je die € 800,= bij een nieuwe jonge auto jaarlijks ook minimaal kwijt bent, alleen dan niet aan onderhoud maar aan afschrijving... en het onderhoud komt er dan nog bij.
Dus als die Astra verder nog geheel goed is dan zou ik me nog niet eens zo heel druk gaan maken om deze onderhouds-kostenpost.

Terug
Bovenaan