€10-15k voor auto om door Europa te rijden

Broodje met beleg

Startmotor
Beste,

Ik ben opzoek naar een ruime auto waarmee ik flink wat kilometers kan maken door Europa.

Vanaf volgende maand ga ik namelijk iedere maand op een andere plek in Europa leven.

Het eerst in Malaga Spanje. Ongeveer 1,5 maand later Santander in Noord Spanje. Daarna in Porto, Portugal. En zo ga ik heel zuid Europa door.

Maar om van plek naar plek te rijden heb ik wel een ruime auto nodig waarin ik voldoende spullen mee kan nemen.

Voldoende kleding, Sport spullen, gitaar, etc. Geen meubels.

Wat is een betrouwbare auto met voldoende ruimte? Ik heb zelf namelijk geen verstand van auto’s, meer van muziek

Dus heel graag zou ik jullie advies horen over leuke opties.

Het hoeft niet moeders mooiste te zijn, en dan verwacht ik ook niet voor mijn budget. Maar ik zou wel graag een auto willen met een betrouwbare reputatie.

Dat budget ligt tussen de €10k en €15k. Ik denk zelf dat een diesel wel een goeie optie is.

Alvast bedankt voor de input!

Is het onderhoud meegerekend bij die 10-15k?

Op zich kun je nog best mooie auto’s kopen met dat budget. Het is maar net wat je eisen/wensen zijn. Kan het gewoon een auto zijn of een camperachtige die je ook gebruikt om in te slapen?

Het ligt er een beetje aan waar je verblijft en hoe je reist. Mijn nichtje doet dit ook, maar dan met een Toyota RAV4 uit 2001. Maar hoef je niet offroad en pak je graag de snelweg, dan zou ik iets anders pakken. Gewoon iets normaals waar elke monteur blind aan kan werken. En je kan het budget best wat beperkter houden.

Ik zal steeds in een appartement / huisje blijven overnachten. Dus ik hoef niet in de auto te slapen.

Off-road hoeft eigenlijk ook niet. Soms wel een zand-straatje, maar het is in principe niet de bedoeling om actief te off-roaden.

Op de vraag of onderhoud bij de 10-15k hoort, daar had ik eigenlijk niet over nagedacht. Maar het lijkt me wel verstandig inderdaad om dat erbij te hebben.

@haarr leuk die Volvo maar een rechtsgestuurde zou ik nooit kopen. Daarbij ook nog diesel.
Ik denk zelf dat een diesel wel een goeie optie is.

Alvast bedankt voor de input!
TS geeft zelf aan dat een diesel misschien wel een optie is. Van sommigen die RHD gereden hebben hoorde ik dat het vrij snel went, maar misschien niet voor iedereen. Dat kan natuurlijk best.

Ik zal steeds in een appartement / huisje blijven overnachten. Dus ik hoef niet in de auto te slapen.

Off-road hoeft eigenlijk ook niet. Soms wel een zand-straatje, maar het is in principe niet de bedoeling om actief te off-roaden.

Op de vraag of onderhoud bij de 10-15k hoort, daar had ik eigenlijk niet over nagedacht. Maar het lijkt me wel verstandig inderdaad om dat erbij te hebben.
Als je lekker budget over wil houden , dan kun je beter voor een voormalige 14% bijtelling diesel gaan (renault megane) of iets anders met een 1.5 dci 1.6 hdi of 1.6 jtd. Bij een nieuwere moet je ook adblue bij (laten) vullen.

Handig is om een auto te kiezen die bijna elke monteur daar kent, en met degelijke en betrouwbare techniek.

Zoals een Renault Megane 1.5 DCi, Dacia Logan MCV, Fiat Tipo, Dacia Lodgy 1.5 DCI, of iets dergelijks.

Handig is om een auto te kiezen die bijna elke monteur daar kent, en met degelijke en betrouwbare techniek.

Zoals een Renault Megane 1.5 DCi, Dacia Logan MCV, Fiat Tipo, Dacia Lodgy 1.5 DCI, of iets dergelijks.
ja want in spanje of portugal hebben ze geen moderne garages, en rijden ze nog met paard en kar.

Zoek gewoon een leuke c segmenter station op diesel. Kun je overal parkeren. Megane 3, focus, en zoek eentje met wat krassen oid, krijg je in NL vast wat korting, want die krassen en kleine deukjes ga je toch wel krijgen

Natuurlijk hebben ze moderne garages in Spanje en Portugal.
Ik bedoel dat de kans op problemen dan kleiner is, en dat ze snel en voordelig zijn te repareren.

Koeriersbusje zoals de Renault Kangoo en Citroen Berlingo? Die zijn vaak tweezits, als je daarmee uit de voeten kunt dan heb je dus zeeën van ruimte en het zijn doorgaans voordelige wagentjes.
Ik zou vooral naar een goeie deal zoeken en niet te bewust naar 1 model.
Natuurlijk hebben ze moderne garages in Spanje en Portugal.
Ik bedoel dat de kans op problemen dan kleiner is, en dat ze snel en voordelig zijn te repareren.
Dat is absoluut een heel goed punt. Ik zie hierboven wat automaten met xenon verlichting en grote velgen (dure banden en waarschijnlijk ook dure remmen). Je kan het beter simpel houden. Als je ruimte nodig hebt en geen busje wil kijk dan voor Clio/Focus stations.

Is een personen uitvoering van een bedrijfsauto een idee. Dan kan alles mee. Je hebt ook verhoogde uitvoeringen.
Het zou mij wel een goede optie lijken. Ik heb enorm veel plezier van zo'n auto gehad (een relatief kleine wellicht, Fiat Dobló JTD met de 'hondenneus' en als personenauto met vijf zitplaatsen). Goed hanteerbaar in de stad, trekt lekker door op buitenwegen en de snelweg, en heerlijk ruim! Die Fiat uit die jaren is qua ruimte groter dan de Berlingo/Partner (in ieder geval subjectief). De 1.9 JTD motor zorgde er ook op de snelweg voor dat de vaart er goed in bleef. Als je een maatje groter gaat, dus de personenversie van de middelgrote bestelauto's, dan win je alleen maar aan ruimte.

Dat zijn veel snelweg kilometers, en het moet relaxt zijn. Dan ga je niet met een Berlingo of Dacia Logan aankomen.
Een wat oudere E klasse station maar met zo weinig mogelijk kilometers. Zou ik voor gaan.

Bv deze.
Mercedes motoren zijn heel goed, dus eerst even alle ophanging dempers banden enz laten nakijken en evt vervangen en heerlijk door Europa cruisen.

Dat zijn veel snelweg kilometers, en het moet relaxt zijn. Dan ga je niet met een Berlingo of Dacia Logan aankomen.
Een wat oudere E klasse station maar met zo weinig mogelijk kilometers. Zou ik voor gaan.

Bv deze.
Mercedes motoren zijn heel goed, dus eerst even alle ophanging dempers banden enz laten nakijken en evt vervangen en heerlijk door Europa cruisen.
Import

Dus? Elke auto is geïmporteerd... Deze staat al vanaf 2017 op Nederlands kenteken, ik zie het probleem dus niet.
Lijkt me inderdaad een erg fijn ding voor wat langere reizen!
Daar heb je een punt, maar de auto komt uit 2011, dus van de 1e 6 jaar lastig te achterhalen wat er mee is gedaan/gebeurd en combinatie premium en import is reden voor mij een reden om vraagtekens bij de benz te hebben

Daar heb je een punt, maar de auto komt uit 2011, dus van de 1e 6 jaar lastig te achterhalen wat er mee is gedaan/gebeurd en combinatie premium en import is reden voor mij een reden om vraagtekens bij de benz te hebben
Wat maakt dat nu nog uit? Als de staat van de auto goed is, is het toch goed? Mijn auto komt ook niet uit Nederland. Toen ik 'm kocht stelde ik vast dat ie goed was. Wat er in de jaren ervoor gebeurt is maakt me dan niet uit. Bij een Nederlandse auto zie je ook niet meer dan de APK datums en kilometerstanden (waar volgens mij maar weinig kopers echt naar kijken).

Ik zou toch kijken of je niet in Spanje iets kunt kopen. 10 a 15k en nog niet iets moois hebben is natuurlijk gekkenhuis. Prijzen in NL zijn doorgeslagen. Zoals met alles hiero.

Terug
Bovenaan