Versnelingsbak doet vreemd geluid

A

Anoniem

Guest
Hoi

Ik ben blije eigenaar van een Bmw 1 serie van bj. 2005 met 202.000 op de teller. Het is mij laatst opgevallen dat als auto stationair loopt in zijn vrij en koppeling ingedrukt dat er een geluid hoortbaar is, vooral als je deur opendoet, geluid is lastig omschrijven....lijkt alsof iets ronddraait, bij koppeling los hoor ik niks is alleen wanneer ingedrukt is. 1 jaar terug is koppeling set + 2 massavliegwiel vervangen en ook bakoli. Verder schakkelt hij voor zijn leeftijd goed, zonder gekraak.

Wat zou dat kunnen zijn :0

Bedankt voor het antwoord!

Hmmm als het een druklager zijn, zou je hem normaal gesproken bij niet ingetrapte koppeling moeten horen, en als je weer indrukt zou het stil moeten zijn ? Of heb ik het fout.....want ik zou eigenlijk gek vinden dat na een jaar druklager aan het versleten lijd.

Als je de koppeling intrapt druk je (hydraulisch of dmv kabel) het druklager tegen de ronddraaiende drukgroep met koppelingsplaat. Dan gaat dat lager met één deel draaien en dat kan je horen. De krachten op het lager zijn best groot. Wat ook kan is het toplager wat in het vliegwiel gemonteerd zit het geluid maakt. Niet iedereen vervangt dat lagertje en het zit niet standaard in een koppeling set.

Bedankt. Dus zoals ik het lees als dat zou toch een druklager zijn dat zn bijgeluid maakt, kan nog best geen kwaad ( want dat geluid is niet luid of dat iets ratelend is, meer als zacht dat er iets ronddraait onder bestuurdeskant van deur ). Over toplager neem ik dit even mee, eigenlijk niet aangedacht. Lijkt me ook onderdeel dat nog niet echt nodig om te vervangen en mee nog kan doorijden. Met een radio aan hoor je niks 😅

Ik heb geprobeert geluid op te nemen, vanwege v snar geluid is iets minder hoorbaar....maar als ik dan koppeling indruk hoor je iets van Trrrrrrr en dat het rond draait.

https://youtu.be/s5tJNY0qgzM

Terug
Bovenaan