Slecht/geen onderhoud van auto’s door werkgever pizzeria

A

Anoniem

Guest
Hey allemaal!

Ik ben nieuw hier en weet niet 100% zeker of ik hier juist zit met mijn verhaal maar weet niet waar ik het anders kwijt kan.

Ik werk als maaltijdbezorger bij een lokale pizzeria waar ik mijn hobby (rijden!) kan uitoefenen.

Echter zit ik heel erg in de knoop over het volgende, de bezorgautos zijn stuk voor stuk barslecht onderhouden en lijden aan gevaarlijke problemen. Denk bijvoorbeeld aan barsten in de ruiten, motoren die het nagenoeg hebben begeven, missende veiligheidsriemen, een missende tankdop ( die word dichtgehouden door een prop van tape) kapotte achterlicht(en) en loszittende stoelen die je niet meer vast kunt zetten. De laatste samen met een barst in de ruit is van toepassing voor het voertuig waar ik in rijd. Ik moet de stoel letterlijk met een oud stuk laminaat klemzetten zodat ik niet naar achteren schiet tijdens het rijden. Uiteraard heb ik mijn werkgever hier allang over geïnformeerd maar tevergeefs lijkt het hem weinig tot niks te doen als ik zeg dat dat soort mankementen serieus gevaarlijk kunnen zijn.

Ik zit nu met de vraag of er verder iets is wat ik kan doen om dit probleem aan te pakken. De RDW gaat niet over defecten door slecht onderhoud dus dat is geen optie. Heeft iemand tips voor wat ik kan doen?

Ik hoor het graag, bij voorbaat dank!!

Lucas

EDIT: Heb na een dag al heel veel reacties gekregen en bedankt daarvoor! Binnenkort ga ik kijken hoe ik de eerste stap ga zetten(y)

Ontslag nemen. Als de pizzeria z'n personeel met zulk slecht materieel de weg op stuurt is er geen eer te behalen.

Wegwezen daar. Levensgevaarlijk. Ultieme verachting van de veiligheid van het personeel.
Je bent voor jaren de pineut met pijnklachten als je vanachter wordt aangereden of als je niet goed kan remmen of sturen door de losse stoel. En het kan ook nog véél erger aflopen voor jezelf of iemand anders.

Vraag eens bij autodealers, autoschadebedrijven, die brengen steeds vaker de (leen)auto of proefrit aan huis. Verder is er vanalles te vinden natuurlijk, directiechauffeur, uber, taxi, etc

Zorg dat je wordt aangehouden, met wat geluk neemt de politie het kenteken in. Dan krijg je waarschijnlijk een boete en je niet meer in die auto rijden. Boete voor gebreken aan de auto zal toch voor je baas zijn neem ik aan.

Ik weet niet waar je werkt maar in Emmen is een pizzeria met enkel Toyota Starlet. Over de technische staat weet ik niets maar van buiten zien ze er niet uit.

Ik denk dat dit voor veel maaltijd bezorgers geldt.
Inderdaad wegwezen daar en daarna de politie informeren :)

haarr zei:
Ik weet niet waar je werkt maar in Emmen is een pizzeria met enkel Toyota Starlet. Over de technische staat weet ik niets maar van buiten zien ze er niet uit.

Hmm nee daar zit ik niet bepaald in de buurt, hoewel het me niks zou verbazen als er nog meer pizzeria’s zijn die dit probleem hebben.

Boppie zei:
Ivanov zei:
Hoe komen die auto's aan een APK? Ik lees meerdere afkeurpunten.

Voor doe tijd weggooien en een ander halen.

Dat is inderdaad wat hoogstwaarschijnlijk het geval zal zijn als de volgende keuring om de hoek komt kijken. Er zijn 3 voertuigen waarvan 2 misschien hooguit nu 1.5 jaar bij de zaak zijn. De derde is al richting de 10 jaar maar is sinds een jaar flink aan het aftakelen. Ik zie geen van de 3 door de volgende keuring komen.

SVF zei:
Melden bij Arbodienst?

Kan ook nog een goede optie zijn, zit een kantoor enkele minuutjes van mijn huis vandaan dus wellicht kan het inderdaad handig zjjn daar eens langs te gaan

Ivanov zei:
Kijk anders eens op de site van de RDW. Hebben de auto's überhaupt wel APK?

Voor zover ik weet nóg wel. Ik weet van 1 voertuig dat die als het goed is dit jaar opnieuw wordt gekeurd en die gaat dat geheid nooit halen. Van de andere 2 zal het ook niet heel lang meer moeten duren.

SVF zei:
Misschien zijn ze wel gekeurd bij JetCars?

Zou me niks verbazen, daar kunnen ze mooi tussenstaan want als he ze ziet zou je gelijk richting de sloop rijden.

Ivanov zei:
Boppie zei:
Ivanov zei:
Hoe komen die auto's aan een APK? Ik lees meerdere afkeurpunten.

Voor doe tijd weggooien en een ander halen.

Gezien de ernst van de gebreken lijkt het me niet iets dat in een jaar ontstaan is.

De 2 van de 3 voetuigen met barsten in de ruit kwamen al daarmee toen ze “nieuw” op de zaak kwamen (ongeveer een ruim jaar geleden). Andere dingen zoals de bijna verrotte motor en de losse stoel zijn rond begin 2020 begonnen.

Je kan informeren bij de klokkenluiders regeling
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/klokkenluiders

Ben je lid van de bond?

En idd arbo dienst zoals is benoemd

Barst in de ruit is niet per definitie afkeur en ook niet gevaarlijk overigens. Defecte gordels en loszittende stoelen? Hier heb je de sleutels weer, zoek maar een andere zak.

Ik neem aan dat het een kleine zaak is en geen keten?
Bij een kleine zaak; waarschijnlijk valt er voor jouw niet echt iets te halen.
Bij een grotere zaak/keten; meldt het aan HR of de HSE afdeling.

Auto encyclopedie zei:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/klokkenluiders

Dat lijkt me in dit geval wat overdreven, de regelingen voor klokkenluiders zijn er toch vooral voor zwaardere kwesties.

In dit geval zou ik gewoon een ander bijbaantje zoeken. Of, mocht je er perse nog iets aan willen doen, het lot een handje helpen en ervoor zorgen dat je staande gehouden wordt door de politie.

Auto encyclopedie zei:

Ben je lid van de bond?

En idd arbo dienst zoals is benoemd
Doe maar niet... dan krijgt TS ook nog een bedreiging per telefoon wanneer ze controle gekregen hebben. Heb zelf ook eens stage gelopen bij een computer zaakje, waar ze het niet zo nauw namen met de Tabakswet ( helaas is die zaak nog steeds niet falliet ).

En toen daar de controleur langs geweest met was, kreeg ik plotseling een telefoontje en werd ik dus bedreigd door die eigenaar. Heb ik aangifte van gedaan, maar de politie doet daar toch niks mee.

D Elzinga zei:
Auto encyclopedie zei:

Dat lijkt me in dit geval wat overdreven, de regelingen voor klokkenluiders zijn er toch vooral voor zwaardere kwesties.

In dit geval zou ik gewoon een ander bijbaantje zoeken. Of, mocht je er perse nog iets aan willen doen, het lot een handje helpen en ervoor zorgen dat je staande gehouden wordt door de politie.

Ik ben inderdaad sowieso al van plan niet meer lang daar te werken. Dan is het probleem voor mij inderdaad weg maar het lost zich niet op. M'n werkgever heeft een harde tik op de vingers nodig want naar personeel wordt niet geluisterd en dan worden er gewoon andere werknemers in die wrakken gepropt.

Ik zou geen officiële zwart op wit meldingen doen. Misschien wil de wijkagent een tip geven hoe je dit kan doen.

Die baasjes willen nog wel eens aggressief afreageren óf weigeren dan te betalen.

Tsja hoeveel van die jonge gastjes rijden niet enorm hard in die dingen en van tijd tot tijd bonken ze over stoepranden en tegen paaltjes....

Ik snap wel dat je geen dure lease Peugeot krijgt zoals de Domino's. Maar goed, brommertje van de zaak is ook veel veiliger denk ik. Dat is wel zo mooi. ;)

Wat iemand anders al zegt, bij de wijkagent melden. Dat is een stuk laagdrempeliger dan een echte aangifte en die wijkagent kan eens informeel poolshoogte gaan nemen. Ik weet niet in welke stad het is, maar bij ons doen de wijkagenten dit soort dingen heel goed.

R Wolters zei:
Wat iemand anders al zegt, bij de wijkagent melden. Dat is een stuk laagdrempeliger dan een echte aangifte en die wijkagent kan eens informeel poolshoogte gaan nemen. Ik weet niet in welke stad het is, maar bij ons doen de wijkagenten dit soort dingen heel goed.

Als deze ondernemer aangesproken wordt door een agent over de staat van zijn wagens of agenten plukken die van hem eruit dan snappen ze wel waar het vandaan komt gok ik.

Als ze zo met hun voertuigen omgaan, hoe is dan het onderhoud van de keuken? Is het daar wel schoon, is die pizza wel veilig om te eten?

Monsieur Le Loure zei:
D Elzinga zei:
Monsieur Le Loure zei:
Boppie zei:
Bel de politie en zeg tegen de baas dat je per vorige week weg bent.

Heb jij het mobiele nummer van professor Barabas?!

Suske & Wiske en de Vrekkige Vreettent

:)
Jeugdsentiment met de Poenschepper 67 op nummer 1 .

Heerlijk! Ik kan geen favoriet kiezen maar hier liggen er ook nog wel enkele tientallen. Van de week nog eens door zitten bladeren.
On topic: Suske & Wiske en de Wrakkige Wagens.
Nog meer on topic: inderdaad wegwezen daar. Jou zo de weg opsturen is nu niet direct het voorbeeld van verantwoord werkgeverschap.

Nico GTR zei:
Tsja hoeveel van die jonge gastjes rijden niet enorm hard in die dingen en van tijd tot tijd bonken ze over stoepranden en tegen paaltjes....

Ik snap wel dat je geen dure lease Peugeot krijgt zoals de Domino's. Maar goed, brommertje van de zaak is ook veel veiliger denk ik. Dat is wel zo mooi. ;)

Klopt dat ik inderdaad ook collega's hebben die als debielen rijden. Maar het zijn sowieso al geen nieuwe autootjes meer ook los van de slechte staat waarin ze verkeren. Het gaat om een Peugeot 107 en 106 en een Citroen Berlingo van eind jaren 90 . Zeker geen mega geweldige voertuigen maar als ze allemaal goed onderhouden en veilig waren had je mij niet horen klagen :)

R Wolters zei:

Bedankt voor de tip, het betreft de plaats Waddinxveen. Het stikt hier van de bezorgservices dus het zal best al wel eens ergens voorgevallen zijn bij een ander.

Tydelyck zei:
Als ze zo met hun voertuigen omgaan, hoe is dan het onderhoud van de keuken? Is het daar wel schoon, is die pizza wel veilig om te eten?

Goede vraag maar ik kan zeggen dat de keuken prima in orde is. Het is wel allemaal een beetje houtje touwtje maar zeker wel hygienisch en veilig. Alleen jammer dat ik van de auto's niet hetzelfde kan zeggen. Naast dat ze bijna van ellende uit elkaar vallen zijn ze niet bepaald schoon. De auto waar ik altijd in rij is alleen wat stoffig omdat ik niet in puinhoop van bonnen en lege blikjes wil zitten ;)

Gewoon andere baan zoeken, en verder niks aan doen,.
Wel sterk een sneeuwvlokje idee hier, man man.

Als een gesprek met je werkgever echt niet helpt, dan zou ik even bij de politie naar binnen lopen. Dat je je zorgen maakt om de veiligheid van de auto en of ze je niet toevallig morgen aan de kant willen zetten vanwege het kapotte remlicht. Dan kunnen ze direct even de rest controleren en de auto aanmelden voor WOK.

Gullwing zei:

Misschien werkt de handrem ook niet goed, daar bij dat kanaal ;)

"Baas, het goede nieuws is dat alle pizza's zijn bezorgd.... "

Gullwing zei:

Waarom? TS maakt zich terecht zorgen en stelt een vraag, waar hij antwoord op krijgt en daar zelfs weer op reageert. So far, so good.

Gullwing zei:

Als je gaat klagen of naar de Arbo stapt omdat de baas afentoe eens een peuk opsteekt dan vind ik je ook wel een beetje een zeurkous. Maar gereedschap voor de werknemer moet gewoon goed en veilig zijn, je gaat een houthakker toch ook niet met een kapotte en onveilige kettingzaag het bos in sturen? Dat soort praktijken horen niet thuis in Nederland en als werkgever ben je dan geen knip voor je neus waard; winst maken over de rug van de werknemers die zo goed zijn om zich dagelijks in een rijden wrak te hijsen om jouw klanten tevreden te houden. Volgens mij klopt er dan ook niks van je businessmodel en zullen er vast op andere vlakken ook wel enkele concessies gemaakt worden die het daglicht niet kunnen verdragen om de kassa maar te laten rinkelen.

Gewoon niet meer in de auto stappen..... kan je ook gelijk opstappen, waarschijnlijk. Maar op pizza's zal wel niet veel verdiend worden.... (ook hier, de goedkoopste incl bezorging, heeft 'm)

Zadelsnuiver zei:
Gullwing zei:
winst maken over de rug van de werknemers die zo goed zijn om zich dagelijks in een rijden wrak te hijsen om jouw klanten tevreden te houden. Volgens mij klopt er dan ook niks van je businessmodel en zullen er vast op andere vlakken ook wel enkele concessies gemaakt worden die het daglicht niet kunnen verdragen om de kassa maar te laten rinkelen.

Perfect gezegd! Je neemt de woorden uit m'n mond. De prioriteit ligt enkel en alleen bij hoe het product bij de klanten aankomen. Bij de allerkleinste dingetjes waar 98% van de klanten geen eens over zouden denken om daarover te klagen wordt er al naar je geschreeuwd en de schuld bij jou neergelegd. Zelf doet meneertje overigens heel weinig, een beetje rondcommanderen en doen alsof hij wat nuttigs aan het doen is terwijl we hem makkelijk kunnen missen wat trouwens vaak genoeg gebeurd omdat hij uit het niets ineens weg is. De sfeer wordt er meestal ook beter van. Nee de enige prioriteit die bij deze man ligt is hoeveel geld er in het laatje komt. Ik moet tegenwoordig ook letten op de werktijden die bij mijn naam worden genoteerd omdat er blijkbaar wordt gedacht dat het half uurtje bezorgen na sluitingstijd door last minute bestellingen niet betaald hoeft te worden. Dingen zoals veiligheid en inkomsten van de werknemers doen er duidelijk niet toe. Deze man heeft de naam van de toko flink naar beneden gehaald wat betreft werkplezier en veiligheid (heb ook voor de vorige eigenaar gewerkt waar geen van deze problemen ooit zijn voorgekomen). Sorry dat ik hier een beetje off topic ben gegaan maar vond dat je heel goed verwoordde wat ik denk :)

Hmm, Gullwing had het zo slecht nog niet gezien dus. Maar goed, als het je niet bevalt, zoek je toch een ander baantje? Klinkt als win-win voor beide partijen.

R W xxx zei:
Hmm, Gullwing had het zo slecht nog niet gezien dus. Maar goed, als het je niet bevalt, zoek je toch een ander baantje? Klinkt als win-win voor beide partijen.

Gaat ook zeker gebeuren daar niet weg van. Zou alleen mooi zijn als ik tegelijkertijd misschien nog wat aan het probleem met de autos kan doen. En ja hoewel sommige collegas als idioten rijden heb ik ook collega's die zich netjes aan de regels houden en beter verdienen. We gaan het zien hoe het verder loopt. Heb best wat aardige tips gekregen waar ik wellicht wat mee kan ;)

Als het je daar niet bevalt gewoon z.s.m. wat anders zoeken en daar weg gaan, en voor je huidige collega's hoef je hun boontjes ook niet te gaan doppen.
Ik zou me in ieder geval niet druk gaan maken met het inschakelen van ARBO/politie enz. en die werkgever daarmee stevig tegen je in het harnas jagen: grote kans dat je daarmee uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt ook al heb/krijg je wel je gelijk.... want een slechte werkgever wordt dan namelijk ook snel een slechte referent en dat komt je voor je toekomstige baantjes meestal niet ten goede. (en dan sta je er ook alleen voor, want dan steunen je oud-collega's jou hoogstwaarschijnlijk ook niet)

Neem maar rustig van mij (als werkgever zijnde) aan dat er geen enkel bedrijf staat te springen om klokkenluiders in dienst te gaan nemen, en dat je werkverleden echt wel eventjes gecheckt wordt bij een sollicitatie.

Muddy Bandit zei:
Als het je daar niet bevalt gewoon z.s.m. wat anders zoeken en daar weg gaan, en voor je huidige collega's hoef je hun boontjes ook niet te gaan doppen.
Ik zou me in ieder geval niet druk gaan maken met het inschakelen van ARBO/politie enz. en die werkgever daarmee stevig tegen je in het harnas jagen: grote kans dat je daarmee uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt ook al heb/krijg je wel je gelijk.... want een slechte werkgever wordt dan namelijk ook snel een slechte referent en dat komt je voor je toekomstige baantjes meestal niet ten goede. (en dan sta je er ook alleen voor, want dan steunen je oud-collega's jou hoogstwaarschijnlijk ook niet)

Neem maar rustig van mij (als werkgever zijnde) aan dat er geen enkel bedrijf staat te springen om klokkenluiders in dienst te gaan nemen, en dat je werkverleden echt wel eventjes gecheckt wordt bij een sollicitatie.

Ik vind dit toch wel een beetje bangmakerij en typerend voor de mindset van de meeste werkgevers in het MKB. Als niemand zijn mond open doet gaat het van kwaad tot erger. Nu hebben we het over een koekepizzabakker die het niet zo nauw neemt met de veiligheid van zijn wagenpark, de volgende keer is het de ploegleider die niet met z'n handjes van de jonge stagiaires kan blijven. Zeg je dan ook "och meisje maak je niet zo druk, en vertel het vooral niet verder want anders wilt niemand je meer.."? Als ik zo vanaf het scherm een beetje in mag schatten wat voor soort persoon jij bent Muddy, dan denk ik dat je dat gedrag ook nooit zou accepteren dus waarom is dit dan wél ok?

We leven in 2020, de tijden dat mannen van middelbare leeftijd met enige status of aanzien overal mee wegkomen is (gelukkig) voorbij.

Terug
Bovenaan