Naams of Type wijziging bij Facelift

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
Zo nu en dan komt het voor dat een auto bij zijn facelift een naamswijziging krijgt.

Hier kun je de auto plaatsen die je aanspreekt of waar je wat over kwijt wil

Update ps foto's zijn welkom

Welke wel:
- Een auto die een type wijziging kreeg
- Een nieuwe naam
- Een nieuw merk
- Een toevoeging aan de bestaande naam
- of een toevoeging verdween.

Welke niet, maar wellicht wel leuk voor een ander topic
- Dat de naam veranderde bij een nieuw model voorbeeld de Toyota Corolla werd Auris en later weer Corolla.
- of bijvoorbeeld de Spacestar wat voorheen een MPV was en jaren later een auto uit het a-segment
- dat verschillende carosorie vormen verschillende namen hebben golf/ Jetta ,Golf/Vento , Golf/Bora

Leuk Detail:
- Hyundai koos in 2008 niet voor bij de facelift van de Sonata om deze dan voortaan i40 te noemen. Pas zijn opvolger kreeg in 2011 de naam i40 mee.
- Bij Mazda kwam het toevallig goed uit toen ze van 121, 323,626 naar Mazda 2, Mazda 3 en Mazda 6 overstapten en waren tussen door geen faceliften van bestaande modellen die de type overgang in de weg zaten. Hoe wel de Mazda MPV nog wel een facelift kreeg , voordat de Mazda 5 kwam. Toeval bestaat niet zie reactie mcv
 
Ik vind het ontiegelijk verwarrend, dat autofabrikanten 50 jaar een naam blijven hanteren: bij Suzuki heeft de Alto in Europa het veld geruimd en daarvoor in de plaats, is toen de Celerio gekomen. Maar dat was geen facelift van de Alto of de Splash, al toonde hij wel overeenkomsten.

Maar feitelijk is het gewoon een nieuw model, wat ook het geval is bij de Swiftjes: waar het eerst een imitatie van was, dat weet ik niet. Echter op een gegeven moment zijn ze mini gaan naapen en vanaf toen, zag een Swift drastisch anders uit.

Stja en MG is bijvoorbeeld nu niet meer dan een merknaam, geplakt op een Chinese auto. Dat heeft niks meer met het MG van vroeger te maken.
 
VW Passat CC was na de facelift alleen VW CC.
Renault Mégane Scenic na facelift Renault Scenic.
Recent heeft de Citroën C4 Picasso een andere naam gekregen.
 
Skoda Favorit / Felicia
Fiat 132 / Argenta
Austin Princess / Ambassador
VW Derby / Polo
Ford Orion / Escort
 
Zunigrijje zei:
Maar feitelijk is het gewoon een nieuw model, wat ook het geval is bij de Swiftjes: waar het eerst een imitatie van was, dat weet ik niet. Echter op een gegeven moment zijn ze mini gaan naapen en vanaf toen, zag een Swift drastisch anders uit.

He? Ik heb niet de indruk dat allereerste Swift (SA310) ook maar ergens een kopie van was. De tweede generatie was dan weer qua design ook al duidelijk een compleet andere auto waarvan het leven in Europa met diverse facelifts langdurig gerekt is, en de derde generatie kwam niet onmiddelijk als aansluitende opvolger op de markt. "Na apen" van de Mini zie ik daar trouwens hoogstens een klein beetje in.
 
FSO Polonez / Prima
DAF 66 / Volvo 66

En natuurlijk diverse Austin modellen die later als Rover door het leven gingen en sommigen later weer als MG

In de voorbeelden in de openingspost gaat het trouwens om compleet nieuwe modellen terwijl het in de topictitel gaat om een facelift...
 
Ik vond dit altijd zo'n gekke. De Seicento waarbij de typenaam ineens als 600 moest worden geschreven aan het eind van z'n levensloop:

71055587.jpg
 
@ Dennis, dat had te maken met dat de oer 600 50 jaar oud werd, aldus Wiki:

" In 2005 werd de naam Seicento ter ere van het vijftigjarige bestaan van de Fiat 600 voortaan in cijfers uitgedrukt. Ook kwam er een speciale 50th Anniversary uitvoering op de markt, die met diverse pastelkleuren was te leveren en zich verder onderscheidde door de streep over de motorkap, dak en flanken."
 
SVF zei:
FSO Polonez / Prima
DAF 66 / Volvo 66

En natuurlijk diverse Austin modellen die later als Rover door het leven gingen en sommigen later weer als GM

In de voorbeelden in de openingspost gaat het trouwens om compleet nieuwe modellen terwijl het in de topictitel gaat om een facelift...

Ik las gisteren dit artikel en heb daar mijn inspiratie uitgehaald om dit topic op te starten. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/audi-100-c4-facelift-friday/
 
Peter O zei:
@ Dennis, dat had te maken met dat de oer 600 50 jaar oud werd, aldus Wiki:

" In 2005 werd de naam Seicento ter ere van het vijftigjarige bestaan van de Fiat 600 voortaan in cijfers uitgedrukt. Ook kwam er een speciale 50th Anniversary uitvoering op de markt, die met diverse pastelkleuren was te leveren en zich verder onderscheidde door de streep over de motorkap, dak en flanken."

Ik denk dat jij nog wel met een bijdrage komt die niks m met deze 600 te maken heeft gedeeld door 3 :D
 
Hahah, ik had al een bericht gemaakt, maar die sloot ik per ongeluk. :(

Ik heb een paar (leuke) voorbeelden. Ik begin met Rover.

Sinds de jaren 80 had je de 200 serie en de 800 serie. Met het typenummer, wat sloeg op de motor. 214, 820, etc. In de jaren 90 kwam daar een 600 bij, en werd de 200 de hatchback, en de 400 de zakenauto.



Dit is een Rover 416 SI


Wanneer de verandering precies is geweest, is me niet helemaal duidelijk, maar later werd de 400 dus 400 met een motor aanduiding. dus 400 1.6 of 200 1.4

Dit gold voor alle modellen, dus ook de 200, de 600 en de 800.

Na de komst van de 75, werden de 200 en de 400 in lijn van die auto gebracht en leerden we de Rover 25 en 45 kennen.


In 1981 leerden we de opvolger van de Mini kennen:

De Austin MiniMetro. Minder charme als dat zijn voorganger had, dus als snel werd de naam Mini laten vallen en kon je een Metro kopen.

Toen Austin-Rover uiteindelijk als Rover door het leven gingen, kreeg de Metro ook een Rover badge.

Niet veel later kreeg die auto een facelift, en leerden wij de Rover 100 kennen.

Die auto bleef in Engeland Metro heten, pas na de laatste facelift meen ik dat je in Engeland ook een Rover 100 kon kopen.

Nadat om zeep is geholpen failliet ging, kreeg de 75 een doorstart in China, helaas mocht de naam Rover niet meer gevoerd worden, en maakten we de dus kennis met Roewe 750


En natuurlijk is er de Punto, begonnen als opvolger naast de Punto, dus werd het logische wijs Grande Punto. Gevolgd door Punto Evo om tot slot maar gewoon Punto te worden.
 
FSO Polonez / Prima

Dat was alleen in Nederland het geval. Op andere markten bleef het nog jarenlang Polonez, tot het Caro werd.

VW Derby / Polo

Dat was in Nederland juist weer niet het geval. De in Duitsland nog Derby geheten sedanversie van de Polo 86c werd in ons land (en ik vermoed ook in België) Polo Classic genoemd. In 1985 kreeg hij dezelfde neus als de andere Polo's en verviel de naam Derby overal, en in Nederland de toevoeging "Classic".

Nog een paar:

Citroën GS => GSA
Hyundai Pony XP sedan => Excel
Lada 1300 S/1500 S => 2105
Lada 1200/1500 Stationcar => 2104
Lotus Eclat => Excel
Simca 1307/1308/1309 => Talbot 1510
Volvo 850 => S70/V70
Volvo 343/345 DLS/GLS => 360 (gebeurde eigenlijk pas een jaar na de facelift...)
Volvo 740 => 940
Volvo 760 => 960 (voor de naamswijziging naar S90/V90 was niet eens een facelift nodig)
 
De bekende W124 van Mercedes-Benz werd pas na de tweede facelift E-klasse genoemd. Voor die tijd heette hij 200-300 serie.

200-300 serie
fxuyjz3b7nyy_480.jpg


E-klasse
9uoyuxlbqk5v_480.jpg


EDIT: foto's toegevoegd.
 
Facelift gepaard met naamswijziging:

Mercedes-Benz M-klasse/ML werd GLE
Mercedes-Benz GL werd GLS
Mercedes-Benz SLK werd SLC
Mercedes-Benz Viano werd V-klasse
Saab 900 werd 9-3

Ik vind die naamswijzigingen (al) na een facelift in plaats van generatiewissel nogal verwarrend en irritant.
 
Rutger DC zei:
Facelift gepaard met naamswijziging:

Ik vind die naamswijzigingen (al) na een facelift in plaats van generatiewissel nogal verwarrend en irritant.

Sluit ik mij bij aan, hoewel ik een fabrikant wel begrijp als, het type /naam niet meer aansluit bij de overige modellen en die nog even mee moet. ps mooi lijstje trouwens
 
Mercedes-Benz C-Klasse Sportcoupé - CLC
Renault Megane Scenic - Scenic
Smart City-Coupé - Fortwo
Peugeot 206 - 206+
 
Nog een setje:

- DKW F102 > Audi (eerst zonder modelnaam, later Audi 72 en nog later 60/75/80/Super 90)
- Ford Orion > Escort (zeer subtiele facelift, slechts de chroomstrip verdween uit de grille)
- Land Rover 90/110 > Defender (en nu noemt iedereen die oudere versies en zelfs de voorgaande generatie ook Defender...). Of het echt een facelift was weet ik trouwens niet, de wijzigingen zullen minimaal zijn geweest.
- Princess 2000/2200 > Austin Ambassador
- Morris Marina > Ital
- Opel Olympia > 1200/1500
- Seat 127 > Fura
- Seat Ritmo > Ronda
- Toyota Celica Supra > Supra
- Volvo P1800 > 1800

En eigenlijk ook: Peugeot 204 > 304. Al bleef de 204 in zijn oorspronkelijke vorm nog jarenlang naast de 304 leverbaar.
 
Nog wat aanvulling:
Audi 50 -VW Polo
Glas 1700 en 2600 - BMW 1700 en 2600
Autobianchi A112 - Lancia A112
Chrysler 300c - Lancia Thema

Hanomag F20 - Mercedes L206
Leyland Sherpa - DAF 400
Renault R8 - R10
 
Audi 50 -VW Polo

Die bestonden tot 1978 naast elkaar.

Glas 1700 en 2600 - BMW 1700 en 2600

De Glas 1700 is alleen nog in Zuid-Afrika als BMW gebouwd en verkocht maar dan als BMW 1800SA of 2000SA. De 2600 ging verder als BMW Glas 3000 V8.

Leyland Sherpa - DAF 400

DAF 200. De 400 is begonnen als Freight Rover 300 Series.

Renault R8 - R10

Deze bestonden naast elkaar, de R8 bleef zelfs langer in productie.
 
@Zuinigrijje idd ik snap ook niks van al die naamswijzigingen van Suzuki met name in het a-segment. De Celerio had van mij ook Wagon R of Splash mogen heten. De naam Alto vind ik persoonlijk niet bij hem passen.

@Wouter 82 ik vind de VW CC sjiek oud geworden terwijl ik de Passat CC fout vindt , maar de meningen zijn hier sterk over verdeeld. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-friday-volkswagen-passat-cc/ de poll staat nu precies op 50-50

@svf nooit geweten dat de Felicia een facelift is van de favoriet mijn dank

@elzinga Was idd helemaal vergeten dat deze fiat ook nog even tijdelijk als 600 door het leven is gegaan

@peter bedankt voor je stukje rover geschiedenis , zelfs was niet ik niet verder gekomen dan rover 200-25 en 400-45

@929v6 onze Nederlandse politie volvo had ik zo nooit bij stil gestaan

@skeep blijft het persoonlijk de mooiste 200 vinden toen die e-klasse werd , maar kwalitatief iets minder geloof ik

@haar prachtige 4x4 die oldschool suzuki

@joop de kleine smartjes weet ik niet hoe het zit bedankt voor het uitzoeken.

@pauli ik weet even niet precies hoe het met het Chrysler lancia verhaal precies zit. Volgens mij werden hier Chyslers geleverd met een lancia logo en in de uk en Amerika Lancia met een Chrysler logo
 
929V6,
Thanks voor correctie,ik was er eigenlijk ook niet 100% zeker van.
Sommige modellen gingen in een ander land verder onder een andere merk en
typenaam en dat telt hier niet denk ik.
Denk o.a. aan de Morris Oxford/Hindustan Ambassador.
 
In 1998 had je hier alleen de Hyundai Atos Multi
m1by0jmbu2ny_480.jpg


in 1999 kwam daar de Atos Spirit bij
m1by0hobbkam_480.jpg


in 2002 kregen beiden mogelijke kleine wijzigingen die ik op het blote oog niet zo zie

In 2003 verdween de Atos Multi en kreeg de Spirit een facelift en verdween de toevoeging Spirit en ging die gewoon als Hyundai Atos door het leven
m1by0oxbcmi8_480.jpg


kreeg in 2005 wederom een facelift
m1fyhbib825e_480.jpg
 
haarr zei:
Suzuki SJ410/413 en Samurai

Dat wil ik eigenlijk al geen facelift meer noemen, want onderhuids zijn deze wel totaal verschillend aan elkaar ook al lijkt het uiterlijk nog wel sterk op elkaar.
De SJ410 is technisch nog een LJ80 met een gewijzigde carrosserie, de SJ413 is technisch totaal anders met een SJ410 body, de Samurai is wel meer een facelift van de SJ413 maar toch met een wederom gewijzigd chassis en bredere assen.
Daarbij zijn de laatste geleverde Samurai's in Europa (in NL vanaf 1992) ook geen Suzuki's meer maar rebadged Santana's, en dat gaf weer een grote chaos in de onderdelenvoorziening doordat er technisch weinig uitwisselbaar was tussen de Spaanse Samurai (VSE-chassisnummer) en de Japanse Samurai (JSA-chassisnummer).

We kunnen die gehele reeks trouwens plaatsen onder de naam Suzuki Jimny: LJ10/20/50/80 en SJ410 (=generatie Jimny 1), SJ413/Samurai (generatie Jimny 2), Jimny/SJ660 (generatie Jimny 3) en de meest recente Jimny 4.
De buitenbeentjes zijn de spaanse Samurai's van Santana en de Indiase SJ410 van Maruti: motorisch en uiterlijk wel klonen maar technisch toch totaal verschillend (en van veel slechtere kwaliteit) als het origineel.
 
Bij Mazda kwam het toevallig goed uit toen ze van 121, 323,626 naar Mazda 2, Mazda 3 en Mazda 6 overstapten en waren tussen door geen faceliften van bestaande modellen die de type overgang in de weg zaten. Hoe wel de Mazda MPV nog wel een facelift kreeg , voordat de Mazda 5 kwam.

Dat is niet toevallig maar bewust voor gekozen ;) In Japan heetten ze overigens Demio (2), Axela (3) en Atenza (6). Bij de laatste facelift van de Demio is ie ook in Japan Mazda2 gaan heten. Ook bij de tweede facelift van de Atenza werd de naam in thuisland verandert naar Mazda6.
 
MCW zei:
Bij Mazda kwam het toevallig goed uit toen ze van 121, 323,626 naar Mazda 2, Mazda 3 en Mazda 6 overstapten en waren tussen door geen faceliften van bestaande modellen die de type overgang in de weg zaten. Hoe wel de Mazda MPV nog wel een facelift kreeg , voordat de Mazda 5 kwam.

Dat is niet toevallig maar bewust voor gekozen ;) In Japan heetten ze overigens Demio (2), Axela (3) en Atenza (6). Bij de laatste facelift van de Demio is ie ook in Japan Mazda2 gaan heten. Ook bij de tweede facelift van de Atenza werd de naam in thuisland verandert naar Mazda6.

Kijk dat verklaard (y)
 
SVF zei:
VW Derby / Polo
VW Derby > VW Polo Classic > VW Polo.
Bij de 1e generatie, Type 86, geen naamswijziging:
-Derby 1977-1979
-Derby (facelift) 1979-1981
2e generatie, Type 86c (bodemplaat/techniek is een voortborduursel):
-Polo Classic 1982-1985 (in sommige landen, o.a. Duitsland, nog wel Derby = verwarrend....)
-Polo 2-deurs 1985-1990
-Polo 2-deurs facelift 1990-1992
 
Sjon77 zei:
SVF zei:
VW Derby / Polo
VW Derby > VW Polo Classic > VW Polo.
Bij de 1e generatie, Type 86, geen naamswijziging:
-Derby 1977-1979
-Derby (facelift) 1979-1981
2e generatie, Type 86c (bodemplaat/techniek is een voortborduursel):
-Polo Classic 1982-1985 (in sommige landen, o.a. Duitsland, nog wel Derby = verwarrend....)
-Polo 2-deurs 1985-1990
-Polo 2-deurs facelift 1990-1992

2004-2005 Volkswagen polo fun
m1by0o5bd0ti_480.jpg


na de facelift en de generatie daarna gingen als Crosspolo door het leven.
m1by0k3bgm4k_480.jpg


De huidige is er niet meer als suv:p hier in NL tenminste niet , wellicht elders wel
 
In 2003 maakte Nederland Kennis met de Mitsubishi Outlander

m1fyh83b1wo2_480.jpg


die het o.a. op moest nemen tegen de Subaru Forester

m1cyi4mb23ce_800.jpg


In 2006 kreeg de Outlander een facelift en was het wellicht al bekend dat er een nieuwe SUV zal komen die qua uiterlijk behoorlijk afweek van deze generatie en de naam Oudlander zal krijgen. Daardoor kreeg de Outlander het woord sport toegevoegd

m1by0vrb2wyk_480.jpg


De Outlander sport hield het uiteindelijk nog tot 2009 vol. In 2010 presenteerde Mitsubishi hier de ASX
 
Wouter82 zei:
Renault Mégane Scenic na facelift Renault Scenic.
Recent heeft de Citroën C4 Picasso een andere naam gekregen.

In het MPV Segment was het in het begin gebruikelijke om de MPV uitvoering naast een toegevoegde naam, ook de naam van de C-segmenteer aan te houden. Zo was er een Almera Tino en ging de C-max in eerste instantie als de Ford Focus C-max door het leven en bij de facelift verder als Ford C-max. Citroën deed dit vanaf het begin ook met de Xsara picasso die op gevolgd werd door de C4 Picasso en in 2018 verdween de naam Picasso en gaat die door het leven als C4 Spacetourer. Ook hadden ze bij Citroën even de c3 Picasso die weer werd vervangen door de C3 Aircros , want het zelfde kunstje doen ze ook bij de SUV modellen van Citroën (C4 Aircross/C3 Aircross/C5 Aircross). Ook kwam er nog een cactus van de C4 en het is en blijft een eigenwijs merk type namen als C-crosser kwamen er nog tussen en was er nog de c8. En bij Zustermerk ds noemen ze hun hoogzitters Crossback

verso

Bij Toyota kreeg in verschillende mpv segmenten de modellen in eerste instantie Verso achter het type. Zo maakte we in 1999 kennis met de Yaris Verso gevolgd in 2001 door de Avensis Verso en uiteindelijk in 2002 de Corolla Verso. In 2003 kregen zowel de Yaris Verso als de Avensis Verso een facelift. In 2004 kwam er een nieuwe generatie Corolla Verso en in 2006 viel het doek van de verso modellen van de Yaris en de Avensis en bleef alleen de Corolla Verso nog over en deze kreeg in 2007 een facelift en ging voortaan als Toyota verso door het leven in 2011 kreeg die er weer een klein broertje bij onder de naam Verso S.
m1fyh9cbiiug_480.jpg

m1cyixfbd5w7_480.jpg
 
m1fyhf1bqpya.jpg


MG-TF-auto-sales-statistics-Europe.png


Bij de facelift van de MG F, in 2002, wijzigde MG de naam naar TF. Niet alleen uiterlijk werd de auto geupdate, ook onderhuids werd er een en ander aangepast. Meest opvallende hierbij was de Hydragas-vering van de F, deze werd bij de TF overboord gegooid voor conventionele vering. Het dashboard van de F was eind 1999 al geupdate, hier is bij de wissel naar TF dan weer weinig aan veranderd.

Ook de bouwkwaliteit was bij de TF een (flink) stukje lager dan bij de F, als gevolg van financiële problemen bij MG. Het mocht en kon allemaal niet zoveel meer kosten, en we weten allemaal hoe het met MG geeindigd is...
 
Subaru Tribeca B9/ Subaru Tribeca

Twee vliegen in 1 klap https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5979423,6007156,page=2#msg-6007156

In eerste instantie werd een hoofdletter B en een 9 toegevoegd bij de Subaru Tribeca
m1cyikgb1s62_480.jpg


en bij de facelift verdween de toevoeging B9 en ging die gewoon als Tribeca verder.

m1cyikfbma63_480.jpg


m1cyjbkbfou8_480.jpg
 
Daf 55 en Daf 66
De 66 was een gemoderniseerde 55: nieuw front, wielophanging en wat aanpassingen aan de achterzijde en het dashboard.

Volvo 140 en 240
Een twijfelgeval en Volvo zelf noemde het een nieuw model, maar de carrosserie van een '74 Volvo 144 en die van een 244 van datzelfde jaar lijken toch wel erg op elkaar.
 
In 2005 ging de hele vloot van Deawoo als Chevrolet door het leven.

1998 Matiz
De in 1998 geïntroduceerde Deawoo Matiz kreeg in 2001 een facelift en in 2005 wederom en ging voortaan als Chevrolet Matiz door het leven en bleef hier nog tot 2010, dat is zelfs voor een auto uit het a-segment lang.

2000 Tacuma
De Tacuma uit 2000 was ook al een redelijke oud gediende, toen die in 2005 als Chevrolet Tacuma verder ging. In Februari had die als Deawoo Tacuma al een zeer uitgebreide facelift gekregen en in 2005 kreeg die het Chevrolet Logo en hield het nog tot 2009 vol.

2002 Kalos
In 2002 verving de Daewoo Kalos min of meer de Daewoo Lanos, in 2004 kwam die er ook in een sedan , en hierbij week de neus af van de hatchback. en in 2005 gingen beide als Chevrolet Kalos verder en kwam die er ook als 3 deurs en de sedan kreeg de zelfde snoet aangemeten. De naam Kalos verdween al spoedig

2003 Evanda
In 2003 verving de inmiddels vergeten Daewoo Evanda de nog meer vergeten Daewoo Leganza. De merkwissel ging gepaard met een uitgebreide facelift , maar de Evanda was geen lang leven meer bezworen als Chevrolet in Januari 2006 was het gebeurd.

2003 Nubira/ 2004 Lacetti
In 2003 was het tijd voor een nieuwe generatie Nubira. Was de vorige generatie er als Station, sedan en Hatchback vanaf 2003 was er puur en alleen een sedan, in 2004 kwam er dan eindelijk weer een C-segmenter , maar deze kreeg de naam Lacetti en had ook een afwijkende neus. In 2005 kreeg de Lacetti een Chevrolet logo en de sedan kreeg de Deawoo lacetti 2004 neus en daarop het Chevrolet logo, en kwam de lang verwachte station. In 2009 werd de sedan vervangen door de cruze en viel voor de station en hatchback het doek in 2010.

Foto's staan hier https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5965758
 
2006 Chevrolet Aveo

Al In 2006 kreeg de Kalos sedan een uitgebreide facelift en kreeg opeens de naam Chevrolet Aveo.
m1by0nebpsbs_480.jpg

m1fyhbdb62g5_480.jpg


Pas in 2008 kreeg de Kalos hatchback ook een facelift die weer afweek van de sedan, de naam week niet meer af van de sedan.
m1fypl2b3bs8_480.jpg

m1dyvoabcm7h_480.jpg
 
Terug
Bovenaan