Vergane glorie: de 2-deurs stationwagen

iDS

Wegverkenner
In vroegere tijden was de 2-deurs sedan een heel gewoon verschijnsel (alleszins bij Angelsaksische merken, Zuideuropese merken waren er niet zo voor te vinden).
Op basis van de wagens werden ook nog eens stationwagens gebouwd.
Ik moest hieraan denken omwille vna een opmerking in het topic over de facelift van de Opel Rekord op de frontpage.

Daarom post ik alvast enkele mooie voorbeelden uit het verleden van dat model.
Er zijn blijkbaar ook schitterende schaalmodellen van gemaakt, die post ik dan maar lustig tussen foto's van originele modellen door:

Eerst was er de Olympia Rekord, een Olympia dus. Die heb ik even niet meegerekend.
Dan volgende de P1 en P2, misschien wel de mooiste, elegantste van de hele line-up.

Rekord P1: blijkbaar ook in de VS aan de man gebracht;
a2a08a5b2e90f37826b5a017853b3dfb.jpg


l_430043219_minichamps_opel_rekord_p1_caravan_1958_groen_modelauto24-(4).jpg


De Rekord P2 (1960):
48285-opel-record-p2-caravan.jpg


9361865311_d443924dbc_b.jpg


Maar elegant waren ze eigenlijk over de gehele lijn.
De Rekord A van 1963:
Opel+Olympia+Rekord+A+Caravan+432.jpg


Al snel opgevolgd door de B in 1965:
4bfd5402552b30a7ce973b218cf1348e.jpg


Twee caravans achter elkaar in mooi dezelfde kleuren:
0019560349001.jpg


schaalmodel Rekord C 1966:
ac7f8b44-e2f1-4145-b60d-a6fd4e2b42ed.jpg


en eentje van BOS Models:
Caravan-Opel-Rekord-C-BoS-BOS034-2.jpg


Op straat in Duitsland:
Opel_rekord_c_caravan_h_sst.jpg



De Rekord II (vanaf 1972?):
261ee4c1c6354b720d6230d38b1fa179.jpg


41717883425_3ede6aaea7_b.jpg


De laatste in de rij: de Rekord E1 van 1977.
Die is blijkbaar vooral als lokkertje, goedkoop instapmodel gevoerd:
49056267282_d6599113c8_b.jpg


Opel_Rekord_E_Caravan.jpg


Maar Opel was zeker niet alleen...laat het fotomateriaal maar komen.
 
Opel had het ook van de E Kadett. En zelfs van de tweede generatie Astra, al was dat alleen op grijs kenteken in een uitvoering zonder zijramen. Jammer, want dat was een mooi gelijnd model!
Ik zou zo snel geen recente voorbeelden weten.
 
Ik zie de E-Kadett eigenlijk wel als de laatste officiele 3 deurs station die in ons land nieuw is geleverd. De 1e en 2e generatie Astra's zijn er voor zover ik weet alleen geweest op grijs kenteken en met dezelfde korte voorportieren als de 5 deurs. Bij bijna alle 2/3 deurs modellen zijn de voorportieren langer dan de 4/5 deurs varianten.

Een leuk stukje huisvlijt is deze Corsa A:
28ibxpk09udz.jpg
 
De shooting brake is weer een hele andere categorie, vind ik. Er zijn nog steeds regelmatig carrosseriebouwers die zich daaraan wagen voor een one-off.

De tweedeurs stationwagen als gebruiksauto is echt al lang een uitgestorven fenomeen. Ik denk dat de E-Kadett de laatste was, in Europa althans. Tenzij je de Steilheck-variant van de Polo Typ 86c als zodanig beschouwt. De Volkswagen Parati is denk ik wereldwijd een van de allerlaatste:

 
Ik zie de E-Kadett eigenlijk wel als de laatste officiele 3 deurs station die in ons land nieuw is geleverd.

Dat denk ik ook inderdaad. Shooting Brakes verdienen een eigen topic ;)
 
Mijn ouders hadden van 1981 tot 1992 zo'n Escort:

800px-Ford_Escort_3_3_door_wagon_Pza_Venezia.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ford_Escort_3_3_door_wagon_Pza_Venezia.jpg

Ik wist trouwens niet dat de Mk4 er ook nog als driedeurs was:

400px-Ford_Escort_MkIV_Estate_arriving_Schaffen-Diest_2018.jpg
 
MCW zei:
Ik zie de E-Kadett eigenlijk wel als de laatste officiele 3 deurs station die in ons land nieuw is geleverd.

Dat denk ik ook inderdaad. Shooting Brakes verdienen een eigen topic ;)

Da's inderdaad wel een andere categorie.
Ik vind het vermelden van de Polo Steilheck nog niet zo fout:
VW heeft zelf nog een 'Fliessheck'versie toegevoegd omdat de klanten de originele te progressief vonden. Ik verkies veruit het origineel
polo-ii-steilheck.jpg


Zoals hoger aangehaald heeft Opel ook hele generaties Kadett van die carrosserievorm voorzien.
In exact onderstaand model ben ik in mijn jonge jaren nog rondgevoerd:
8923a3627101db5f4fac874d0f5c54a0.jpg

Was blijkbaar krachtig genoeg (1000 CC, 45 pk) om zelfs vakanties naar de Corsicaanse bergen mee te ondernemen.
Autogordels waren toen nog niet verplicht (en enkel op de voorste zitplaatsen aanwezig), wat mijn vader ertoe verleid had een bankje voor twee kinderen in de kofferruimte te laten monteren. Heel leuk, naar achteren kijkend maar veiligheid...geen issue blijkbaar.
Nadien gelukkig vervangen door een veel ruimere 504 familiale.
 
iDS zei:
(1000 CC, 45 pk)

Zeker weten dat het niet de 1,1 liter 50 pk was? Of is hij in België vanwege het lagere fiscale vermogen ook met de éénliter geleverd?

Het concept sloeg niet altijd aan:

ALFA-ROMEO-Alfasud-Giardinetta-1739_7.jpg


Alfasud Giardinetta. Nog geen 6000 exemplaren van gebouwd en het aantal nog rijdende exemplaren is waarschijnlijk wel op de vingers van twee handen te tellen.
 
929V6 zei:
iDS zei:
(1000 CC, 45 pk)

Zeker weten dat het niet de 1,1 liter 50 pk was? Of is hij in België vanwege het lagere fiscale vermogen ook met de éénliter geleverd?

Wikipedia gecheckt:
het zal inderdaad een 1100 CC geweest zijn maar mijn vader kennende zeker ook de 45 pk-versie. Wat onder de motorkap gebeurde interesseerde hem geen zier, zeker niet als daarvoor moest bijbetaald worden :)

929V6 zei:
Het concept sloeg niet altijd aan:

ALFA-ROMEO-Alfasud-Giardinetta-1739_7.jpg


Alfasud Giardinetta. Nog geen 6000 exemplaren van gebouwd en het aantal nog rijdende exemplaren is waarschijnlijk wel op de vingers van twee handen te tellen.

Tja, de Sud. Dat er nog nauwelijks van rondrijden ligt ook aan de geschiedenis van de productieplaats:
er moést een nieuwe fabriek in het zuiden (Sud) van Italië gebouwd worden om daar voor werkgelegenheid te zorgen (Alfa Romeo was in die tijd immers een staatsbedrijf).
Het probleem was dat de werkkrachten bij wijze van spreken van het veld geplukt werden en totaal geen ervaring hadden met industriële productie. De kwaliteit was navenant.

De Giardinetta is bovendien waarschijnlijk een eigen ontwerp van AR in tegenstelling tot het schitterende sedanontwerp: dat komt van Bertone en is een door Citroën afgewezen ontwerp voor de GS.
Om een 5-deurs stationwagen te maken zouden specifieke achterportieren moeten ontworpen worden. Om kosten te sparen is daarom waarschijnlijk gekozen om enkel een driedeurs versie te maken op basis van de 2-deurs sedan, wat deels ook het beperkte succes verklaart.
 
Een mooi Italiaans voorbeeld vind ik de bijna gelijknamige 500 Giardiniera
icon_fiat_500_giardiniera_02.jpg

icon_fiat_500_giardiniera_01.jpg


Hier een absurde uitvoering met een enkel ontzettend lang uitstelraam:
12dd77978743836af0e403266931d707.jpg
 
De Giardinetta is bovendien waarschijnlijk een eigen ontwerp van AR in tegenstelling tot het schitterende sedanontwerp: dat komt van Bertone en is een door Citroën afgewezen ontwerp voor de GS.

De Alfasud is een ontwerp van ItalDesign, onder leiding van Giugiaro. Dat het een afgekeurd GS-ontwerp is lijkt me onwaarschijnlijk, wat is je bron daarvoor? Ik zou in die tijd voor Citroën geen reden verzonnen kunnen hebben om uit te wijken naar iemand anders dan Opron.
 
Mijn autoblik is in mijn jeugd trouwens vooral verruimd door de interesse voor auto's van mijn nonkel, de man van mijn doopmeter.
Hij heeft heel wat wagens van verschillend allooi versleten.
Via hem heb ik Citroën leren kennen: hij heeft een schitterende DS Pallas 23 Injection Electronique gehad,
mijn tante had een tijd een olijfgroene Alfasud: leuke auto waarin ik ook wel wat tijd op de achterbank heb doorgebracht.

Maar zo was ik er ook snel van op de hoogte de VW ook wel brood zag in het concept van de 3-deurs stationwagen, de Variant in dat geval.
Ik vermoed dat hij voor de Alfasud in de familie kwam: een mosgroene VW 411 Variant:
volkswagen_411_variant_blue.jpg


Ook in de tijd van vrijheid-blijheid en autogordels zijn er enkel voor wie achter de voorruit zit, werd hier voor korte uitstappen gretig gebruik gemaakt van de laadruimte als zitruimte. In tegenstelling tot het gelakte staal in mijn vaders Kadett, was de VW bekleed met vilt...uit noodzaak natuurlijk uit akoestisch en thermisch oogpunt met de achterliggende luchtgekoelde motor.
Ik herinner me niet meer of het er in de zomer aangenaam toeven was, maar in de winter en tussenseizoenen maakte de motorwarmte die toch nog doordrong dat het een gezellig plekje was om te vertoeven.

Voor de volledigheid even aanvullen met zijn facelift/opvolger:
43528-86-6.jpg

VOLKSWAGEN-412-00.jpg


Had VW naar BMW gekeken bij de vormgeving van het front? Ik vind de 411 alleszins beter geslaagd en ook een mooier ontwerp dan de opvolger Passat.
 
Dat was toch (ook) de bijnaam van de Passat B3, met de dichte neus? Of is dat vanwege de associatie met deze 411/412?
 
Klassiekerrijder zei:
De 411/412 had als bijnaam 'neusbeer', dus niet iedereen was het met je eens.
:confused:

Is iederéén het dan soms eens???

Appreciatie over een ontwerp wijzigt soms naarmate de tijd voortsnelt: wanneer je wat afstand neemt, komen de kwaliteiten van een ontwerp opnieuw boven, zeker wanneer het model niet meer in directe concurrentie staat met zijn modernere opvolger.
Cf. Citroën: 'snoek', 'lelijk eendje,' 'geit': niet direct koosnaampjes voor wagens die nu wel veel appreciatie krijgen.
 
Fiat had ook een paar leuke varianten.

127 Panorama:
26106511343_ec4ecd7673_b.jpg


Deze kan ik mij eigenlijk alleen herinneren als grijs kentekenversie.

In Italie was er ook nog de kortere Coriasco:
26890324727_11fd46c6ca_b.jpg


Een beetje vergelijkbaar met de Polo steilheck al zou ik die niet als een echte station willen beschouwen...

De 128 was er ook in 2 smaken:

fiat-128-panorama-10.jpg


fiat-128-panorama-05.jpg


Bijzonder aan die laatste is dat je de voorste achterramen open kon slingeren net als bij een 4 deurs
 
SVF:
bij de 128 is het een gevalletje voor en na de facelift (misschien ook het geval voor de 500?).
De ouders van een vriendinnetje vroeger hebben die wagen nog gehad in een mooi metaalblauw.

Deze verdient m.i. nog een extra vermelding:
Vauxhall~Astravan~(1).jpg


Ik had hem nog nooit eerder gezien, vind het echt een beauty, mooier dan een gewone Caravan. Hopelijk kijkt Opel eens goed naar deze schoonheid en dan naar hun huidige begrafeniswagen als de opvolger van de Astra vorm krijgt.
 
Prachtig, ik denk dat het anno nu best kan scoren onder het mom van " de sportieve coupe voor vaders versmolten met een stationwagen voor moeders".

Als eerst komt , over dit onderwerp, de simca 1100 tourist naar boven, toen en nu prachtige wagens.

En de laatst opgedoken en hier (volgens mij) getoonde foto's van allemaal engelse klassiekers onder het plastic, daar zag ik een allegro station tusen staan.
 
Stif zei:
Als eerst komt , over dit onderwerp, de simca 1100 tourist naar boven, toen en nu prachtige wagens.

Die is maar kort als driedeurs leverbaar geweest. Vanaf 1970 was elke Tourist een vijfdeurs.
 
Toch bijzonder hoe het zo kan veranderen. Een aantal jaren geleden was een driedeurs hatchback nog zeer gebruikelijk. En vroeger meer 2-deurs sedans e.d. Nu moet het praktisch zijn dus met 5 deuren. Zelfs dat ze de Mini onooglijk hebben gemaakt als 5-deurs.
 
Die Fiats zijn veelal geen originele versies. O.a. de genoemde Coriasco fabriceerde vele varianten, bijna allemaal bedrijfswagens of stationversies.

De leukste? Deze Farm:

Sid_1978-Coriasco-1.jpg


Ook Moretti had modellen:

EoFl9eqXUAAmRFR.jpg:large
 
Pink Panther zei:
Die Fiats zijn veelal geen originele versies.

Alleen die 127 Coriasco niet. De rest is allemaal af fabriek (in het bovenste geval uit Brazilië) zo geleverd.
 
SVF zei:
Wouter82 zei:
Vroeger had je geen centrale vergrendeling en geen kindersloten. Klein detail, grote gevolgen :)

Nou, het moderne 4 deurs spul heeft ook nadelen Dan is een ouderwetse 3 deurs met klapraampjes zo gek nog niet.

Modern? Elektrisch bedienbare ramen bestaan ook al zestig jaar. En ja, toen mijn vader een proefrit maakte met een Peugeot 406 heb ik ook proefondervindelijk vastgesteld dat er kennelijk geen klembeveiliging op het raam zit :)
 
De Fiat Farm lijkt wel erg sterk op deze:
1977_Simca_Matra_Rancho.jpg

Die kan je met wat goede wil als de SUV-versie van de Simca/Talbot 1100 beschouwen.
 
Vanaf mijn 4e levensjaar tot aan m'n 15e reed mijn vader in een Ford 12M Turnier. Ik ben dus min of meer opgegroeid met de 2- deurs stationwagen. Hieronder een plaatje, ons exemplaar had dezelfde kleur.

276539-1536735892-5534746.jpg
 
929V6 zei:
De Giardinetta is bovendien waarschijnlijk een eigen ontwerp van AR in tegenstelling tot het schitterende sedanontwerp: dat komt van Bertone en is een door Citroën afgewezen ontwerp voor de GS.

De Alfasud is een ontwerp van ItalDesign, onder leiding van Giugiaro. Dat het een afgekeurd GS-ontwerp is lijkt me onwaarschijnlijk, wat is je bron daarvoor? Ik zou in die tijd voor Citroën geen reden verzonnen kunnen hebben om uit te wijken naar iemand anders dan Opron.

Citroen was inderdaad de (vermoedelijk) allereerste klant van Italdesign. Alleen wat basis schetsen voor een auto die het gat in het programme zou moeten vullen. De schetsen waren er vooral om wat concurentie met Opron te hebben. Interne en externe designers met elkaar laten concureren in een vroege fase had Citroen van de Italianen afgekeken. Opron (een voorstander van hatchbacks en hatcback achtige styling) had weleens wat discussies met de hoogste baas van Citroen (die een hatchback alleen geschikt achte voor goedkope auto's) indertijd. Guigaro kwam echter met ook een hatchback achtige vorm.
Het boekje (de nieuwste Engelse druk) van Citrovisie over de GS en GSA staat het in.

De ruwe schets die het niet werd werd doorontwikkeld voor de AlfaSud. Niet Bertone maar Italdesign. En sommige wat hoekerigere schetsen voor de AlfaSud werden de tekeningen voor de Scirocco. Alleen keurde VW die tekeningen af voor een iets praktischere vorm (de Golf). De afgekeurde Scirocco schetsen gingen naar de AlfaSud Sprint. En daarna weer naar Karmann want die wilde wel de Scirocco ontwikkeling en productie betalen (VW had geen rooie cent indertijd).

De Giardinetta is in de basis wel een Italdesign maar er zijn zoveel compromis gesloten onder druk van Alfa management dat Guigaro uiteindelijk zijn naam er niet mee wilde verbinden.

Het verhaal gaat eigenlijk nog verder: De voorloper van de AlfaSud die het nooit tot productie bracht was intern ontworpen. Het design werd uiteindelijk ietsje opgerekt en werd de Giulia (105 reeks). Echter minus de typische vorm van de motorkap die in een V vorm liep. DIe motorkap vorm kwam op de een of andere manier bij Renault terecht die het gebruikte op de 8. Tussen Simca en Fiat heb ik wel connecties gevonden (de directeur van Simca liep regelmatig binnen bij Fiat, ook op de geheime ontwerpafdelingen... en er zijn zelfs gevallen bekend dat de directeur een schets mocht meenemen uit de "afgekeurd" bak... de vriendschappen van Mr. Agnelli gingen vaak ver) en er zijn de verbindingen via een designhuis (Italdesign dus maart ook Pininfarina en Bertone) maar Renault had eigenlijk geen tot weinig connectie met Italie. Hoe die dus die motorkap vorm ooit hebben gezien??
 
Schitterende GS, de BX ziet er beter uit dan de 4-deurs break maar een schoonheid is het toch niet.
 
Wat een leuk topic IDS (y) Die Gele 128 uit de post van SVF ken ik, dat is een hele fraaie!


Jaren terug zag ik deze in Denemarken, de laatste keer dat ik er eentje in het echt zag daarvoor was denk ik eind jaren 80, begin jaren 90. Ik kan me nog vaag 2 herinneren, eentje in deze kleur. En ik geloof dat een buurman voor zijn beun klusbedrijf kortstondig een donkerrode heeft gehad, die was op grijs kenteken. Met zwarte raampjes.

Soms zou ik willen dat er een tijd machine wordt uitgevonden, om dan in mijn jeugd foto's te gaan maken van de auto's die onze buren/kennissen en andere lieden hadden.
Kennissen van mijn ouders hadden ook een Kadett E Caravan 3deurs, ook een witte.

Ik moest ook nog aan deze vriend denken :

De Clubman mag natuurlijk niet ontbreken, ondanks de de "Gewone" en de nieuwe er al staan natuurlijk ;)

Zeg je Brits, dan komt de Morris Minor Traveller natuurlijk ook meteen naar boven:


En ik moest ook denken aan de Glider, die is er ook als Tourer geweest. Ik kan me niet heugen dat ik er eentje zag.
551 DJU by Steven Brandist, on Flickr


De Allegro heb ik wel eens gezien, toen die als nieuwe auto op de markt kwam heeft mijn vader er nog in gereden, hij vond het zo'n rot ding, dat er na 3 Gliders (1300's) dus een einde kwam aan zijn Austin avonturen, en toen kwamen er 3 AlfaSUD's.

En zo kom ik bij deze.... Er is nog een AlfaSUD Giardinetta naast deze in ons land:


Leuk om te vertellen, alle die door Tappel(de dealer uit Assen) werden verkocht, kregen overal tectyl, op de meest rare plekken ook. En de nieuwe auto moest dan nog een week bij ze blijven, dit zorgde ervoor dat mijn vader 3 roestvrije SUD's heeft gehad. Okay na goed 2 jaar kwam er een andere. Kennis van mijn vader heeft zijn daar gekochte SUD nog gereden tot 88, en die was toen ook nog roestvrij, die auto leeft nog steeds en is nu van iemand van de AlfaSUD of Alfa-club.



Audi had vroeger ook Varianten, nog voor de Avant's waren het echt echte Stations zoals deze 72 Variant.

Deze dan? Dit is/was de droomauto van mijn vader. De BMW 2002 Touring, Maar is het een Station? Qua naam wel, maar vind hem meer een Hatchback
 
Ik wilde nog roepen: de Saab 95. Maar die is al genoemd.

Mijn ouders hadden vroeger een E-Kadett 4-deurs sedan. Een hele stap in luxe zo'n 4-deurs. Maar inderdaad altijd extra werk om te controleren of alle deuren wel op slot zaten. Mijn oom had een Renault 18 sedan met centrale deurvergrendeling en dat vond ik als kind al zo handig (en magisch).
 
@Engineer2,

Bedankt voor het bijspijkeren.(y) De band tussen Alfa Romeo en Renault is niet zo'n vreemde, Alfa Romeo bouwde namelijk begin zestiger jaren de Dauphine en R4 in licentie voor de Italiaanse markt.
 
Engineer2 zei:
929V6 zei:
De Giardinetta is bovendien waarschijnlijk een eigen ontwerp van AR in tegenstelling tot het schitterende sedanontwerp: dat komt van Bertone en is een door Citroën afgewezen ontwerp voor de GS.

De Alfasud is een ontwerp van ItalDesign, onder leiding van Giugiaro. Dat het een afgekeurd GS-ontwerp is lijkt me onwaarschijnlijk, wat is je bron daarvoor? Ik zou in die tijd voor Citroën geen reden verzonnen kunnen hebben om uit te wijken naar iemand anders dan Opron.

Citroen was inderdaad de (vermoedelijk) allereerste klant van Italdesign. Alleen wat basis schetsen voor een auto die het gat in het programme zou moeten vullen. De schetsen waren er vooral om wat concurentie met Opron te hebben. Interne en externe designers met elkaar laten concureren in een vroege fase had Citroen van de Italianen afgekeken. Opron (een voorstander van hatchbacks en hatcback achtige styling) had weleens wat discussies met de hoogste baas van Citroen (die een hatchback alleen geschikt achte voor goedkope auto's) indertijd. Guigaro kwam echter met ook een hatchback achtige vorm.
Het boekje (de nieuwste Engelse druk) van Citrovisie over de GS en GSA staat het in.

De ruwe schets die het niet werd werd doorontwikkeld voor de AlfaSud. Niet Bertone maar Italdesign. En sommige wat hoekerigere schetsen voor de AlfaSud werden de tekeningen voor de Scirocco. Alleen keurde VW die tekeningen af voor een iets praktischere vorm (de Golf). De afgekeurde Scirocco schetsen gingen naar de AlfaSud Sprint. En daarna weer naar Karmann want die wilde wel de Scirocco ontwikkeling en productie betalen (VW had geen rooie cent indertijd).

De Giardinetta is in de basis wel een Italdesign maar er zijn zoveel compromis gesloten onder druk van Alfa management dat Guigaro uiteindelijk zijn naam er niet mee wilde verbinden.

Ik zal dus foutief onthouden hebben dat Bertone ontwerper was (Giorgetto is daar blijkbaar al in 1965 vertrokken) maar het was inderdaad zo dat Opron zich heeft moeten bewijzen tegenover externe concurrenten bij het ontwerpen van project 'G'.
 
929V6 zei:
@Engineer2,

Bedankt voor het bijspijkeren.(y) De band tussen Alfa Romeo en Renault is niet zo'n vreemde, Alfa Romeo bouwde namelijk begin zestiger jaren de Dauphine en R4 in licentie voor de Italiaanse markt.

Stom, natuurlijk! Even totaal niet meer aan gedacht.
 
Terug
Bovenaan