Škoda Scala (facelift)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Eind dit jaar (dus binnenkort) zal Skoda de Scala onthullen, de opvolger van de Rapid Spaceback. De nieuwe C-segment hatchback is gepositioneerd tussen de Fabia Combi en Octavia. Waar de Octavia, Golf en Leon gebruikmaken van het MQB-platform, krijgt de Rapid het hiervan afgeleide MQB A0-platform, het platform voor het A0-segment, ofwel het B-segment. De oude Rapid maakte ook al gebruik van een Polo-platform, al ging het toen nog om het oude, niet-modulaire platform. Skoda zit nu niet meer vast aan beperkingen voor de carrosseriebreedte, dus de meeste groei komt uit die richting: +9 cm. De huidige is 1706 mm breed en dat is erg smal voor een C-segment auto. De nieuwe gaat dus richting de 1.80 meter en dat scheelt niet veel van de Golf of Octavia. De lengte bedraagt voortaan 4.36 meter, 6 cm meer dan de Rapid. Er komen twee benzinemotoren en een diesel: de 1.0 TSI en 95 of 115 pk en een versie die op aardgas rijdt, reken dan op 90 pk. Topper is de 1.5 TSI, voor de liefhebbers van diesel is er een 1.6 TDI. De bagageruimte is met 467 liter 52 liter groter dan bij zijn voorganger en daarmee een van de grootste in zijn klasse. Er komt alleen een vijfdeurs hatchback, een stationcar of liftback zou de Octavia immers in de weg gaan zitten.

skoda-scala-299046-800.jpg

skoda-scala-299048-800.jpg

skoda-scala-299045-800.jpg

skoda-scala-299047-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/oktober/45689-skoda-scala-is-groter-en-ruimer-dan-rapid

Dat klopt, wat die sedan is, weet ik alleen nog niet. Het is of de sedanversie (Scala sedan) of de nieuwe Rapid voor China, die voortaan apart van de Scala/Rapid Spaceback-opvolger ontwikkeld zou kunnen zijn. *edit: of is het gewoon de Scala hatchback? :LOL:

Ik heb begrepen dat er van de Scala alleen deze hatchback komt, dus geen sedan of liftback. Uiteraard wel een SUV afgeleide, en ook dat wordt een aardig modelletje. Maar de Scala vind ik leuker :) (ik ben dan ook sowieso geen SUV liefhebber)

Jammer dat deze Rapid-opvolger weer meer station dan hatchback wordt. Had liever een echte hatchback van Skoda in het c-segment gezien.

Autointernationaal heeft er blijkbaar mee gereden: <https://www.autointernationaal.nl/2018/10/veelbelovend-test-skoda-scala-prototype/>

Skoda Scala ….. zeg het eens hardop, is toch amper uit te spreken en klinkt voor geen meter.

BENZine zei:
Skoda Scala ….. zeg het eens hardop, is toch amper uit te spreken en klinkt voor geen meter.

In het Nederlands niet nee, zeker niet als het bijvoorbeeld richting plat Utrechts gaat (Skòòala...). Maar dat zal de Tsjechen een zorg zijn.

BENZine zei:
Hoe niet uit te spreken?
Splaakgeblekje BENzine? :)

Gelukkig doet VW beter met T-Cross, T-Roc, klinkt als muziek in de oren...
Nu alleen nog een T-Bone steak aan het gamma toevoegen

iDS zei:
BENZine zei:
Hoe niet uit te spreken?

Nee hoor, integendeel. Maar dat jij het blijkbaar goed vindt klinken zal wel voortkomen uit het feit dat elke Belg een spraakgebrek heeft ;):)

Hij wordt wel ietsjes mooier dan die impressie vind ik. Maar het getoonde model had ook grote wielen, dat doet ook een hoop :D

BENZine zei:
iDS zei:
BENZine zei:
Hoe niet uit te spreken?

Nee hoor, integendeel. Maar dat jij het blijkbaar goed vindt klinken zal wel voortkomen uit het feit dat elke Belg een spraakgebrek heeft ;):)

Omdat elke Belg de 'r' correct kan uitspreken bedoel je? en het verschil kent tussen een 'g' en 'ch' om maar iets te noemen?

Inderdaad verS_ikkelijke s_praakgeb_eken :T

verlichting2 zei:
Officiële onthulling op 6december in Tel Aviv las ik zojuist op de Soda site. Ben benieuwd.

Kijk, dat is nog eens nieuws over de Soda Sala :)

D-C zei:

Zo maar wat woorden die bij me opkomen bij het zien van deze foto: rij-ijzer, nekkendraaier, origineel, designklassieker, against-the-stream...

...maar helaas geen van allen van toepassing op deze Skala-wasmasjien.

Eerlijk is eerlijk, wel fijn dat ze die typische k#t-ik-had-dat-lage-muurtje-in-de-bocht-echt-niet-gezien-groeven tegenwoordig af fabriek al in de deur trekken. Minder roestgevoelig dan het zelf moeten doen en dan heb je die eerste pijn maar gelijk gehad bij aankoop. Da's meedenken (y)

En dan de impressies van topic.. alsof ie er echt zo stoer uit gaat zien :rolleyes:

6tayx6ibpcjz.jpg

4fgyo5wbgpdh.jpg

Hij wordt iets gestrekter dan op deze impressies. Ik vind 'm nu erg klein lijken achter de achterportieren.

sh2yj91bfsqf.jpg

lvfy4hqbw2az.jpg

08ky8rtbguqb.jpg

w9my3j3bv9t4.jpg

3amyvdkb6tq5.jpg

Met in de toelichting een interessante onderbouwing voor een losstaand scherm: "Bij het vorige scherm had je geen houvast tijdens het bedienen en moest alles uit de losse pols. Door de rand onder het nieuwe scherm kan je pols rusten als je het scherm bedient."
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-onthult-interieur-scala/

En weer @!#$ persfoto's van een net niet geheel 'naakte' auto. Gek wordt je er van

cdb4f7f1-skoda-scala-camouflage-lennon-wall-front-light-copy.jpg

114232cc-skoda-scala-lennon-prague-wall-copy.jpg

812f74f7-skoda-scala-camouflage-lennon-wall-prague-copy.jpg

c939e1fb-skoda-scala-camouflage-lennon-wall-back-copy.jpg

Maar wel te zien dat ie lang niet zo stoer is als de concept en de impressies ;)

Lol. En dan het woord Courage gebruiken terwijl er een A3 Sportback uit 2005 te zien is. Inderdaad heel gedurfd.

Wouter82 zei:

InCar shop? Komen er dan een paar dames door het gangpad langs met zo'n aluminium karretje?

Ik word oud geloof ik... :cry: Ik zit dus echt niet op zulke ellende te wachten. Ik wil gewoon iets betrouwbaars wat lekker stuurt.

Bird Nerd zei:

Courage zou het zijn als ze hem ook in deze kleurstelling te koop zouden zetten. Zou ik hem heel wat meer kunnen waarderen. Maar het zullen wel weer 6 tinten vinex-grijs worden waar je uit kunt kiezen.

Op die plaatjes hierboven lijkt de achterkant meer op een Octavia dan op de uiteindelijke productieversie van de Scala.

s velthuis zei:
Wouter82 zei:

InCar shop? Komen er dan een paar dames door het gangpad langs met zo'n aluminium karretje?

Ik word oud geloof ik... :cry: Ik zit dus echt niet op zulke ellende te wachten. Ik wil gewoon iets betrouwbaars wat lekker stuurt.

Misschien heeft Skoda hiermee wel dlc en microtransactions voor auto's uitgevonden.

"Oh, u wilt dat de automaat ook de zesde versnelling kan inschakelen? Dat is dan 500 euro."
"10 pk erbij zodat u op kringverjaardagen kunt zeggen dat u sneller bent dan de buurman met dezelfde suffe auto? Klik hier om automagisch 300 euro over te maken, en dan rommelen we op afstand wel wat met de chip."
"U houdt toch niet van de representatieve kleuren Elderly Grey of Senior Silver? 2000 euro, en dan zorgen we dat hij komende nacht wordt gewrapped in een matte tijgerprint zodat u de eindbaas van de kantoortuin bent. Stagair Mike is naar u onderweg, maar we hebben hem een officiele overall laten aantrekken zodat het lijkt alsof hij weet waar hij mee bezig is."
"Bent u het ook zo zat dat het mens op de bijrijdersstoel haar mond niet houdt? 250 euro en de volumeknop van de audio kan naar 150%!"

Etc, etc. De mogelijkheden zijn legio, prima businessmodel!

D. Elzinga zei:
s velthuis zei:
Wouter82 zei:

Misschien heeft Skoda hiermee wel dlc en microtransactions voor auto's uitgevonden.

"Oh, u wilt dat de automaat ook de zesde versnelling kan inschakelen? Dat is dan 500 euro."
"10 pk erbij zodat u op kringverjaardagen kunt zeggen dat u sneller bent dan de buurman met dezelfde suffe auto? Klik hier om automagisch 300 euro over te maken, en dan rommelen we op afstand wel wat met de chip."
"U houdt toch niet van de representatieve kleuren Elderly Grey of Senior Silver? 2000 euro, en dan zorgen we dat hij komende nacht wordt gewrapped in een matte tijgerprint zodat u de eindbaas van de kantoortuin bent. Stagair Mike is naar u onderweg, maar we hebben hem een officiele overall laten aantrekken zodat het lijkt alsof hij weet waar hij mee bezig is."
"Bent u het ook zo zat dat het mens op de bijrijdersstoel haar mond niet houdt? 250 euro en de volumeknop van de audio kan naar 150%!"

Etc, etc. De mogelijkheden zijn legio, prima businessmodel!

Ik word echt oud.... :cry: :cry:

:)

Skoda bereidt een facelift voor de Scala voor.

2023-skoda-scala-facelift-spy-photo.jpg

Meer foto's: https://www.motor1.com/photos/818754/2023-skoda-scala-facelift-spy-photos/

Terug
Bovenaan