Het grote Autoweek poetstopic!

Gepost door Anonieme bezoeker 
Die heb ik ook gekocht destijds thumbs up

Er zitten 2 stukken klei in hè. 1 stuk verdeel je in 2 of 3 stukken. Dan flink kneden, maar 10min 'voorkneden' doe ik ook niet aan.

Daarna met die spray de boel goed nat maken en wrijven maar. Het gaat er niet om om hard op de klei te drukken maar puur het wrijven over de lak.
Uiteraard, nadat je de auto gewassen hebt. Ik krijg geen krasjes overigens. Verder uiteraard behoorlijk vaak de klei weer even omkneden om te voorkomen dat het opgepakte vuil over de lak gaat krassen.

eigenlijk is het erg simpel, dus hoe jij toch krassen krijgt???
Het echte stappenplan is:
1) wassen
2) kleien (indien nodig)
3) polijsten (indien nodig)
4) voeden
5) waxen

Daarnaast hebben we dan nog de trims, interieur, banden, evt de uitlaat, wielkasten binnenin en niet te vergeten: onder de motorkap! spinning smiley sticking its tongue out

Sinds december werk ik machinaal met de idiot proof DAP500. Werkt uitstekend! Ik begin nog niet aan een rotary, is momenteel niet nodig. Ik ben een aantal keren bij Carclean geweest voor uitleg, o.a. ook voor DAP-workshop. Tevens extra opgestoken tijdens Easterwood (ergens in maart dacht ik, adinsx was er toen ook). Ik had via m'n dealer losse plaatwerkdelen bemachtigd om te oefenen, maar ben gelijk op m'n eigen auto begonnen.

Afgelopen maandag m'n lusten gebotvierd op een zwarte Astra Coupé (2005) van een vriend van me, met een aantal lelijke krassen en uiteraard swirls. Toen alleen lokaal gedaan, over een maand wordt ie helemaal gedaan. Maar daar waar ik ben bezig geweest, was alles wel weg!

@BMW 320d: deze doek kan je ook gebruiken voro de wax. Uiteraard wel nadat ie gewassen is smiling smiley Pads die op de grond zijn gevallen, kan je ook gewoon wassen en dan weer opnieuw gebruiken. Ik gebruik een rode Lake Country handapplicator voor mijn wax (vaste wax). Met een pad doe ik de hele auto
Owjah, uitlaat. welk spul kan ik daar weer goed voor gebruiken? tongue sticking out smiley

Op de meeting deed BobTDI altijd even de 2 pijpjes mooi oppoetsen, maar dat moet ik zelf ook zo nu en dan kunnen doen natuurlijk winking smiley

Overigens, hoe houden jullie de pads en doeken uit elkaar? Ik gebruik voor elke stap uiteraard een andere pad en doek. Hoe kan ik die weer het beste uit elkaar houden. Nu draai ik de doek incl. pad meestal maar om de fles heen, alleen na een paar wekenligt de boel door elkaar en moet ik op gaan op m'n neus om het te onderscheiden grinning smiley
Anonieme bezoeker
Re: Het grote Autoweek poetstopic!
03-06-2009 16:02
@Adinsx

Ik gebruikte de hele stuk klei zonder in stukje te knippen, maar wel na het wassen...
dus ik met die grote dikke stuk klei over een paneel, wel ingespoten maar droogde snel op....toen nog een keer in het licht gekeken en ja hoor je kon precies zien welke stuk ik had gekleid en welke niet...door de krasjes helaassad smiley

Het lijkt wel dat het niet nat genoeg wordt en te snel opdroogt...(in de schaduw om 20.00 uur)

Tevens zit er ook een doosje bij om de klei in te bewaren, eerst even de klei insuipten en in het doosje, zo droogt de klei niet op....

@DKBM

Knap dat je zover ben, ik hoop trouwens ook een keer te komen naar Easterwood,
trouwens nu je over die wax begint, ik zit de denken aan NXT vloeibare wax, maar heb het gevoel dat vaste wax net zo goed en makkelijk is alleen dat je er langer mee doet...of maakt dit niet uit....?

Ik ben net begonnen met deze hobby, en heb nu een hele lijst:

Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo
Meguiars NXT Generation Glass Cleaner
Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt
Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel
Mequiars Tyre Dressing Applicator Pad
Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner
Meguiars Cleaner wax
Meguiars quick detailer
Meguiars Smooth Surface Clay Kit (inclusief doosje voor klei)
Meguiars Triple Duty Detail Brush
Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber Towel
Pads en andere doeken

En daar komt deze week bij:

Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1'
Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2'
Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0
Een een droog doek…

En dit voor een beginneling…..

P.s.
Onder de motorkap ga ik die cleaner wax gebruiken denk ik....??

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-06-2009 16:03 door BMW 320d.
Nu snap ik ook dat je krasjes gekregen hebt van het kleien: de was de quick wax zowel aan het uitbuffen als verwijderen met de klei. Da's nie goe nie spinning smiley sticking its tongue out. Maar geen nood, dat kan opgelost worden!

Heb je nog een speciale reden dat je alleen Meguair's kiest? Anders zou ik je de producten van Poorboys willen aanraden. Minstens kwalitatief zo goed als Meg's, makkelijker in gebruik (vind ik), tevens bruikbaar in de volle zon en meer value for money. Ik neem aan dat je het eerste deel al hebt? Alle begin is lastig. Ik begon vorig jaar met een klein pakketje van ca 130 euro. Inmiddels is dit een factor 5-6 geworden ..... Uiteraard hangt dit ook van je wensen en eisen af. Ik ben een perfectionist en blijf dingen zien op de auto die beter kunnen. Dat is ook wel eens irritant ......

Die cleaner wax uiteraard niet onder de kap gebruiken (of het moet echt de onderkant van de kap zijn). Ik doelde uiteraard op de motorruimte.

Neem in elk geval voor iedere stap tenminste 1 microvezeldoek + tenminste 1 pad. Welke pad je nodig hebt voor de Step 1-2-3 kan ik je niet zeggen. De gele Meg pads zijn erg zacht en ik vermoed dat je daarmee te weinig cutting hebt om swirls weg te halen. Je mist overigens de Last Touch (om bij Meg's te blijven) voor het kleien.
adinsx
Owjah, uitlaat. welk spul kan ik daar weer goed voor gebruiken? tongue sticking out smiley

Op de meeting deed BobTDI altijd even de 2 pijpjes mooi oppoetsen, maar dat moet ik zelf ook zo nu en dan kunnen doen natuurlijk winking smiley

Overigens, hoe houden jullie de pads en doeken uit elkaar? Ik gebruik voor elke stap uiteraard een andere pad en doek. Hoe kan ik die weer het beste uit elkaar houden. Nu draai ik de doek incl. pad meestal maar om de fles heen, alleen na een paar wekenligt de boel door elkaar en moet ik op gaan op m'n neus om het te onderscheiden grinning smiley

Meg's heeft de All Metal Polish. Deze kan je ervoor gebruiken evt icm de Mothers Powerball (kan op de boormachine) maar volgens mij liggen jouw uitlaten daarvoor te diep verzonken.

Ik heb voornamelijk pads van Lake Country. Met een watervaste zwarte marker (type whiteboard marker, maar dan wel een watervaste) heb ik op de zijkant geschreven waarvoor ik de pad gebruik. Ook na tig keer wassen is dit nog steeds goed leesbaar. Ik heb verschillende kleuren doeken (Poorboys World) en weet ongeveer welke kleur ik waarvoor gebruik. Uiteraard alleen om uit de buffen, dus na het wassen weer multi functie inzetbaar. Ik zou het er ook op kunnen schrijven, maar vond dat zonde
Anonieme bezoeker
03-06-2009 16:38
De reden dat ik voor Meq heb gekozen is omdat toevallig ik aanraking kwam met dit merk, tevens is mij gezegd dat het beter ik om bij 1 merk te blijven, maar ik wil best andere merken proberen,

Die last touch is om te kleien, in plaats van de quick detailer toch? Op de site van Meq zeggen ze dat je moet kleien met die Quick detailer....
die cleaner wax was ik wel van plan om op de plastic te gebruiken in de motorruimte, geen goed idee dus ?

die pads is inderdaad lastig....

maar die poorboys waar jij het over hebt welke is dat dan?, in de zon gebruiken....kan dat echt? Met Meq krijg ik geen last van vlekken op het plastic en het is super goed uitpoetsbaar, is dit bij poorboys ook?
Anonieme bezoeker
03-06-2009 16:44
Morgen een Volvo S60 voor een volledige exterieur behandeling, zal wel weer eventjes een paart fotootjes maken.
BMW 320d
De reden dat ik voor Meq heb gekozen is omdat toevallig ik aanraking kwam met dit merk, tevens is mij gezegd dat het beter ik om bij 1 merk te blijven, maar ik wil best andere merken proberen,

Die last touch is om te kleien, in plaats van de quick detailer toch? Op de site van Meq zeggen ze dat je moet kleien met die Quick detailer....
die cleaner wax was ik wel van plan om op de plastic te gebruiken in de motorruimte, geen goed idee dus ?

die pads is inderdaad lastig....

maar die poorboys waar jij het over hebt welke is dat dan?, in de zon gebruiken....kan dat echt? Met Meq krijg ik geen last van vlekken op het plastic en het is super goed uitpoetsbaar, is dit bij poorboys ook?

De Last Touch is inderdaad om te kleien. Net als de Spray & Wipe kan je deze verdunnen met water (1:1) zodat het product in gebruik nog goedkoper wordt.

De Poorboys producten kunnen inderdaad in de volle zon gebruikt worden. Voor mij een groot voordeel, aangezien ik een zwarte auto heb en geen garage oid. Poorboys is kwalitatief gelijk aan Meg's, maar vaak net iets goedkoper. In ieder geval meer value for money.
Voor de plastic delen in de motorruimte zou ik de cleanerwax niet gebruiken, maar een product als trim restorer (hetzelfde als voor de rubbers, ongespoten stootstrips, grill, etc). De cleaner wax zou ik (om op te maken) gebruiken voor de binnenzijde van de portieren en de dorpels, evt gevolgd doro een laagje Quick Detailer of NXT Wax.

Witte vlekken op de trims had ik in het verleden met de Gold Class Wax ook. De detailers gebruiken de blauwe 3M tape (soms ook hier te zien op foto's) om de trims af te plakken. Nooit geen last meer van witte vlekken op de trims. Kost slechts een paar euro. Als de wax is aangebracht kan je de tape er heel gemakkelijk weer afhalen, zonder plakresidu
Het volgende is besteld:

1 100619 Op voorraad en gereserveerd Meguiar's Professional - Last Touch Spray Detailer - 3780ml € 29,99 € 29,99
1 100045 Op voorraad en gereserveerd Meguiars - Natural chamois (lederen zeem) € 29,99 € 29,99
2 100804 Op voorraad en gereserveerd Chemical Guys - Miracle Dryer € 17,50 € 35,00
2 100900 Op voorraad en gereserveerd Poorboys World - Black Hole - 473ml € 16,99 € 33,98
1 100044 Op voorraad en gereserveerd Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber) € 15,99 € 15,99
4 100094 Op voorraad en gereserveerd Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack € 6,25 € 25,00
2 100056 Op voorraad en gereserveerd Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar - 532ml € 25,99 € 51,98
1 100047 Op voorraad en gereserveerd Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml € 13,99 € 13,99
1 100731 Op voorraad en gereserveerd Poorboys World - Leather Stuff - 473ml € 17,99 € 17,99
1 101262 Op voorraad en gereserveerd Meguiars - ScratchX 2.0 - 207ml € 16,99 € 16,99
iDEAL + verzekerde verzending € 1,50
BTW € 43,50
Totaalbedrag: € 272,42 tongue sticking out smiley

En nee, dit is niet alleen voor mij grinning smiley

Voor mezelf:
Last Touch
Miracle Dryer
Leather Stuff
Black Hole
Scratch X

De rest is voor m'n 2 zwagers en de lederen zeem voor m'n collega.

Nu heb ik CC wel weer genoeg gesponsord, dus laat ze mij die U2 kaarten maar geven winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-06-2009 10:20 door adinsx.
Anonieme bezoeker
04-06-2009 10:23
@DKBM

Wat raad je dan aan? Poorboys World Natty's Paste Wax Blue?
waarmee moet ik de eerste stappen dan doen, kan ik dan gewoon meq gebruiken?

Dan wordt het
wassen met Meq NXT
Kleien met MEq last touch en Meq klei
Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1'
Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2'
en dan Poorboys World Natty's Paste Wax Blue?

krijg je dan wel het optimale resultaat...

je hebt ook zo veel soorten cleaner, waxen, enz... ik weet het vershil niet meer.....
wat is nu het vershil tussen een sealant, detailer en wax...nut smiley

@Adinsx

Dat black hole wat is dat? en is dat te gebruiken in plaats van Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1'?
@adinsx,
al gaat het maar om 1 euro: de Miracle Dryer veranderen in de Carrand Max Drying towel? Het is namelijk precies dezelfde doek.

@BMW 320d,
Black Hole is een glaze, een voedend product dat extra diepte (wetlook!) aan de lak geeft. Het vult de laatste miniscule krasjes voor een nog beter resultaat. Deze moet wel verzegeld worden door een sealant en/of wax, daar de glaze bij de eerste de beste bui van de auto afspoelt. Eenmaal getopt met sealant/wax gaat dat niet meer zo makkelijk. De Black Hole is te vergelijken met Step 2. Meg's noemt het een polish maar het is een glaze.

Heb je trouwens een close up foto van de lak? Graag een waar de swirls goed te zien zijn. Dat maakt het makkelijker om te bepalen wat je nodig hebt.

Wassen kan je gewoon blijven doen met de Megs, omdat je deze nog hebt. Megs klei is ook geen probleem, net als de Last Touch. In PB termen zijn dit de Super Slick & Suds (shampoo), poly elastic clay (klei) en Spray & Wipe (oa als clay lube; kan ook 1:1 verdund worden.

Als tegenhanger van de Step 1-2-3 heeft Poorboys de volgende producten:
- Professional Polish: polijstmiddel zonder schuurkorrel, meestal gebruikt voor een strakke finish na de SSR
- SSR1, SSR2, SSR2.5 en SSR3: polijstmiddel met schuurkorrel, oplopend in grofheid.
- Black Hole: voedend product voor de lak.

Waarschijnlijk heb je swirls, maar welke SSR je daarvoor nodig hebt, kan ik zo niet bepalen. Ook detailers die al wat verder zijn geven wat vaker de voorkeur aan Poorboys omdat het iets makkelijker is.
Ik geef toe, het is lastig en ben het met je eens dat de variëteit erg groot is. Je bent absoluut niet de enige. Op het forum van de spullenleverancier (ik mag geen naam noemen vanwege reclame) zijn meerdere BMW rijders te vinden en nog veel meer tips en trucs. O.a. ook uitleg hoe de auto te wassen, hoe te kleien, polijsten etc. Er staan diverse reviews, show offs en soortgelijke vragen die jij hebt. Meld je daar even aan en je wordt daar nog beter geholpen dan hier. Ik zit er zelf trouwens ook, maar dat is waarschijnlijk niet echt verbazingwekkend.
@DKBM

Sjit, klopt, heb ik niet meer aan gedacht confused smiley

Het SSR verhaal ga ik bij een volgende meeting aan beginnen. Ik heb nu de ScrathX genomen om wat grotere krasjes weg te halen en puur om ermee te proberen. Denk dat ik de donkerbruine R21 circuitauto maar ga slachtofferen als probeerobject drinking smiley

Overigens even heel wat anders. Ik keek via rtlgemist de uitzending van Gek op Wielen even terug. Daarin hebben ze een nieuw onderwerp waarbij ze een auto weer opnieuw gaan poetsen. Het Turtlewax-team o.i.d.
Gewoon even gaan kijken, ze wassen met een spons, met wax halen ze krassen weg etc.. nut smiley
GoW echt is drama. Ik heb het filmpje gezien en ben voortijdig afgehaakt. Dit doet echt pijn aan m'n ogen. Je ziet ze de krassen er gewoon intrekken. Echt zonde van die Mercedes.
Anonieme bezoeker
04-06-2009 11:22
(SPAM)

dit is net na het wassen met BMW shampoo, geen wax, klei of sealant..

ik heb helaas geen duidelijkere foto's van de lak
Deze foto wil ik jullie niet voor jullie achterhouden..

Niet schrikken grinning smiley

M'n oom heeft sinds 1,5 jaar een Laguna I phase2. Prachtige auto in een mooie donkergroene kleur.
Zaterdags komt hij wel eens bij ons en dan lacht hij altijd weer hoe fanatiek ik de auto weer aan het wassen ben.

Zaterdag scheen de zon lekker en heb ik hem kunnen laten zien wat een wasstraat met de lak doet. Wie weet wordt dit ooit mijn volgende projectje tongue sticking out smiley
@BMW 320d: het is erg lastig te zien op deze foto's. Zo op het eerste gezicht, ziet de lak er goed uit, bij lange na niet zo erg als de groene kap van de volgende foto smiling bouncing smiley Wel een hele mooie bimmer trouwens!
Overigens haalde ik pas echt resultaat qua swirls op mijn auto toen ik machinaal ben begonnen. Het werkt makkelijker, sneller en beter en het scheelt een stijve schouder en zere arm na het detailen.

@adinsx, zo'n Laguna heeft m'n zwager ook. Bij zulke swirls gaan je handen toch jeuken om ze weg te krijgen nut smiley
Anonieme bezoeker
04-06-2009 12:03
Tot nu toe poetste ik altijd met de hand. Maar sinds wij in ons nieuwe huis wonen kan ik lekker in de garage poetsen en het enige wat onbreekt is eigenlijk een poetsmachine. Wat kunnen jullie mij aanraden? Ik ben onder andere deze machine tegengekomen: DAP DAP500 D/A (Dual Action). Is dit wat, en hoe groot is het risico te poesten met deze machine? Hebben jullie misschien nog tips om te poetsten met een machine?

Alvast bedankt,

Bugatti
De DAP500 is ideaal voor beginnende machinale poetsers. Heb er zelf ook een en ben ook een beginnende poetser, maar heb in de 5x dat ik hem gebruikt heb er al veel plezier van gehad.
Hij is goedkoop in aanschaf, makkelijk in gebruik en je kunt er echt geen schade mee aanrichten op je lak.

Ik zou hem je zeker aanraden thumbs up
De DAP is echt super! Ik ben er zeer tevreden over. Hij heeft zowel een excentrische als roterende beweging (vandaar Dual Action) voor een beter resultaat. De echt hele diepe of moeilijke krassen krijg je er niet mee weg, daarvoor maakt hij te weinig toeren. Een rotary kan dat wel, maar dit is zeer tricky, zeker voor beginners. Verkeerd gebruik van een ratoray kan leiden tot verbrande lak, wat je nooi meer goed krijgt, anders dan opnieuw spuiten. De DAP is full proof / idiot proof, trillingsarm (in vergelijking tot andere apparaten) en ook stiller. Het grootste risiso op lakbeschadigingen met de DAP is hem laten vallen op de lak.

Voor een goed resultaat rustig werken. In het verleden heb ik geregeld mensen gezien die als een dwaze met een excenter (bijv van Bosch) of de DAP over de lak raceten. Dat werkt niet. Ik gebruik de DAP niet alleen om de polijsten (indien nodig) maar ook voor de glaze en de sealant. De wax (Natty's) doe ik met de hand, want het potje is te klein voor de pad en het waxen wil ik best met de hand doen.
Anonieme bezoeker
04-06-2009 12:19
Ik durf het nog niet aan om machinaal te poetsen,.....maar heb begrepen dat de DAP 500 goed is voor de beginner...
Ik poets nog even met de hand...

Mijn lak ziet er lang niet uit als die Laguna, gelukkig....big smile smiley

p.s. die site is echt goed, allemaal ervaringen en een goede forum....de prijzen zijn ook goedkoper dan Brezan waar ik mijn spullen vandaag haal...

Ik denk eraan om de Poorboys World Natty's Paste Wax Blue te gebruiken als WAX, maar alle eerder stappen toch te doen met Meq
Dus:
- Kleien
- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1'
- Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2'
- Poorboys World Natty's Paste Wax Blue
Niets mis mee, goed begin. En dat wordt helaas voor jou alleen maar erger ...... je wordt vanzelf fanatieker en preciezer. Welkom bij de verslaafden :-))
Anonieme bezoeker
04-06-2009 14:04
Bedankt voor de reacties! In principe dus een redelijk veilige machine. Echte driepe krassen krijgt er dus niet uit, maar een goed onderhouden lak en swirls hoeven voor dit apparaat geen probleem te zijn?
Anonieme bezoeker
04-06-2009 14:25
Zolang je niet met je nagel in een kras blijft hangen of de lak laag eronder ziet krijg je ze er met Poorboys world SSR 3.0 wel uit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-06-2009 14:25 door Kreidler.
Net wat Kreidler zegt: je krijgt zeker wel diepe krassen weg, maar de echt hele diepe worden lastig. Je krijgt er dus wel veel meer mee uit dan alleen swirls. Ik heb afgelopen maandag nog zichtbare witte krassen uit het dak en de kofferdeskel van een zwarte Astra Coupé weggekregen. Ze waren met de nagel wel voelbaar, je bleef er niet in steken. Een paar passes waren voldoende om ze weg te krijgen. Krassen die je met je vingertoppen (dus de huid) al kan voelen, zullen lastiger worden, maar dat hangt tevens af van de hardheid van de lak en de middelen die je gebruikt.

Overigens is SSR3.0 wel een heel erg grof middel, zeker in combinatie met een gele of harde groene LC-pad. Dan is je lak er wel heel erg slecht aan toe.

@Bugatti: ik zie dat je voornamelijk VW's doet. Deze hebben een harde lak, waarmee je voorzichtig moet beginnen. Je moet sowieso nooi direct met grof geschut beginnen. Eerst een lichte combo, evt extra passes en als dat niet helpt, een stapje zwaarder. Zwaardere stappen moeten vaak nog wel nabewerkt worden, dus afbouwen met weer steeds lichtere combo's voor een topresultaat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-06-2009 14:47 door DKBM.
Anonieme bezoeker
04-06-2009 16:17
Vandaag bezig geweest met een vaste wasstraat klant, deze zwarte Volvo S60. Het is verreweg de meest vale lak die ik ooit gezien heb, je ziet duidelijk de halen van de wasstraat over de lak heen.

Anyweg, aan de slag:

- Velgen, banden, wielkasten, sponning met APC 1:4
- wassen met cobra the bone en PB SS&S
- kleien met Dodo Gentle Gray en de Dodo born slippy clay lube
- polish met een witte Lake County pad en PB Professional Polish
- 2 laagjes Meguiars NXT 2.0
- banden met meg's endurance tyre gel
- kunststoffen met PB Natural Look
- interieur stofgezogen, vlekken verwijderd met APC 1:10 en gedressed met PB NL

Picca's:

De schade was duidelijk zichtbaar:

De wasstraat doet deze velgen ook niet goed:

Toen dacht ik dat ik het ergste wel gehad had, alleen de kofferbak was nog wel even een schok:

De achterruit was onderaan lang niet schoongemaakt:

Grote vlek rechts:

Aan de slag:

eye popping smiley

Motorkap:

Onderkant deur:

Toch redelijk wat verbetering met de hand:

Milde klei voor de velgen:

En de afters:

Nog niet 100%, maar voor handwerk zeker een net resultaat:

De eigenaar was zeer tevreden net zoals ik, any comments?
@Remon, wordt het niet eens tijd dat je over gaat op machinaal? thumbs up Je doet geregeld een auto. Ik weet niet of je daar een vergoeding voor krijgt, maar dan heb je de DAP er zo uit. Maar man, wat zag die Volvo er uit! Echt zonde. Ook zonde dat de pekel al zoveel vat op de velgrand heeft gehad trouwens!

Gelijk nieuwe klei besteld? smiling bouncing smileynut smiley

@BMW 320d,
kijk even naar de foto's van Remon en dan met name naar de gebruikte spullen. Daar zie je goed het verschil tussen de Lake Country pads (de witte, rechts) en de Meguair's pads. Remon gebruikt de witte pad, omdat deze iets meer cutting heeft dan de zachtere Megs pad. Dan wordt het verwijderen van krasjes makkelijker.
Ziet er goed uit Remon!

Mijn bestelling is binnen bij TNT dus zal vanmiddag wel bezorgd worden.
Zag overigens dat Carclean er gratis dit bij gedaan heeft:

http://carclean.nl/product/Meguiars/Quik_Clay_Detailing_System_473_ml_met_50gr_Clay_Bar_G1116EU_100050.aspx

En ik maar denken húh dat heb ik niet besteld! Totdat ik de prijs zag: 22,49, en bij totaal 0,00 grinning smiley
Goed bezig die jongens, alleen is de klei nu niet wat ik nodig heb, en voor de spray had ik net de 3780ml kan last touch besteld tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2009 11:03 door adinsx.
Anonieme bezoeker
05-06-2009 15:16
@remon, knappe klus thumbs up

@DKBM

Ik weet echt niet meer welke pads ik nodig heb?
na het lezen van de show offs op het CC forum heb ik mijn lijstje veranderd..

Wassen
- Foamen bij de carwashbox?
- Rubbers en banden met Meq APC (halve liter water halve liter APC?), de rubbers met de Triple Duty Detail Brush borstelen indien erg vervuild.
- Velgen met Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner met een velgenborsteltje.
- Wassen met Meq NXT, 2 emmer methode en wash Mitt.
- Drogen met Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel
- Ruiten met NXT glass cleaner, (eerst op MV doek spuiten, ramen doen en afnemen met badstofdoek)

Het INT. Cleanen
- Stofzuigen,
- Vloerbekeleding en matten met... ?
- Ik heb half Leer en half stof, ideen?
- Dash doe ik altijd met een vochtige MV doek met fijne pluizing, soms een spuitje NXT glass cleaner op de doek.
- Als ik een auto heb met vervuile INT gebruik ik een gehuurde extender

Lak Reiniging
- Kleien met MEq last touch als glijmiddel en Meq klei, (klei goed kneden en in kleine stukken gebruiken. Regelmatig kneden tijdens gebruik.)
- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' (welke pad gebruiken? LC zwart?) Handmatig aanbrengen niet te dik klein beetje kracht en gelijk uitpoetsen met welke doek?

Glaze
- Poorboys - Black Hole, Welke pad? dun aanbrengen en gelijk afnemen met doek? welke doek?

Wax
- Poorboys World Natty's Paste Wax Blue, welke pad? dun en licht aanbrengen 20 minuten wachten en uitpoetsen met Meguiars Shine Microfiber Towel

Details
- Banden met Meguiars High Gloss Tire Gel aanbrengen met Mequiars Tyre Dressing Applicator Pad.
- Aangeslagen Chroomlijsten van BMW zijn een soort van plastic dit behandelen met...? Meguiars PlastX ?
- achterlichten en voorlichten (platic) gewoon meenemen met het waxen? of apart behandelen...
- Velgen met een apart stuk klei
- Welke velgen wax....?

Trims en kunstof deed ik altijd met cleaner wax van Meq, slaan niet wit uit en krijgen een donkere natuurlijke look. kan ditzelfde ook met de natty's paste wax, of moet ik ze toch apart behandelen?
Moet je tijdens step 1 en 2 je trims e.d. afplakken....?

Ik ben benieuwd naar jullie aanvullingen en tips....

BMW 320d

p.s. Ik krijg net te horen dat mijn oom zijn nooit gebruikte Einhell APM 250 machine aan mij schenkt, denken jullie dat ik hier wat aan heb en zijn hier ook pads voor te krijgen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2009 15:53 door BMW 320d.
@BMW 320d

ik kan helaas niet op al je vragen antwoord geven, maar ik doe m'n best. Dit komt meer omdat ik zelf nooit met Meg's Step 1-2-3 gewerkt heb, maar ik ben gelijk begonnen met Poorboys sinds ik mijn huidige auto heb (nog geen jaar geleden, gloednieuw). Vroeger heb ik wel de Megs Gold Class Wax gehad en me daarmee het apenzuur geboend, omdat het echt bizar slecht uit t buffen was als het te lang in de zon had gestaan.

Wassen:
- foamen bij de wasbox zou ik alleen doen als je helemaal van voor af aan wil beginnen. Veelal is de foam dermate sterk dat deze de aanwezige waxlaag geheel of gedeeltelijk weg haalt
- er van uitgaande dat de auto op de foto's representatief zijn vor hoe schoon de auto is, zou ik de APC hooguit tot 1:4 of 1:3 verdunnen. Sterker zeker niet. Lichter kan ook nog wel. Ik doe zelf ongeveer 1:4, maar dat is vooral voor de wielkasten en de banden.
- ik spray de glass cleaner direct op de ruit, om deze daarna af te nemen. wat jij zegt, moet ook kunnen
- verder klopt het

interieur:
- vlekken in stof kun je verwijderen met APC al dan niet met een extractor
- ik doe het interieur verder met PB Natural Look en een microvezel spons en natuurlijk stofzuigen. Mijn interieur is zwart en doorgaans erg schoon.
- mogelijk kan Remonrace je hier met tips verder helpen, die doet vaker handmatig smerige interieurs (stof en leder)

Kleien:
- ik heb zelf dus niet met Step 1-2-3 gewerkt, kan je daarin helaas niet verder adviseren. Overigens hebben de LC pads verschillende cuttingfactoren. Welke je nodig hebt, hangt af van de staat van de lak en het type lak (hard of zacht). Ik vermoed dat jij een harde lak hebt.
- de rest klopt. LT evt nog verdunnen 1:1 en afnemen met een mv-doek

Glaze
- ik doe de Black Hole machinaal met een zachte, zwarte pad. LC heeft ook zwarte handpads (Lake Country Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator). Deze hebben geen cuttingfactor. Uiteraard dun aanbrengen en vervolgens afnemen met een mv doek. Niet te lang laten zitten, gewoon plaatdeel voor plaatdeel doen.

Wax
- gebruik een rode LC handpad (Lake Country Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator) voor de Natty's Blue. Je kan hem even laten curen, paneel voor paneel werkt uitstekend. Ook hier geldt: dun aanbrengen. Liever 2 dunne laagjes dan 1 dikke laag. Afnemen met een lekker dikke mv-doek. De NXT wax kan volgens mij ook met een dergelijke rode pad aangebracht worden. De Poorboys EX-P (pure sealant) doe ik ook met een rode LC pad (nu machinaal, daarvoor handmatig)

Overige:
- de sierlijsten: hierover moet ik je het antwoord schuldig blijven. Beter geen antwoord dan een verkeerd antwoord smiling smiley
- banden uitstekend.
- lichtunits kan je gewoon gelijk meenemen met de lak eromheen.
- de velgen kleien met een stuk klei dat je daarna niet (lees: nooit!) meer gebruikt voor de lak. Uiteraard kun je dit stuk (mits nog niet geheel verzadigd) meermaals voor de velgen gebruiken.
- velgenwax: Rimwax of Poorboys Wheelsealant. Het schijnen beide goede producten te zijn. Uiteraard kun je ook de NXT wax of de Natty's gebruiken. Deze zullen iets minder duurzaam zijn, maar het werkt wel. Gelukkig heb je velgen die goed te doen zijn, geen Alpina multispaakvelgenspinning smiley sticking its tongue out
- trims zou ik alleen doen met een speciaal product voor trims, bijv trim restorer van poorboys. dit trekt in het product zodat het voedt en langer mooi blijft. De trim restorer breng ik aan met een oud washandje, zodat ik overal goed bij kan.
- trims zou ik sowieso afplakken als je met de lak bezig bent.

Het genoemde apparaat ken ik niet. Op het cc forum zit een forummer die in gereedschap en ijzerwaren zit. Hij heeft veel meer verstand van dergelijke zaken en is tevens een zeer fervent detailer met veel productkennis en ervaring. Hij heet op dit AW-forum Patrick, op het andere, cc forum Nicknameless. De beste tip die ik je dan ook kan geven: meld je daar aan en wordt nog veel wijzer!
Die machine lijkt me niet geschikt voor het professionelere werk. Echt een bouwmarkt apparaat en niet geschikt om je auto mee te polijsten. Zit zeker ook zo'n wollen hoes bij.... Niet gebruiken op je auto.

@remonrace: Volvo is aardig opgeknapt alleen begrijp ik niet dat je zo'n licht produkt gebruikt om te polijsten op zo'n zwaar verwaarloosde auto.

@ de profs hier: iemand al ervaring met SwirlX en Ultimate Compound?
Anonieme bezoeker
06-06-2009 00:40
DKBM

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga mijn lijstje aanpassen en de tips opvolgen, uiteraard zijn meer tips van forummers welkom.
die machine laat ik voor wat het is, het is een onding, zwaar en grof, 1 stand....destijds heeft hij deze kado gekregen bij zijn nieuwe MB e CDI
Zoals Kristian al typt, niet geschikt....
Anonieme bezoeker
06-06-2009 09:14
Kristian
Die machine lijkt me niet geschikt voor het professionelere werk. Echt een bouwmarkt apparaat en niet geschikt om je auto mee te polijsten. Zit zeker ook zo'n wollen hoes bij.... Niet gebruiken op je auto.

@remonrace: Volvo is aardig opgeknapt alleen begrijp ik niet dat je zo'n licht produkt gebruikt om te polijsten op zo'n zwaar verwaarloosde auto.

@ de profs hier: iemand al ervaring met SwirlX en Ultimate Compound?

Ik heb de UC een paar keer gebruikt voor diepere krassen en dergelijke. Werkt prima! Hoewel een paar passes meestal wel nodig zijn. Op de meeste autolakken die ik heb gezien is het niet echt een bijzondere swirlverwijderaar maar dat moet ik nog is goed testen.
Anonieme bezoeker
06-06-2009 18:41
Als je met een zwaardere compound handmatig gaat verwerken moet je altijd nog weer nabewerken met een lichtere stap, en dat is dus 2x een hele auto met de hand polijsten = Remon totaaaaaal geen trek in winking smiley

- handmatig interieur reinigen
Matten verwijderen, stofzuigen
Ik gebruik Meguiars All Purpose cleaner, 1:10 voor leer, 1:4 voor zwaar vervuild leer en stof
Stof en leer eerst even met lauw water insprayen, 30 sec laten intrekken en vervolgens afnemen met een borstel met harde haren en daar overheen een (hand/katoenen/bad)doek. Vervolgens de APC opsprayen in de gewenste verhouding, 30 sec laten intrekken en vervolgens weer met dezelfde methode afnemen. Vlekken kun je zo een keer extra behandelen maar mijn ervaring is dat 1x vaak voldoende is. Leer vervolgens behandelen me een conditioner uiteraard! Kunststoffen insprayen met APC 1:10 is vaak voldoende is mijn ervaring, afnemen met een microvezel doek. Vervolgens dress ik de kunststoffen met Poorboys World Natural Look. Ruiten reinig ik met spiritus : water 1:2

Deze auto heb ik al een keer eerder handmatig gereinigd (met goed resultaat):
Klik
@BMW 320d, graag gedaan. thumbs up
op pagina 4 van dit topic staat een BMW 5 serie met beige lederen bekleding, welke door Remonrace onder handen is genomen. Ook mooi te zien: een 505/50 tussen schoon en vuil leer. smiling bouncing smiley
Bah, het dak van de Starlet ziet er niet meer uit. Is dit nog handmatig te redden met DC Paincleaner en DC Polish? Het wordt nu een keer tijd om er wat aan te doen.moody smiley

Of je hem überhaupt weer helemaal knalrood gaat krijgen, durf ik niet te zeggen. Machinaal ga je mogelijk wel een eind komen, maar handmatig? Ik zou zeggen: probeer een stuk. Erger dan dit kan het niet worden. Er zitten cleaners in de DC, die tevens de witte oxidatie verwijderen.
DKBM
Of je hem überhaupt weer helemaal knalrood gaat krijgen, durf ik niet te zeggen. Machinaal ga je mogelijk wel een eind komen, maar handmatig? Ik zou zeggen: probeer een stuk. Erger dan dit kan het niet worden. Er zitten cleaners in de DC, die tevens de witte oxidatie verwijderen.

Machinaal zou mooi zijn, vind ze alleen te prijzig om aan te schaffen voor zo'n autootje. Verhuur weet ik ook niks van in omg. Groningen. Motorkap heb ik ooit al eens met Commandant Cleaner gedaan. Werkt DC nu fijner? Want dat CC was een hels karwei met de hand.
Beste mede-forummers,

Ik ben van plan een polijstmachine te bestellen bij Carclean.nl. De DAP500 als ik me niet vergis. Ik ben een groot fan van autopoetsen en werk ook bij een autopoets bedrijf dus ik ben er elke week mee bezig.

Nu heb ik alleen geen flauw idee welke pads en welk polijst middel ik moet gebruiken. Wie geeft mij tips? Het liefst die kan je bestellen bij carclean. En oh ja, onze auto heeft behoorlijk last van swirls, erg zonde naar mij mening.

Alvast bedankt!
Anonieme bezoeker
07-06-2009 20:31
Als polijstmiddel de Poorboys World SSR3, om echt effect te hebben en is zeker niet te sterk en dan afmaken met SSR1.

Als pads 2 Lake Country SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad.

En van daaruit kun je altijd nog zwaarder gaan maar ik denk dat dit je prima zal bevallen.

Maar je kunt met een DAP 500 ook heerlijk de Wax aanbrengen zoals Collinite 845 (heerlijke was met geweldige beading en levensduur) en bijvoorbeeld Black Hole van PB. Als pads zou ik Lake Country SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad voor de black hole nemen en de Lake Country SmartPads CCS 5.5 inch Red Ultrasoft Wax/Sealant Pad voor de Wax. En uitpoetsen met de hand en een microvezel doek, omdat dat nog makkelijker er sneller gaat dan met de machine.
Anonieme bezoeker
07-06-2009 20:46
Ik zou voor SSR 2.5 icm oranje pad en SSR 1 met witte pad gaan. SSR3 op wit is een wat vreemde combo.

Trouwens, je hebt PB Volvo is All
Welke pads en polijstmiddel hangt af van de hardheid van de lak en hoe erg de lak er aan toe is. Eerst altijd met een licht combo beginnen, bijvoorbeeld SSR1 op wit. Als dit al enig resutlaat heeft, kun je test en of extra passes al het gewenste effect opleveren. Indien niet, dan kun je zwaarder gaan, zoals SSR2 of SSR2.5 op een oranje pad. Dit is al een vrij stevige combinatie die voor veel lakken al voldoende is. Ook voor deze combo geldt: check of je na meerdere passes het gewenste resultaat hebt. Normaal gesproken zijn de meeste swirls er dan al uit, maar dat is nog steeds heel erg afhankelijk van de lak. Alfa Romeo, Subaru en bijvoorbeeld de eerste Seat Leon hebben vrij zachte lakken, terwijl VW's, Audi's, Opels en meerdere merken tegenwoordig heel harde lakken hebben. Op een bepaald moment zie je alleen maar hele fijne krasjes, de swirls zijn weg. Dit is het moment om na te bewerken, bijvoorbeeld SSR1 op wit of light green of Professional Polish op wit (de laatste heeft geen schuurkorrel, de eerste wel). Als finishing stap dan evt nog de Professional Polish op een zwarte pad voor een mooi eindresultaat. En dan vervolgens verder met het voeden van de lak.

De SSR3 is een polijstmiddel met een zeer grove schuurkorrel. Voor veel toepassingen is deze veel te zwaar. Niet veel detailers hebben hem in de collectie, puur omdat hij vaak niet nodig is. De lak moet er wel zeer slecht aan toe zijn om de SSR3 op een oranje, heavy green of gele pad (de zwaarste combo) te gebruiken.
Anonieme bezoeker
08-06-2009 16:32
Goed mijn lijst.

Wassen
- Foamen bij de carwashbox indien erg vervuilt.
- Rubbers en banden met Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) verdunnen 1:4, de rubbers met de Triple Duty Detail Brush borstelen.
- Velgen met Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner met een velgenborsteltje.
na deze stappen de auto eerst even afspoelen met de slang
- Wassen met Meguiars NXT shampoo, 2 emmer methode en wash Mitt.
- Drogen met Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel,
- Ruiten met NXT glass cleaner, gewoon 3 spuiten op een raam en afnemen. Besparing methode: eerst op MV doek spuiten, ramen doen en afnemen met badstofdoek.

Het INTERIEUR. Cleanen
- Stofzuigen, Matten eruit halen.
- Stof en leer eerst even met lauw water insprayen, 30 sec laten intrekken en vervolgens afnemen met een borstel met harde haren en daar overheen een (hand/katoenen/bad)doek. (Borstel Mothers Wax Carpet & Upholstery Brush)
Vervolgens de APC opsprayen in de verhouding 1:4, 30 sec laten intrekken en vervolgens weer met dezelfde methode afnemen. Vlekken kun je zo een keer extra behandelen. Leer vervolgens behandelen me een conditioner uiteraard! Kunststoffen insprayen met APC 1:10, afnemen met een MV doek.

Lak Reiniging
- Kleien met Meguiars Last Touch als glijmiddel en Meguiars klei, (klei goed kneden en in kleine stukken gebruiken. Regelmatig kneden tijdens gebruik.) Hierna de auto even afspoelen voor de kleiresten.
- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' (witte LC handpad ) Handmatig aanbrengen dun laagje klein beetje kracht uitoefenen uitpoetsen met MV doek, paneel voor paneel werken.

Glaze
- Poorboys - Black Hole met LC zwarte pad, dun aanbrengen en gelijk afnemen met MV doek, (paneel voor paneel)

Wax
- Poorboys World Natty's Paste Wax Blue,met rode LC handpad dun en licht aanbrengen, Paneel voor paneel, afnemen met Meguiars Shine Microfiber Towel, (alleen onhandig met de rode pad in het potje denk ik??)

Details
- Banden met Meguiars High Gloss Tire Gel aanbrengen met Mequiars Tyre Dressing Applicator Pad.
- Achterlichten en Voorlichten (platic) meenemen met het waxen...
- (Indien nodig) Velgen met een apart stuk klei, en vervolgens kun je hem waxen met Natty's Paste Wax Blue,
(let op bij je velgen aparte pads en doeken gebruiken)
- Trims en kunstof met trim restorer van poorboys, indien nodig.... (aanbrengen met een goedkope pad of MV doek?)

Tijdens Lak reiniging en glaze je trims, kunstoffen e.d. afplakken met 3m tape....

Deze behandeling 1 of 2 keer per jaar herhalen.

In de tussen tijd kun je kiezen voor wassen en om de 2 weken na het wassen de Meguiars Quik Wax op een droog of nat oppervlak sprayen en droogwrijven. Zo hou je de wax op peil.

Met dank aan Remonrace en DKBM
Anonieme bezoeker
08-06-2009 16:35
Dat SSR3 vaak te zwaar is komt omdat het op een harde slijpende Pad wordt gedaan. SSR3 op een witte pad is vaak een erg lekkere combinatie.
Ok! Hier kan ik denk ik wel wat mee. Hartstikke bedankt!
Als je snel van je lak af wilt zijn, zou ik met de SSR3 gaan werken. De slijpkorrel is zo grof, dat je er nauwelijks een mooie finish mee krijgt. Waarom zou je met een grove combo aan de slag gaan als een lichte combo ook al werkt?Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat met SSR3 op een witte pad onder de Brinkmann.

ps voor degenen die het niet weten: een Brinkmann is een speciale lamp met 2 lichtpunten om zo swirls en andere imperfecties goed zichtbaar te krijgen, ook als de auto niet in de zon staat. Zie onderstaande foto's voor het verschil in krassen rondom de lichtpunten. De rode auto moest toen nog gedaan worden, de zwarte auto is mijn auto (metallic zwart, vandaar de flakes) na finishing met Prof polish op zwart. Het enige dat je op de zwarte lak nog ziet, is de sinaasppelhuid die heel veel auto's af fabriek helaas mee krijgen. Van een VW Fox tot aan een BMW 7, ze hebben er allemaal in meer of mindere mate last van.

@Volvo is all,
ik las in een ander topic dat jullie een nieuwe Audi besteld hebben / gaan bestellen. Deze heeft een harde lak. Handmatig is het zeer lastig om evt swirls eruit te krijgen. Machinaal gaat het wel. Met SSR1 op wit en nabewerken met Prof Polish op zwart kan je de auto lang 'als nieuw' houden. Veel gebruikte combo bij Audi's met wat meer swirls is SSR2.5 op een oranje pad, gevolgd door de 2 combo's hierboven. Menzerna en Wolfgang hebben ook goede swirl removers, die zijn alleen wel wat duurder.

@BMW 320d,
klinkt goed deze lijst. thumbs up Nog een paar kleine kanttekeningen:
- uiteraard hoef de je lichtunits niet in de wax te zetten, maar het kan geen kwaad al je het wel doet.
- trims afplakken voordat je met Step 1 gaat beginnen
- ik vind het gebruik van een pad persoonlijk wat onhandig voor het behandelen van de trims. Een goedkope doek vind ik veel prettiger en preciezer werken, bij voorkeur een washandje.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2009 20:05 door DKBM.
Anonieme bezoeker
08-06-2009 20:05
Ik had hier laatst eens gevraagd hoe hars 'wormpjes' te verwijderen. De meneer bij de wasstraat was zo eerlijk mij geen dure Meguiars spullies ofzo aan te raden want dat ging niet helpen. Hij raadde brandspiritus aan. Ik was halverwege het wasbox programma en toen liet ie het even zien. Een doek licht daarmee bevochtigen en licht wrijven en weg was het.

Wel zei hij dat je daarmee de beschermlaag van de lak (niet de lak zelf) beschadigt, dus dat je daarna wel weer aan het poetsen moet.

Ik heb helaas thuis de voorzieningen niet om zo uitgebreid te wassen zoals hier vaak omschreven (sta eik altijd in de zon, heb geen stromend water beschikbaar en ik ga geen 30x op en neer lopen met nieuwe emmers en gieters enzo), dus ik rommel wat aan in die wasbox, met eigen spons en sop enzo, dat dan weer wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2009 20:58 door Modus.
DKBM
@Volvo is all,
ik las in een ander topic dat jullie een nieuwe Audi besteld hebben / gaan bestellen. Deze heeft een harde lak. Handmatig is het zeer lastig om evt swirls eruit te krijgen. Machinaal gaat het wel. Met SSR1 op wit en nabewerken met Prof Polish op zwart kan je de auto lang 'als nieuw' houden. Veel gebruikte combo bij Audi's met wat meer swirls is SSR2.5 op een oranje pad, gevolgd door de 2 combo's hierboven. Menzerna en Wolfgang hebben ook goede swirl removers, die zijn alleen wel wat duurder.

Ok bedankt! Ik ga er wat mee doen.
Nog één vraagje.

Er zijn twee versie is pads , curved en niet curved. Is er verschil qua gebruik? Dus welke werkt beter?
Even de tekst overgenomen van de cc site over curved pads:
Voordelen van curved pads:

- Het gebogen oppervlak van de curved pad zorgt ervoor dat de pad rustiger en gemakkelijker over het oppervlak kan bewegen, zeker bij holle of bolle oppervlakken, krappe en scherpe hoeken.
- De steunplaat kan door de terugliggende Velcro makkelijker gecentreerd worden.
- De opstaande rand van de pad zorgt ervoor dat schade door onbedoeld contact van de steunplaat met het te polijsten oppervlak tot het minimum beperkt wordt.
- Door de vorm genereert de pad minder warmte.

Andere verschillen zitten hem in de prijs. Bovendien zijn ze hier alleen in 6,5'" verkrijgbaar. Ik gebruik altijd de 5,5" pads op de DAP, dus alleen de rechte. Ik heb bovendien niet echt een noodzaak voor grotere pads ivm de verschillende welvingen in de auto('s) die ik doe. Ik zou eigenlijk nog wel de kleinere 4" spot buff pads moeten aanschaffen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.