'10 Swift 1.3 slaat stationair bijna af na nieuwe accu

Mechanix

Kilometervreter
Gisteren heb ik de accu van de Swift van mijn vrouw vervangen, want die was na 2x diepe ontlading klaar. Met de nieuwe accu startte de auto weer goed, maar als je de motor na gas geven weer stationair laat lopen, slaat hij bijna af. Na wat schommelen en pruttelen gaat hij weer redelijk stationair lopen.

Kan het zijn dat het motormanagement opnieuw moet inleren omdat hij enkele dagen zonder accu heeft gestaan? En gaat dat dan automatisch, of moet daarvoor een bepaalde procedure worden gevolgd?

Overigens had de auto dit issue voorheen ook als je de airco gebruikte. Maar nu doet hij het dus ook als de airco uitstaat. Kortom, het lijkt erop dat het niet alleen komt door het vervangen van de accu.

Mechanix zei:
Gisteren heb ik de accu van de Swift van mijn vrouw vervangen, want die was na 2x diepe ontlading klaar. Met de nieuwe accu startte de auto weer goed, maar als je de motor na gas geven weer stationair laat lopen, slaat hij bijna af. Na wat schommelen en pruttelen gaat hij weer redelijk stationair lopen.

Kan het zijn dat het motormanagement opnieuw moet inleren omdat hij enkele dagen zonder accu heeft gestaan? En gaat dat dan automatisch, of moet daarvoor een bepaalde procedure worden gevolgd?

Overigens had de auto dit issue voorheen ook als je de airco gebruikte. Maar nu doet hij het dus ook als de airco uitstaat. Kortom, het lijkt erop dat het niet alleen komt door het vervangen van de accu.

Lijkt erop, dat er dan iets mis is, met de verhoogt stationair regeling, meestal werkt die bij gebruik van zware verbruikers zoal airco blower, verlichting.
Kan zijn dat de ECU idd. dat gemis gecompenseerd heeft en nu weer op fabrieksinstellingen staat.

Meestal is er een voorgeschreven procedure voor het "inleren", maar in de praktijk loopt zo'n motor na een tijdje weer zoals je voorheen gewend was
Hoe lang dat duurt zal van het merk afhangen.
Bij m'n Mitsubishi van 2005 duurt het een ritje van pakweg 1/2 uur.

Kees 9379262 zei:
Meestal is er een voorgeschreven procedure voor het "inleren", maar in de praktijk loopt zo'n motor na een tijdje weer zoals je voorheen gewend was
Hoe lang dat duurt zal van het merk afhangen.
Bij m'n Mitsubishi van 2005 duurt het een ritje van pakweg 1/2 uur.

Bij mijn Lexus GS300 idem, duurde een minuut of 5 en liep dan weer als vanouds.

Ok, dan kijk ik het nog even aan. Van de kerst maar de Swift pakken voor de familiebezoeken.

Dat de ecu gereset is, is wel duidelijk maar met de standaard regeling zou de auto redelijk normaal moeten lopen.
Kleine check van valse lucht en brandstoftoevoer kan geen kwaad. Als het normaal al een probleem met airco was, is er mogelijk wel iets aan de hand.
Het hoeft niks groots te zijn, maar normaliter zou het inleren niet lang mogen duren en de airco mag dit soort problemen niet veroorzaken.
Keer goed warm laten lopen en dan moet het eigenlijk gewoon goed zijn qua inleren na een ecu reset...

^^ Ik weet niet wat je bij installatie van de batterij, na het starten, precies gedaan hebt.. maar het is veelal verstandig de motor stationair te laten draaien om de eerste parameters door de ECU in te laten regelen.

Ik kwam onderstaande tegen op een forum voor 2008 Swift

(..)
Resetting ecu is done by disconnecting battery for a minimum of 10 minutes ( preferably 15) reconnect, get in car, feet on floor, do not touch any pedals, key on, wait 40 seconds then start. (..)

https://www.suzuki-forums.com/threads/ecu-reset.14399/

Hieronder nog een draadje over ECU reset met soortgelijke klachten als jij nu hebt.. alleen wordt nu niet echt duidelijk of de beschreven werkwijze effectief is geweest.
https://www.suzukimaniacs.nl/index.php?topic=1373.0

Durashift zei:
^^ Ik weet niet wat je bij installatie van de batterij, na het starten, precies gedaan hebt.. maar het is veelal verstandig de motor stationair te laten draaien om de eerste parameters door de ECU in te laten regelen.

(..)
Resetting ecu is done by disconnecting battery for a minimum of 10 minutes ( preferably 15) reconnect, get in car, feet on floor, do not touch any pedals, key on, wait 40 seconds then start. (..)

Hieronder nog een draadje over ECU reset met soortgelijke klachten als jij nu hebt.. alleen wordt nu niet echt duidelijk of de beschreven werkwijze effectief is geweest.

Wat de TS eerder al aangaf is dat het stationair inzakt als je een zware verbruiker inschakeld. Dat hoort niet, mag best even een moment fluctueren, maar moet dan wel weer netjes z'n stationair toerental oppakken. Er is dus ook wat anders aan de hand, met z'n verhoogd stationair regeling.
Lijkt mij hrt beste dat hij dat eerst oplost.
De ecu zal best een moment moeten inleren, maar daar zal je in de praktijk weinig van merken.

Ik zou de nieuwe accu eerst bijladen met een druppellader, wanneer je zeker weet dat de accu helemaal vol is een stukje rijden, als het probleem dan weg is maar later weer terug komt zou je kunnen denken dat de dynamo niet goed meer is.

Marcel21674 zei:
Durashift zei:

(..)

Wat de TS eerder al aangaf is dat het stationair inzakt als je een zware verbruiker inschakeld. Dat hoort niet, mag best even een moment fluctueren, maar moet dan wel weer netjes z'n stationair toerental oppakken. Er is dus ook wat anders aan de hand, met z'n verhoogd stationair regeling.
De ecu zal best een moment moeten inleren, maar daar zal je in de praktijk weinig van merken.

Dat lijkt mij ook. Er is inmiddels al best weer een stukje met de auto gereden, maar het probleem blijft. Op die Engelse fora zie ik nu ook niet echt een duidelijke terugkoppeling. Het zou wellicht ook in de bougies of bobine kunnen zitten? Geen flauw idee wanneer die auto nieuwe bougies heeft gehad bijvoorbeeld. Maar ik heb ook geen zin om lukraak onderdelen te gaan vervangen.

Zo zie je maar, als je echt betrouwbaar en fijn wil rijden moet je Japans kopen!:)

Mechanix zei:
Marcel21674 zei:
Durashift zei:

(..)

Dat lijkt mij ook. Er is inmiddels al best weer een stukje met de auto gereden, maar het probleem blijft. Op die Engelse fora zie ik nu ook niet echt een duidelijke terugkoppeling. Het zou wellicht ook in de bougies of bobine kunnen zitten? Geen flauw idee wanneer die auto nieuwe bougies heeft gehad bijvoorbeeld. Maar ik heb ook geen zin om lukraak onderdelen te gaan vervangen.

Zo zie je maar, als je echt betrouwbaar en fijn wil rijden moet je Japans kopen!:)

Nee, dat komt niet door slechte bougies. Zal eerder een probleempje zijn in het gasklephuis oid.

Ja zoiets zal het zijn, zie ook dit verhaaltje:
https://www.anwb.nl/experts/auto/60/swift-loopt-moeilijk-stationair-na-losse-accu

Zojuist het gasklephuis (voor zover ik erbij kwam, want niet gedemonteerd) schoongemaakt, en de auto rijdt weer een stuk beter. Voor het mooie zou het gasklephuis helemaal los moeten, zodat hij ook aan de achterkant goed kan worden schoongemaakt. Maar voor nu is het in ieder geval een goede verbetering!

je kunt ook je gasklep open houden terwijl je hem schoonmaakt, mits er nog een fysieke kabel aan zit dan. Maar wellicht is het ook met een stompe pin te doen om hem open te drukken (niks forceren, je merkt vanzelf of er een veer tussen zit of dat je een wormwiel probeert kapot te drukken)

Controleer ook de massaverbindingen eens goed. Je hebt de accu losgehaald dus dan zou ik eens beginnen met kijken of de klemmen goed vast zitten op de polen van de accu.
Kijk daarna even goed of alle bekabeling, vooral de massaverbindingen goed zitten.

Terug
Bovenaan