Pleidooi voor 30 km/h in bebouwde kom i.p.v. 50 een goed idee?

Durashift

Kilometervreter
Vanochtend in het nieuws:

NOS.nl zei:
(..)
De brancheorganisatie van de auto- en fietsindustrie, RAI Vereniging, wil dat maximaal 30 km/uur de nieuwe standaard wordt voor wegen binnen de bebouwde kom. Dat is beter voor de verkeersveiligheid en ook tegen de geluidsoverlast van het verkeer.

Voorzitter Steven van Eijck zei in het NOS Radio 1 Journaal dat er de laatste jaren veel nieuwe vervoersmiddelen zijn bijgekomen, zoals de e-bike, elektrische scooters en steps. "Alles komt nu de weg op en dat rijdt allemaal over de wegen en met verschillende snelheden. Dat is prima, maar niet als dat verkeersslachtoffers met zich meebrengt."

Binnen de bebouwde kom is het aantal verkeersdoden de laatste jaren gedaald, maar het aantal gewonden nam toe. (..)

Bron: https://nos.nl/artikel/2277505-pleidooi-voor-30-km-per-uur-in-bebouwde-kom.html

~~~~~~~~~~~~~~

[size=large]Wat is jouw mening?[/size]

~~~~~~~~~~~~~~

Wat mij betreft gaat dit een stap te ver.
Dat nu al 70% een 30 km/h (zone) gebied is binnen de bbk. vind ik vrij fors. Klopt dat wel? Ik zie dat toch niet zo in het straatbeeld, eigenlijk.

Ik denk dat de oplossing voor het overbruggen van snelheidsverschillen toch vooral ook gedragsaanpassing is van de 'nieuwe snelheidsduivels' ;) op 2 wielers. Ik ervaar vooral dat men de gang erin wilt houden terwijl soms iets meer bewustzijn van hun eigen snelheid en hoe dat overkomt op het overige verkeer een deugd zou zijn.

Natuurlijk, ook de automobilist die 50 km/h wil rijden daar waar dat mag maar verkeerstechnisch eigenlijk niet verstandig is.. heeft datzelfde bewustzijn nodig.

Vind zelf 30 in veel situaties veel te langzaam. Hier in het buitengebied heb je veel brede wegen waar 50 al langzaam voelt en er ook niks op de weg gebeurd verder (waren vroeger 80 vaak en dan is de bebouwde kom opgetrokken).

Alles valt of staat, met handhaven van deze regels! Bij ons in de straat mag je 30, maar als je ziet hoeveel mensen zich eraan houden?!

Lijkt me onnodig, overal waar 30 of langzamer echt nodig is zoals in woonwijken is dat het hier al, en 30 waar je gewoon veilig 50 kan zoals op de grotere doorgaande wegen binnen bbk lijkt me vooral irritant.

Betere en meer op veiligheid gerichte handhaving van de bestaande limieten is imo zinvoller.

D Elzinga zei:
Lijkt me onnodig, overal waar 30 of langzamer echt nodig is zoals in woonwijken is dat het hier al, en 30 waar je gewoon veilig 50 kan zoals op de grotere doorgaande wegen binnen bbk lijkt me vooral irritant.

Betere en meer op veiligheid gerichte handhaving van de bestaande limieten is imo zinvoller.
Spijker, kop.
Laat ze eerst handhaven in de 30 km zones. Overigens staan ze nooit in een 30 km zone waarvan je zou denken dat daar juist de gevaarzetting het hoogst is. Waarom anders 30 km/u. Ik denk een centenkwestie want naast handhaven is het gewoon een cash cow van de bovenste plank. Daar waar de pakkans het grootste is daar gaan ze staan. Niet omdat het een zogenaamde hotspot is.

michel1975 zei:
Overigens staan ze nooit in een 30 km zone waarvan je zou denken dat daar juist de gevaarzetting het hoogst is. Waarom anders 30 km/u. Ik denk een centenkwestie want naast handhaven is het gewoon een cash cow van de bovenste plank. Daar waar de pakkans het grootste is daar gaan ze staan. Niet omdat het een zogenaamde hotspot is.

Die indruk heb ik ook. Deze paal hier is bijvoorbeeld in financiele zin heel erg succesvol, maar hij staat hier en ik betwijfel of hij daar een heel positieve bijdrage levert aan de veiligheid. In het centrum of de woonwijken zie je dan weer helemaal geen flitsers en verkeerspolitie, terwijl het daar wel uit veiligheidsoogpunt heel zinvol zou zijn, met rondjes rijdende petjes op brommers en in vijfdehands auto's die graag willen laten zien hoe hard ze durven.

D Elzinga zei:

Eens.

Soms is 30 al te hard, maar soms is 50 ook gewoon onzin. Gewoon kijken naar de omstandigheden en omgeving en ter plaatse de veiligheid beoordelen en de snelheidslimiet vaststellen. En dan ook HANDHAVEN! Dom geflits op de snelweg draagt niets bij aan de veiligheid. Zet die mensen in de BBK neer en het aantal verkeersdoden schiet omlaag.

30 is het nieuwe 50, 60 het nieuwe 80 en 80 het nieuwe 100. In Duitsland en België mag je soms harder dan verantwoord lijkt, maar Nederland schiet steeds verder door naar de andere kant. En dan ook weer een beetje zwik borden nodig om duidelijk te maken wat eigenlijk niet duidelijk is. En vooral mensen niet meer zelf laten nadenken. Verantwoordelijkheid kunnen we niet meer aan.

Een bordje 30 plaatsen is niet zo moeilijk. Een weg zodanig inrichten dat dit ook afgedwongen wordt is veel lastiger. 50 km/uur wegen hebben een gebiedsontsluitende functie en hebben een wegbeeld dat aansluit bij die snelheid. Een brede (gescheiden) rijloper in asfalt, lange rechtstanden en voorzieningen voor fietsers zijn een aantal kenmerken. 30 km is daar niet geloofwaardig. Sturen van verkeer wordt ook lastig als op erftoegangs- en gebiedsontsluitende wegen het zelfde snelheidsregime geldt. Je wilt doorgaand verkeer immers niet door woongebieden hebben.
Leuk van RAI om dit soort dingen te roepen zonder na te hebben gedacht over de uitvoerbaarheid.
Ruim 20 jaar geleden zijn met de intrede van het landelijke Duurzaam Veilig beleid de 30 km/uur zones geïntroduceerd. In veel gevallen bleef het bij het plaatsen van een bordje en met een beetje geluk kon er nog net een drempel vanaf. Infrastructuur reconstrueren is namelijk erg prijzig. Ook nu 20 jaar later zijn er in elke gemeente nog legio wegen aan te wijzen waar ooit 30 km/uur is ingesteld in het kader van Duurzaam Veilig maar waar de inrichting en het gebruik niet aansluiten. De zogenaamde grijze wegen.

Hoorde vandaag een interessante discussie op BNR. Een chauffeur kwam met de volgende stelling; een fietser wordt gezien als een zwakke verkeersdeelnemer en een automobilist is daardoor in de meeste gevallen aansprakelijk ook al is de fietser fout. De chauffeur was het hier volledig mee eens, des te meer omdat een auto ook nog eens sneller is dan een fiets.
De zaak gaat veranderen wanneer de fietser sneller door het verkeer gaat bewegen dan de automobilist. Fietsers zullen daardoor meer risico gaan nemen door bijvoorbeeld nog net voor de langzaam rijdende auto door rood te gaan rijden.
De stelling was dan ook; 30 is prima maar er kan dan geen sprake meer zijn van een ongelijkheid. Vond ik eigenlijk wel interessant.

Verder gaan speed pedelecs harder dan 30 en zouden volgens de Rai vereniging een geo-fencing techniek moeten krijgen om de snelheid binnen de bebouwde kom te begrenzen.

Ik vraag mij werkelijk hardop af waarvoor deze clubs lobbyen. Hebben ze echt het beste met eenieder voor of worden ze er zelf ook beter van, al is het maar om het bestaansrecht?

Tsja, wat moet je daar nu weer van zeggen...
Het hele verhaaltje komt op mij over als een kinderlijke schreeuw om wat publieke en politieke aandacht, misschien wil de RAI vereniging op deze wijze even aan de leden bewijzen dat ze nog wel actief zijn c.q. een bestaansrecht hebben?

Tja, of er is een 1 2'tje met de BOVAG?

Bovag 'zeurt' om de BPM correctie voor WLTP..
RAI vereniging doet een maatschappelijk verantwoord voorstel?

Ying/Yang beleid? :p

D Elzinga zei:

Helemaal mee eens. Dit is typisch weer zo'n idee van een langs-de-lijn-clubje. Die zijn te lang niet in het nieuws geweest dus het wordt weer eens tijd, wat kunnen we nu weer verzinnen. Handhaven op de verkeersregels (zowel door auto's als fietsers!) gaat meer effect sorteren. Het is erg makkelijk om alles op de automobilist af te schuiven maar fietsers wanen zich vaak ook vogelvrij. Volgens mij is daar ook nog wel wat te winnen.

Effectief is wat ze voorstellen: weghalen van 30km/u boordjes, want het is standaard al 30km/u. Op plekken waar je 50km/u mag, nu wel een bord van 50km/u.

Leon in zn Fiesta zei:
Het is erg makkelijk om alles op de automobilist af te schuiven maar fietsers wanen zich vaak ook vogelvrij. Volgens mij is daar ook nog wel wat te winnen.

Ik heb het al vaker geschreven, maar uit de cijfers blijkt ook dat een aanzienlijk deel van de gewonden in het verkeer fietsers betreft, en meestal is de oorzaak een eenzijdig ongeval. Het is net nu dat men wat langzaamaan kritischer wordt over het gedrag van de fietsers zelf, (zie bijvoorbeeld het binnenkort verbieden en beboeten van telefoongebruik onder die groep, wat zeer terecht is hoewel ik betwijfel of die maatregel echt te handhaven valt) maar evengoed vind ik dat er nog steeds te vaak wordt gewezen naar de autobestuurder als grote boosdoener, terwijl dat zeker binnen de bebouwde kom wel meevalt.

RaceChinees zei:
Effectief is wat ze voorstellen: weghalen van 30km/u boordjes, want het is standaard al 30km/u. Op plekken waar je 50km/u mag, nu wel een bord van 50km/u.

Eigenlijk is het zo dat overal waar ik kom er borden staan in zowel 30- als 50 km-zones.. Als ik hun eigen statement zo lees gaat het wel wat verder dan wat borden weghalen: https://raivereniging.nl/artikel/persberichten/2019-q1/0325-rai-vereniging-snelheidsnorm-bebouwde-kom-30-km-uur.html

"Allemaal ontwikkelingen die we moeten omarmen, maar ook hun keerzijde hebben," aldus Van Eijck. "Willen we al dit verkeer veilig door de stad loodsen, dan moet de snelheid op de weg omlaag. Zeker nu na de snelle elektrische fiets (speed-pedelec), ook de snorfiets in bepaalde gemeenten naar de rijbaan wordt verbannen. Om het snelheidsverschil tussen de kwetsbare verkeersdeelnemers en het snelle gemotoriseerde verkeer te verkleinen, moet op deze wegen 30 km/uur de norm worden."

Dus daadwerkelijk de vmax op plekken verlagen, omdat sommige verkeersdeelnemers gevaar lopen doordat ze naar de rijbaan worden verbannen. Logischer lijkt het me om ze dan gewoon op het fietspad te houden en te handhaven dat ze zich daar een beetje normaal gaan gedragen.

D Elzinga zei:
RaceChinees zei:

Eigenlijk is het zo dat overal waar ik kom er borden staan in zowel 30- als 50 km-zones.. Als ik hun eigen statement zo lees gaat het wel wat verder dan wat borden weghalen: https://raivereniging.nl/artikel/persberichten/2019-q1/0325-rai-vereniging-snelheidsnorm-bebouwde-kom-30-km-uur.html

"Allemaal ontwikkelingen die we moeten omarmen, maar ook hun keerzijde hebben," aldus Van Eijck. "Willen we al dit verkeer veilig door de stad loodsen, dan moet de snelheid op de weg omlaag. Zeker nu na de snelle elektrische fiets (speed-pedelec), ook de snorfiets in bepaalde gemeenten naar de rijbaan wordt verbannen. Om het snelheidsverschil tussen de kwetsbare verkeersdeelnemers en het snelle gemotoriseerde verkeer te verkleinen, moet op deze wegen 30 km/uur de norm worden."

Dus daadwerkelijk de vmax op plekken verlagen, omdat sommige verkeersdeelnemers gevaar lopen doordat ze naar de rijbaan worden verbannen. Logischer lijkt het me om ze dan gewoon op het fietspad te houden en te handhaven dat ze zich daar een beetje normaal gaan gedragen.
Klopt, maar je hebt niet overal fietspaden. In dat opzicht is er misschien ook wel iets te zeggen voor dit voorstel, maar volgens mij kom je dan op het niveau zoals je het nu al nagenoeg overal ziet: Bij de meeste 50 km/u wegen heb je immers ofwel een separaat fietspad of op z'n minst een een duidelijk gemarkeerde fietsstrook op de rijbaan. Op zo'n weg kun je m.i. prima 50 km/u handhaven. Het wordt anders op plekken waar je met auto en fiets over dezelfde rijbaan rijdt, zoals in woonwijken. Maar nou komt het, die zijn 9 van de 10 keer al als 30 km/u-zone verklaard. En eigenlijk zie je buiten de bebouwde kom hetzelfde: komen er fietsers voor op de rijbaan voor auto's, dan mag je 60 km/u. Is er een vrijliggend fietspad dan mag je (doornaans) 80 km/u.

Resumerend (en na het lezen van bovengenoemde link) kan ik eigenlijk niet anders zeggen dan dat het best een ok idee is. De media roeptoetert vooral dat men alles naar 30 km/u wil brengen maar dat is dus helemaal niet het geval als ik het goed begrijp. In de praktijk gaat er m.i. niet zoveel veranderen zoals ik het lees.

^^^ wordt in de praktijk dan ook de opgelegde maximumsnelheden bereden?

In mijn woonomgeving is een dorp verderop een stuk provinciale weg in de dorpskern 30 km/h zone...
Goede zaak wat mij betreft en ik doe mijn best om mij daar aan te houden.. maar als ik de teller op net iets onder de 40 km/h houdt.. (en dus eigenljk al te hard rijdt) heb ik op z'n best een rijtje auto's achter mij.. OF ik wordt gewoon (bizar maar waar) ingehaald..:(

Mijn eigen gemeente heeft dan weer zo'n digitaal snelheidsbord met een positieve smiley onder de 30 km/h opgehangen bij een drempel terwijl de 30 km/h zone pas zo'n 200 meter later begint bij de rotonde.. o_O

Overigens, een gebiedsontsluitende weg buiten de bebouwde kom met fietspad op de rijbaan waar je 80 km/h mag (ongelofelijk eigenlijk) is de N833. :eek:
https://www.google.nl/maps/@51.9425298,5.2457883,3a,75y,344.02h,70.97t/data=!3m7!1e1!3m5!1so0MIZNi_-z7Y-0qm-vCHyw!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Do0MIZNi_-z7Y-0qm-vCHyw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D187.28006%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Van Culemborg naar Buurmalsen / Geldermalsen > richting A15.
https://www.wegenwiki.nl/N833_(Nederland)

Ik zou daar niet lekker fietsen... en toch moeten velen dat volgens mij wel (werk/school) dagelijks doen..:(

Ik fiets veel. Nederland is een heel tof fietsland. dat besef je zodra je waar dan ook in het buitenland buiten de kom gaat fietsen. Vaak zat op 100 wegen moeten fietsen. Dat is ruk. Maar Nederland begint nu wel heel erg door te schieten naar de andere kant. Snelheden moeten wel een beetje geloofwaardig blijven wat mij betreft.

Leon in zn Fiesta zei:
En eigenlijk zie je buiten de bebouwde kom hetzelfde: komen er fietsers voor op de rijbaan voor auto's, dan mag je 60 km/u. Is er een vrijliggend fietspad dan mag je (doornaans) 80 km/u.

Hier in de buurt zijn een heleboel wegen 60 km/u geworden, vervolgens is er een fietspad naast gelegd en het blijft gewoon 60...

Wat mij in het buitenland altijd opvalt (speciaal afgelopen jaar, toen ik er heel veel heb gereden, en dan niet op de hoofdwegen, en wel in een heleboel landen, van Slovenië tot Ierland): mensen beseffen daar dat als je ergens 80 mag, of 50, of whatever, je ook best even wat langzamer dan dat kan rijden als de omstandigheden ter plaatse en/of van dat moment erom vragen. Dat lijken Nederlanders toch niet helemaal door te hebben. Nou schat ik de gemiddelde Nederlander niet dommer in dan de gemiddelde buitenlander, dus dan moet het toch door de betutteling komen.

PM xxx zei:
Leon in zn Fiesta zei:
En eigenlijk zie je buiten de bebouwde kom hetzelfde: komen er fietsers voor op de rijbaan voor auto's, dan mag je 60 km/u. Is er een vrijliggend fietspad dan mag je (doornaans) 80 km/u.

Hier in de buurt zijn een heleboel wegen 60 km/u geworden, vervolgens is er een fietspad naast gelegd en het blijft gewoon 60...

Wat mij in het buitenland altijd opvalt (speciaal afgelopen jaar, toen ik er heel veel heb gereden, en dan niet op de hoofdwegen, en wel in een heleboel landen, van Slovenië tot Ierland): mensen beseffen daar dat als je ergens 80 mag, of 50, of whatever, je ook best even wat langzamer dan dat kan rijden als de omstandigheden ter plaatse en/of van dat moment erom vragen. Dat lijken Nederlanders toch niet helemaal door te hebben. Nou schat ik de gemiddelde Nederlander niet dommer in dan de gemiddelde buitenlander, dus dan moet het toch door de betutteling komen.

Ik denk dat dat grotendeels te verklaren is door het feit dat je in het buitenland geregeld harder mag dan in de situatie verstandig is, terwijl dat hier doorgaans omgekeerd is. Neem een willekeurige afrit in Duitsland. Kom je met 130 van de Autobahn af, afritje van 200 m met 2 bordjes en een bocht van 180 graden die je net met 40 kunt nemen. Geen enkele waarschuwing, gewoon zelf opletten en nadenken. Daar mag je 100. In Engeland kun je van de snelweg afkomen en binnen 30 m na de afrit op een boerenweggetje zitten met de spiegels links en rechts tegelijk in de heg. Buiten de kom, dus terwijl je met de spiegels door de heg strijkt en geen bocht door kunt kijken mag je toch 60 mph, wederom 100 km/h. Geen borden, gewoon zelf opletten en nadenken. Hongarije, snelheid buiten de kom 90 km/h. Tussen de voetgangers en fietsers op de weg. Hard hoor. Hier zijn zelfs de afritten al vastgelegd op 50 km/h en dan heb je al heel wat borden gepasseerd om je voor van alles en nog wat te waarschuwen. En ook met vrijliggende fietspaden zijn een boel wegen buiten de kom inmiddels 60 geworden.

Waarom niet het grote probleem aanpakken? De fietsers gaan door het verkeer alsof hun toch niks kan overkomen, de automobilist is bijna altijd fout. Het probleem is alleen dat je als fietser jou fout is of niet altijd aan het kortste eind trekt en je het zo weinig aan je gelijk als je dood bent of voor de rest van je leven in een rolstoel zit.
Ik fiets veel in de stad, maar ik neem nooit voorrang omdat ik het heb, rij auto en probeer zoveel mogelijk rekening te houden met fietsers, maar zolang die in het zwart gekleed om een zwarte fiets in het donker in een slecht verlichte straat fietsen, ja dan vraag jezelf om problemen.

Ach, als overal, net als in Amsterdam, de snorfietsen op de rijbaan moeten, met helmplicht, (want waarom zou je het probleem bij de basis aanpakken als dit ook kan he?) dan is 30 wel wenselijk idd. Maar ja, bromfietsen zullen zich er hoogstwaarschijnlijk niet aan houden en de meeste automobilisten ook niet.

Mijn twee centen: De grotere veiligheidsproblemen die het verkeer nu nog kent zijn het egoïsme en de aandacht voor het verkeer.

Het egoisme:
De doorsnee verkeersdeelnemer rijdt niet met de gedachte "hoe gebruik ik ik samen met die andere verkeersdeelnemer veilig de weg?" maar hij rijdt meer vanuit de gedachte "hoe rij ik zo snel mogelijk naar mijn doel". En daarbij laat hij ook nog eens overduidelijk zien dat hij vrijwel geen verkeersinzicht heeft, men denkt niet verder dan het randje blik van het eigen voertuig.

Enkele alledaagse voorbeelden:

• Dropveter een moet nog even op de snelweg met de maximum toegestane snelheid die laatste vrachtwagen van een rijtje vrachtwagens inhalen voordat hij de afslag neemt. Daarbij snijdt hij de vrachtwagen en gokt er op dat het verkeer op de afrit doorstroomt.
  • Dropveter twee vindt het zeer belangrijk dat men niet sneller rijdt dan de voorgeschreven maximum snelheid. Hij biedt zelfs de kwetsbare achterkant van zijn voertuig aan om te onderstrepen dat hij deze regel zeer belangrijk vindt.
  • Dropveter drie heeft nooit de beginnerscursus plannen gevolgd en is zelfs een grotere kletskous dan ik. Hij moet dus uit tijdnood iedere auto op de linkerbaan duidelijk maken dat hij erg veel haast heeft en doet dat door idioot weinig afstand tussen de langzamer rijdende voorligger aan te houden.
  • Dropveter vier vindt dat ook vrachtwagens zich aan de lijntjes op het wegdek moeten houden en stopt zodanig dat een vrachtwagen een bocht niet kan maken zonder het halve plantsoen of het voorspatbord van de dropveter te verwoesten.
  • Dropveter vijf vindt dat iedereen maar CO2 vriendelijk moet leven en heeft daarvoor een zogenaamde fiets aangeschaft. Vervolgens rijdt hij precies daar waar het hem goed uitkomt, ongeacht de moeilijkheden die andere weggebruikers daardoor hebben.
  • Dropveter zes vindt de acceleratie van zijn voertuig super. Als rasechte achtbaancoureur probeert hij bij iedere mogelijkheid hoe snel zijn voertuig de maximale snelheid weet te bereiken.
  • Dropveter zeven vindt dat iedereen maar rekening moet houden met zijn nageslacht en laat zijn kinderen spelen waar het hun uitkomt. Alsof hij zo graag even een nieuw kind maakt als de huidige een verkeersslachtoffer is geworden.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Ik denk dat de wil om samen te werken een hele grote factor voor de veiligheid in het verkeer is. Als twintig man in een sigaartje op wielen op een circuit met snelheden van dik 300 km/uur rondjes rijden met soms slechts enkele centimeters tussen de voertuigen, gaat dat relatief veilig. Als Jan Modaal traagjes in zijn sloep door de dagelijkse file dobbert, geeft dat zoveel problemen dat heel veel mensen de kreukelzone van een auto onmisbaar vinden.
Die coureurs weten van elkaar dat ieder voor zich de snelste wil zijn en dat je slechts de snelste kan zijn als je onbeschadigd over de eindstreep rijdt. To finish first, you first have to finish. Men rijdt daar ook naar, men werkt samen om ieder voor zich zo snel mogelijk te zijn.
In het dagelijkse verkeer rijden mensen alleen. Ik wil, ik ga, ik moet, ik.doe ... bij discussies over het verkeer hoor je vooral het woordje "ik".

Dat is niet de manier om veiligheid te bevorderen. Veiligheid begint met nadenken wat de ander wil.
  • Zou dat kind zijn bal willen pakken die over de weg rolt?
  • Zou die vrachtwagen wat extra ruimte willen hebben om die bocht te kunnen maken?
  • Zou die haasthebber echt zo dramatisch slecht zijn in timemanagement?
  • Is die opvallend langzame automobilist misschien bang om te rijden of weet hij iets wat ik nog niet weet?
  • Zou die roekeloze motorrijder het leuk vinden om alleen op het achterwiel te rijden?
  • Zou die opvallend dikke man in strak pakje bij de rest van zijn groepje willen fietsen?
  • Zou oma met haar rollator misschien iets meer tijd willen hebben om over te steken?
  • Zou dat andere verkeer er misschien op rekenen dat ik de kruising vrij laat sta als het verstoplichtje bij mij op rood gaat?

De aandacht:
Iedereen kent de voorbeelden van de appende dwaas, de zogenaamde flappdrol. Maar je kan ook op veel andere manieren een flappdrol zijn. Het moderne verkeer is zo chaotisch en geeft zo veel indrukken dat een andere activiteit naast het besturen van je voertuig voor normale stervelingen ondoenlijk is. Er zijn al heel veel testen geweest die aangetoond hebben dat een mens geen twee dingen tegelijk kan doen, zelfs vrouwen niet.
Een andere activiteit naast het besturen van je voertuig kan dus alleen als je continu schakelt tussen de twee activiteiten. Ik rij honderd meter met aandacht voor het verkeer, ik aai de dame naast mij over haar mooie dijen zonder aandacht voor het verkeer. Ik stuur weer honderd meter en mijn voertuig legt 100 meter af terwijl ik de discussie met mijn, misschien zelfs via de telefoon verbonden, gesprekspartner probeer te voeren. Ik rij weer honderd meter en probeer een andere zender te vinden in dat dwaze radiomenu wat mijn automobielfabrikant heeft laten verzinnen. Ik rij weer honderd meter en vraag me de volgende 100 meter af waarom er rechtsachter zo'n raar geluid uit de auto komt.
Ondertussen heb ik de helft van de tijd als een zombie achter het stuur gezeten. Wel als een veilige zombie... hoop ik.

Daarom:
Veilig rijden is niet gelijk aan langzaam rijden. Veiligheid is heel veel meer dan een verantwoorde snelheid aanhouden en een verantwoordelijke snelheid is ook nog eens afhankelijk van de andere verkeersdeelnemers. De maximum snelheid is de snelheid die de wetgever als verantwoordelijk inschat en door het medium wat wij gebruiken om deze snelheid aan te geven (verkeersborden en regels) is deze maximum snelheid niet meer dan een matige richtlijn die heel veel factoren niet in overweging neemt. De maximaal verantwoordelijke snelheid kan veel lager of veel hoger zijn dan wat het bordje aangeeft.

Moeten wij deze matig functionerende richtlijn dan nog lager instellen met het doel de totale veiligheid te verhogen?
Op zijn Rotterdams gezegd: Gaat dat werken, dan?

Misschien is vijf kilometer per uur maximaal wel beter. Hoewel, er zijn mensen die zelfs lopend nog een lantaarnpaal weten te raken. Misschien is zelfs vijf kilometer per uur ook al te snel, misschien moeten mooie meisjes met korte rokjes in het openbaar wel verboden worden.

Maar hoe moeten we aandacht en samenwerking verplichten met guitige wetjes?

PM xxx zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Dat zal wellicht regiogebonden zijn, hier is men er vrij consequent in. Al moet ik zeggen dat er hier onlangs een 'standaard' smal 60 km/u boerenweggetje is omgetoverd tot soort van rondweg. Of beter gezegd: daar waar die smalle weg lag ligt nu een fraai fietspad, er ligt een mooie brede weg naast. Daar heeft men ook de snelheid op 60 km/u gehouden. De snelheid omlaag schroeven zal wel niet zo'n probleem zijn, maar vervolgens weer terug omhoog is blijkbaar een stuk lastiger (ondanks dat de omstandigheden het ogenschijnlijk prima toelaten).

Onderscheid tussen 30 en 50 (bibeko) en 50 en 80 (bubeko) heeft te maken met de functie die weg toebedeeld heeft gekregen. De wegen van de laagste categorie hebben een erftoegangsfunctie, hier staat de nadruk op verblijven en geldt een snelheidsregime van 30 of 60. Op die wegen is het de bedoeling dat langzaam- en gemotoriseerd verkeer van dezelfde rijbaan gebruik maken en rekening met elkaar houden. Op 50 en 80 wegen staat de verkeersfunctie meer centraal. Dit zijn gebiedsontsluitingswegen waar het langzaam verkeer gescheiden is m.b.v. (vrijliggende) fietsvoorzieningen. Deze wegen hebben een hogere capactiteit en moeten voldoende doorstromen.

rke zei:
Mijn twee centen: De grotere veiligheidsproblemen die het verkeer nu nog kent zijn het egoïsme en de aandacht voor het verkeer.
Het egoisme:

• Dropveter een moet nog even op de snelweg met de maximum toegestane snelheid die laatste vrachtwagen van een rijtje vrachtwagens inhalen voordat hij de afslag neemt. Daarbij snijdt hij de vrachtwagen en gokt er op dat het verkeer op de afrit doorstroomt.

• Verhaal met twee kanten: net weer tijdens het inhaalverbod voor vrachtwagens achter 3 inhalende vrachtwagens gehangen. Waarbij het spul op de rechterbaan zo kort op elkaar rijdt, dat je hangend achter die inhalende truck er binnen 2 km voor de afrit niet tussen komt zonder te drukken. Jammer dat veel truckers blijkbaar niet zo goed kunnen klokkijken dat ze een onderbord met tijden kunnen begrijpen.

rke zei:
    De aandacht:
    Iedereen kent de voorbeelden van de appende dwaas, de zogenaamde flappdrol. Maar je kan ook op veel andere manieren een flappdrol zijn. Het moderne verkeer is zo chaotisch en geeft zo veel indrukken dat een andere activiteit naast het besturen van je voertuig voor normale stervelingen ondoenlijk is. Er zijn al heel veel testen geweest die aangetoond hebben dat een mens geen twee dingen tegelijk kan doen, zelfs vrouwen niet.

Achterhaald concept, aandacht. Moderne auto's beslissen zo veel voor je dat dat echt niet meer zo belangrijk is. Volgende wetten staan al voor de deur, vanaf 2022 moeten er nog meer rijhulpen, automatische snelheidsbegrenzers, camera's en alcoholsloten verplicht worden op nieuwe auto's. Ik neem aan dat tegen die tijd het verbod op appen achter het stuur weer opgeheven gaat worden.

Gelukkig ben ik me steeds meer aan het richten op fietsen, ebikes, etc. Op het (snel)fietspad ervaar je dat gevoel van vrijheid nog wel en bestaat het begrip limieten nog niet zo. Daar komt het nog aan op zelf nadenken. Lekker hoor.
    Autorijden is het nieuwe roken geworden.

Kristian zei:
Onderscheid tussen 30 en 50 (bibeko) en 50 en 80 (bubeko) heeft te maken met de functie die weg toebedeeld heeft gekregen. De wegen van de laagste categorie hebben een erftoegangsfunctie, hier staat de nadruk op verblijven en geldt een snelheidsregime van 30 of 60. Op die wegen is het de bedoeling dat langzaam- en gemotoriseerd verkeer van dezelfde rijbaan gebruik maken en rekening met elkaar houden. Op 50 en 80 wegen staat de verkeersfunctie meer centraal. Dit zijn gebiedsontsluitingswegen waar het langzaam verkeer gescheiden is m.b.v. (vrijliggende) fietsvoorzieningen. Deze wegen hebben een hogere capactiteit en moeten voldoende doorstromen.

Dat is nou typisch zo'n situatie: je hoeft niet altijd 80 te rijden op een 80-weg. Soms is de situatie er gewoon niet naar, de aanwezigheid van langzaam verkeer is er zoeen.
Nog zo'n overheidsmisser: na een opknapbeurt van een 80-weg een inhaalverbod instellen (want op alle 80-wegen is inhalen tegenwoordig eng, ook zo'n raar verschijnsel) terwijl er ook landbouwverkeer rijdt. Het heeft even geduurd, maar toen verscheen toch het onderbord dat dat wel ingehaald mag worden. En totdat dat ook daadwerkelijk kan (geen tegenliggers) uiteraard de snelheid van het landbouwvoertuig aanhouden, die kan/mag nou eenmaal niet harder dan dat-ie al rijdt.

Er zijn trouwens ook 50-wegen in dit dorp waar ik het niet eens durf te rijden. Dus zo consequent is het allemaal niet.

s velthuis zei:
Gelukkig ben ik me steeds meer aan het richten op fietsen, ebikes, etc. Op het (snel)fietspad ervaar je dat gevoel van vrijheid nog wel en bestaat het begrip limieten nog niet zo. Daar komt het nog aan op zelf nadenken. Lekker hoor.
Autorijden is het nieuwe roken geworden.

Gelukkig wel. De meerpersoons botsdoos is een achterhaald concept aan het worden en we zullen echt iets aan onze gigantische CO2 productie moeten gaan doen. .

Ik zie steeds vaker artikelen over een super-elektrische fiets. In combinatie met een iets andere indeling van het wegdek zou dat een mooi alternatief kunnen zijn voor de auto van de forens. We zullen dan wel voor de zondagmiddagritjes naar oma een autootje moeten huren. Even een autootje huren om onderweg naar oma toch nog klassiek file te kunnen rijden. Die ervaring zal dan mooi aansluiten bij haar verhalen over vroeger toen opa dagelijks in de file stond.

rke zei:
Ik zie steeds vaker artikelen over een super-elektrische fiets. In combinatie met een iets andere indeling van het wegdek zou dat een mooi alternatief kunnen zijn voor de auto van de forens. We zullen dan wel voor de zondagmiddagritjes naar oma een autootje moeten huren. Even een autootje huren om onderweg naar oma toch nog klassiek file te kunnen rijden. Die ervaring zal dan mooi aansluiten bij haar verhalen over vroeger toen opa dagelijks in de file stond.

Inderdaad, daarom ben ik daar nu ook al een paar jaartjes mee bezig. Leuker dan auto's ook.

Nico GTR zei:
Ik ben dropveter 6. Het valt alleen niemand op.

Dat zouden er meer moeten zijn. Wat een getreuzel op de weg. En Truus met haar Aygo die links gaat staan, maar vervolgens langzamer optrekt dan de vrachtwagen rechts. Vervolgens moet er ingevoegd worden, maar omdat Truus geen gas durft te geven moet ze afremmen en achter de vrachtwagen invoegen. Even verderop moet Truus invoegen, maar dan moet ze gas geven en dat is ENG, dus voegt ze met 80 km/h op een 130 km/h weg in. OH NEE. En dat doe je natuurlijk door tijdig naar links richting aan te geven (liefst al als de hoofdrijbaan zichtbaar is!) en bij het eerste blokje naar links te gaan. En OH WEE als degene die rechts rijdt haar geen invoeghulp geeft.

\end rant.

Joe met trema l D met punt zei:
Nico GTR zei:
Ik ben dropveter 6. Het valt alleen niemand op.

Dat zouden er meer moeten zijn. Wat een getreuzel op de weg. En Truus met haar Aygo die links gaat staan, maar vervolgens langzamer optrekt dan de vrachtwagen rechts. Vervolgens moet er ingevoegd worden, maar omdat Truus geen gas durft te geven moet ze afremmen en achter de vrachtwagen invoegen. Even verderop moet Truus invoegen, maar dan moet ze gas geven en dat is ENG, dus voegt ze met 80 km/h op een 130 km/h weg in. OH NEE. En dat doe je natuurlijk door tijdig naar links richting aan te geven (liefst al als de hoofdrijbaan zichtbaar is!) en bij het eerste blokje naar links te gaan. En OH WEE als degene die rechts rijdt haar geen invoeghulp geeft.

\end rant.

Geen samenwerking.

Als Truus even nadenkt en die stresskip gelegenheid geeft om voorbij te vliegen, is er niets aan het handje. En als de stresskip even nadenkt over de senioren-jaren die onvermijdelijk voor hem ook gaan komen, geeft hij bange Truus de ruimte die zij voor haar paasei nodig heeft.

En ja, ik heb ook wel eens met zeer hoge nood achter het stuur gezeten. En ja, ik snap dat je haast hebt naar je stervende schoonmoeder te racen als de afstandsbediening van haar nieuwe tv in haar kluis ligt en zij alleen de combinatie kent. En ik snap dat Truus bang is om gas te geven, zeker nadat haar autootje net voor duizend euro helemaal binnenstebuiten gekeerd is door de garage. En ik snap dat een 40 tons vrachtwagen niet zo wendbaar is als een bronstige jonge gazelle.

Het verkeer is een spelletje wat we SAMEN moeten doen.

De bedoelde 30km zones zijn een goed idee. (met uitzondering van busroutes)
Het is allemaal leuk en aardig maar er moet dan wel consequent gehandhaafd worden met hoge sanctiebedragen voor overtreders anders wordt het bijvoorbaat niets.

Dergelijke zones moeten ruimhartig uitgevoerd worden met drempels, bloembakken, asverschuivingen
of chicanes. Ook zone 30 borden mogen niet ontbreken.
Een goed ingericht 30km/uur-gebied heeft, in vergelijking met 50km/uur-wegen, een positief effect op de verkeersveiligheid.

Bij een maximum snelheid van 30 km/uur is de kans op een dodelijk ongeval verwaarloosbaar klein.
Toch vallen er in deze gebieden nog relatief veel slachtoffers, ongeveer 6% van het totaal aantal verkeersdoden.
Hierbij gaat het vooral om fietsers en ouderen.
Dit komt vermoedelijk omdat het gemotoriseerde verkeer er vaak veel sneller rijdt dan de limiet.
Maatregelen om 30km/uur-gebieden en -wegen veiliger te krijgen, zullen zich dus daarom vooral moeten richten op het terugdringen van de rijsnelheid met een goede inrichting.

Danie zei:
Het is allemaal leuk en aardig maar er moet dan wel consequent gehandhaafd worden met hoge sanctiebedragen voor overtreders anders wordt het bijvoorbaat niets.

Dergelijke zones moeten ruimhartig uitgevoerd worden met drempels, bloembakken, asverschuivingen
of chicanes. Ook zone 30 borden mogen niet ontbreken.
Een goed ingericht 30km/uur-gebied heeft, in vergelijking met 50km/uur-wegen, een positief effect op de verkeersveiligheid.

Bij een maximum snelheid van 30 km/uur is de kans op een dodelijk ongeval verwaarloosbaar klein.
Toch vallen er in deze gebieden nog relatief veel slachtoffers, ongeveer 6% van het totaal aantal verkeersdoden.
Dit komt vermoedelijk omdat het gemotoriseerde verkeer er vaak veel sneller rijdt dan de limiet.
Maatregelen om 30km/uur-gebieden en -wegen veiliger te krijgen, zullen zich dus daarom vooral moeten richten op het terugdringen van de rijsnelheid met een goede inrichting.
Wel ja joh we zetten de hele bebouwde kom vol met chicanes. Leuk voor alle vrachtwagens en bussen. Een compleet onuitvoerbaar plan. Een 30 km zone is alleen uit te voeren met de juiste inrichting en daar zit meteen de crux. Als je dat doet loopt ieder dorp/stad compleet vast en is er van doorstroming geen sprake meer.

Leuk ook dat zwaar verkeer in combinatie met fietsers. Het aantal verkeersdoden dat in de dode hoek zit zal met sprongen gaan stijgen is mijn inschatting.

Oke, leg dan maar eens uit hoe dat statement strookt met dit.

Een groot deel van de ernstig gewonde fietsers is het gevolg van een enkelvoudige fietsongeval, dat wil zeggen een ongeval waarbij geen andere weggebruiker direct is betrokken.

Danie zei:
]

En dat is dus helemaal geen goed idee, in vele gemeentes is dit in de woonwijken al toegepast met als gevolg dat de busroutes daar tevens een racebaan zijn geworden.
De 50 km weg / busroute wordt daarbij gelijk een voorrangsweg (de 30 km zones krijgen namelijk een uitritconstructie) met als gevolg dat die 50 km/h ook daadwerkelijk massaal gereden wordt... voorrang geven aan zijstraten van rechts is immers niet meer van toepassing, dus gas erop.

Ik woon zelf in zo'n jaren '60 wijk die in het verleden een 50 km wijk was maar waar 50 km/h destijds volstrekt niet haalbaar was vanwege de vele zijstraten van rechts.
Nu is alleen de doorgaande route door de wijk (tevens busroute) nog 50 km en de rest (de vele korte doodlopende straten om de 65 meter) zijn ingericht als 30 km... sinds de invoering is het niet bepaald verkeersveiliger geworden in de wijk: men gaat (en mag) nu met 50 km/h langs vele woningen, 4 scholen, een winkelcentrum, een kinderspeelplaats en een verzorgingstehuis.
De gemeente (Almelo) wil daar niets meer aan veranderen i.v.m. gemaakte afspraken met vervoersbedrijven (Connection) en de landelijke richtlijnen, vele bewoners aan de busroute hebben inmiddels al het heft in eigen handen genomen en parkeren auto's nu dusdanig op deze busroute dat tegemoetkomend verkeer overal op elkaar moet wachten... en soms moet de bus zelfs stapvoets slalom rijden om geen geparkeerde auto's te beschadigen.

Wat ook zal helpen is als "nieuwe Nederlanders" verplicht worden het rijbewijs in Nederland te halen. Ik zie allochtonen de meest vreemde capriolen uithalen. In een land waar het verkeer voornamelijk bestaat uit kamelen en ezels met een karretje erachter is autorijden iets anders dan hier in een stedelijke omgeving in een maatschappij die qua ontwikkeling een paar eeuwen verder is.

FH126560 zei:
Wat ook zal helpen is als "nieuwe Nederlanders" verplicht worden het rijbewijs in Nederland te halen. Ik zie allochtonen de meest vreemde capriolen uithalen. In een land waar het verkeer voornamelijk bestaat uit kamelen en ezels met een karretje erachter is autorijden iets anders dan hier in een stedelijke omgeving in een maatschappij die qua ontwikkeling een paar eeuwen verder is.

Boreale borstklopperij.

Je doet wel heel hard je best om het tegendeel te bewijzen.

Rutger DC zei:
FH126560 zei:

Boreale borstklopperij.

Je doet wel heel hard je best om het tegendeel te bewijzen.
Ach gut. Iets met splinter en balk.

FH126560 zei:

Volgende keer maar eens wat beter opletten: je zal zien dat dit verschijnsel ook voorkomt bij alle rassen die in Nederland het rijbewijs gehaald hebben, en voornamelijk zelfs bij de categorie die vrij recent geleden het rijbewijs gehaald heeft.
De oorzaak ligt veelal in een "iets" te groot gevoel van eigenwaarde, vaak gekoppeld aan een fors overschattingsvermogen en een totaal gebrek aan inzicht.
Dit wordt ook wel eens een mentaliteitskwestie of haantjesgedrag genoemd, meestal verdwijnt het wel vanzelf bij het ouder (en wijzer) worden... want vergeet niet dat hersentjes pas een beetje volgroeid zijn zo rond het 21e jaar (en men dan moet men nog leren om ze ook te gebruiken) en dat het rijbewijs al vanaf het 18e jaar vrij gebruikt mag worden.... 3 lange gevaarlijke jaren tussen wal en schip dus.

Natuurlijk gaat dit niet voor iedereen op, er zijn ook genoeg wereldburgers die het nooit zullen leren omdat ze gewoon een dikke plaat voor de kop hebben, mijlenver van de praktijk staan of in een eigen gecreëerd fantasiewereldje leven.
Zo heb ik al eens stomverbaasd zitten kijken naar de entree van een verder niet bij naam te noemen blonde limburgse politicus in mijn woonplaats: die presteerde het namelijk om voor z'n verkiezingscampagne al spookrijdend een eenrichtingsweg te bedwingen en daar vervolgens z'n voertuig pal onder een verkeersbord met de mededeling stopverbod te parkeren.... en zo'n figuur heeft natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus ik kijk er niet meer vreemd van op dat zijn voorbeeld nu ook massaal gevolgd wordt door z'n achterban.

Iemand van jullie al eens in Marokko in een auto gezeten? (in Safi om precies te zijn)
De voorrangsregels daar zijn heel anders dan in (West-)Europa; "Hij die het hardste claxoneert en het meeste gas geeft heeft voorrang"
Binnen de bebouwde kom was 80(+)km/u geen probleem

Dat zijn wel ff dingetjes die je af moet leren natuurlijk

Ik vaar met een Oekraïner...... Die vind ons Nederlanders (en Belgen en Duitsers) maar een stelletje flikkers omdat Vmax in de bebouwde kom 50km/u is, in zijn land is dat 70km/u. Jongen heeft de grootste moeite om zich aan de Vmax te houden als we toevallig eens met de auto om voorraden etc gaan

@Muddy, reed blondie wel zelf?

Muddy Bandit zei:
Zo heb ik al eens stomverbaasd zitten kijken naar de entree van een verder niet bij naam te noemen blonde limburgse politicus in mijn woonplaats: die presteerde het namelijk om voor z'n verkiezingscampagne al spookrijdend een eenrichtingsweg te bedwingen en daar vervolgens z'n voertuig pal onder een verkeersbord met de mededeling stopverbod te parkeren.... en zo'n figuur heeft natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus ik kijk er niet meer vreemd van op dat zijn voorbeeld nu ook massaal gevolgd wordt door z'n achterban.
Tja,

Er zijn nauwelijks hersencellen nodig om te slagen in de politiek. Aan de andere kant van de grote plas is nog zo'n blond voorbeeld - ik gok dat de politicus die je bedoeld een blond geverfde kop heeft.
Het klinkt vooral als een ikke, ikke, ikke aktie. Ik wil mijn vette lijf niet vermoeien met lopen, ik vind omrijden ernstig vermoeiend voor mijn eenzame hersencel, ik vind dat ik dat wel mag en de rest lekker niet. Ik vind dat ik zo dronken achter het stuur mag zitten dat ik net nog kan beseffen dat ik leef.

Het klinkt in ieder geval niet alsof er ook maar een nanoseconde gedacht is aan andere weggebruikers.

Over de groep niet nader te discrimineren weggebruikers wil ik het volgende zeggen: het verschil met de groep niet discriminabele mensen is minimaal. Bij beide groepen zie je keurige automobilisten die werkelijk voorbeeldig rijden en je ziet dwaze suicidale haantjes. Wat wel opvallend is: een van beide groepen roept al snel dat er gediscrimineerd wordt. En een zeldzame keer helemaal terecht.

Ach, ik constateer het gewoon dagelijks. Ik woon onder de rook van Amsterdam, en ik zie dat 50% van de automobilisten rondom Amsterdam niet autochtoon is. En ik zie hoe zij rijden. Dus dat jullie een andere mening hebben prima, maar ik word dagelijks ermee geconfronteerd.

Lycan Capri zei:
Iemand van jullie al eens in Marokko in een auto gezeten? (in Safi om precies te zijn)
De voorrangsregels daar zijn heel anders dan in (West-)Europa; "Hij die het hardste claxoneert en het meeste gas geeft heeft voorrang"
Binnen de bebouwde kom was 80(+)km/u geen probleem

Dat zijn wel ff dingetjes die je af moet leren natuurlijk

Ik vaar met een Oekraïner...... Die vind ons Nederlanders (en Belgen en Duitsers) maar een stelletje flikkers omdat Vmax in de bebouwde kom 50km/u is, in zijn land is dat 70km/u. Jongen heeft de grootste moeite om zich aan de Vmax te houden als we toevallig eens met de auto om voorraden etc gaan

@Muddy, reed blondie wel zelf?

Afgelopen vrijdag op de Peripherique gezeten. Dat is niet anders denk ik.

Terug
Bovenaan