Koelvloeistof

A

Anoniem

Guest
Hallo!

Auto lijkt (vgm) vrij minimaal koelvloeistof te verliezen. Kan het zijn dat een auto andere peilen (kleine verandering, fluctuaties) aangeeft bij koude motor door buitentemperatuur of andere factoren?

Waterpomp en thermostaathuis beide vervangen, maand terug, na systeem onder luchtdruk. Geen verdere lekken gevonden. Koelvloeistof nu net iets onder max. Geen witte rook, natte plekken of andere eigenaardigheden, soms wat hardere slangen, maar toch niet keihard en het is immers een systeem onder druk. Lees vaak over een koppakking maar heb geen van de symptomen, ook niet aan oliepeilstok, of in carter. Ook geen koelvloeistof onder auto. Motor nog nooit oververhit geweest, netjes op 90. Lucht dat leidt tot koelvloeistofverlies een maand na vervangen waterpomp? Het is geen bol, maar een lang expansievat. Wellicht dat kleine variaties hierdoor beter zichtbaar zijn dan op een vat met groter oppervlak? Las op Engels forum dat ook bij steeds een koude motor kvs kan variëren.

Hoelang na het afzetten van een motor kun je een betrouwbare check doen? Vaak lijkt hij 4-5-6 uur na rijden hoger te staan dan na een nacht.

Alvast erg bedankt! Vakjargon is v.w.b. auto's niet zo mijn ding.

Het peil moet gewoon ergens tussen min. en max. staan, en max. is daarbij meestal het peil op bedrijfstemperatuur.
Als je bij koude motor het expansievat al aanvult tot max. heb je redelijke kans dat er wat koelvloeistof gedumpt wordt via het overdrukventiel als de motor op bedrijfstemperatuur is, koelvloeistof zet namelijk uit als het pakweg 90 graden warmer is geworden.

Bedankt Muddy Bandit! Dat dacht ik ook. Echter, verlies je dan ook een maand na dato nog? Hij staat nu koud net onder max. Ook zie ik hem als ik de auto net afzet, en ik check, altijd nog een centimeter of 4 onder de dop staan, weliswaar boven max! Kan het overdrukventiel dan ook geloosd hebben? Moet het daarvoor niet 'tot de dop' staan? Ik check nu ook echt iedere dag (obsessed) en dan zie je de geringste afwijking in een zeer langwerpig, smal vat natuurlijk snel - - > paniek! Echt een leek, dus mijn excuses voor mogelijk domme opmerking. In ieder geval heel erg bedankt.

Nog even terugkomend: zou ik dat niet kunnen zien, als het vloeistof loopt per overdrukventiel? :)

Er lijkt inderdaad een klein spoor zichtbaar Muddy Bandit. Je hebt me wel gerustgesteld. Weet het niet zeker maar kan hiermee door.

Tis normaal dat je koelvloeistofniveau verschilt tussen koud en warm. Zolang die tijdens het rijden niet onder de min komt, zal de sensor om het koelvloeistofniveau te controleren ook geen signaal geven om een lampje te laten branden (tenzij de auto heet loopt natuurlijk)

Als je hem koud tot max vult en je hebt slecht ontlucht zal het overdrukventiel sowieso nog vloeistof aflaten. Ook als je iets teveel er in hebt gegooid. Daar is dat overdrukventiel ook voor (en om de vloeistof te kunnen dumpen bij een heetloper of overdruk door defecte koppakking.)

Maare maak je niet teveel zorgen over dat wisselen in hoogte. Als je de auto een week laat staan, kijk dan eens naar het peil. Als je dagelijks gaat peilen terwijl je rijdt kun je er geen touw aan vast knopen.
Door dat soort gedrag zijn er ook mensen die veel te veel olie in het blok gooien en dan het gek vinden dat er zwarte rook uit de uitlaat komt. ;)

Thanks! Nee, ik peil alleen op koude motor en zie dan ook kleine verschillen. Maar zal wel goed zitten! En afhankelijk zijn van meerdere factoren. Als je dagelijks gaat checken kom je gekke dingen tegen. En je wordt er zelf ook gek van. En op fora en internet lees je alleen maar doemverhalen.

Lijkt met buitentemperatuur te verschillen, check iedere week. Soms fluctuaties, maar door klein oppervlak (lange smalle pijp) ook meer zichtbaar... Denk dat wel goed zit. Op internet lees je alleen maar koppakking dit, koppakking zus...

Terug
Bovenaan