Citroen traction avant 1934 was de eerste groteproductie auto met een monocoque (= 1 schaal) constructie, KOOI, dwz een zelfdragende carrosserie (ipv een ladder frame met een los huis daarop).
Dat is de lichtste/sterkste constructie die er bestaat en in feite afgekeken van de vliegtuigen ( patent dd 1911) want een vliegtuigromp is ook een lichte huls/huis/buis----KOOI.
Hier de demo film waarbij een Traction Avant van een berg afrolt en het dak NIET plat in gedeukt wordt; het bewijs dus.
https://www.youtube.com/watch?v=0jXcDF_JIbM
Deze Citroen body wordt tot de dag van vandaag toegepast BIJ ALLE (!!) auto's van Tesla tot VW GOLF., dwz een zeer stijve doos voor de inzittenden met daar uit steken (steeds vaker
net als bij die Citroen) 2 grote balken naar voren waar het front /motorblok aan zit. Enige verschil is dat tegenwoordig die voorkant ook tbv crash/kreukezone bedacht is .
KORTOM:
De Citroen Traction Avant is met zn monocoque body, lichtgewicht achteras en voorwielaandrijving, qua bodyconstructie zodoende de belangrijkste/meest bepalende auto uit de autogeschiedenis.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Citroen_Traction_Avant_body-chassis_unit_(Autocar_Handbook,_13th_ed,_1935).jpg
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/04/Tesla-Model-Y-vs-Model-3-underbody.jpg?quality=82&strip=all
https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2012/08/35694abb-2013-volkswagen-golf-7-9.jpg
Vwb Mercedes ; na WO2 ging Bela Barenyi ( u weet wel ,de man die de Kever tekende/bedacht heeft) met de monocoque verder vwb veiligheid.
https://www.youtube.com/watch?v=dOyILzo-yDY
Overigens was opvolger, Citroen DS, GEEN monocoque want een monocoque was gemaakt van het Amerikaanse-import duurdere dieptrek/hogere sterkte staal EN voor het monocoque-principe ( patent USA Fa Budd) moest licentie betaald worden; te duur vond Citroen en DAARDOOR was de prachtige DS helaas een foute constructie en dus een mislukking.