Škoda Vision E & iV Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
Leusden, 29 april
[size=medium]De toekomst is elektrisch met de ŠKODA VISION E[/size]


Wereldpremière: ŠKODA’s eerste elektrische studiemodel debuteert tijdens Shanghai Motor Show 2017
Blik op de toekomst: VISION E is de belichaming van ŠKODA’s e-mobility strategie
Groot modellenaanbod: vijf elektromodellen in verschillende segmenten in 2025
De start: ŠKODA SUPERB in 2019 ook met plug-in hybride aandrijflijn
Autonoom rijden: ŠKODA VISION E voldoet aan level 3-vereisten

ŠKODA’s deelname aan de Shanghai Motor Show 2017 (19 t/m 28 april) wordt gekenmerkt door grote veranderingen op het gebied van elektrisch rijden. Met het studiemodel VISION E toont de onderneming de eerste merk-specifieke voorbode van de toekomst van individuele mobiliteit. De fraai gelijnde vijfdeurs SUV coupé kan geheel elektrisch een afstand van maximaal 500 kilometer afleggen en voldoet aan de level 3-vereisten voor autonoom rijden. ŠKODA werkt hard aan de elektrificatie van zijn modelreeks en zal in 2025 vijf volledig elektrische modellen in verschillende segmenten aanbieden.

Bij ŠKODA wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van de mobiliteit van de toekomst. De eerste volledig elektrisch aangedreven en autonoom rijdende conceptauto in de geschiedenis van het merk belichaamt de visie van ŠKODA op elektroauto’s.

Coupé-trekken
De lengte van 4.645 mm, breedte van 1.917 mm en hoogte van 1.550 mm geven de ŠKODA VISION E een imposante uitstraling. Dankzij de lange wielbasis van 2.850 mm alsmede de korte overhang voor en achter konden de ontwerpers een bijzonder ruim interieur realiseren – zoals gebruikelijk bij ŠKODA. In het toekomstgerichte autoconcept zijn de hogere zitpositie die zo kenmerkend is voor SUV’s en de riante interieurruimte gecombineerd met een dynamisch lijnenspel en een langzaam aflopende daklijn die aan de trekken van een coupé doet denken.

Dankzij het systeemvermogen van 225 kW accelereert de ŠKODA VISION E onmiddellijk en op sportieve wijze. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. De krachtige lithium-ion accu’s en de efficiënte recuperatie staan garant voor een actieradius van maximaal 500 kilometer. De slimme aansturing van de twee elektromotoren zorgt ervoor dat ze optimaal samenwerken, waardoor de ŠKODA VISION E spaarzaam met stroom omspringt. Daarbij worden alle vier de wielen aangedreven, waarbij het vermogen zo over de voor- en achteras wordt verdeeld dat maximale stabiliteit, sportiviteit en veiligheid onder alle omstandigheden worden gewaarborgd.

Voorproefje van autonoom rijden volgens ŠKODA
Met de VISION E geeft ŠKODA ook een voorproefje van de vormen van autonoom rijden die binnenkort realiteit zullen zijn. Volgens recente onderzoeken zou 15 procent van de nieuw verkochte auto’s in 2030 volledig autonoom kunnen rijden. De ŠKODA VISION E voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld voor de normering ‘level 3’ voor autonoom rijden. Zo kan de auto in files volledig automatisch rijden, is er een autopilot-functie beschikbaar voor snelwegen, wordt hij op de rijbaan gehouden, is hij in staat inhaalmanoeuvres uit te voeren en kan hij zoeken naar vrije parkeerplaatsen, om daarna volledig automatisch in te parkeren en het parkeervak vervolgens ook weer te verlaten. Dit wordt mogelijk gemaakt door de toepassing van sensoren met verschillende bereiken en tal van camera’s die continu de verkeerssituatie monitoren.

E-mobility strategie
Elektromobiliteit speelt een sleutelrol in de wereldwijde groeistrategie van het merk. ŠKODA ontwikkelt zijn eigen autoconcepten met volledig elektrische aandrijving op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Group. De elektrificatie van ŠKODA’s modelreeks begint al in 2019 met de lancering van de ŠKODA SUPERB met plug-in hybride aandrijflijn. ŠKODA’s eerste serieproductiemodel met volledig elektrische aandrijflijn komt in 2020 op de markt. In 2025 zal de modelreeks zijn uitgebreid met vijf volledig elektrisch aangedreven modellen in verschillende segmenten.

1920_visione1.jpg


Bron: https://nieuws.skoda.nl/de-toekomst-is-elektrisch-met-de-skoda-vision-e

640_480_20170417194105437539807548934.jpg


640_480_20170417194058701598036266461.jpg


640_480_20170417194059817249163260840.jpg


640_480_20170417194101280960475565442.jpg


640_480_20170417194102632697045128009.jpg


640_480_20170417194107118505943440459.jpg


Bron: https://info.xcar.com.cn/201704/news_1971975_1.html
 
De volgende week in China te tonen concept-car is meer dan alleen een designstudie. Het onderhuidse van de Vision E bestaat namelijk uit het nieuwe MEB-platform dat speciaal voor EV's van de Volkswagen Group is bedoeld. De Vision E is, zijn naam geeft het al weg, dan ook volledig elektrisch.

De Vision E krijgt 'zelfmoorddeuren' en in het interieur vinden we vier losse draaibare stoelen. Skoda spreekt over een groot glasoppervlak, voorstoelen die volledig plat kunnen en een ontbrekende middentunnel. Uiteraard is de Tsjech afgeladen met connectiviteit. In elke deur heeft Skoda een phonebox gemonteerd, een dock waarmee smartphones draadloos zijn op te laden. De Vision E krijgt twee elektromotoren die samen ruim 300 pk sterk zijn. De volledig elektrische actieradius moet op pakweg 500 kilometer liggen, de topsnelheid ligt op zo'n 180 km/h.

4wpyz0bbn524_800.jpg


u2wyrc0by3s9_800.jpg


nsuyowobkkt6_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/dit-is-de-skoda-vision-e-concept/
 
Live @ Auto China Shanghai:

23223295699435_5459503_11.jpg


23223745616780_5459508_11.JPG


23223476500108_5459505_11.jpg


23223843722220_5459509_11.jpg


23223656312419_5459507_11.jpg


23222067027691_5459490_11.jpg


Meer foto's: https://chezhan.bitauto.com/shanghai/n2017/zhanguan/skoda/visione/

Mooier dan de VW I.D. Crozz, vind ik.
 
[size=medium]Stapje dichterbij: Skoda Vision E[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 11 september 2017 20:11[/size]

Niet alleen Volkswagen herziet een bekende concept-car, ook Skoda heeft voor de IAA van Frankfurt een studiemodel doorontwikkeld. Het betreft de Vision E die we eerder dit jaar in Sjanghai zagen.

In 2019 brengt Skoda de Suberb als plug-in op de markt, maar er zit meer in het vat. In 2020 verschijnt namelijk een elektrische SUV in de showrooms van Skoda, een auto waarop ons voor de tweede keer een vooruitblik wordt gegund in de vorm van deze Vision E Concept.

De Vision E heeft beschikt over 306 pk aan elektrokracht, waarbij de auto een topsnelheid van 180 km/h moet kunnen halen. De Vision E, die ook autonoom op niveau 3 door het verkeer moet kunnen gaan, moet in theorie een elektrische actieradius van 500 kilometer kunnen halen. Net zoals we bij de Volkswagen I.D. Crozz zagen, lijkt ook deze Vision E een stukje dichter bij het productiestadium te komen. Zaken als verlichting en interieur ogen nu iets gebruikelijker, al is het futuristische gehalte nog altijd hoog te noemen.

5jryivybht25_800.jpg


mmry21obt0g4_800.jpg


dlqy1p6b15u7_800.jpg


fv4y8lqbtucz_800.jpg


lkxypltb180l_800.jpg


2blyfqhbv38l_800.jpg


xu3ygrhbx781_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/stapje-dichterbij-skoda-vision-e/
 
Skoda neemt de Vision iV Concept mee naar Genève, een doorontwikkeling van de Vision E en voorbode van de nieuwe elektrische Skoda.

n0jylyjbrupa_800.jpg


dzsy00wb2p0i_800.jpg


9a9yfu7bns9g_800.jpg


De uiteindelijke productieversie van de op 22-inch lichtmetaal geplaatste Vision iV komt op het modulaire MEB-platform te staan, een basis waar een groot deel van de op stapel staande EV's van de Volkswagen Group gebruik van zal gaan maken. Ook de concept-car die straks in Genève staat, maakt gebruik van die basis. Volgens de Tsjechen heeft de Vision iV op zowel de voor- als de achteras een elektromotor en dat maakt de concept-car natuurlijk een vierwielaandrijver. Het in de bodem gemonteerde batterijpakket heeft volgens Skoda genoeg capaciteit om de auto een actieradius van 500 kilometer (WLTP) te geven.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-belicht-vision-iv/
 
Als je alle conceptdingetjes wegdenkt en details toevoegt die nog moeten, houd je een grote Skoda Scala over...
 
De Volkswagen Group maakt zich op voor de uitrol van elektrische auto's die van het modulaire MEB-platform gebruik gaan maken. In Genève staan niet alleen de Seat el-Born en de Audi Q4 e-tron, maar ook deze Vision iV van Skoda!


De Vision iV is een 4,67 meter lange, 1,93 meter brede en 1,61 meter hoge concept-car met een wielbasis van 2,77 meter. Het studiemodel is duidelijk een designtechnische evolutie van de Vision E, die Skoda in april 2017 voor het eerst aan het publiek toonde. Onderhuids zoals gezegd MEB-techniek. In het geval van de Vision iV betekent dat de aanwezigheid van twee elektromotoren die samen goed zijn voor 306 pk. Zowel de voor- als achteras krijgen een elektro-unit en dat maakt de Vision iV uiteraard tot een vierwielaandrijver.

Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is in 5,9 tellen achter de rug. Wie van 80 km/h naar 120 km/h wil versnellen, heeft nog geen 4 tellen nodig. De topsnelheid van de Vision iV ligt op 180 km/h. Relevanter bij een EV als deze is natuurlijk de actieradius. Die ligt volgens Skoda op zo'n 500 kilometer. De daarvoor benodigde energie is opgeslagen in een 83 kWh groot accupakket dat in de bodem is verwerkt. In 30 minuten is het pakket tot een capaciteit van 80 kWh vol te laden.

De Tsjechische showauto staat op 22-inch lichtmetaal, heeft op stokjes geplaatste camera's die dienstdoen als buitenspiegels en heeft achterportieren die tegengesteld aan de voorportieren openen. Voor de koplampen gebruikt Skoda ledmatrixtechniek. Op de bilpartij komen we ledachterlichten tegen. De bagageruimte heeft een inhoud van 550 liter.

Geen studiemodel zonder de nodige conceptuele geintjes. De Vision iV is helemaal connected en kan volgens Skoda communiceren met andere verkeersdeelnemers en zelfs met de infrastructuur, denk aan verkeersinformatiecentrales. De auto kan "[...] onder bepaalde omstandigheden" ook autonoom rijden dankzij de aanwezigheid van laserscanners en radarsensoren. De Vision iV moet autonoom (level 3) op de snelweg kunnen rondgaan. Het infotainment laat zich niet alleen via spraak, maar ook via gebaren bedienen. De bijrijder kan de boel ook middels zijn of haar smartphone aansturen. De smartphone valt daarnaast als sleutel te gebruiken. Meer opvallende zaken: de Vision iV heeft een stuurwiel waar, net als op de kont, de merknaam Skoda is uitgeschreven. De stoelen die Skoda in het binnenste monteert, zijn draaibaar.

Skoda brengt tot en met 2022 in totaal tien geëlektrificeerde modellen op de markt. De nog te presenteren Superb Plug-in én de al bekende elektrische versie van de Citigo zijn daarin al meegeteld.

8zwy5a9b2ddi_800.jpg


wk9yvi6be1ti_800.jpg


w5vyjaxb0whc_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-skoda-vision-iv-2/
 
Ik vind hem nogal opgeblazen ogen (alle foto's: https://www.netcarshow.com/skoda/2019-vision_iv_concept/). En tja, concept cars van Skoda... daar blijft uiteindelijk een suf ding van over
 
Op een of andere manier komt het dashboard qua kleuren en vormen nogal retro over, als er een lintsnelheidsmeter in had gezeten was het plaatje compleet geweest.:T Raar, want past totaal niet bij het (verder nogal vreselijke) model...
 
Live @ Genève:

Skoda-Vision-IV-fotoshowBig-849a2c4a-1433798.jpg


Skoda-Vision-IV-fotoshowBig-162cd54a-1433791.jpg


Skoda-Vision-IV-fotoshowBig-14c2af79-1433793.jpg


Skoda-Vision-IV-fotoshowBig-bb582da1-1433792.jpg


Skoda-Vision-IV-fotoshowBig-e8da1d77-1433797.jpg


Meer foto's:
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/skoda-vision-iv-coupe-elektroauto-auf-dem-genfer-autosalon-2019/
https://www.carscoops.com/2019/03/skoda-vision-iv-ev-concept-is-yet-another-coupe-suv-with-an-ungainly-rear/
 
Terug
Bovenaan