---

Mijn vader had het zelfde in zijn 320E van 1996.

Bleek toen dat de massa van de accu slecht was. (Na alles vercangen van ontsteking tot brandstoff)

De invloed van buitenaf is dus een tunnel.

Paar gedachtes:
Zou een bepaalde frequentie binnen de tunnel storing geven op de ontsteking?

Zou de wisseling van luchtvochtigheid en temperatuur in zo’n tunnel van invloed zijn?

Ik ken de tunnels niet, maar gaan deze tunnels echt steil de diepte in of blijven ze vrij vlak? Zou bergje af/bergje op van invloed kunnen zijn?

Misfire hoeft niet per se aan de ontsteking te liggen, het kan ook de brandstoftoevoer zijn. Daar zou ik het ook eerder zoeken, mogelijk zijn injectoren of zelfs een luchtmassameter de oorzaak, zonder dat er een foutcode voor gelogd wordt.

Het zal toch met de aansturing van de ontsteking te maken hebben. Volgens mijn beste herinnering heeft deze auto een verdelerloze ontsteking, met een "wasted spark." Aangezien de overslag op cilinder 1 en 4 is en deze op dezelfde bobine/eindtrap zitten.

De meeste Ka's van dit bouwjaar hebben een ingegoten bobine, wat in feite 2 bobines zijn: 1 bobine voor cilinder 2 en 3, en eentje voor 1 en 4.
De foutoorzaak kan van alles zijn, tot aan een defect motormanagement aan toe.

Meest gangbare verdachte is de laagspanningsstekker op de bobine (geoxideerd) of een draadbreuk in de kabelboom hiervan. Een massaprobleem is minder waarschijnlijk omdat de bobine massagestuurd is en je daar subiet een foutcode van krijgt, plus dat je dan tevens misfires op de overige cilinders zou hebben.

De link met tunnels kan ik absoluut niet leggen.....Ik vermoed dat er bergaf hetzelfde probleem zal ontstaan, wat me toch terugbrengt naar een slecht contact of een draadbreuk. De motor kantelt, waardoor slecht contact ontstaat.

Terug
Bovenaan