1e "eigen auto": B-segment ocassion - €5-6k

Rene 1558354

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Zoals het onderwerp aangeeft ben ik me aan het oriënteren om een eerste "eigen" auto te kopen. Dit heeft te maken met het feit dat ik per jan 2022 van werkgever wissel waardoor ik mijn lease auto kwijtraak.

Huidige situatie:
- Man, 188cm,
- Renault Clio Tce 90 Energy limited. Deze loopt bijna af (heb hem al eens een jaar verlengt)
- Gemiddeld 25k km per jaar
- Meer dan tevreden met de auto (ook na 4 jaar).

Toekomstige situatie zal qua km ongeveer op de 20k per jaar zitten (inclusief privé). Ik ben voornamelijk degene die in de auto rijdt (koop hem ook zelf), mijn partner zo nu en dan voor korte stukjes. Ik rijd de auto deels stad en deels snelweg (woon in het centrum van Nijmegen, moet naar Arnhem). Gezien het feit dat ik tevreden ben met de Clio zoek ik in principe een soortgelijk formaat. Ik twijfel ergens om eens te kijken naar de echte kleine autotjes (aygo, twingo etc). Vraag me af of dit met mijn postuur haalbaar is.

Dus wat zoek ik?
B segment (voorkeur)
Brandstof: Benzine
Zuinig - 1 op 15km zou prettig zijn
Een merk/model die niet bekend staat als "problematisch"
advies van jullie... ;)

Qua budget lijkt er "op het oog" welk wat leuks tussen te zitten. Onderstaand een aantal die ik zelf tegen kwam:

Ford Fiesta:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-fiesta-1-25-trend-a-c-elek-pakket-5-drs-boekjes-nw-apk-benzine-blauw-d6f8ba84-ab1c-48c4-9769-83166903ef96?cldtidx=13&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=860810283

Renault clio:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-clio-1-2-tce-expression-airco-navigatie-trekhaak-benzine-blauw-91b6f0b2-ac3e-45aa-a748-6d183f88ab0a?cldtidx=10&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=1279661886

Seat Ibiza:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/seat-ibiza-1-2-airco-5-drs-benzine-blauw-d1198d9d-9532-48f8-802a-e24c19105dce?cldtidx=7&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-924031552

Fiat Punto Evo: (heb gelezen dat deze erg betrouwbaar is??)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/fiat-punto-evo-1-2-pop-lichtmetalen-velgen-benzine-grijs-a8e4fd96-6e39-433e-868a-cc0bb384db88?cldtidx=5&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-1686148431

Valt hier op basis van deze info iets zinnigs over te zeggen? Ik ben niet handig en heb geen verstand van auto's.. Mijn partner heeft een soort van wens (is een eis hoor geloof me) geen licht grijs / zilvere wagen.. ;P

Iemand tips? Vallen van dit lijstje bepaalde modellen af ivm "probleempjes" ? Staan sommige juist bekend als betrouwbaar? Waar let ik op? Ik zoek nu een afweging tussen km stand en leeftijd. Ter plaatse zal ik me moeten verdiepen in het onderhoud neem ik aan.

Andere tips op basis van deze wensen?

Dank allemaal!

Wat is je budget dan ongeveer?
Een A-segmenter hoef je niet helemaal af te schrijven: ik ken wat langere mensen die een Volkswagen Up rijden.

De auto's die jij laat zien hebben, behalve die Clio, een relatief kleine motor, zonder turbo. Dat is wel even wennen na de Clio denk ik.

Best leuke keuzes.

De Ford Fiesta, Renault Clio en Fiat punto Evo zijn prima keuzes in dit segment.

De Ibiza zou ik niet kiezen, deze auto staat bekend om de matige betrouwbaarheid, en heeft ook nog wel eens dure motorproblemen.

De gekozen motoren bij de Clio, Fiesta en Punto staan heel goed aangeschreven.

Bij de Clio heb je de krachtigste motor. Deze 1.2 werd toen al jaren geproduceerd en is later voorzien van een turbo. De problemen die je leest gaan niet over deze motor maar over een andere 1.2 in ĺatere modellen.

De 1.2 van de Punto is zeer degelijk maar is met 69 pk zeker aan de zwakke kant. Ik zou een Punto met 1.4 motor kiezen.

Een alternatief is de Alfa Mito die veel techniek met de Fiat deelt. Let bij de Fiat en Alfa wel op de versnellingsbak, luister goed. De lagers willen nog wel eens stuk gaan. Kijk dus of de bak soepel schakelt en geen ruisende geluiden maakt.

Veel succes.

Barri zei:
De auto's die jij laat zien hebben, behalve die Clio, een relatief kleine motor, zonder turbo. Dat is wel even wennen na de Clio denk ik.
Dat valt mij ook op. Het is maar wat je zoekt natuurlijk, maar in ieder geval de Fiësta die je daar laat zien is geen strepentrekker (en dat is met chiptunen ook niet op te lossen). Ik zou je daarom willen adviseren om sowieso even een proefrit te maken in een dergelijke auto. En als je van een beetje vlot doorrijden houdt (dat hoeft echt niet om stoplichtsprintjes te gaan hoor), dan zou ik toch even zoeken op auto's met iets meer vermogen. Maar nogmaals: dat is heel persoonlijk. Laat je vooral geen duurdere auto aanpraten om iets wat een ander belangrijk vindt ;)

Aanvullend: over die Punto's hoor ik heel wisselende verhalen van mensen (eigenaren) in mijn omgeving. Even uit mijn hoofd zijn de diesels redelijk bulletproof, de benzineversies absoluut niet. Ik ken meerdere mensen die regelmatig met hun Punto bij de garage stonden voor het één of ander. En wellicht zit daar ook weer verschil tussen bepaalde uitvoeringen/bouwjaren, durf ik zo niet te zeggen. Mogelijk dat iemand hier daar wat meer over kan zeggen. (Het is een vrij gangbaar model, dus ik denk van wel).

Dank allemaal voor de reacties.

Ik moet bekennen dat ik dusdanig weinig verstand heb van het motorblok in een wagen. Al die getallen die je tegenkomt, 0.9, 1.2., .1.4 etc, snap er geen drol van. Ik weet dat mijn huidige clio ook weinig pk heeft, (edit; volgens mij zie ik dat mijn clio 90pk heeft, wel meer dan ik dacht) maar er zit idd wel een turbo in. Ben zelf wel van het hard optrekken en dit lijkt soms nodig om goed mee te komen op de linkerbaan. GIng er wel vanuit dat ik mijn rijstijl wellicht iets moest aanpassen. Ik wil zuiniger met mijn eigen wagen zijn dan dat ik nu met de lease ben.

Dus:

- Seat ibiza valt af in verband met betrouwbaarheid.

- Fiat Punto - leuk wagentje maar weinig kracht (1.2. 69pk) voorstel van iemand is om voor de 1.4. te gaan, deze kom ik minder tegen in mijn zoekopdracht. Zie wel veel 0.9 (ook met meer PK's)

Wellicht kan iemand mij kort uitleggen wat nu het verschil is / waar ik beter naar kan kijken. Kom bv deze tegen (zou ik nooit kopen met die stickers) Maar deze heeft ook slecht s69 pk..
https://www.autoscout24.nl/aanbod/fiat-punto-evo-1-4-italia-sport-edition-benzine-wit-8c06684d-cec1-446d-a1c6-af5851ecb854?cldtidx=17&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=1934609619

Of 0.9 met meer Pk's:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/fiat-punto-evo-0-9-twinair-pop-airco-lichtmetalen-velgen-au-benzine-wit-d6a9b795-42a1-47d1-9375-d0044bbd8b0e?cldtidx=2&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-27905805

- Ford Fiesta - Ook geen powerhouse toch. Verder zoeken naar meer PK's ?

Wat betreft de tip over de alfa mito: Ik heb ergens in mijn hoofd dat alfa's duur zijn in onderhoud. Zal wel ergens vandaag komen en totaal niet gefundeerd (net als het idee Frans is slecht). Erg leuk autotje moet ik zeggen! Zoals deze:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-mito-0-9-twinair-progr-airco-lm-velgen-media-benzine-zwart-7a0f461a-235d-498e-b54b-91fda1cbfc39?cldtidx=6&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-532537591

Proefrijden is sowieso een goede. Ik ben maar 1 auto gewend en dat is mijn huidige. Vind het geen powerhouse maar hij kan vlot rijden als je hem goed op z'n staart trapt ;)

Naast pk moet je ook naar koppel krijgen je huidige renault heeft veel koppel omdat die een turbo heeft

De 0,9 twinair van fiat raad ik persoonlijk af

Het koppel is inderdaad wat je het meeste merkt, dat geeft je de acceleratie. Over het algemeen gaat het wel hand in hand: meer pk's is doorgaans meer koppel, maar de turbo's hebben daar inderdaad wel invloed op. Voor de Fiësta zou ik persoonlijk even doorkijken naar een versie met meer power. Volgens mij heeft dit model ook een motorisering met (circa) 100 pk. Dit zijn dacht ik allemaal versies zonder turbo, nieuwere Fiësta's hebben dat wel (Ecoboost motoren, staat doorgaans wel in de modelnaam genoemd). Vaak kan je het aan de motorinhoud wel redelijk zien in dit segment. Een 1.0 of lager zal doorgaans al snel een turbo hebben. Hoger heeft die ofwel niet (en dan staat meer motorinhoud voor meer power), of het wordt in combinatie met een turbo ook een lekker vlot model. En wat beter of slechter is, daar kun je over dimdammen. Een turbo is ook weer een draaiend deel dat kapot kan, maar in de huidige tijden van downsizing ontkom je er bijna niet aan.

Die Fiesta is wel een fijne auto hoor. Inderdaad geen strepentrekker, maar het is voldoende als je hem een beetje op toeren houdt. Verder is het ook een vrij probleemloze motor. Een ecoboost ga je voor dit geld niet vinden.

Aandachtspunten:
- Kofferbakontgrendeling gaat na verloop van tijd stuk (het vervangende onderdeel is voor 8 euro via Ali-express te koop)
- Lekkage in de kofferbak is een voorkomend probleem; altijd even in de reservewielkuip kijken
- Wielschermen achter kunnen gaan roesten doordat er zand tussen het metaal en de vilten bekleding komt
- Schroefveren voor kunnen breken na verloop van tijd

Ligt allemaal aan wat je gewend bent. Een 1.1 71 pk Fiesta komt ook meer dan prima mee met het verkeer en op de snelweg. Ik vertrouw die kleine turbo blokjes niet zo op de lange termijn, zeker niet in ‘goedkope’ auto’s.

Liefst heb je een Fiesta 1.4. 97 pk en geen turbo.

Fiat punto heb je ook met een 1.4tjet motor. Dit is met 120pk en een turbo, wellicht een interessante optie.

Terug
Bovenaan