-

Als je volledig instuurt dan zou je pomp goed moeten kunnen horen "overlopen". Hoor je dit wel? Of hoor je helemaal niks tijdens het sturen?

Een lichte auto als de Ka zal inderdaad niet zwaar sturen als er maar een klein beetje snelheid is.
 
Het kan zijn dat de vloeistof vervangen is en daarna niet is ontlucht (bubbels horen er normaal niet te zijn) Dit is de verhelpen door het stuur te draaien tot de maximale uitslag in beide richtingen met het dopje van de voeistof er af. En dit zowel met als zonder draaiende motor (auto op een glad oppervlak zetten is wel een aanrader)

Mocht dat geen soelaas bieden zal je eens naar alle ophangingsdelen moeten kijken. Stuurkogels of fuseekogels met speling of een defect rubber kunnen ook dit soort klachten geven. Zelfs defecte schokdempers.
Mocht dat allemaal in orde zijn kun je de auto eens laten uitlijnen. Ook dat kan een hoop schelen. Doe dit sowieso als je iets aan je ophanging moet vervangen.
 
Bubbelen zal de vloeistof niet echt doen. Mijn ervaring met Ford is, is dat je de vloeistof heel goed ziet lopen, en dat hij met behoorlijk kracht terug in het vaatje stroomt. Het lijkt wel op bubbelen. Maar lucht heb je zo uit het systeem, door twee keer heen en terug te sturen, liefst met de wielen van de grond.

Op grond van je verhaal lijkt de stuurpomp het goed te doen. Bij volledig insturen hoor je dat hij flink eraan staat te trekken. De drukopbouw is er dus.
Dat hij niet terug gaat naar de middenpositie, ligt niet aan de pomp. Dat heeft echt met je stuur, of met de wielophanging of je veerpootlagers te maken.

Is de stuurkolom verstelbaar? Zo ja, haal deze een paar keer heen en weer. Kruiskoppelingen hebben bij Ford een mooie rubber tussenschijf, deze wil nog wel eens scheuren. Is dat allemaal in orde, dan verdenk ik dat je stuurhuis een zwaar punt heeft (misschien agv. een vroegere aanrijding/stoeprand oid.)

Zonder brug/assteunen is dat heel lastig te bepalen.
 
Zit het wel in de stuurbekrachtiging? Klinkt alsof er een stuurkogel vast zit. Dat moet je dan wel snel laten repareren voordat die kogel afbreekt...
 
Terug
Bovenaan