1.2 van Renault

jan 2775164

Wegverkenner
Goedemorgen,

Voordat ik een Renault koop met 1.2 Benzine , klopt het dat er met deze blokken veel ellende is??
Wat ik dus veel hoor,

Groet,
Jan

Welke precies?
De TCe motor is een turbobenzinemotor van de Renault, Dacia en Nissan en verscheen voor het eerst in 2009. De motor wordt geprezen om zijn vermogen, efficiëntie en betrouwbaarheid, waardoor hij voor veel autofabrikanten een populaire keuze is. Maar helaas lijdt de TCe motor ook aan verhoogd olieverbruik. Hoog olieverbruik is een veel voorkomend probleem bij deze motor.

Er zijn vele 1.2's geleverd en het is ook nog bouwjaar afhankelijk

De 1.2TCE die hierboven genoemd word hebben met name de eerste paar jaren in o.a. de clio IV problemen gehad. Ook lang niet allemaal, iemand in mijn omgevind rijd een clio uit 2012 wat een van die beruchte jaren is, en rijd al bijna jaar met dat ding en is er super tevreden mee. Zonder problemen of olieverbruik. Ook als je hier op de reviews leest bij AW vind je relatief weinig klachten. Later (ik dacht ergens vanaf 2014?) zijn ze vrij probleemloos.

De 1.2 zonder turbo zijn sowieso vrij hufterproof

Laatst bewerkt:
Renault heeft verschillende 1.2 motoren geleverd, die in veel modellen geleverd zijn.

In de Clio 3 is de 1.2 TCe een 1149 CC motor met turbo, dit is een goede en betrouwbare motor, die lang geproduceerd is.

In de Clio 4 vanaf 2012 zit de 1197 CC motor, die krachtig en zuinig was maar verschillende kinderziektes kende.
Zoals hoog olieverbruik, inhouden, vervuiling, distributieketting.

Gedurende productie zijn veel kinderziektes opgelost.
Met een Megane 4 vanaf 2016, en facelift Clio vanaf 2016 loop je heel weinig risico. Toen waren de kinderziektes opgelost.
Bij elke direct ingespoten motor heb je wel iets meer kans op vervuiling.

Belangrijk is de historie van een auto, en goed en op tijd onderhoud.

Nu levert Renault een 1.2 TCe 3 cilinder die gebaseerd is op de 1.0 , dit is weer een hele andere motor. De 1.0 TCe staat bekend als goede en betrouwbare motor.

Voor zover ik weet zijn de "oudere" 1.2 blokjes zonder turbo (D4F) wel relatief betrouwbaar.
Die zijn in diverse renault's en dacia's geleverd.
Uiteraard dienen ze wel hun onderhoud te hebben gehad maar dat geldt voor elke motor.

Voor zover ik weet zijn de "oudere" 1.2 blokjes zonder turbo (D4F) wel relatief betrouwbaar.
Die zijn in diverse renault's en dacia's geleverd.
Uiteraard dienen ze wel hun onderhoud te hebben gehad maar dat geldt voor elke motor.
Deze motoren zijn inderdaad best betrouwbaar, maar de distributieriemen durven al wel eens te knappen. Dit komt in 99% van de gevallen door het niet respecteren van de onderhoudsintervallen. Deze motoren na zo een geknapte riem herstellen is wel simpel en goedkoop.

De direct ingespoten 1.2 TCE zou ik persoonlijk vermijden. Ik ken wel meer mensen die er geen problemen mee hebben dan wel, maar waar rook is kan vuur zijn. Ken wel iemand die problemen hebben met hoog olieverbruik, maar het ding blijft wel gewoon draaien, maar wek toch weinig vertrouwen.

Terug
Bovenaan