Pietzoveel zei:
Die begrijp ik niet Muddy. Als de thermostaat gaat openen bij 90 graden zal de temperatuur aan de uitstroomkant tot dat moment van openen min of meer gelijk blijven aan de buitentemperatuur (klein beetje stralingswarmte en marginale flow door ontluchtingsgaatje in thermostaat daargelaten). De waterpomp pompt de koelvloeistof gedurende de opwarming door het blok en kachelradiator. Wat meet je dan ná de thermostaat?
De temperatuur van het koelwater in de radiator... dus niet de temperatuur van het koelwater wat net de motor verlaat maar de temperatuur van het koelwater na de koeling.
De laatste is een veel constantere temperatuur die minder schommelingen geeft.
Bij gesloten thermostaat warmt alleen het koelwater in het motorblok/kachelradiator op (kort koelcircuit), het koelwater in de radiator blijft gewoon stil staan.
Pas als de thermostaat opent gaat dan gaat het koelwater in de radiator ook mee koelen (lang koelcircuit)
Meet je in het thermostaathuis dan meet je in eerste instantie het korte koelcircuit. (vandaar dat de temperatuurmeter al snel waardes aangeeft terwijl de motor eigenlijk nog koud is)
De temperatuur gaat dan wel vlot richting de 90 graden, maar als de thermostaat open gaat komt er opeens weer koud water bij... temperatuur daalt weer door die koude instroom (lage meettemperatuur), koude water wordt weer opgewarmd (hogere meettemperatuur), en dat blijft zich herhalen totdat het koelwater in het lange koelcircuit ook op temperatuur is.
Dat is ook die schommeling die TS ziet: de rijwind op de snelweg koelt de koelvloeistof sneller af als de motor de koelvloeistof op kan warmen, en die moderne thermostaatjes willen nog wel eens schoksgewijs werken (pendelen).
Meet je echter in de radiator aan de uitstroomkant (zoals de meeste oudere auto's doen) dan meet je gelijk in het lange koelcircuit de temperatuur van de gekoelde koelvloeistof... is dat op temperatuur dan is de motor ook volledig op bedrijfstemperatuur, het duurt wat langer voordat een meter dan bedrijfstemperaturen aangeeft maar het temperatuurverloop op de meter schommelt ook niet meer in de opwarmfase.