1 serie onderhoud duur?

A

Anoniem

Guest
Als het goed is ben ik over een paar maandjes afgestudeerd en kan ik eindelijk een eigen auto kopen. Tot nu toe heb ik mijn rondjes mogen rijden in de auto van mijn ouders, maar zoek zelf toch iets wat net iets sportiever aanvoelt. Budget zal rond de €8000 euro liggen.

Nu ben ik vrij gecharmeerd geraakt van de 1 serie en met mijn budget lijkt een 118i van omstreeks 2010 met ca 100k op de teller haalbaar. Wanneer ik de naam BMW laat vallen krijg ik al snel de reactie dat dit duur in onderhoud is. Nu lig ik niet wakker van 2 tientjes meer in de maand, ik heb wel wat over voor rijplezier, maar is dit verschil dan echt zo extreem?

Kortom, is een 1 serie aanzienlijk duurder om te rijden dan een vergelijkbare auto (formaat, bouwjaar, kmstand, onderhoudshistorie) van bijvoorbeeld een Aziatisch merk? Nogmaals, ik vind het geen probleem om wat meer te betalen aan onderhoud, mits het verschil "acceptabel" is.
 
De 1 serie is gewild, het vraagt een hoop uitzoek werk om het kaf van het koren te scheiden. zie je er 1 staan en dat lijkt te mooi om waar te zijn , dan is dat zo.
 
Het gezegde klopt wel; "er is niets zo duur als een goedkope BMW".

Koop je gewoon een net exemplaar met sluitende historie zonder gekke dingen dan is zo'n auto echt niet duurder dan een andere auto in dat segment. Los van de achterwielaandrijving is zo'n auto technisch echt niet veel anders dan menig andere C segment auto. Alleen wel weg blijven bij de officiële dealer als je het financieel beetje behapbaar wil houden maar ga naar een goede specialist.

Dus als jij een 1-serie wil hebben, ga er gewoon voor. Maar ga niet voor de meeste jonge auto voor het minste geld en de meeste PK's en pas een beetje op voor import.
 
Let ook heel goed op met verzekeren, onderhoud kan duur zijn maar de verzekering is ook niet goed en vooral niet als je jong bent.
 
De BMW 1 serie is een gewilde auto en hierdoor vrij duur. Je koop dus al snel oudere modellen met een hogere kilometerstand. Volgens de Engelse Reability Index liggen de gemiddelde reparatiekosten ruim 2 maal zo hoog als van bijvoorbeeld een Renault Megane of Alfa Giulietta, en gaat de BMW gemiddeld aanzienlijk vaker stuk. Auto's uit B segment die vergelijkbaar zijn wat betreft ruimte zijn nog goedkoper om op de weg te houden.

De BMW wordt ook vaker gekocht door jonge automobilisten, die vervolgens " besparen" op onderhoud, de volgende eigenaren krijgen hier de rekening voor gepresenteerd. De auto is ook relatief duur om te verzekeren.

Een leuke, betrouwbare B segment auto zoals de Ford Fiesta, Renault Clio, Alfa Mito of Kia Rio rijden over het algemeen een stuk goedkoper. Ook met de meeste gewone C segment auto's ben je voordeliger uit.
 
Een collega van me heeft ook eens de overstap gemaakt van een Golf naar een (goede) 3-serie. Onderhoud deed hij grotendeels zelf in samenwerking met een maat die zelf een garagebedrijf heeft. Uren waren daar dus niet zo het probleem, maar de onderdelen schijnen schreeuwend duur te zijn. Het schijnt wel weer bijzonder mooi te rijden, dus het is een beetje een kwestie van 'het kost wat maar dan heb je ook wat'. Wat het verschil exact gaat zijn is natuurlijk lastig te zeggen, valt of staat natuurlijk ook met de kwaliteit van de auto die je koopt. Ofwel je betaalt wat meer voor een beter exemplaar, ofwel je bent meer kwijt aan onderhoud. Maar dat geldt natuurlijk voor elk merk.
 
Oude BMWs zijn duur om bij te houden, en dat doen de 3de, 4de of 5de eigenaren dan ook niet. Als je dan zo'n ding koopt en netjes en goed wil hebben, moet je een hoop achterstallig onderhoud wegwerken. En dat zijn ze vaak niet meer waard.

Als je net bent afgestudeerd zou ik trouwens niet al m'n geld in een oude BMW stoppen,
 
Wat de één duur vindt, vindt de ander weer normaal.
Hoeveel km denk je per jaar te gaan rijden en hoeveel heb je per maand te besteden aan de auto?
 
Voor onderhoud inderdaad niet naar de dealer maar een specialist of goede universele garage. De 4-cilinder benzine motoren van deze generatie kunnen best wat problemen ontwikkelen, koppakking, olieverbruik, slechte kettingspanners en kleptiming om er maar een paar te noemen. De onderhoudsintervallen uitgerekend door de boordcomputer zijn veel te lang, beter om elke 15 dkm olie te verversen om smudge te voorkomen. Korte stukjes vinden ze niet fijn, koude start vinden ze niet fijn, sommige onderdelen in de ophanging zullen na ruim 10 jaar wel aan vervanging toe zijn, en zijn niet goedkoop.

Als dit je eerste auto is zou ik eerder beginnen met iets goedkopers, tenzij je bereid bent een paar honderd euro per maand opzij te zetten voor onderhoud.
 
Bedankt voor jullie adviezen tot dusver. Nog even wat aanvullende info: Ik verwacht ongeveer 15k per jaar te gaan rijden. Mbt verzekeren, ik weet niet hoeveel het zal schelen maar ondanks dat het mijn eerste eigen auto is ben ik op dat moment 24 (en 6 jaar in bezit van rijbewijs).

Het lijkt er dus op dat een 1 serie van 10 jaar oud in goede staat lastig te vinden is binnen budget en in veel gevallen niet de beste keuze is wat betreft onderhoudskosten. Nu zie ik een auto deels als hobby waardoor het net ietsje meer mag kosten, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Wanneer ik anderhalf keer zoveel kwijt ben om op de weg te blijven dan bij een vergelijkbaar model van een ander merk, kan ik beter verder zoeken. Ik sta open voor alternatieven, maar het moet wel een auto zijn waar ik een beetje plezier aan kan beleven. Dat hoeft voor mij echt geen auto van 200pk te zijn, maar het moet wel lekker rijden en er een beetje leuk uitzien. Wat dat betreft leek de 1 serie een mooie optie.

Het probleem is een beetje dat ik de afgelopen tijd nogal lekker gemaakt ben door mijn baantje bij een dealer van een ander Duits automerk. Dan wil je misschien al snel iets teveel als studentje..
 
Ik heb gisteren toevallig nog een heel verhaal getypt over de 1-serie in een ander topic in dit subforum. Komt er grotendeels op neer dat in mijn ogen de 1-serie een unieke auto is dankzij de achterwielaandrijving en dat er eigenlijk niet echt iets anders is wat je er mee kunt vergelijken. Sowieso zul je, als je besluit bij de Duitse toppers te winkelen, rekening moeten houden met hoge onderhoudskosten, of het nu BMW, Mercedes, Audi of VW wordt.

Een goede 1-serie is nog wel te vinden hoor, maar dan koop ik liever particulier van een liefhebber dan van een dealer of handelaar. Vermijd exemplaren met grote velgen en dure opties dan kun je nog enigszins geluk hebben. Naar mijn mening zijn de exemplaren met iDrive, sportstoelen, xenon etc vaak de auto's die het meest worden verhandeld/afgeragt.
 
Cewo zei:
Bedankt voor jullie adviezen tot dusver. Nog even wat aanvullende info: Ik verwacht ongeveer 15k per jaar te gaan rijden. Mbt verzekeren, ik weet niet hoeveel het zal schelen maar ondanks dat het mijn eerste eigen auto is ben ik op dat moment 24 (en 6 jaar in bezit van rijbewijs).

Het lijkt er dus op dat een 1 serie van 10 jaar oud in goede staat lastig te vinden is binnen budget en in veel gevallen niet de beste keuze is wat betreft onderhoudskosten. Nu zie ik een auto deels als hobby waardoor het net ietsje meer mag kosten, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Wanneer ik anderhalf keer zoveel kwijt ben om op de weg te blijven dan bij een vergelijkbaar model van een ander merk, kan ik beter verder zoeken. Ik sta open voor alternatieven, maar het moet wel een auto zijn waar ik een beetje plezier aan kan beleven. Dat hoeft voor mij echt geen auto van 200pk te zijn, maar het moet wel lekker rijden en er een beetje leuk uitzien. Wat dat betreft leek de 1 serie een mooie optie.

Het probleem is een beetje dat ik de afgelopen tijd nogal lekker gemaakt ben door mijn baantje bij een dealer van een ander Duits automerk. Dan wil je misschien al snel iets teveel als studentje..

Goede en betrouwbare alternatieven voor een BMW 1 serie zijn in mijn ogen.

In het B segment: Ford Fiesta, Renault Clio 4, Alfa Mito, en Fiat (Grande) Punto.
In het C segment: Honda Civic, Renault Megane (coupe), Alfa Giulietta, Ford Focus.

De standaard is tegenwoordig in deze klasses voorwielaandrijving.

In de Reabilty Index kun je eenvoudig de ( Engelse) reparatiekosten en betrouwbaarheid met elkaar vergelijken.

Succes met de zoektocht.
 
ak2 zei:
In de Reabilty Index kun je eenvoudig de ( Engelse) reparatiekosten en betrouwbaarheid met elkaar vergelijken.

Hier (Reliability Index) dus:
Merken: https://www.reliabilityindex.com/manufacturer
BMW 1-serie: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/25

Voorbeeldjes ter vergelijking:
Ford Fiesta: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/80
Honda Civic: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/97

Honderd punten is gemiddeld. Lager is beter dan, hoger is slechter dan gemiddeld.
En dit is hoe ze werken: https://www.reliabilityindex.com/what-is
 
Als je 150 euro per maand voor onderhoud reserveerd , dan kom je echt wel uit.
Anders is wellicht een MX-5 met hardtop een leuk alternatief. Dat is een echte fun auto, die je ook sportief kunt rijden en voorzien is van achterwielaandrijving.
 
Aah kijk dat is een goede tip! Vind Alfa's er ook altijd tof uitzien maar die scoren dan weer niet zo heel geweldig bij die reliabilty index.

De Clio 4 lijkt me ook een prima auto, ziet er leuk uit en scoort goed bij die reliabilty index. Wel wat anders dan die 1 serie, maar dat hoeft niet perse erg te zijn. Ik heb ooit in zo'n Clio 4 in de 75pk versie gereden, maar zie dat er ook veel met 90 worden aangeboden. Rijdt net wat lekkerder denk ik?

Daarnaast vind ik de Mazda 2 vanaf 2015 ook wel wat hebben maar dat is weer een hogere prijsklasse.

Stof tot nadenken
 
De Clio 4 met 75 pk is altijd de turboloze 1.2 16V en is altijd import. Officieel is deze in Nederland alleen geleverd als de 0.9 of 1.2 TCe voor de benzine versies.

Ga gewoon eens proefrijden met een aantal modellen en kijk wat je het beste bevalt. Als je niet het type rijder bent wat afentoe de grenzen van z'n auto opzoekt zul je de achterwielaandrijving van de 1-serie waarschijnlijk niet missen.

Overigens kijkt de verzekering niet naar hoe lang je je rijbewijs hebt maar naar het aantal schadevrije jaren dat je verzekert bent geweest. Je krijgt geloof ik wel een korting vanaf je 24e.
 
Grenzen opzoeken is leuk met bepaalde auto's maar een dergelijke (goede) auto ga ik niet vinden binnen mijn budget. Dat heb ik voor nu dus uit mijn hoofd gezet.

Inderdaad het beste om even wat auto's te gaan ervaren tegen die tijd. Voor nu is het vooral nog even oriënteren naar wat voor auto's ik moet kijken om geen spijt van mijn aankoop te krijgen.

Ik had eerlijk gezegd nog totaal niet gekeken naar hoe het zat met de verzekering, dus dacht zet het er even bij voor de zekerheid.
 
Een goed onderhouden 1 serie kost miet meerdan andere auto’s. Let op dat je er een neemt met een compleet kloppende onderhoudshistorie.
Daarnaast komt bij de N43 motoren (.18i .20i) rekkende distributiekettingen voor. Let hier dus op!
 
Bedankt voor je toevoeging vsl. Vind het nog steeds een hele toffe auto maar merk wel dat een Duitse auto in het algemeen iets meer risico op hoge kosten is dan een bijv een Renault Clio/Megane of Mazda 2/3.

Mijn hart zou gaan voor een 1 serie maar mijn hoofd twijfelt nog een beetje tussen de genoemde opties o_O
 
Cewo zei:
Bedankt voor je toevoeging vsl. Vind het nog steeds een hele toffe auto maar merk wel dat een Duitse auto in het algemeen iets meer risico op hoge kosten is dan een bijv een Renault Clio/Megane of Mazda 2/3.

Mijn hart zou gaan voor een 1 serie maar mijn hoofd twijfelt nog een beetje tussen de genoemde opties o_O

Alles valt of staat met hoe de auto onderhouden is tot op heden en hoe je hem zelf gebruikt.

Ik rijd zelf met m'n 2e BMW 3-Serie (vorige was uit 2012, huidige uit 2014). Beide niet nieuw gekocht.
Als ik kijk naar de kosten voor reparatie en onderhoud (en dat doe ik bij de merkdealer) heb ik tussen januari 2016 en heden € 1.633,19 uitgegeven aan reparatie/onderhoud. Dat komt neer op € 33,18 per maand. Nu weet ik dat met een x aantal km's (verwachting is in mei) wat schijven en blokken aan vervanging toe zijn. De kosten daarvoor zijn al voorgerekend de laatste keer dat ik er was en als ik dat erbij tel kom ik op € 2.817,50 uit over een periode van (dan) 54 maanden. Dat is dus 52,18 per maand gemiddeld aan kosten over deze 54 maanden met een 320d. Ik heb tegen die kosten 135.000 kilometer gereden.

Banden vervanging heb ik even buiten beschouwing gelaten, aangezien ik daar geen reële waarde van kan geven (ik kan beschikken over jong gebruikte banden voor een prikkie). Maar banden is wat minder BMW gebonden. Die kosten heb je met andere merken even goed.

Dus het is ook een beetje een kwestie van geluk hebben dat je een goede auto eruit pakt en goed de onderhoudshistorie beoordelen.
 
BMW is duur ja in onderhoud, ik kan dat beamen.
Maarrr je krijgt er wel zoveel voor terug, en dat weegt weer af zie;)

Onderhoud kun je het beste doen bij een specialist in BMW's.
Zeker niet de dealer!!
Google maar eens op specialisten enzo.
In welke provincie woon je?
 
Mazda 3 2014 model is inderdaad boven budget, zelfde geld eigenlijk voor de Mazda 2. Vind van beide alleen het nieuwere model mooi waardoor dit eigenlijk niet echt een optie is. Dan blijft de Clio 4 dus over als alternatief.

Tot 50 euro per maand onderhoudskosten vind ik acceptabel, al moet ik nog even kijken wat ik kwijt zou zijn aan verzekering en wegenbelasting. Echter zullen de onderhoudskosten in mijn geval wat hoger uitvallen aangezien ik naar een ouder model kijk, of valt dat mee? Begrijp dat dit ook weer afhankelijk zal zijn van de staat van de auto.

Wat betreft onderhoud gaat de voorkeur naar de beste prijs kwaliteit verhouding. Zal niet naar de eerste de beste garage gaan maar ook niet naar de merkdealer inderdaad. Specialist is dan de juiste keuze lijkt me. Ik woon in Brabant.
 
Als je € 50,- per maand aan onderhoudskosten (banden incl,?) acceptabel vind dan zou ik je niet adviseren een BMW 1-Serie of vergelijkbaar te nemen.
Wegenbelasting moet je tussen de 5 á 6 tientjes rekenen denk ik en de verzekering (afhankelijk van je leeftijd en schadevrije jaren) ook al gauw rond de € 100,- per maand. Ik gok erop dat je nog in de "risicogroep" valt namelijk.
 
Die 50 was vooral een reactie op de kosten die je aangaf gemiddeld te maken per maand, dat leek me een heel acceptabel bedrag. Maar snap dat dat niet haalbaar is met wat ik zoek.

Ga me binnenkort ook even wat meer verdiepen wat het scheelt met de andere vaste kosten. Ik kan me wel wat veroorloven aangezien ik vanaf dat moment fulltime aan de slag hoop te gaan, maar ergens ligt natuurlijk de grens.
 
Een 118i is een topauto. Ook niet heel duur in onderhoud tenzij je iets koopt met een hoge kilometerstand die niet 'bij' is. Het is allemaal simpele techniek en auto heeft genoeg ruimte voor de techniek dus sleutelen is niet heel lastig bij een 118. Onvergelijkbare rij-eigenschappen ten opzichte van de concurrenten voorzover die er zijn.
 
Heb nog even gekeken naar kosten van verzekeren (jong en 0 schadevrije jaren) en wegenbelasting. Nu weet ik niet wat ik afschrijf en kwijt ga zijn aan onderhoud, maar ik geloof bijna niet dat dit heel ver van de prijs van private lease af gaat zitten. De 1 serie is voor €400 pm standaard rijk uitgerust te private leasen. Enige waar ik dan mee zit is de BKR registratie als ik ooit een hypotheek wil afsluiten.

Zou private lease een interessante optie kunnen zijn denken jullie?

Edit: op gewenste kilometrage gaat het naar 429 pm.
 
Terug
Bovenaan