Balanceren of inrijden?

A

Anoniem

Guest
Vorige week heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Er moesten onder andere nieuwe voorbanden op de 108, Continental. Nu trilt de auto bij bepaalde snelheden. Ik denk dan meteen aan balanceren. Er zitten wel nieuwe loodjes op. Maar nu las ik ook over het inrijden van banden. Kan daarmee na verloop van tijd ook trilling verdwijnen? Nu inmiddels ongeveer 400-500 km gereden.

Aanstaande dinsdag naar Spanje dus het zou fijn zijn als het dan beter gaat. Maar dan misschien toch maandag even langs de garage.

Klinkt toch echt als onvoldoende gebalanceerd. Je kunt ook de nieuwe banden achter zetten. Is sowieso niet onverstandig.

Ik voel me altijd een beetje bezwaard om zoiets te vragen. Maar ik zal ze maandag bellen. Bedankt!

Carracio zei:
Ik voel me altijd een beetje bezwaard om zoiets te vragen. Maar ik zal ze maandag bellen. Bedankt!

Waarom? Je hebt er voor betaald en het is mensenwerk waar fouten kunnen worden gemaakt. Bezwaard moet je je voelen als je loopt te zeuren. Ze moeten gewoon even opnieuw de wielen op het balanceerapparaat zetten.

Gewoon mee terug gaan.
Laat ze even goed controleren of de band geen hoogteslag heeft, als dat het geval is kun je namelijk wel aan het balanceren blijven.

s velthuis zei:
Carracio zei:

Waarom? Je hebt er voor betaald en het is mensenwerk waar fouten kunnen worden gemaakt. Bezwaard moet je je voelen als je loopt te zeuren. Ze moeten gewoon even opnieuw de wielen op het balanceerapparaat zetten.

Ja, dat is waar. Ik vind het gewoon vervelend dat ze er dan weer tijd in moeten steken.

speedtouch zei:
V0RQ zei:
Opnieuw balanceren en de beste banden moeten inderdaad achter.

Ik dacht dat de beste banden op de aangedreven wielen moesten zitten en die zitten toch vóór op de 108?

Nee, het laatste dat je wil is een uitbrekende achterkant (bij aquaplaning). Bij remmen en vaart minderen worden je voorbanden toch wel wat in het water gedrukt.

Als je niet meer kan sturen aan de voorkant kan je heel even wachten. Echter, als je auto zijwaards begint te draaien is het al te laat.

Carracio zei:
Ja, dat is waar. Ik vind het gewoon vervelend dat ze er dan weer tijd in moeten steken.
Dat is toch hun eigen schuld? Moeten ze maar direct goed werk afleveren...
Je moet niet denken dat je hun er tot last mee bent. Jij hebt last van hun slechte werk. Dat is vele malen erger. Jij hebt er immers voor betaald en niet gekregen wat je kon verwachten.
Zie het als een tv kopen die alleen maar beeld en geen geluid weergeeft. Die breng je ook terug omdat je niet tevreden bent.

Trillende banden na een bandenwissel is eigenlijk altijd een balanceerprobleem.

Het kan trouwens ook zo zijn dat ze de ventielindicatie niet goed hebben gemonteerd. Deze moet de ene keer bij het ventiel en de andere keer juist tegenover het ventiel gemonteerd worden.
Maar dit merk je pas bij balanceren (als het gewicht juist op die plek of er tegenover gecorrigeerd moet worden) Dit krijg je vaak ook niet eruit gebalanceerd.
Soms is de indicatie zelfs helemaal afwijkend, omdat de velgen en ventielen op elkaar afgewogen zijn (dit komt bij handgemaakte of hele dure velgen nog wel eens voor, en je kan ook gewoon geluk hebben)

En inderdaad: beste banden altijd achter!
Je bent gewend om met lichtelijk onderstuur (auto neigt rechtdoor terwijl je een bocht wil maken) te rijden. Ook bij een achterwiel-aangedreven auto is dat het geval.
De oplossing daarvoor is vooral gas los en in de richting blijven sturen waar je heen wil. Vooral dat gas los gebeurt vaak automatisch, omdat je merkt dat er iets niet goed gaat.

Overstuur (uitbreken van de achterkant) is een stuk lastiger om op te vangen als je er nooit mee te maken hebt gehad en al helemaal bij een voorwiel-aangedreven auto.
Gas los is daarvoor onvoldoende. Je zal daarbij ook nog moeten tegensturen. Ongetraind moet je al natuurtalent hebben om dat goed op te vangen.

Gisteren bij de garage langs. Linksvoor had 20 gram nodig. Maar nu rijden we in Frankrijk en het stuur trilt. Is dit iets om de ANWB te bellen?

Carracio zei:
Gisteren bij de garage langs. Linksvoor had 20 gram nodig. Maar nu rijden we in Frankrijk en het stuur trilt. Is dit iets om de ANWB te bellen?

20 gram extra? Da's best veel. Lijkt er toch op dat die band niet helemaal goed ligt. Je hebt die banden niet achteraan gezet? Begin me af te vragen bij wat voor een bandenboer je bent geweest.

De garage is goed. Ze hadden gisteren weinig tijd. Daarom heb ik niet gevraagd om de wissel. Maar kan de ANWB balanceren?

De ANWB kan niet balanceren, helemaal niet als je in Frankrijk zit.

Je schrijft dat de garage goed is, daar geloof ik niets van. Je bent terug geweest en er moest maar liefst 20 gram lood op, dat wijst er op dat ze hun werk zeer slecht hebben gedaan.
En als hij nu nog trilt hebben ze hun werk voor de tweede keer niet goed gedaan.
Ik zou even controleren of de wielen goed vast zitten en als dat zo is zou ik mijn vakantie gewoon af maken.
Is wel vervelend dat trillen, maar als het niet heftig zou ik me verder geen grote zorgen maken.

Je kunt beter in je beste frans even naar een lokale garage gaan en vragen of ze de wielen willen balanceren.
Blijf er wel bij staan.

ANWB zal je waarschijnlijk hetzelfde adviseren, ze komen daar niet voor.
Sterker nog, in frankrijk komt gewoon de franse anwb (hoewel in de zomer dat heel soms anders kan zijn) En wat die dan kan, weet de nederlandse anwb niet...
Wellicht kunnen ze je wel aan een betrouwbare garage helpen.

Een licht trillend stuur kan niet veel kwaad, ik zou na de vakantie terug gaan. Het lijkt er op dat de garage gewoon slecht werk heeft geleverd. Er kan natuurlijk ook een afwijking zitten aan de nieuwe band(en).

20 gram erbij is toch aardig wat voor een net gebalanceerde band, en dan nu weer uit balans...
Is er toevallig plaklood gebruikt wat weer los is gegaan?

De campingbaas is nederlands. Die gaat morgen via de telefoon aan zijn garage even uitleggen wat er aan de hand is. Een dimlicht doet het nu ook niet meer en dat vind ik ook niet prettig in de bergen. Dus nu twee redenen om te gaan. Zit nu overigens in Spanje. Ik zal laten weten wat de spaanse garage vond, als ik ze begrijp.

Terug
Bovenaan