17.000 km gasklephuis kapot

Eloir 9302541

Net ingestapt
Mijn Skoda is 1,5 jaar oud met +-17.000km op de teller. Onlangs begon het EPC lampje te branden, noodstand 30km -> binnen gebracht in de garage en het resultaat is dat de gasklephuis kapot was. Vreemd op 17.000 km's maar gelukkig onder garantie vervangen. Toen ik mijn auto net had bleek dat mijn ene koplamp maar 20% licht gaf in vergelijking met de andere die perfect werkte. Alsook een nieuwe lamp in. Binnen een paar maanden verloopt mijn garantie, wat als er dan weer iets kapot gaat? Pechauto?

Je hebt fabrieksgarantie, maar daarnaast heb je ook rechten als consument, als je gasklep weer zo snel stuk gaat moeten ze hem weer vervangen, je mag immers aannemen dat hij langer meegaat dan 17dkm.

De grote vraag is natuurlijk of het dan gewoon werkelijk stuk is, of dat het dan alleen maar dermate vervuild is dat het niet meer goed werkt?
Voor een garagebedrijf zal de conclusie in beide gevallen simpelweg vervangen zijn aangezien dat in de praktijk meestal de goedkoopste (snelste) manier is, maar ik ken ook genoeg handige hobbyisten die zo'n "defect" gasklephuis na goed reinigen weer prima goed functionerend kunnen krijgen.

De hoge werkplaatstarieven houden de vervangingsmarkt wel in stand, en de emissie-eisen (vaak i.c.m. bepaalde rijstijlen) zorgen er wel voor dat bepaalde motordelen gevoelig(er) zijn en blijven voor vervuiling vervanging.

Het gasklephuis bij mijn Octavia was na 40.000 km kapot. Het is een algemeen probleem van de 1.0 liter blokjes, gebeurt ook vaak dus bij Ibiza's, Polo's etc.
Bij mij ook netjes vervangen onder garantie. Een voordeel...deze heb je al gehad in de garantie in ieder geval.

VTS 16v zei:
Het gasklephuis bij mijn Octavia was na 40.000 km kapot. Het is een algemeen probleem van de 1.0 liter blokjes, gebeurt ook vaak dus bij Ibiza's, Polo's etc.
Bij mij ook netjes vervangen onder garantie. Een voordeel...deze heb je al gehad in de garantie in ieder geval.
Het zou wel een beetje jammer zijn als de vervanger van dezelfde kwaliteit is. Iedere 40.000 km een gasklephuis vervangen kan ook niet de bedoeling zijn. Bij 120.000 gaat dit vast niet meer onder coulance vallen (zeker niet bij Pon).

Zou erg jammer zijn ja.....heb nu 80.000 km op de teller...ben benieuwd....ik heb wel begrepen (voor zover het waar is) dat er wijzigingen zijn doorgevoerd. Maar het blijft VA(A)G.

Waar blijft de tijd van de robuuste motoren waar nooit iets aan kapot ging, een gasklephuis heb ik nog nooit meegemaakt.
Waarom zou het probleem vaak bij die 1000 cc blokjes aanwezig zijn?

Antonia 4168155 zei:
Waar blijft de tijd van de robuuste motoren waar nooit iets aan kapot ging, een gasklephuis heb ik nog nooit meegemaakt.

Vroegah…. die goeie oude tijd.
Toen hadden we nog geen milieueisen... toen bestond het nieuwe rijden nog niet... toen hadden we nog niet zoveel haast... toen was 60 pk al voldoende om een volgepakte bus incl. aanhanger door Europa te verplaatsen... toen was Max Laadvermogen nog een gezellig gabbertje waarmee je een potje kon breken... toen konden we auto's nog eigenhandig in de berm repareren.... toen hadden we nog ijzerdraad en boerenverstand als hulpmiddel i.p.v. uitleesprogramma's.

Helaas, maar dat komt niet weer.... is allemaal veranderd en aangepast op een haastige wegwerpmaatschappij.

Muddy Bandit zei:
Antonia 4168155 zei:

Vroegah…. die goeie oude tijd.
Toen hadden we nog geen milieueisen... toen bestond het nieuwe rijden nog niet... toen hadden we nog niet zoveel haast... toen was 60 pk al voldoende om een volgepakte bus incl. aanhanger door Europa te verplaatsen... toen was Max Laadvermogen nog een gezellig gabbertje waarmee je een potje kon breken... toen konden we auto's nog eigenhandig in de berm repareren.... toen hadden we nog ijzerdraad en boerenverstand als hulpmiddel i.p.v. uitleesprogramma's.

Helaas, maar dat komt niet weer.... is allemaal veranderd en aangepast op een haastige wegwerpmaatschappij.
Ja inderdaad vroegah, Opel Rekord, Ford Taunus een dikke Amerikaan met een 396 big block het ging gewoon niet verrot. Tja...bomen en paaltjes hadden ze ook een hekel aan, en de waterpomp kon ook slecht tegen water in de winter, toen het nog hard kon vriezen.

Gelukkig kan ik hier op Kaapverdië mijn hart ophalen ophalen en aan die ouwe gouwe tijd weer beleven, de Landcruiser 4.2 D blijft maar gaan.
Ook de patrol met de 2.8td begint het naar haar zin te krijgen, en de temperaturen blijven allemaal zoals het hoort. De turbo pakt al lekker snel op bij 2500 RPM, geen rook of vette walm.
Om die reden is hier dat digitale gebeuren niks waard, tenminste dat is mijn ondervinding. Valt weinig aan te sleutelen en je hebt zo wie zo een stekker nodig om storingen uit te lezen. Nou....uhhhh dat ga ik hier niet doen hoor.

Maar goed, ik hoop voor TS dat het goed komt.

Terug
Bovenaan