1.8 TFSI 2008 A4/A3 model: do or don't?

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Het is weer zover. Ik ben opzoek naar een nieuwe auto. Na qua look and feel te zijn uitgekomen op een A4 (2008) of een A3 sportback (2009) met een 1.8 TFSI 120pk motor, ben ik de verdieping ingegaan op de technische prestaties.

Helaas regent het veel negatieve reacties over deze motor. Ik wil graag een beslissing maken. Wat adviseren jullie? Do or don't?

p.s. km stand +- 130dkm.

Alvast bedankt!
 
Al die negatieve reacties zijn gegrond, 2008/2009 is ook nog eens de vroege periode van de TFSI.

Kennis van mij heeft de 1.8 TFSI in een Seat Exeo uit 2010 met iets meer als 110.000 km op de teller, helaas ook het zuigerveren probleem, gaat voor € 3.000,- de boot in (kan vast goedkoper maar dit is wat hij mij vertelde over zijn prijsopgave)

Dus: niet doen.
 
Don't...

Je geeft al zelf aan dat je veel negatieve verhalen het gelezen over deze motor.

Deze motor is pas vanaf 2012 / 2013 duidelijk verbeterd.

Goede graadmeter: kijk hoeveel eigenaren de auto heeft gehad. Kan al een indicatie zijn dat de eigenaar geen zin heeft in de ellende en het probleem doorschuift op de volgende eigenaar van dit "kwaliteitsmerk"
 
Audi's van deze periode en deze motoren zijn ook bijna niet te verkopen vanwege de reputatie. Hou er dus rekening mee dat de auto ook later vrijwel niet door te verkopen is.
 
Een 1.8 TFSi uit deze bouwjaren: Niet doen. Eigenlijk zit er een ontwerp fout in de motor, de olieschraapveren zijn te laag. Bij Hartogtuning leggen ze de problemen heel goed uit.
 
Je hebt precies de probleemjaren te pakken. Er zullen vast mensen zijn die zonder problemen rijden, maar er zit in de basis gewoon een aantal zaken niet goed bij deze motorenfamilie. Vroeg of laat ga je er mee te maken krijgen.

Wat je kunt doen is kijken of dit specifieke exemplaar al de benodigde reparaties met verbeterde onderdelen achter de rug heeft (bv bij hartog). Zo niet; dan zou ik hem laten staan, of er van uit gaande dat er zomaar een 3 a 4000 euro aan reparaties aan de broek kunt krijgen. Geld dat je beter in een veel jonger exemplaar kunt steken (na 2012), al hoor je daar ook nog wel de nodige dingen, weliswaar in mindere mate.

Ik heb ook even georiënteerd naar een A4 all-road. zijn alleen geleverd met 2.0 TFSI, met de zelfde problemen. Ook op audi fora zoveel horror verhalen gelezen dat ik er maar vanaf gezien heb, daarvoor zijn er ook genoeg andere leuke auto's.
 
De Schaduw zei:
1.8 TFSI met 120 pk?

Vroeg ik mij ook al af. Onze 1.8TFSI A3 van 2007 had 160 of 170 pk. Probleemloze auto trouwens, had blijkbaar geluk (zelfs met s-tronic).
 
Als ie na 11 jaar het nog doet, is hij, of goed vanuit zichzelf, of in het verleden aangepakt. Dan zou ik het risico wel aandurven.
 
^^^Hartog tuning spreekt ook over de 120 pk versie.

https://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84

Als je hun verhaal lees, dan ben je met een werkelijk gemodificeerd exemplaar door de VAG organisatie pas vanaf 2016 safe. Toen paste VAG pas ook de wafelstructuur toe bij hun olieschraapveer voor deze generatie motoren.

image_3.jpg

Bron: link van Hartog tuning. ^
 
Blue Knightrider zei:
De Schaduw zei:
1.8 TFSI met 120 pk?

Ja, klopt!
Die was een paar jaar als basismodel in alleen de A4 leverbaar.

Weinig vermogen, wel redelijk wat koppel.
En met chiptunen erg veel winst te halen.


Tjonge, 120 pk uit een 1.8 Turbo. o_O Mijn 80 GTE uit 1985 had al 112 pk uit een 1.8 en dat zonder turbo. Kan begrijpen dat die TFSI aardig te kietelen is. :D
 
Ik zie geen reden om vrijwillig hiervoor te kiezen. Nog los van de problemen zelfs, er is zoveel anders mooiers te koop.
 
Pino zei:
Ik zie geen reden om vrijwillig hiervoor te kiezen. Nog los van de problemen zelfs, er is zoveel anders mooiers te koop.

Zoals? :) beetje deze types met een netto budget 9k. ?
 
Wat vind je hier van, iets boven budget?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/alfa-romeo/giulietta/43813335
 
speedtouch zei:
Wat vind je hier van, iets boven budget?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/alfa-romeo/giulietta/43813335

Bedankt voor het zoeken! Ik zit meer in de A4, C klasse en 3 serie sadan modellen. Met Alfa heb ik helaas niks.
 
Ga dan voor een Lexus IS250, japanse perfectie met achterwielaandrijving. Laat die tsfi uit die bouwjaren voor wat het is, je gaat op je bek met die zooi.
 
Een goede, betrouwbare en speciale auto is de Lancia Delta, je krijgt een heel veel luxe en ruimte voor je geld. De auto is zeer onderschat en onbekend maar gewoon een hele goede keus. Neem een T Jet motor, of als je de Multiair motor kiest let op dat altijd op tijd de olie is ververst met de juiste olie.
 
ak2 zei:
Een goede, betrouwbare en speciale auto is de Lancia Delta, je krijgt een heel veel luxe en ruimte voor je geld. De auto is zeer onderschat en onbekend maar gewoon een hele goede keus. Neem een T Jet motor, of als je de Multiair motor kiest let op dat altijd op tijd de olie is ververst met de juiste olie.
Alleen heeft TS al aangegeven op zoek te zijn naar een sedan( maak ik op uit zijn opmerking).
 
Dat had ik even gemist, misschien zijn de Volvo S60, en Saab 9.3 Sport Sedan dan leuke opties. Neem bij Saab bij voorkeur de 1.8 T of 2.0 T, dit zijn 2 liter Saab motoren, die beter aangeschreven staan als de 1.8 van Opel.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
G Furst zei:
Pino zei:
Ik zie geen reden om vrijwillig hiervoor te kiezen. Nog los van de problemen zelfs, er is zoveel anders mooiers te koop.

Zoals? :) beetje deze types met een netto budget 9k. ?

iets ouder en iets goedkoper maar wel veel beter

iets jonger en duurder

duurste uitvoering

binnen budget en sept. 2008

Ik schrik altijd van die KM standen. Alles boven de 150dk vind ik veel of is dat een verkeerde perceptie? 3 serie voor 9.000 netto (auto's die dus staan aangeboden voor 9500 - 9750) zijn zeker onder deze KMstand te vinden...

p.s. mooie wagens, Lexus. Niet aan gedacht. Ga me erin verdiepen. Maar KM stand blijft een dingetje...?
 
G Furst zei:
Ik schrik altijd van die KM standen. Alles boven de 150dk vind ik veel of is dat een verkeerde perceptie?

Naar mijn mening is dat onzin. Ik zeg altijd: waarom zou een auto met 150.000 km op de klok slechter zijn als een met 250.000? Een auto kan 150k km lang mishandeld worden, of 250k km lang vertroeteld, dat is een groot verschil. Onderhoud en aantal eigenaren vind ik vooral belangrijk als 2 auto's identiek zouden zijn.

Het mooie is dat veel mensen afhaken bij hoge kilometerstanden, daarom schrijft een auto keihard af boven de 2 ton. Ik koop graag een auto rond de 250.000 op de klok met allerlei grote herstelde reparaties en 10 jaar op naam van dezelfde persoon, is bij mij altijd succesvol gebleken (uiteraard ga ik altijd na of de betreffende auto en motor combinatie betrouwbaar te boek staat)
 
Ik rij op dit moment in een A4 B8 2009 120pk 1.8. gekocht met 150K en nu gereden tot 210K. Ongeveer 15 k per jaar.

Ik had destijds beetje gelezen en ik begreep dat het vooral de 2.0 motoren waren. Na de aankoop ben ik steeds meer gaan inlezen over de auto en daar bleek dat 1.8 ook niet geweldig is. Ik heb de mazzel gehad dat ik er eigenlijk geen last van heb gehad. ik doe wel elk jaar onderhoud i.pv de long life van 30k . Niet zozeer vanwege de olie maar meer van ik vind dat ik elk jaar onderhoud moet doen met de apk.

Na een jaar (15k ongeveer) zou ik ongeveer 0.5 liter bij kunnen voegen.

Ook al heb ik geen problemen gehad zou ik (wetend wat ik nu weet) het niet doen. Kans/risico is voor mij te groot en zo bijzonder is de auto ook weer niet dat ik die risico zou willen nemen.

Mocht je het toch willen doen dan zou ik ook snelweg proefritten rijden en kijken of de auto trilt tussen 100 en 130, daar zijn ook veel problemen mee waar niet echt een duidelijke oplossing voor is.

Beste is in de winter want dan heb ik weleens problemen met de deuren die niet meer open gaan maar als het weer wat warmer wordt dan is alles weer prima. (in de 4 jaar tot nu toe drie deuren waarvan ik eentje heb laten maken (bestuurders kant) de andere deuren deden het weer na de winter.

accu bij aankoop en 1 keer lamda sonde en dat was het qua problemen voor mij.

succes met je beslissing.
 
G Furst zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
G Furst zei:
Pino zei:
Ik zie geen reden om vrijwillig hiervoor te kiezen. Nog los van de problemen zelfs, er is zoveel anders mooiers te koop.

Zoals? :) beetje deze types met een netto budget 9k. ?

iets ouder en iets goedkoper maar wel veel beter

iets jonger en duurder

duurste uitvoering

binnen budget en sept. 2008

Ik schrik altijd van die KM standen. Alles boven de 150dk vind ik veel of is dat een verkeerde perceptie? 3 serie voor 9.000 netto (auto's die dus staan aangeboden voor 9500 - 9750) zijn zeker onder deze KMstand te vinden...

p.s. mooie wagens, Lexus. Niet aan gedacht. Ga me erin verdiepen. Maar KM stand blijft een dingetje...?

U heeft het niet zo op met hoge km-standen, beste G.Furst? Dat hebt u gemeen met heel veel tweedehands kopers. Toch zijn er nogal wat eerste eigenaren die behoorlijk wat km maken. Zouden die hoge km-standen dan allemaal linea recta richting export gaan? Welnee. De grote diesels wel natuurlijk. Daar is in NL simpelweg te weinig markt voor en de rest-BPM-terugvordering immers te aantrekkelijk. Maar de benzine modellen? Nee, die vinden in NL nog wel aftrek. En in NL zijn de tweedehands prijzen voor sommige modellen duidelijk hoger dan elders. Zou dat alleen gelden voor Lexussen waar geen rest BPM meer op zit?

10 à 12 jaar oude drietjes met minder dan anderhalve ton op de teller: allemaal van één en het zelfde oude vrouwtje geweest zeker.... U denkt in alle ernst dat de vorige eigenaren alleen maar kwijlend naar hun mooie drietje hebben gekeken, en nooit onder de verleiding zijn bezweken om eens een rondje met het ding te gaan rijden?

Drietjes hebben, als ze na 4 jaar uit de lease komen, in het algemeen al 120 dkm gelopen (de diesels 150-180.000 km, spreekt voor zich) . Zouden die daarna minder dan 5.000 km per jaar lopen? Nu worden er natuurlijk ook wel eens drietjes particulier aangeschaft. Maar niet vaak door oude vrouwtjes....Vaak door in Duitsland woonachtigen die ze, als ze uit gespeeld zijn, exporteren. Die zijn in NL dus tweedehands geïmporteerd en zijn sowieso dubieus: aan de helft - echt waar! - is 'geknutseld'.

Dan liever een C-klasse. Wel een origineel Nederlandse auto. De kans bestaat dat ie wel degelijk van een oud opaatje is geweest. Neem de raad van Probenator ter harte en check de vorige eigenaar. Neem contact met hem op, bel hem, ga langs. Of zoek er zelf eentje in D. Besteedt dat niet uit aan 'specialisten' !
En als het dan toch per se een drietje moet worden, zou ik die onderhoudsboekjes van minder dan anderhalve ton niet voor zoete slikken, maar daadwerkelijk controleren, als ik u was.

Onthoudt, beste Furst, voor ons allen geldt: Mundus vult decipi, ergo decipiatur...
Succes!

mvrgr, m'ns


.
 
G Furst zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
G Furst zei:
Pino zei:
Ik zie geen reden om vrijwillig hiervoor te kiezen. Nog los van de problemen zelfs, er is zoveel anders mooiers te koop.

Zoals? :) beetje deze types met een netto budget 9k. ?

iets ouder en iets goedkoper maar wel veel beter

iets jonger en duurder

duurste uitvoering

binnen budget en sept. 2008

Ik schrik altijd van die KM standen. Alles boven de 150dk vind ik veel of is dat een verkeerde perceptie? 3 serie voor 9.000 netto (auto's die dus staan aangeboden voor 9500 - 9750) zijn zeker onder deze KMstand te vinden...

p.s. mooie wagens, Lexus. Niet aan gedacht. Ga me erin verdiepen. Maar KM stand blijft een dingetje...?

De beste benzineauto's zijn Japanse auto's uit Japan. En Lexus is wat dat betreft de overtreffende trap.
Zijn vaak altijd dealer onderhouden (check dat wel even!) en kunnen deze km-standen makkelijk hebben.
Heb zelf zat auto's gekocht met 150-180.000 km en deze gereden tot 350-490.000 km, kosten voor reparaties: te verwaarlozen.
Bij AutoVisie/Telegraaf regelmatig een 'dossier' over 3 auto's; bij Japanse auto's weet de wegenwacht amper tot niets te vertellen. Bij een BMW/Audi/MB komt er dan een hele waslijst van bekende kwaaltjes. Onderdelen van een Lexus zijn duurder, simpelweg omdat er weinig vraag naar is, gaat immers vrijwel nooit kapot....
Zeker als het hele onderhoud bij de dealer was, en een Toyota of Lexus-dealer 'm aanbiedt met garantie heb je er vrijwel zeker een topaankoop mee.
 
Ik ben zelf ervaringsdeskundige met een A3 1.8 TFSI (in de A3 is dt altijd 160pk trouwens).
Zie mijn review https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/audi-a3-sportback-18-tfsi-ambition-2008/

Je zult begrijpen, na het lezen van mijn review, dat ik nu niet heel erg lyrisch ben over deze combinatie (auto motor combinatie). Olieverbruik viel bij mij nog eigenlijk goed mee. Maar die kapotte motor en andere zaken die vervangen zijn, maakt voor mij dat ik wel anders denk over de zogenaamde kwaliteit van Audi. Wij vielen voor de looks en we vonden het tof om Audi te rijden. Dat hebben we geweten... Ik koop nooit meer een auto vanwege een vermeend imago.
 
Kijk eens naar een Honda Accord. De 2.0 is vlot zat als je nu naar een 120pk A4 kijkt, en niet onzuinig. Stukje groter en ruimer dan een 3 serie. Voor een mooie moet je wel even geduld hebben/ goed zoeken.
Ik heb diverse Audi's A6/S4 gereden (van familie), en een luxe uitgevoerde Accord doet er qua rijden (los van geen AWD en vette 6 cilinder in dit geval) en kwaliteitsbeleving niet/nauwelijks voor onder. Wél superbetrouwbaar.

Ook een Mazda 6 heb je een m.i. mooie, goede, en sportieve auto aan. Deze kunnen wel ietwat roest vertonen en moet je op letten.
 
Terug
Bovenaan