1.6 THP motor: kun je de nog rijdende modellen vertrouwen?

Hallo forummers,

Wij zijn in het bezit geweest van een hele mooie Peugeot 207 THP uit 2008. Deze had in het begin geen problemen en reed super. Na verloop van tijd (bij een km stand van ca. 80.000 km) begonnen de problemen en is er door de garage een nieuwe ketting set in gemonteerd.
Maar u begrijpt, het vertrouwen in deze auto was behoorlijk afgenomen.

Omdat wij toch wel Peugeot liefhebbers waren en heel graag een cabrio wilden, hebben wij in 2015 een 308CC uit 2012 aangeschaft met ook een THP motor en weinig kilometers op de teller. Met de garagehouder afgesproken dat de auto voor aflevering een granulaat behandeling zou krijgen uit voorzorg.

Helaas heeft dit er niet voor kunnen zorgen dat de motor een jaar later compleet vervangen moest worden.

Ik moet er wel bij zeggen dat de moeite en zorgen welke onze garage er toendertijd in heeft gestoken er voor heeft gezorgd dat wij de nieuwe motor (van Peugeot Nederland) niet hoefden te betalen en dat wij de werkplaats rekening 50/50 met de garage deelden.

Inmiddels rijden wij geen Peugeot meer maar zijn wij wel aan het kijken naar een jonge (2017) Mini Cooper Countryman en weet dat er in de Cooper een 3 cilinder motor zit en in de Cooper S een 4 cilinder. Bij een eventuele aanschaf gaat de voorkeur uit naar de 4 cilinder omdat deze met een cilinder meer, minder moeite zal hebben om tot prestaties te komen.

Ik ga ervan uit dat bij Mini het THP verhaal minder problemen oplevert, mede ook vanwege het feit dat je meer leest over Peugeot/Citroën. De toekomst gaat het leren.

Groeten,
Marcel

Ik ga ervan uit dat bij Mini het THP verhaal minder problemen oplevert, mede ook vanwege het feit dat je meer leest over Peugeot/Citroën. De toekomst gaat het leren.

Daar zou ik maar niet vanuit gaan... Het is exact dezelfde motor, en een collega is inmiddels blij dat ze van haar Countryman S af is. Heeft een enorme schep met geld gekost die Mini. Kettingproblemen, motorvervuiling, etc. etc.

Als ik jou was zou ik niet die specifieke motor kiezen.

adinsx zei:

Daar zou ik maar niet vanuit gaan... Het is exact dezelfde motor, en een collega is inmiddels blij dat ze van haar Countryman S af is. Heeft een enorme schep met geld gekost die Mini. Kettingproblemen, motorvervuiling, etc. etc.

Als ik jou was zou ik niet die specifieke motor kiezen.
Alleen zit in de 2017 Mini al geen THP motor meer maar een hele nieuwe.
Geen idee of de 3 cilinder voldoet in een Countryman maar met een 0-100 tijd in 9.6 seconden moet hij volgens mij vlot genoeg zijn, natuurlijk is een S met 192pk leuker maar verbruikt ook meer.

Ah, zo ver gaat mijn motorspecifieke kennis niet, maar dan is er een met dat nieuwe type motor wel een aanrader (y). Althans, meer dan een met een THP ;).

adinsx zei:
Ah, zo ver gaat mijn motorspecifieke kennis niet, maar dan is er een met dat nieuwe type motor wel een aanrader (y). Althans, meer dan een met een THP ;).
Heb de 1.5 in mijn Mini Cooper zitten en bevalt prima.

hallo,

ben wat gaan zoeken op Google over distributiekettingen en kwam op deze discussie terecht. en wil mijn ervaringen delen op dit forum.

mijn naam is Xander en ben 41 jaar.
ben sinds 2014 in bezit van een 508 sw 1.6 thp uit 2012 toen met 18k op de teller en nu met 106k op de teller. vandaag voor beurt bij de dealer geweest en constatering...ketting moet vervangen worden. en het mooie is....het wordt dan mijn 4e ketting.
Het antwoord op de vraag of het thp probleem na 2010 nog steeds aanwezig is...ja!!. mijn advies geen thp aanschaffen. Peugeot Citroën of mini. niet doen!
alle tips en adviezen gevolgd (0w30, bp ultimate 98 tanken en niet te zuinig met het gaspedaal zijn). maar mag niet baten.

ter info blijkbaar hanteren ze bij Peugeot dat als de auto 84 maanden (7jr) oud is er geen coulance meer te krijgen is. in mijn geval niet eens een euro. wel heel veel begrip van de dealer...waar ik niet veel aan heb.

ga maar rechtsbijstand inschakelen hiervoor want in mijn ogen is dit zeer onrechtvaardig.

ps. kosten 1000 ex motor reiniging en btw. en dan ook nog een lekke klepdeksel(volgens dealer 500 om te repareren m.i. beetje veel). het jaar begint goed..👍

Weet je toevallig of de 308 1.6thp(156pk) uit 2014 wel goed is, kan er geen duidelijkheid over krijgen.

Het is ook niet makkelijk om er duidelijkheid over te krijgen, rond 2014 waren er meerdere eigenaren met 'stukken'. Maar ook heel tevreden mensen. Ik meen me een test te herinneren in de autoweek over gebruikte auto's en daar werd de 5008 THP genoemd, en dat exemplaar kwam er met een pluim van af. Ken je de geschiedenis van de auto? Misschien heeft de auto in kwestie al een verbetering ondergaan.

Ik heb zelf een Peugeot 508SW THP uit 2011 gehad (tussen 2014 en 2016) en daar waren de problemen zeker nog niet bij verholpen.

Het olieverbruik was hoog en de auto heeft een hoop kuren gehad.

Uiteindelijk is de verbrande olie in de alle onderdelen gaan zitten en heb ik hem total loss naar de eeuwige jachtvelden kunnen brengen.

Vanuit mijn oogpunt dus geen aanrader om zo'n auto te kopen

Terug
Bovenaan