Alleen de waterpomp vervangen bij Mitsubishi Lancer wagon 2006?

GijsGans

Net ingestapt
Hoi autokenners,

Vanwege een lek bij de waterpomp moet deze waterpomp worden vervangen.
Volgens de ANWB monteur wordt deze aangedreven door de v-snaar maar
betekent dit dat de reparatie eenvoudig is of moet alsnog de boel, inclusief distributieriem, opengemaakt
worden omdat deze achter de riem zit?.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen deze vraag te beantwoorden.

Groet

Een v-snaar is iets anders dan een distributieriem. Sowieso zijn v-snaren pase en vervangen door multiriemen met ribbels in de lengte.

Bij een externe waterpomp aangedreven door een multiriem hoef je in principe alleen de waterpomp te vervangen. Toch kan het verstandig zijn om tegelijkertijd de multiriem mee te vervangen, dit is namelijk tientjes werk.

Bij een waterpomp aangedreven door een distributieriem moet alles eraf. Ook in dit geval is het verstandig om deze te vervangen, de meeste kosten zitten namelijk in de arbeidsuren. Neem dan ook gelijk de span en meelooprollen mee.
Alleen als de distributie zeer recent is vervangen kan je overwegen om deze weer terug te plaatsen.

vanmorgen is me buurman zijn waterpomp vervangen ondat die erg lekte.

die zat bij de distributie(seat ibiza 1.4 60pk 2001). gelijk een distributie set genomen(waterpomp, spanner, boutjes, d-riem). omdat de d-riem gelijk vervangen omdat die er toch af moest. anders moet u 2 keer de kosten maken.

Hoi, bedankt voor jullie reactie en excuus voor het mogelijk herhalen van de vraag maar ik vraag het jullie omdat ik van een aantal vakmensen geen eenduidig antwoord kreeg. de ene zegt dat bij die auto de pomp los vervangen kan worden, en een ander weer van niet.
ik moet erbij vertellen dat de distributieriem bij aanschaf is vervangen 2 jaar geleden en toen is de pomp blijkbaar niet gedaan. misschien omdat deze niet open hoeft en de riem onafhankelijk van de waterpomp kan worden vervangen bij een lancer uit 2006? als deze niet open gemaakt hoeft te worden en de pomp er zo af kabn dan scheelt dat wel in kosten. ik weet dat meestal gezegd wordt direct beide te doen maar zijn de twee altijd gekoppeld, als je de riem open moet maken dan moet de pomp er altijd af?

Hangt helemaal af van de constructie van de motor. Bij mijn 626, wordt de waterpomp aangedreven door de v-snaar (multiriem), maar om de waterpomp te kunnen demonteren, moet toch echt de distributie los gehaald worden, omdat er meerdere onderdelen van de distributie in de weg zitten.

Waterpomp lancer wordt zonder poelie verkocht. Daar is het dus niet aan te zien. Maar uit de lange as af te leiden wordt de pomp aangedreven door een riem die vrij ver van het blok af zit. Dat zou dan de multiriem zijn. Bovendien kan ik de pomp niet terugvinden in distributiekits. Wel te hopen dat de pomp niet achter de d riem verstopt zit, zoals marcel suggereert.

Terug
Bovenaan