12 - 14 september 2025, Wheels Mariënwaerdt, Beesd

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Het evenement staat op landgoed Mariënwaerdt in het teken van het verleden, heden en de toekomst van de auto. Van klassieke oldtimers tot spectaculaire prototypes, en echt alles hier tussenin! Naast alle auto-glorie kunt u genieten van het Concours d'Elégance, Car Talks, de Supercar Paddock, de Pre-War Sprint, de Trial Experience, de Landgoed Fair, live muziek en voor de kinderen is er de Trapauto Race.
Je treft hier het AutoWeek promoteam en je kunt verschillende redacteuren van AutoWeek (Classics) tegenkomen.

Openingstijden: Vrijdag 12 september van 12:00 tot 19:00 uur, zaterdag 13 september en zondag 14 september van 10:00 tot 18:00 uur
Locatie: Landgoed Mariënwaerdt, Beesd.
Meer informatie op de website

We hebben (ja, op het laatste moment) nog enkele kaarten beschikbaar. Heb je interesse? Laat het dan in een commentaar weten - natuurlijk ook op een originele manier waarom juist jíj naar Wheels gaat - en wellicht kan ik je blij maken! De winnaars krijgen persoonlijk bericht.
 
Een geweldig mooi evenement. Het heeft mij aantal jaar geleden enorm verrast met veel meer moois - en moderner - dan ik vooraf verwacht had. Sindsdien vaste bezoeker. Vorig jaar en ook dit jaar vanuit autoclubverband, dus geen kaartjes nodig want vrijdag ben ik er al met andere pet op :)
 
Meerdere keren ben ik op paleis het Loo geweest en daarna ook nog 1 keer bij Soestdijk. Maar ik vond de hele happening steeds minder aantrekkelijk worden terwijl de prijzen steeds hoger werden. Vorig jaar heb ik Marienwaard dan ook overgeslagen. En dit jaar ga je me ook niet met kaarten kunnen verblijden, zaterdag is al bezet met de nodige klussen aan de auto('s) en zondag de verjaardag van mijn vrouw. Voor volgend jaar hou ik me aanbevolen. ;)
 
Ik ben er eigenlijk om het naar geweest. Vorig jaar Mariënwaerdt was wel mooi. Vooral de VW collectie kon ik waarderen. Maar het sfeertje past mij niet zo. Iets teveel zien en gezien worden.
 
Een praktische vraag mbt dit evenement. Ik ga er dit jaar heen (voor het eerst) en heb op de foto’s gezien dat het (groten) deels grasland is. Klopt dat? Ergo - gezien het weer waterdichte schoenen aan? Of zijn er redelijke tot fatsoenlijke looppaden?
 
Jammer dat het niet meer in Apeldoorn of Soestdijk is. Mist toch allure zonder paleis-sfeer, en helaas ook niet meer in het midden van het land. Ben benieuwd of het nog wel een succes wordt. Ook het Concours d’Elegance voelt minder bijzonder/prominent. Het lijkt allemaal een stuk ‘gewoner’ te worden, helaas.
 
Jammer dat het niet meer in Apeldoorn of Soestdijk is. Mist toch allure zonder paleis-sfeer, en helaas ook niet meer in het midden van het land. Ben benieuwd of het nog wel een succes wordt. Ook het Concours d’Elegance voelt minder bijzonder/prominent. Het lijkt allemaal een stuk ‘gewoner’ te worden, helaas.
Niet meer in het midden van het land??
 
Gisteren geweest. Ben ooit eens bij het concours in Apeldoorn geweest, en verschillende autoshows in NL en US. Had er geen verwachting bij.
Om te beginnen is het een zeer sfeervolle lokatie. En je merkt dat er een enthousiast team achter zit en dat maakt in mijn beleving al veel goed. Een paar maten mee voor sterke verhalen en flauwe grappen en de dag is dan al goed. De rest is dan achtergrond ipv doel an sich.
Bij binnenkomst gelijk de Bugatti collectie van Peridon, heb vooral de Brouillard bekeken (zeker omdat ik eerder deze de Dutch Dragons podcast heb gehoord waarin hij een beetje vertelt over het hoe en waarom van deze auto), maar me vooral vergaapt aan de Type’s 57 erachter.
Leuke overgang daarna, als je verder het terrein opliep was de eerstvolgende oude auto een Simca 1000.
Leuk rondgelopen, heel veel te zien. Kon me alleen niet aan de indruk onttrekken dat er veel auto’s niet waren. Redelijk veel open plekken op het grote terrein.
Wat er stond was wel heel leuk, divers en boeiend. Mooi te zien dat een merk als Honda groots uitpakte en zowel heritage als toekomst laat zien. Heb niks met het merk, maar dat is toch een dikke duim omhoog waard.
Sprints waren gaaf om te zien, leuk dat sommige eigenaars de auto’s gebruiken en daarbij niet risico uit de weg gaan. Sommige passage’s lagen in mijn beleving op het randje van controle. Tof!
Onszelf vergaapt aan de diverse moderne auto’s en klassiekers. Ook mooi om te zien dat er nog serieus maatwerk gemaakt wordt in Nederland (die Testarosse Targa bv). Leuke gesprekken gehad.
Persoonlijk vond ik het jammer dat de concours auto’s een beetje op elkaar stonden. Zo’n prachtige Talbot Lago coupe heeft toch ademruimte nodig om van de lijnen te genieten.
Tegen 1500 hadden we het wel gezien (waren er om 10.15) en zaten net voor een stevig bui in de auto.
Leuk evenement, mooie dingen te zien, en genoeg te genieten. Wel leek de spoeling dun (iig op zaterdag) en vond ik de rijen en prijzen voor catering stevig… ben geen knieperd maar 3.5 Euro voor een Haags bakkie of 11.5 Euro voor een broodje? Pffff - maar goed dat hoef je niet te gebruiken. En ik had iets meer standjes verwacht van specialistische leveranciers van onderhouds spullen (bv Colourlock) etc.
Buiten dat voor mij een evenement om zeker nog eens heen te gaan.
Een 8 geef ik het. En roem nogmaals het voelbare enthousiasme van de organisatie en haar medewerkers/vrijwilligers.
 
Leuk verslag!
Ik vond vorig jaar de rij vanaf de snelweg naar het terrein erg lang. Nu reed ik er net over de A2 langs en stond de file al op beide afritten. Dan duurt het nog wel een uur voordat je op het terrein bent.
 
'Ver buiten de Randstad' is inderdaad een beetje overdreven. Nu heb ik sowieso weinig met het begrip 'de Randstad', een onnodige scheiding met de rest van Nederland als je het mij vraagt (en voor de duidelijkheid: ik woon er zelf).

Ik ben er zelf zaterdag geweest. Eerder ook in Soestdijk geweest: dat is een hele mooie achtergrond, maar ik vond dit er niet veel voor onderdoen. Meer ruimte ook naar mijn idee. Uiteindelijk gaat het om de auto's en er stond een leuk gevarieerd aanbod van nieuw en klassiek. Ik heb zelf vooral ook genoten van het geluid en de geur van de pre-war cars tijdens de sprintrace. Toch leuker dan alleen auto's kijken. (y)
 
Leuk verslag!
Ik vond vorig jaar de rij vanaf de snelweg naar het terrein erg lang. Nu reed ik er net over de A2 langs en stond de file al op beide afritten. Dan duurt het nog wel een uur voordat je op het terrein bent.
Langer, ik stond iets na elven op de afrit en was tegen 12.30 pas binnen. Drassig grasland als parkeerterrein (al vlug veranderd in een modderpoel door de vele zware EV's met een op dat soort ondergrond oncontroleerbare hoeveelheid vermogen) en een locatie die wat te dicht bij de snelweg ligt helpen niet mee. Verharde parkeerterrein elders met pendelbussen (al zijn de weggetjes op Mariënwaerdt daarvoor wel wat te smal misschien) lijken me een beter idee voor een volgende editie.
 
Langer, ik stond iets na elven op de afrit en was tegen 12.30 pas binnen. Drassig grasland als parkeerterrein (al vlug veranderd in een modderpoel door de vele zware EV's met een op dat soort ondergrond oncontroleerbare hoeveelheid vermogen) en een locatie die wat te dicht bij de snelweg ligt helpen niet mee. Verharde parkeerterrein elders met pendelbussen (al zijn de weggetjes op Mariënwaerdt daarvoor wel wat te smal misschien) lijken me een beter idee voor een volgende editie.
Beesd heeft ook een treinstation of is dat te ver? :unsure:
 
Even de proef op de som genomen voor nu en aanstaande zaterdag (om een test voor het weekeinde te hebben): totale reistijd verdubbelt van onder het uur tot minstens 2 of 3 uur (en meer). Het laatste stuk tot het station Beesd wordt in alle opties en alternatieven van Geldermalsen naar Beesd met de bus genomen. De trein rijdt dus niet frequent (genoeg), en van het station is het nog eens een kilometer of twee lopen naar Mariënwaerdt. Trekt me eerlijk gezegd niet zo aan...
 
Misschien wel een tip: je kan ook een afslag vroeger of later nemen. Dat scheelt al een aardig stuk van de rij als je bv vanaf Culemborg op de juiste manier komt rijden.
Ik ben zelf op de fiets gegaan, dan heb je nog veel meer opties qua route.
 
Ik had de fiets nota bene bij me (met de bedoeling in het dorp te parkeren wat uiteindelijk wel gelukt is) maar had de afslag Beesd al genomen voordat ik zag hoe lang de rij was. Volgende keer dus inderdaad een andere afslag nemen om een parkeerplek te zoeken vanaf waar ik met de fiets verder kan.
 
Terug
Bovenaan