1.6THP Emissiestoring

A

Anoniem

Guest
Lui,

Ik hoef jullie niet te vertellen dat de 1.6 THP een heerlijke, maar o-zo verraderlijke motor is. Mijn THP is geboren in 2010 en heeft ondertussen 132000km gelopen. Afgelopen 23-6 is hij voor de APK geweest en zijn er o.a. nieuwe bougies ingegaan. Een dag of twee later stond ik bij het stoplicht en begon de auto hevig te trillen. Direct kreeg ik een Emissie-storing en begon de ventilator te draaien. Verder geen vermogen verlies o.i.d. 's avonds naar monteur terug geweest en heeft uitgelezen. Gaf melding over fout ontsteking op cilinder nr1 en nr4. Volgens monteur kon dit zijn omdat er nieuwe bougies in zijn gegaan en de bobines deze bougies waarschijnlijk niet aankonden. Storing verwijderd en nieuwe bobines erin. Deed het weer een aantal dagen goed. Totdat ik weer stil stond bij het stoplicht. Auto trilde weer en gaf weer de storing. Nu was vermogen weg en ventilator ging weer aan. Noodloop dus. Rustig aan de laatste paar km naar huis gereden. Monteur raadde mij aan, toen hij bobine 1 en 4 erin zette, om na een nieuwe storing ook de andere 2 te vervangen. Ridex bobines zijn erin gegaan. Auto weer gestart en gaf de melding. Reed verder zoals normaal. Na een paar ritjes was de melding vanzelf weer weg.

Van de week begon de auto bij het stoplicht weer te trillen en kwam de melding weer opnieuw. Ook ventilator ging weer aan. Verder geen vermogen verlies. Vanochtend auto weer gestart en zoals verwacht meteen de melding. Trilde ook weer. Bij starten trapte ik de koppeling in. Motor gaf zelf gas tot om en nabij 1600rpm. Auto herstart en gaf geen problemen, alleen de melding. Het valt me ook op dat de reikwijdte heel snel daalt als de melding erin zit, terwijl de tank , voor zo ver ik kan zien, gewoon op een normale manier verbruikt. Auto trilde al wat langer lichtjes bij stilstand, niet altijd, af en toe. Zodra ik dan een meter of 2/3 naar voren reed was de trilling weg. Tijdens het rijden zelf helemaal nergens last van. Ketting heb ik bij de keuring gelijk na laten kijken. Werd gezegd dat hij bij de volgende keuring preventief vervangen zou worden. Ketting is nog niet eerder vervangen.

Al genoeg gelezen op fora en verschillende dingen tegengekomen. Alleen niet precies deze problemen tegengekomen. Daarom dit bericht hier. Heb contact gehad met JWA. Geweldig bedrijf, nu al! Zitten zelf tot eind juli vol en raadde mij aan welk garage ik het beste langs kan gaan voor een nieuwe diagnose. Luisterden goed en denken door de telefoon gelijk al mee. Niet wat het beste is voor hun, maar wat het beste is voor de consument. Complimenten.
Zelf heb ik het vermoeden dat het eventueel de turbo kan zijn aangezien het vermogen weg viel. Ook zou ik een elektronisch probleem niet raar vinden, omdat de kwaaltjes steeds weer anders zijn of tijdelijk weg zijn.

Ik ben erg benieuwd of deze combinatie van problemen bij iemand bekend zijn en wat daar de oorzaak de oorzaak van was. Ben dus al bezig bij de garage, maar ben benieuwd wat jullie denken.

Dankjullie!
 
Zijn er wel de juiste bougies gemonteerd tijdens onderhoudsbeurt / APK?

Beetje vreemd om met de bobines te beginnen.. als de bougies het laatst vernieuwd zijn toen de klachten optraden, toch?
 
Durashift zei:
Zijn er wel de juiste bougies gemonteerd tijdens onderhoudsbeurt / APK?

Beetje vreemd om met de bobines te beginnen.. als de bougies het laatst vernieuwd zijn toen de klachten optraden, toch?

Dat ga ik controleren. Als het goed is zijn er zelfde soort bougies ingegaan. Deze zijn alleen bij de apk pas vervangen. Auto trilde hiervoor ook al. Kan dit zijn door verouderde bougies? Toen de bobines zijn vervangen zijn de bougies gecontroleerd en zagen er verder wel goed uit.
 
Ik ervoer het ook als vreemd toen ik het las, je laat nieuwe bougies monteren (door de fabriek voorgeschreven?), de auto geeft motorische problemen en je laat de bobines vervangen; voor de montage van de nieuwe bougies (ik neem aan gewoon onderhoud), had je toch geen klachten?
 
Van Ridex krijg ik ook de kriebels. Van het allergoedkoopste weet je ook niet of ze wel goed zijn. Zijn dat allemaal Ridex bobines? Dan zou ik beginnen met ze vervangen met een goed merk. (scheelt meestal ook helemaal niet zo veel)
 
speedtouch zei:
Ik ervoer het ook als vreemd toen ik het las, je laat nieuwe bougies monteren (door de fabriek voorgeschreven?), de auto geeft motorische problemen en je laat de bobines vervangen; voor de montage van de nieuwe bougies (ik neem aan gewoon onderhoud), had je toch geen klachten?
Geen grote klachten zoals nu. Wel af en toe trillingen bij stilstaan. Monteur gaf aan dat de bobines kapot konden zijn gegaan doordat de nieuwe bougies om een hogere stroomsterkte vroegen en de bobines de oude gewend waren(?).
 
Nissan GTR R34 zei:
Van Ridex krijg ik ook de kriebels. Van het allergoedkoopste weet je ook niet of ze wel goed zijn. Zijn dat allemaal Ridex bobines? Dan zou ik beginnen met ze vervangen met een goed merk. (scheelt meestal ook helemaal niet zo veel)
Ja, allen Ridex bobines. Neem aan veranderen naar officiele citroen bobines?
 
Crunk zei:
speedtouch zei:
Ik ervoer het ook als vreemd toen ik het las, je laat nieuwe bougies monteren (door de fabriek voorgeschreven?), de auto geeft motorische problemen en je laat de bobines vervangen; voor de montage van de nieuwe bougies (ik neem aan gewoon onderhoud), had je toch geen klachten?
Geen grote klachten zoals nu. Wel af en toe trillingen bij stilstaan. Monteur gaf aan dat de bobines kapot konden zijn gegaan doordat de nieuwe bougies om een hogere stroomsterkte vroegen en de bobines de oude gewend waren(?).
Electronica went niet ergens aan. Het is geen levend iets.
 
EVV zei:
Crunk zei:
speedtouch zei:
Ik ervoer het ook als vreemd toen ik het las, je laat nieuwe bougies monteren (door de fabriek voorgeschreven?), de auto geeft motorische problemen en je laat de bobines vervangen; voor de montage van de nieuwe bougies (ik neem aan gewoon onderhoud), had je toch geen klachten?
Geen grote klachten zoals nu. Wel af en toe trillingen bij stilstaan. Monteur gaf aan dat de bobines kapot konden zijn gegaan doordat de nieuwe bougies om een hogere stroomsterkte vroegen en de bobines de oude gewend waren(?).
Electronica went niet ergens aan. Het is geen levend iets.

Lijkt mij dus ook, maar heb helaas weinig verstand over bobines en dergelijke. Dus is mij toen niet opgevallen.
 
Bougies die er in gegaan zijn volgens monteur:
- PLKR7685

Kan niets over deze bougies vinden op internet. Ik denk echter dat het de volgende bougies zullen zijn.
- NGK ILZKBR 7B8G
 
EVV zei:
Crunk zei:
speedtouch zei:
Ik ervoer het ook als vreemd toen ik het las, je laat nieuwe bougies monteren (door de fabriek voorgeschreven?), de auto geeft motorische problemen en je laat de bobines vervangen; voor de montage van de nieuwe bougies (ik neem aan gewoon onderhoud), had je toch geen klachten?
Geen grote klachten zoals nu. Wel af en toe trillingen bij stilstaan. Monteur gaf aan dat de bobines kapot konden zijn gegaan doordat de nieuwe bougies om een hogere stroomsterkte vroegen en de bobines de oude gewend waren(?).
Electronica went niet ergens aan. Het is geen levend iets.

Toch is dat niet zo heel vreemd. Verouderde electronica, kan wel degelijk stuk gaan door zoiets. Als een ontstekingspuls net even hoger is dan met de oude bougies, dan kan dat de nekslag zijn. Maar dan staat het meestal sowieso al op het punt van opgeven.
 
Na wat zoeken op het internet kwam ik dit tegen.
Of het "DE" oplossing is weet ik evenwel niet, want de 1.6 THP motor heeft zowat alle kankers... :(

Problemen met uw turbodrukregeling en constant foutcodes? Emissie storing 1.6 THP komt veel voor.
Wij van APS Turbo hebben voor u een zeer betaalbare oplossing en exclusief leverbaar het juiste onderdeel om u van de problemen af te helpen. Te lage turbodruk wordt namelijk veroorzaakt door overmatige slijtage op de as van de wastegate, (overdruk klep, overdruk regeling). Door deze speling verliest het systeem druk en uitlaat gassen naar buiten. Hierdoor gaat de lamda regeling ook in de stres waardoor de vervelende lampjes gaan branden. Dit duid de emissie storing 1.6 THP aan.
https://turboonderdelen.nl/problemen/emissie-storing-1-6-thp/
 
De term emissiestoring is ook wel zeer breed. Ik denk dat een goede, uitgebreide diagnose van de computersystemen een eerste stap is. Met een door de fabrikant voorgeschreven uitleestool (diagbox?) zo ver mogelijk het motormanagement in proberen te komen lijkt mij van wezenlijk belang ipv maar onderdelen te blijven vervangen 'die het mogelijk kunnen zijn'.

Exacte foutcodes achterhalen.
Logisch nadenken
Wellicht middels de oscilloscoop rijdend data verzamelen?

Fluke zei:
(..)Met een oscilloscoop (of scope) worden spanningssignalen getest en weergegeven als golfvormen. Dit zijn zichtbare representaties van de spanningsvariaties over een bepaalde periode. De signalen worden uitgezet in een grafiek, die aangeeft op welke manier het signaal verandert. De verticale as (Y) komt overeen met de spanningsmeting en op de horizontale as (X) wordt de tijd uitgezet.

De grafiek op een oscilloscoop kan belangrijke informatie aan het licht brengen:

De spannings- en stroomsignalen zoals de bedoeling is.
Signaalafwijkingen.
De berekende frequentie van een oscillerend signaal en eventuele variaties in frequentie.
Aantonen van ruis in het signaal en wijzigingen in de ruis.

De meeste moderne oscilloscopen zijn digitaal, waardoor er gedetailleerdere en nauwkeurigere metingen, snelle berekeningen, gegevensopslag en geautomatiseerde analyse mogelijk worden gemaakt. (..)

https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/blog/elektrisch/wat-is-een-oscilloscoop
 
Wij hebben thp 1,6v.precies dezelfde problemen. Hogedrukpomp okay, ecu okay, inlaatkleppen schoon, compressie okay,injectoren, bougies en bobines vervangen. Vonkt goed. Cillinder 1 schakelt uit,drukverlies. Noodloop. We kunnen het probleem niet vinden
 
Terug
Bovenaan