Uitlaat met kleppen

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Al een tijdje heb ik plannen om mijn uitlaat aan te laten passen.

Nu leek mij een uitlaat met kleppen systeem wel iets. Ik vind het leuk om af en toe wat meer geluid te hebben, maar als ik 100 op de snelweg rijd wil ik geen gedreun in de auto, dus wat dat betreft lijkt het me ideaal. Met een sportuitlaat ben ik bang dat het geluid altijd te aanwezig zal zijn.

Nu zijn er een paar dingen die me een beetje doen twijfelen aan een kleppen systeem.

* Hoe lang gaat zo'n klep mee? Stel dat hij niet meer dicht gaat, haha.
* Het moet aangesloten worden op de bestaande bekabeling van de auto. Toch wat riskant onder de auto ivm water en vuil?
* Ik las ergens dat de ECU kan detecteren als de uitlaat druk anders wordt door openen of sluiten van klep en zo een storing kan triggeren?

Ik vroeg mij dus af, wat is jullie ervaring?! :)
 
Ik heb ooit in een jaren 90 Mitsubishi gereden, daar was hij kapot, stond altijd open. Affabriek versie
 
V0RQ zei:
Ik heb ooit in een jaren 90 Mitsubishi gereden, daar was hij kapot, stond altijd open.

Affabriek versie
Dan was het dus geen 'Affabriek' versie, maar heb jij je lekke uitlaat niet vervangen.
Ik weet niet zeker wat TS bedoelt, moet je uitlaat met een regelbaar uitlaatgeluid werken? Dat kost vast wat centjes, en hopenlijk heb je dan een auto en motorgeluid, wat de omstander ook nog kan waarderen? :confused:
 
Greg 190780 zei:
V0RQ zei:
Ik heb ooit in een jaren 90 Mitsubishi gereden, daar was hij kapot, stond altijd open.

Affabriek versie
Dan was het dus geen 'Affabriek' versie, maar heb jij je lekke uitlaat niet vervangen.
Ik weet niet zeker wat TS bedoelt, moet je uitlaat met een regelbaar uitlaatgeluid werken? Dat kost vast wat centjes, en hopenlijk heb je dan een auto en motorgeluid, wat de omstander ook nog kan waarderen? :confused:

Reageer dan niet, als je niet weet wat het is.
De Mitsubishi 3000GT had O. a. deze kleppen vanaf de fabriek in de uitlaat zitten.
Deze kleppen kunnen om meerdere redenen kapot gaan, niet iedereen vindt het de moeite om dit te laten herstellen.
Bij Whealer Dealers moest dit ook worden hersteld bij hun 3000GT.
Het is geen goedkope optie, maar wel een mooi compromis als je de buren te vriend wilt houden.
 
Bedankt voor de reacties.
Het gaat inderdaad om een kleppen systeem dat op afstand open en dicht gezet kan worden.

Goedkoop is het zeker niet, maar het laten aanpassen van mijn uitlaat tot sportuitlaat ook niet. Probleem is dat bij mijn auto de originele uitlaat vrij aanwezig is en onderdeel van het ontwerp. Een andere einddemper plaatsen zal dus een raar gezicht opleveren.

Om toch af en toe een sportief geluid te hebben en de originele look te behouden kan dus zo'n kleppen systeem geplaatst worden. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar ervaringen van mensen met zo'n systeem qua levensduur en hoe dat zit met bekabeling onder de auto. :) En of dit inderdaad een storing in de ECU kan opleveren omdat de druk wellicht veranderd wanneer de klep open en dicht gaat?
 
Dus je wil op je huidige uitlaat een kleppensysteem zetten? Betwijfel of dat kan. Voor welke auto is het?

Op mijn auto ziteen uitlaat met een kleppensysteem. Bij mij werkt hij op vacuüm. Bij een bepaald toerental gooit hij de klep open. Zet ik de auto in sportstand dan doet hij hem eerder open. In mijn geval komt er dan een bypass vrij niet volledige demper wordt gebruikt. Bij mij zit er tussen open en dicht niet veel verschil. Er zijn andere uitlaten die meer verschil geven. Dit is echter een redelijk kostbaar geintje voor mijn auto.
 
Precies, het gaat om zo'n systeem. Guerilla bypass.

Maar weinig te vinden over ervaring van andere gebruikers en of er daadwerkelijk storingen op kunnen treden etc.
 
Dus met andere woorden je bypassed dus gewoon je laatste demper. Zal dan een aardige herrie opleveren.
 
Correct, je passeert de einddemper. Het geeft inderdaad een 'lekker' geluid, maar je kunt het ook weer 'uitzetten' als groot voordeel.

Het zal mee vallen hoe hard het wordt aangezien het een turbomotor is met midden demper dus is het niet helemaal het zelfde als een rechte buis, maar sportief klinkt het wel denk ik.
 
Onder m'n Jeep Wagoneer zit een hele mooie op maat gemaakte dubbele RVS uitlaat die voorzien is van 2 cut out's voor de beide einddempers, is geplaatst door de vorige eigenaar.
Ik was die cut out's een week na de aankoop al helemaal zat, die dingen werden namelijk (zoals het eigenlijk hoort) aangestuurd door de kickdown.
De fabrikant van die uitlaat (een bekende uitlatenspecialist in Nederland) heeft dit op mijn verzoek aangepast, volledig demonteren was een dure optie (de onderbouw gastank moest daarvoor ook verwijderd worden) dus de aansturing van die cut outs is toen veranderd naar een afstandsbediening zodat ik zelf kon bepalen wanneer er decibels geproduceerd konden worden.
Dat heeft het eerste jaar prima gewerkt (lees: niet gebruikt), maar op een gegeven moment begon de uitlaat op langere ritten steeds meer lawaai te produceren... de kleppen sloten niet meer goed af als de uitlaat op temperatuur kwam.
Ik heb uiteindelijk de bedrading van de aansturing maar verwijderd en de verlengstukken van de cut-out's dicht gelast, nu definitief einde kabaal en einde problemen.... de 5,7L V8 brabbelt nu gezellig hoorbaar mee zonder de trommelvliezen te beschadigen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat zo'n systeem in moderne wagens wat storingsmeldingen kan geven, maar daar heb ik echter geen ervaring mee.
Persoonlijk vind ik het gewoon een k#tsysteem, want het levert behalve een hoop ergernis totaal niets op.
Je maakt namelijk echt geen vrienden met zo'n systeem wat de einddemper omzeilt, het geeft alleen maar een hoop schrikreacties bij de overige weggebruikers. (en in mijn geval regelmatig het schaamrood op de kaken, want ik heb dat soort ongewenste aandacht echt niet nodig)
 
Kijk, dat is een antwoord waar ik wat aan heb, bedankt!
Het zou dan inderdaad om zo'n systeem gaan met remote control om de kleppen zelf open te kunnen zetten.

Wat jij nu aangeeft over kleppen die niet meer goed sluiten, etc. bevestigd een beetje mijn zorgen.
Ik heb zeker een moderne auto, dus met kans op storingen in de ECU en alle bijkomende problemen die jij ook aangeeft zie ik van deze oplossing af.
 
MX6 zei:
..
Bij Whealer Dealers moest dit ook worden hersteld bij hun 3000GT.
Het is geen goedkope optie, maar wel een mooi compromis als je de buren te vriend wilt houden.

Het was de 3000GT inderdaad. Ik vond de herrie wel meevallen, misschien stonden ze dicht of half ;)
 
Nog een ander alternatief gevonden of helemaal afgezien om de uitlaat aan te passen?

Mocht je er nog steeds over nadenken: is een uitlaat op maat niks voor jou?
Tegenwoordig wordt wordt gebruik gemaakt van rvs, waardoor deze niet roesten. Daarnaast kan je in grote maten zelf bepalen hoe het geluid wordt.
Of een subtiele sport einddemper? Die produceren bij rustig rijden niet veel meel geluid dan standaard, maar bij volgas klinken ze wel wat bruter. Ook daarin heb je veel mogelijkheden.
Ik zou dan wel voor een goed merk gaan en veen clipjes op YouTube bekijken.

Mocht je veel aan het uitlaattraject wijzigen (dus niet alleen de einddemper) dan kan je inderdaad een storingsmelding krijgen, dit kan je software matig verwijderen (en eventueel wat extra pk's ervoor terug krijgen).
 
V0RQ zei:
MX6 zei:
..
Bij Whealer Dealers moest dit ook worden hersteld bij hun 3000GT.
Het is geen goedkope optie, maar wel een mooi compromis als je de buren te vriend wilt houden.

Het was de 3000GT inderdaad. Ik vond de herrie wel meevallen, misschien stonden ze dicht of half ;)
Heb je de auto in het echt gezien dan? Op een video of geluidsopname kan je het volume niet inschatten, word gelimiteerd door de microfoon.
Ook een belangrijk punt voor de reactie boven me. Als het 2 verschillende filmpjes zijn is er al helemaal niets meer van te zeggen.
 
Ik ken het systeem van tweetakt waar het gebruikt wordt om de koppelkromme wat vlakker te krijgen en als egr-klep in o.a. moderne diesels.
Ik weet dat het ook wel gebruikt wordt om de geluidsterkte van het uitlaatgeluid te beïnvloeden - O.a. Ferrari heeft dit standaard op een van haar modellen en het wordt ook wel voor HD gebruikt.

Het systeem heeft inderdaad regelmatig onderhoud nodig, afhankelijk van het gebruik. De omgeving is erg onvriendelijk voor een mechanisme, vooral de EGR-kleppen zijn hierom berucht.
Roet, hitte en (condens)vocht maken het een vijandige omgeving.

Ik zou eens afwegen of het maken van extra herrie (zo ervaren de meeste omstanders het) opweegt tegen de kosten en het extra onderhoud.
 
VicKing zei:
Ik vind het leuk om af en toe wat meer geluid te hebben, maar als ik 100 op de snelweg rijd wil ik geen gedreun in de auto, dus wat dat betreft lijkt het me ideaal.

Op de snelweg vind ik nu net de enige plek waar je een beetje herrie kunt maken. Op iedere andere plaats is het ronduit asociaal.
 
R Wolters zei:
VicKing zei:
Ik vind het leuk om af en toe wat meer geluid te hebben, maar als ik 100 op de snelweg rijd wil ik geen gedreun in de auto, dus wat dat betreft lijkt het me ideaal.

Op de snelweg vind ik nu net de enige plek waar je een beetje herrie kunt maken. Op iedere andere plaats is het ronduit asociaal.

Oeps. Mijn Abarth met Bombardone uitlaat denkt daar anders over.

Je hebt ook buitengebieden zoals dijkweggetjes in Nederland hoor :)
 
Die dijkweggetjes zijn her en der al afgesloten voor motorrijders ivm geluidsoverlast. Help met het afsluiten ook voor auto's (muv de lokale bewoners)!
 
Terug
Bovenaan