0,5 mm2 of 0,75 mm2 kabel voor aanhanger?

BertPleizier

Net ingestapt
Wat is de beste keuze van draaddiameter voor aanhangerverlichting? 0,50 mm2 of 0,75 mm2?

Het betreft een 7-polige aansluiting met standaard achterverlichting (21W remlicht, 21W richtingaanwijzer en 5W achterlicht / kentekenplaatverlichting) + losse 21W mistlamp + breedtelampje 5W.

6 ampere. Mijn gevoel zegt 0,75 mm2. Maar vanwaar de vraag? Prijs zal het toch niet zijn?

Nou een gerenomeerd merk (Aspöck) levert kant en klare kabel (met stekker) en dat is maar 0,50 mm2. Mij lijkt dat er dun voor verlichting + breedtelicht.

En ook omdat de te vervangen bekabeling veel dikker is dan 0,50 mm2.

6 keer 5 Watt... 30 watt. ==> 3A.
2 keer 21 Watt ... 42 Watt ==> 4A.

0.5 mm[sup]2[/sup] is voldoende.

BertPleizier zei:
Nou een gerenomeerd merk (Aspöck) levert kant en klare kabel (met stekker) en dat is maar 0,50 mm2. Mij lijkt dat er dun voor verlichting + breedtelicht.

En ook omdat de te vervangen bekabeling veel dikker is dan 0,50 mm2.

Qua dikte is die kabel al voldoende voor een normale aanhangerverlichting, ligt standaard ook op vele nieuwe aanhangers.
Vanuit de praktijk hier blijkt echter dat het eerste stuk dunne kabel (dus vanaf de stekker) wel veel gevoeliger is voor draadbreuk als de ouderwetse dikkere kabel, ik laat het eerste stuk altijd gelijk vervangen door een losse dikkere spiraalkabel en een contactdoos op de aanhanger.

Muddy Bandit zei:
ik laat het eerste stuk altijd gelijk vervangen door een losse dikkere spiraalkabel en een contactdoos op de aanhanger.

Dat is inderdaad ideaal. Zoń spiraalkabel kost de hele wereld niet en is binnen 5 seconden vervangen. Er hangt hier in de werkplaats altijd een reservekabel

Terug
Bovenaan