Lada Niva Legend blijft in productie tot 2030. Nieuw de Niva Legend Sport

Pjotr

Asfaltkampioen
Vandaag meldde het Russische Drom het volgende:

[size=large]In de media: de release van de klassieke "Niva" werd verlengd tot 2026[/size]

AvtoVAZ verlengde de productie van de Lada 4x4 off-roader (Niva) tot 2026, dit wordt gemeld door Telegram-kanaal "Russische auto" met verwijzing naar zijn eigen bronnen in het bedrijf .

De opvolger van de oude "Niva", de off-road auto Lada van een nieuwe generatie, zal in 2021-2022 te koop zijn. Het zal worden gebouwd op basis van Renault Duster II .

In augustus van dit jaar debuteerde de gemoderniseerde versie van de klassieke Lada 4x4 op de internationale motorshow in Moskou. Volgens de "Russische auto" zullen de veranderingen puur symbolisch zijn - nieuwe bumpers en decoratieve panelen in de cabine.

Eind mei zei de voormalige president van AvtoVAZ, Nicolas More, dat het bedrijf door kon gaan met het produceren van de klassieke "Niva" na het verschijnen van het model van de volgende generatie.

Onthoud, de klassieke Lada 4x4 / Niva wordt uitgegeven sinds 1977 (hoewel er sindsdien wel wat moderniseringen zijn gweest).

Op 18 mei werd gemeld dat de nieuwe Lada 4x4, mogelijk zal worden gemaakt op basis van CMFB-LS - een modern modulair platform Renault-Nissan voor auto's van klasse B, inclusief een nieuwe Duster. Eerder werd beweerd dat de nieuwe Lada 4x4 het Global Access (B0) -platform zal hebben van de eerste generatie Renault Duster.

Aan het eind van februari dit jaar, werd in de Braziliaanse editie van de Gazeta do Povo gemeld dat Renault-Nissan is van plan om een nieuwe Lada 4x4 niet alleen in Rusland, produceren  maar ook in Brazilië, in de Renault-fabriek in São José dos Pinhais, Paraná .

Bron

Ik zal later nog even wat dieper ingaan op de vernieuwde Niva/4x4 die tijdens de Motorshow in Moskou is geïntroduceerd.

Fantastisch nieuws, natuurlijk zullen er meer modernere Jeeps zijn, maar geweldig dat de Niva nog steeds onder ons is! Qua terrein capaciteit is het natuurlijk best wel een beer(tje).

Ik moet mezelf even corrigeren, want pas in Augustus vind in Moskou de motorshow plaats waar de gefacelifte 4x4 wordt geïntroduceerd, dit is een drukke tijd voor de Russen, want de vernieuwde Granta zal dan ook worden geïntroduceerd. EN dan ook nog eens de X-Ray Cross.

Maar goed de 2121/2131 ofwel de 4x4. Die overigens al een tijd geen Niva meer heet, omdat die naam voor de Chevrolet Niva is, de auto die ooit bedoelt was om de 4x4 op te volgen.

Hoewel je het niet zou zeggen, is de Niva sinds 1977 wel degelijk vernieuwd. Niet wereldschokkend, want verder dan andere achterlichten, spiegels en het neusje is men nooit gegaan, optisch dan.
gen340_2851529.jpg

De "oer Niva"

In 2016 is de laatste versie gekomen, die volgens goed gebruik in Moskou voor het eerst werd getoond:
2823171.jpg

Over het 2019 model is nog niet zoveel bekend, Drom.ru heeft het over onder andere een nieuw, modern (en gemoderniseerd) klimaatsysteem, en misschien ook nog uiterlijke wijzigingen, maar men is zich niet zeker.

In 2016 waren de veranderingen veel groter; de auto kreeg toen een gemoderniseerd chassis. en de ophanging werd iets veranderd. De auto kreeg toen met gasgevulde schokdempers, en dankzij een onafhankelijk reductiemiddel (? geen idee wat dit precies is) is het trillingsniveau ook nog eens verlaagd!
In 2016 werd ook het 2 miljoenste exemplaar gebouwd.

Goed nieuws? Nou een compleet nieuw model met de vormgeving dat zeer sterk op de huidige Niva voortborduurt zou ik ook wel kunnen waarderen, want echt dauwfris is het model niet meer op zijn zachtst gezegd :D

Een Niva is even klassiek als een good old G-klasse, daar raak je niet aan!

Zo is dat BRG! (y)

@ DC

Je hebt natuurlijk een puntje, er wordt gewerkt aan een nieuw model, wat natuurlijk aan de ene kant veel mooier is.

Maar eerlijk is eerlijk, de 4x4 is natuurlijk wel een icoon, net als de G-klasse en de Discovery was, dus op dat gebied vind ik het fantastisch dat de Niva tot 2026 gemaakt wordt, stiekem vind ik 2027 nog een mooier jaar, dan wordt ie 50!

In Rusland is het nog steeds een bestseller. En in Duitsland de meest populaire Lada zag ik. Maar ja, de nieuwe G-klasse of Wrangler laten zien dat een gloednieuw en bijdetijds ontwerp het origineel niet hoeven te verloochenen. En de nieuwe Suzuki Jimny, hoewel met een heel andere vorm dan zijn voorganger, is natuurlijk ook een Jimny in hart en nieren.

In elk geval blijft het een echte terreinwagen, itt bv de vernieuwde G die zo gillend duur is geworden en zo bomvol vochtgevoelige techniek en materialen zit dat geen weldenkend mens dat ding ooit nog door meer dan een plasje water zal sturen. Achterhaald of niet, zo'n Niva heeft nog echte tereintechniek onderhuids en de prijs is zodanig dat je een potje (of asje) ermee kunt breken. Bij echt terreingebruik is er binnen een paar duizend kilometer geen plaatdeel meer recht. Jarenlang was de optielijst van deze wagen ook best beperkt. Een sneeuwschuiver stond erop.

https://www.youtube.com/watch?v=wx54aI5JcuI

https://www.youtube.com/watch?v=xlAGmV_Fi28

https://www.youtube.com/watch?v=MrBUrsS4n_Y

Wij kunnen er niets meer mee, grote delen van de wereld nog wel.

@ Carafanatic

Hoewel WIJ in Europa het niet voor kunnen stellen, is Rusland net als China een land met auto-industrie die blijkbaar niet compleet afhankelijk is van export. Want slechts 10-15% wordt geëxporteerd.

" In 2017 heeft AvtoVAZ in totaal 24.000 Lada-auto's geëxporteerd op een totaal verkoopvolume (inclusief de binnenlandse markt) van 311.600 auto's. De belangrijkste externe markten voor Lada zijn Kazachstan, Wit-Rusland en Duitsland. In Duitsland is het meest populaire model van Lada traditioneel de 4x4. Naast dit model zijn er Vesta-sedan, Kalina (hatchback, stationwagon, cross-wagon) en Granta (sedan, liftback)."
aldus drom.ru.

Cijfers van januari tot maart 2018, de top 25. De Niva staat op nummer 15
Januari-maart
2018 2017 verschil
1 KIA Rio 25370 21101 4269
2 Lada Vesta 24333 15225 9108
3 Lada Granta 20557 17701 2856
4 Hyundai Creta 15764 11345 4419
5 Hyundai Solaris 14470 12666 1804
6 Volkswagen Polo 11558 10100 1458
7 Renault Duster 10270 8601 1669
8 Lada Largus 9249 5371 3878
9 Skoda Rapid 8023 6229 1794
10 Renault Kaptur 7659 6006 1653
11 KIA Sportage 7590 5145 2445
12 Volkswagen Tiguan 7308 5047 2261
13 Renault Sandero 7237 5669 1568
14 Renault Logan 7120 5826 1294
15 Lada 4x4 7075 6072 + 1003
16 Lada XRAY 6786 6718 68
17 Chevrolet Niva 6646 6605 41
18 Toyota RAV4 6646 7126 - 480
19 Toyota Camry 6021 6615 - 594
20 Mitsubishi Outlander 5527 3842 1685
21 Skoda Octavia 5379 4863 516
22 Nissan X-Trail 5255 5606 - 351
23 KIA Cee'd 4959 3628 1331
24 Nissan Qashqai 4850 5058 - 208
25 Datsun on-DO 4826 4436 +390

Top 5 qua merken januari-maart 2018:
1 Lada 30708
2 KIA 19096
3 Hyundai 16705
4 Renault 14047
5 Toyota 8914

@ D-C
Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe Niva, er is niet zoveel bekend erover. Ik heb wel wat ontwerpjes gezien die een soort "retro"achtige wagen lieten zien.

Leuke wagentjes, maar door de zelfdragende carrosserie blijven ze gevoelig voor de roestduivel en zijn ze een stuk kwetsbaarder in het echte offroad werk... met een Suzuki SJ413/Samurai kocht je al aardig meer terreinwagen als met een Niva.

Voor het echte terreinwerk hadden de Russen de GAZ-69 / UAZ-469 (Hunter/Tundra) trouwens al uitgevonden, maar helaas zijn deze nog steeds vrij onbekend in de westerse wereld terwijl deze ook al ergens begin jaren 50 van de vorige eeuw zijn geboren... deze vind ik persoonlijk meer een icoon als de Niva.

Muddy Bandit zei:
Leuke wagentjes, maar door de zelfdragende carrosserie blijven ze gevoelig voor de roestduivel en zijn ze een stuk kwetsbaarder in het echte offroad werk... met een Suzuki SJ413/Samurai kocht je al aardig meer terreinwagen als met een Niva.

Voor het echte terreinwerk hadden de Russen de GAZ-69 / UAZ-469 (Hunter/Tundra) trouwens al uitgevonden, maar helaas zijn deze nog steeds vrij onbekend in de westerse wereld terwijl deze ook al ergens begin jaren 50 van de vorige eeuw zijn geboren... deze vind ik persoonlijk meer een icoon als de Niva.

NEE!! de UAZ is sinds dit jaar te koop in ons land! Ik heb er een topic over geopend!

Ik snap je wel, maar misschien is de Niva bij ons meer icoon omdat die hier ook verkocht is, de UAZ-469 is net zo'n al dan niet meer icoon. Maar ik snap wel dat wij, de westerlingen, een Niva meer kennen en dus die meer gevoelsmatig iconisch vinden.

De UAZ, maar ook de Niva mogen wat mij betreft best in één adem met de G-Klasse en de Defender genoemd worden.

Ik ken 4x4 Verbeek (en UAZ Tarmot) al een tijdje, het wereldje van de offroad liefhebbers is niet meer zo groot als je er al 30 jaar in mee draait.;)
En ik ken de Niva trouwens ook goed, is totaal niet te vergelijken met een G of Defender. (eerder met de Daihatsu Feroza)

@ Muddy Bandit..

Een Niva is toch wel wat meer een icoon dan een Feroza, in dat perspectief kan ie zich in mijn ogen zeker meten met de Defender of de G. Qua spec's en ruimte ben ik het met je eens.

Anyhow, er is weer wat meer nieuws over de 2018-versie! Het Russische Autoreview meldt het volgende:

[size=large]Lada 4x4: de "tweeënnegentig" benzine is toegestaan[/size]

Article_165434_860_575.jpg

Op de komende Moscow Motor Show wordt de première verwacht van de gemoderniseerde Lada 4x4, dat wil zeggen de klassieke Niva. Volgens voorlopige informatie zal het interieur van de auto worden veranderd en zal er nieuwe apparatuur verschijnen. Maar zelfs nu heeft Rosstandart een nieuwe goedkeuring voor het voertuigtype (OTC) voor de Niva, waarin twee belangrijke veranderingen worden vastgelegd.

De klassieke motor 1.7 (83 pk) kan officieel weer benzine AI-92 tanken, hoewel AvtoVAZ nog steeds minstens "vijfennegentig" voorschrijft. Met de huidige prijs van benzine is dit een zeer actuele verandering, omdat de oude motor VAZ al in staat om de "92" benzine te tanken, ondanks dat het werd afgeraden.

Het tweede "amendement" betreft de vijfdeurs Niva VAZ-2131: ze mochen opnieuw trailers vervoeren. In de voormalige OTTS was er een aparte opmerking voor de vijfdeurs "aanhangwagen trekken is niet voorzien". En in de kenmerken van het model op de site van Lada zijn er geen verwijzingen naar de mogelijkheid om aanhangwagens te trekken. In de nieuwe typegoedkeuring heeft de vijfdeurs Niva dezelfde mogelijkheden als de driedeurs: het gewicht van de aanhangwagen zonder het remsysteem mag niet groter zijn dan 300 kg en met geremend 600 kg. Hoewel vele eigenaars van de vijfdeurs al karren trokken, maar nu mag dit dus legaal.

De bijgewerkt OTTS geldig vanaf 28 juni 2018, maar AvtoVAZ heeft nog geen officiële verklaringen gedaan.
Bron

Zie hier de verschillen tussen de 1977 Niva en een 2017 model.
038.jpg

De bodemvrijheid van de oude Niva is meer: ​​229 tegen 210 mm. En er is geen kwetsbare neutralisator. Interessant is dat, ondanks de airconditioning en de stuurbekrachtiging, de nieuwe auto lichter is dan de oude: respectievelijk 1187 en 1205 kg

Ik heb de good old Niva altijd al leuk gevonden, doe mij het oude model maar.
Vooral de achterkant vind ik mooier van de oude.
Bij de dames vind ik dat meestal niet,maar daar gaat het hier niet over ;)
Zou je op de één of andere manier die verrekte BPM niet kunnen omzeilen?
Kwa auto’s en belastingen is NL echt doorgeslagen. :(

MR PMG zei:

Ja, je kan een jong gebruikte Niva kopen, dat wil zeggen, Een nieuwe Niva wordt een tijdje door een medewerker van LADA GMBH gereden en dan komt ie naar ons land. Dit scheelt wel iets van BPM.
Mocht je echt interesse hebben, dan kan ik wel helpen, ik heb wat "connecties". :)

Overigens vind ik het prima dat een vuile of meer vervuilende auto meer belast wordt, maar qua BPM is het soms wel een beetje TE..

Bedankt dca492!

Ik vind het Oostblok onwijs boeiend, en sinds ik van een vriend een Russische site heb gekregen, kan ik dankzij translate het allemaal een beetje volgen.

Ik probeer het "grote" Lada-nieuws wel te delen, net als UAZ in Nederland (waar ik dan af en toe een nieuwtje uit Rusland in zet ;) )

Bedankt voor het aanbod Pjotr, maar nu nog even niet. Er staan hier 3 motoren & 2 auto’s op het erf, waarvan 2 motorfietsen + het Corsaatje van mij zijn :cool:

MR PMG zei:

In BE kan je hem nog nieuw kopen als "lichte vracht" (NL : grijs kenteken).

Zou een optie kunnen zijn British Racing Green, maar als ik dan toch zou mogen kiezen? Dan zo’n UAZ bus, het lijkt me geweldig om met zo’n ding op vakantie te gaan.
Aanhanger er achter met de motoren van mijn vrouw en mij erop en gáááán :)

@ BRG.

ook de Vesta of alleen de 4x4? Die laatste is de bestverkopende Lada in Duitsland. Ik meen dat België inmiddels ook onder Lada GMBH valt.

MR PMG, de Bakhunka als camper dus ;) Hoewel de 4x4 ook een sterkte aanhanger trekker is ;)

Je bedoelt de Buhanka (UAZ 452) waarschijnlijk... Bakhunka is de scheldnaam voor de oude 452 roestprojecten.:)
Zijn trouwens heerlijke no-nonsense offroaders met een hoge aaibaarheidsfactor. (wel oordopjes gebruiken als je er langer als een kwartier mee gaat rijden)

Goed nieuws, blijft veel karakter voor een democratisch bedrag.

Trouwens de UAZ 452 is "gewoon" in België te koop, +/- 6 maanden wachttijd omdat auto's via Tsjechië komen en er een individuele goedkeuring voor nodig is bij de DIV. De Motor is een 2,7 benzine, Euro 6! Prijzen in België van €17000 tot €20000.
https://www.uaz-patriot.be/nl/cms/contact/

Flipper740 zei:
Goed nieuws, blijft veel karakter voor een democratisch bedrag.

Trouwens de UAZ 452 is "gewoon" in België te koop, +/- 6 maanden wachttijd omdat auto's via Tsjechië komen en er een individuele goedkeuring voor nodig is bij de DIV. De Motor is een 2,7 benzine, Euro 6! Prijzen in België van €17000 tot €20000.
https://www.uaz-patriot.be/nl/cms/contact/
Ah dat is interessant! ik heb overigens een topic over UAZ in Nederland geopend:
UAZ in Nederland

Ik kopieer je reactie ook even daar, want dat is wel leuke info! :)

Inmiddels duurt het niet erg lang meer en dan is de Moskou autoshow, waar de vernieuwde Niva 4x4 wordt gepresenteerd. Vandaag stond op Newsdrom, mijn Russische bron een erg leuk stukje over een oude 4x4 Niva, en gezien we hier toch in "Autoliefde roest niet" zitten, plaats ik hem ook hier:

[size=x-large]Op ee Britse veiling zal de "NIVA" uit 1978 van de rally "Paris - Dakar" worden verkocht[/size]

Tijdens een Britse veiling kondigde het veilingshuis Sotheby's de verkoop aan van een rally-uitvoering Lada Niva uit 1978. Deze auto nam deel aan de Paris-Dakar Rally van 1979 - de derde editie van deze race.
2878454.jpg

In 1979 namen aan de "Dakar" iets meer dan tien "Niva's " deel. Aan het stuur van deze auto zaten de Franse François Ginson en zijn zoon. In totaal namen 170 auto's deel aan de race, waarvan er 59 de finish bereikten, maar de auto die wordt geveild haalde het einde niet.
2878458.jpg

Tot 2009 werd de auto opgeslagen in de Jeanson-familie zonder restauratiewerkzaamheden. Later werd de auto gekocht door een verzamelaar die ook de SUV in zijn oorspronkelijke staat liet.

Biedingen op het kavel worden op 5 september gehouden. De verwachte verkoopprijs is 50-75 duizend pond sterling (56 - 83 duizend euro) . Samen met de auto ontvangt de koper documentatie die de deelname van de auto aan de rally "Paris - Dakar" bevestigd en een verzameling foto's.
2878460.jpg

2878464.jpg

2878474.jpg

2878478.jpg

Supervet natuurlijk, maar ik vraag me af of er echt iemand is die meer als 50k voor dit gaat betalen.....

D. Elzinga zei:
De verwachte verkoopprijs is 50-75 duizend pond sterling (56 - 83 duizend euro) .

Ik besef me uiteraard dat dit een bijzonder exemplaar is met een boeiende geschiedenis, maar kom op zeg...

Eens, ik weet niet wat ik "erger" vind, een verzamelaar die iets zo laat verslonzen of de absurde prijs...

Geprepareerd voor een rally, ongetwijfeld iets meer vermogen dan standaard (?) en een uniek verhaal. Zo absurd vind ik dat bedrag nou ook weer niet.

Vol trots meldde Newsdrom dat het Amerikaanse Motor1 de 5deurs 4x4 heeft getest. Dankzij de het Duitse zusterblad, want de 4x4 wordt natuurlijk niet verkocht in de VS ;)

[size=x-large]Lada 4x4 Urban Review: Da, Comrade, Da[/size]
Blijft de versie met lange wielbasis van deze Russische klassieker imponeren?

Wat is het?
Dit is Lada 4x4, een auto die verkocht zou kunnen worden in een van die winkels waar mensen uit de grote steden replica-telefoons uit de jaren 50 en porseleinen lichtschakelaars kopen voor hun hippe oude stadsappartement. Het is een voertuig voor mensen die zeggen: "Ze bestaan ​​nog steeds, de goede oude dingen." Sinds eind 2017 is dit goede oude Russische ding ook beschikbaar als een vijfdeurs. We hebben de XL-Lada getest.

De offroad-legende werd geboren als de Niva in 1976 en ontworpen om sterk te zijn, om beren te weerstaan en vermogen om de diepste delen van het uitgestrekte Sovjet-rijk te bereiken. Sinds 1995 wordt de Niva gebouwd als een vijfdeurs, in Tolyatti, het Detroit van Rusland (maar met een nog koudere winter). Aan het eind van de jaren 2000 werd hij beroofd van de Niva-naam en is nu eenvoudigweg bekend als de 4x4.

Wat is er nieuw?
2018-lada-4x4-urban-5-tuerer-test.jpg

Waarom de grote naam veranderen? De 4x4 is de essentie van de ex-Niva in zijn naam: vierwielaandrijving. Ruig terrein. Modder. Sneeuw. Geen trucjes, pure techniek. Maar zelfs sterke Russische 40-jarigen, zoals de 4x4, zijn onderhevig aan een midlife-crisis. Daarom heeft de 4x4 nu een nieuwe trim, de 'Urban'. Het is net een 40-er in een skinny jeans.

De 4x4 Urban krijgt elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, 16-inch aluminium wielen en verwarmende voorstoelen. En nog belangrijker (of erger nog, afhankelijk van het gezichtspunt): beschilderde plastic bumpers.

Bovendien is onze test 4x4 Urban uitgevoerd in een helderblauwe metallic, wat kameraad Brezjev zeker zou hebben gedwongen om te fronsen, verbijsterd, als een dergelijke machine in 1976 uit de assemblagelijn was gekomen. Vanwege deze veranderingen en kleur ziet Lada er nogal ongewoon uit.

Hij iets groter dan de Hyundai Kona. De lengte van de "vijfdeurs" is 4140 mm, dat wil zeggen, in verhouding tot de standaardversie van de driedeurs, is deze 19,7 inch groter (500 mm). De gehele toename is te wijten aan de wielbasis, de lengte wordt verhoogd van 86,6 tot 106,2 inch (van 2200 tot 2700 mm).

Deze 19,7 inch betalen zich terug in de tweede rij, wat veel comfortabeler is dan de driedeursversie. De achterdeuren vereenvoudigen de toegang tot de achterbank. De bagageruimte is 420 liter, en als je de bank neerklapt, kan deze worden verhoogd tot 780 liter, waardoor er voldoende ruimte is voor brandhout, dode dieren of meer roterende telefoons uit de jaren 50.

Een ander voordeel van de langere wielbasis is een aanzienlijk beter rijcomfort. Vijfdeurs 4x4 in het dagelijks rijden is handiger en comfortabeler dan zijn "kleinere zus". Maar de grotere maat betekent meer gewicht. De toeslag is 130 kg. Met een beladen massa van (maximaal) 4.255 kg) is de 4x4 Urban uitgerust met een standaard atmosferische 1.7-liter benzinemotor.

Hoe rijdt het?

Een zoemend, zoemend, vibrerend geluid doet denken aan een kleine motor die krachtiger is dan hij in werkelijkheid is. De motor ontwikkelt slechts 83 pk. en 95 Nm koppel, de vijf-deurs 4x4 heeft 19 seconden nodig om 100 km / h te berieken. De topsnelheid bedraagt 137 km/h.
Deze machine is voor mensen met geduld als een Boeddha, of voor de liefhebbers van klassieke auto's, die de ontspannen tempo en de van lange slagen van de versnellingsbak kunnen waarderen.

De motor is niet bijzonder zuinig, op een liter benzine rijdt de auto 24,7 mijl (d.w.z. brandstofverbruik - ongeveer 10 liter / 100 km) in stedelijk gebruik daalt tot 19,6 mijl / gallon (circa 12 l / 100 km). De motor voldoet aan Euro-6-normen, dat gezegd hebbende, de Lada houdt zich aan de traditie, met permanente vierwielaandrijving, een lage versnellingsbak en vergrendelingsverschillen. Het is ontworpen voor offroad en het brandstofverbruik weerspiegelt dat.

Moet ik het kopen?
Wat de prijs van de Lada 4x4 Urban vijfdeurs betreft, rijst opnieuw de vraag: is het te veel gezien de oude en inefficiënte technologie of verrassend weinig voor zo'n capabel off-road capaciteiten? Prijzen beginnen bij 14.290 euro ($ 16.333 bij de huidige tarieven), wat $ 1.300 meer is dan de driedeurs.

Objectief gezien zou de vijfdeurs Lada 4x4 Urban volgens de testresultaten drie van de tien sterren moeten ontvangen. De engine is verouderd en de bouwkwaliteit is twijfelachtig. Maar we geven de auto twee extra punten, omdat het zulke troeven heeft, die verstoken zijn van de meeste moderne crossovers - het karakter en de geest van avontuur. Als je maar af en toe naar de natuur gaat, overweeg dan een vijfdeurs. Maar als je het grootste deel van je tijd in de wildernis of in de bergen doorbrengt, neem dan een driedeurs, dankzij een korte wielbasis is het nog beter off-road.

Bron:
Motor1
Newsdrom

Blijkbaar is de Niva wél ooit in buurland Canada verkocht.
In havenstad Halifax aan de Oostkust werden er zelfs bij Autoport ooit enkele Niva Pickups gebouwd met Niva-componenten (ook herkenbaar als Niva) en oa. Chevrolet-achterlichten.

Zie link:
https://oldcarjunkie.wordpress.com/2010/12/18/canadian-lada-niva-pickup/

Ik ga hier meer over opzoeken, best leuk!

Eerder berichtte Newsdrom over de Rally-Niva die voor veel geld geveild zou worden.... Gisteren was er een update!

[size=x-large]Rally Lada "Niva", waarvoor ze $ 100.000 wilden verdienen, ging voor 400.000 ... roebel[/size]

2901924.jpg

Onlangs heeft RM Sothebys op een Britse veiling een grally Lada "Niva" geveild.
De auto van 1978 nam deel aan de rally "Paris - Dakar" van 1979 en had voor altijd maar twee eigenaren. Vóór de start van de veiling werd de prijs g geschat als een zeer waardevol item, die geprijsd zou zijn op $ 100.000 (6.700.000 roebel) . In feite bleek de auto een oninteressant product te zijn - hij werd verkocht voor slechts $ 5973, wat overeenkomt met ongeveer 400.000 roebel.

Ondanks zijn verleden, was de opbrengst in vergelijking met een gewone Niva niet erg hoog.
Een gewoon exemplaar van dit model in goede staat kost ongeveer hetzelfde geld in Europa, aldus Carscoops.com. De rallyauto verkeert in een zeer slechte staat, hij heeft een grote restauratie nodig.

De raceauto werd geassembleerd in het gezelschap van Jacques Posch, die in de jaren 70-90 distributeur was van AvtoVAZ in Frankrijk. Hij heeft een plastic kap, achterklep en deur. Er is een rolkooi, extra verlichting, een grotere tank, een versterkte ophanging en een lichter interieur.

Deze Niva is gebruikt door de Franse Francois Jinson en zijn zoon. Ze bereikten de finish niet, maar over het algemeen waren er ook meer succesvolle Dakar-deelnemers in de Nivas. In 1981 bijvoorbeeld, nam een ​​van de auto's de derde plaats in het algemene klassement van de beroemde rallymarathon.

Het falen met de verwachte en reële waarde van de rallyauto liet zien dat Lada-auto's niet interessant zijn voor de Europese inzamelingsmarkt. Hun waarde is minimaal.

Bron

Jammer natuurlijk, maar het was in mijn ogen ook wel een beetje te verwachten. Jammer dat Newsdrom die laatste zin heeft gebruikt, want ze zijn blijkbaar niet helemaal op de hoogte, want voor mooie klassieke Lada's wordt inmiddels in meerdere Europese landen goed geld betaald/gevraagd.

929V6 zei:
Ach ja, zo houdt de koper wat geld over voor de restauratie. Het zou daarbij wel gaaf zijn als het "dans son jus"-uiterlijk inclusief de stickers behouden bleef.

Het verhaal klopt overigens ook niet, want dit exemplaar nam pas in 1981 deel aan Parijs-Dakar.

Tja, ik denk dan, zo kan je alles wel een hoog prijskaartje geven, want eerlijk is eerlijk het is toch best een wrak... EN dan voor een auto die niet eens de finish heeft gehaald.

Wat goed van die foto trouwens!(y) Hoe het precies zit weet ik niet, ik weet wel dat ik dit verhaal meerdere malen heb voorbij zien komen, en elke bron noemde 1979. Maar, het klinkt me trouwens niet eens gek in de oren dat het veilinghuis het fout benoemde en dat daarna elke site het bericht over heeft genomen.

Pjötr zei:
Tja, ik denk dan, zo kan je alles wel een hoog prijskaartje geven, want eerlijk is eerlijk het is toch best een wrak... EN dan voor een auto die niet eens de finish heeft gehaald.

Wat goed van die foto trouwens!(y) Hoe het precies zit weet ik niet, ik weet wel dat ik dit verhaal meerdere malen heb voorbij zien komen, en elke bron noemde 1979. Maar, het klinkt me trouwens niet eens gek in de oren dat het veilinghuis het fout benoemde en dat daarna elke site het bericht over heeft genomen.

Dat laatste vermoed ik ook, geen mens die het gaat controleren natuurlijk.

Deze instagram foto haalde het Russische nieuws:
3524779.jpg

Nu is Insta in Rusland erg populair, dus een foto van een Niva is niet zo heel spannend... Maar deze eigenaar is toch redelijk bekend... Lees maar even mee:

3524781.jpg

De beroemde Duitse autocoureur Ralph Schumacher, de jongere broer van Michael Schumacher, zei dat hij een Lada 4x4 had gekocht, dat wil zeggen een klassieke Niva. Dit blijkt uit twee recente berichten op zijn persoonlijke Instagram . In de eerste post plaatste hij een foto van de Jeep met de opmerking dat ik niet kan wachten tot mijn nieuwe auto arriveert. De tweede keer verscheen Niva op de foto's met een trailer met het logo van zijn bedrijf Schumacher Wines (Ralph produceert zijn eigen wijn als hobby).

Leuk om te zien dat de volgers van Ralph zijn keuze meestal goedkeuren, sommigen uiten ook verbazing. Ralph woont nu in Oostenrijk, de verkoop van Lada in dit land gebeurd door de Duitse distributeur van AvtoVAZ - Lada Deutschland.

3524783.jpg

Bedenk dat Lada 4x4 sinds 1977 beschikbaar is, dat wil zeggen voor 43 jaar. Het model is uitgerust met een 83 pk sterke 1.7-liter motor, een "mechanica" met 5 versnellingen en permanente vierwielaandrijving met de mogelijkheid om het middendifferentieel te vergrendelen en een neerlaatbare rij op te nemen. Het succesvolle, herkenbare uiterlijk van de Niva is de verdienste van de Sovjet-auto-ontwerper Valery Semushkin .

Newsdrom, de Russische bron

Toch wel een heel stoer ding zoals Schumacher 'm heeft samengesteld. Hier in de buurt rijdt er ook een nieuwe, in het echt toch wat minder charme dan het origineel maar onmiskenbaar een cult-auto. In het wit op stalen velgen vind ik 'm denk ik nog het leukst (y)

Ik was eigenlijk helemaal vergeten dat ik (ooit) een Lada 4x4, of Niva had geopend. Inmiddels heeft de Niva eindelijk weer de naam Niva terug, en gaat nu onder de Niva Legend door het leven.

Airbags op Niva worden eind dit jaar geretourneerd​

Airbags zullen eind dit jaar terugkeren naar Lada Niva SUV's, meldt TASS onder verwijzing naar een officiële vertegenwoordiger van AVTOVAZ.
Net als voorheen zal de klassieke Niva Legend worden uitgerust met één airbag (bestuurder, zijkant), de vijfdeurs Niva Travel wordt aangeboden met één of twee frontale systemen.
Bovendien zal AVTOVAZ tegen het einde van het jaar de productie lanceren van het Lada Niva Sport-model, gebaseerd op de Niva Legend. Hij zal gebruik maken van een in de lengterichting geplaatste 1,6-liter motor van Lada's met voorwielaandrijving (deze wordt opgevoerd tot 120 pk).

4241601.jpg

Lada Niva-Legend

4241603.jpg

Lada Niva Travel

Bron, Newsdrom

Het hoofd van AVTOVAZ: de klassieke Niva krijgt motoren van voorwielaangedreven Lada's

23 februari 2023 | 34666 keer bekeken
gen340_4078414.jpg

Het hoofd van AVTOVAZ, Maxim Sokolov, sprak in een interview met Parliamentary Newspaper over de onmiddellijke plannen van het bedrijf om de Lada Niva Legend te moderniseren . Uit de woorden van de topmanager volgt dat AVTOVAZ op middellange termijn zal beginnen met de productie van twee nieuwe modificaties van het model: de ene krijgt een 1,6-liter VAZ- 21127-motor met 106 pk, de tweede zal worden uitgerust met een aangepaste 1,8- liter VAZ-21179 met een rendement van 126 pk. Sokolov benadrukte dat de veelbelovende Niva Sport een motor met 126 pk zal krijgen (deze zal in kleine series worden geproduceerd in de Lada Sport-faciliteiten) .
“De acceleratie naar 100 kilometer van 19 seconden wordt teruggebracht naar 12 met behoud van de legendarische offroad-eigenschappen ”, voegde het hoofd van AVTOVAZ eraan toe.
Vanaf eind jaren 90 tot op de dag van vandaag is de Niva uitgerust met een 1,7-liter VAZ-21214 benzine-injectiemotor met een vermogen van 83 pk. Hij wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, permanente vierwielaandrijving, een tussenbak met reductiekast en een centraal differentieelslot.
In januari meldde de telegramzender ‘Russische Auto’, onder verwijzing naar bronnen bij AVTOVAZ , dat de Niva met nieuwe motoren ‘na 2023’ in productie zou worden genomen. Het is ook de bedoeling om het interieur en de koplampen te moderniseren.

Bron, Newsdrom

Laatst bewerkt:
De airbags zijn leuk natuurlijk, en ook fijn ook bij een ongeluk. Maar veel leuker is natuurlijk de Niva Legend Sport.

Niva Sport: enkele details

30 oktober 2022 | 31398 keer bekeken
gen340_4039559.jpg

Half september verscheen informatie over de voorbereidingen voor de release van een aanpassing van de Niva Legend genaamd "Sport". Er werd gemeld dat de productie van de auto zou worden uitgevoerd door de VAZ-divisie van Lada Sport en dat deze zou worden uitgerust met een motor uit VAZ-modellen met voorwielaandrijving. Nu kunnen we wat meer in detail over het ontwerp van de Niva Sport praten.
Niva Sport is in feite een voortzetting van het werk aan het project om de oude Niva te verbeteren onder de codenaam M5. De letters M op de VAZ duidden verschillende stadia van modernisering van deze auto aan. Het laatste pakket wijzigingen, dat in 2019 werd doorgevoerd, kreeg de code M5.3 (nieuw frontpaneel, stoelen, airbag, ERA-GLONASS). VAZ slaagde erin de M5-mijlpaal over te slaan: er was niet genoeg geld voor diepgaande veranderingen aan de auto.

Wat het model had kunnen worden als de fabriek in 2014-2015 geld had gevonden voor verdere modernisering, vertelde Michail Ledyaev, een directe deelnemer aan alle evenementen, aan ons .

Mikhail heeft dit project tot het einde toe naar de VAZ geduwd. Maar toen het management ondubbelzinnig aankondigde dat er geen serieuze verbeteringen meer zouden worden aangebracht aan het ontwerp van de Niva, verliet hij de fabriek voor het Super-autobedrijf, dat probeerde een kleinschalige productie van een bijgewerkte versie van de oude SUV op te zetten. Maar Super-auto beschikte niet over voldoende middelen voor productie en certificering.

En nu bijna alle modellen die in samenwerking met voormalige Franse aandeelhouders zijn ontwikkeld, VAZ hebben verlaten, heeft de oude Niva opnieuw de kans gekregen om te moderniseren. Omdat we het hebben over een vrij diepgaand herontwerp van het ontwerp, werd het raadzaam geacht om sommige oplossingen in kleine series te ‘testen’. De productie van de vernieuwde Niva zal worden uitgevoerd door de dochteronderneming van VAZ, Lada Sport. Vandaar de naam van de auto: Niva Sport. Al zal er weliswaar bijna niets sportiefs in zitten. Dit is de facto dezelfde reeks ontwerpwijzigingen voorgesteld door Michail Ledyaev, die nu bij Lada Sport werkt.

Het belangrijkste probleem is de motor. VAZ-president Maxim Sokolov, die de Niva-ontwerper Valery Syomushkin een certificaat overhandigde voor het eerste exemplaar van de Niva Sport, zei dat de auto zal worden uitgerust met 1.6- en 1.8-motoren. Aangezien de productie van VAZ 21179 (1.8)-motoren niet is hervat en de timing hiervan niet is bekendgemaakt, is het logisch om aan te nemen dat in ieder geval de eerste exemplaren van de Niva Sport 1.6-motoren zullen hebben, en exemplaren met acht kleppen ( VAZ-11182). Maar een bron bij VAZ vertelde ons dat er een mogelijkheid is om de Niva Sport, in ieder geval in eerste instantie, met de oude 1.7-motor uit te brengen. Er wordt gelobbyd voor deze optie door enkele vertegenwoordigers (laten we zeggen) van VAZ zelf, en met de Lada Sport wordt het motorprobleem nu “opgelost”.

Hoe het probleem met de motor ook wordt opgelost, de Niva Sport zal geen reservewiel in de motorruimte hebben. Er zijn helemaal geen plannen voor een reservewiel; in plaats daarvan wordt er een bandenreparatieset meegeleverd. Feit is dat de Niva Sport is voorzien van 17 inch wielen en zo’n reservewiel past niet in de motorkapruimte. En door een nieuwe motor te installeren, is er verder geen reservewiel onder de motorkap meer nodig.

De hoeveelheid installatiewerk is erg groot; het is noodzakelijk om het oliecarter, de inlaat- en uitlaatsystemen, enz. opnieuw uit te voeren. Bij Niva Sport worden technologische oplossingen ontwikkeld, die naar verwachting vervolgens worden overgebracht naar de hoofdtransportband. Gelukkig is de productie van de Niva Legend officieel verlengd tot 2030.

Sommige oplossingen zullen zonder noemenswaardige wijzigingen worden overgedragen ten opzichte van het prototype dat door Super-auto is gebouwd. Maar de makers van de Niva Sport hebben niet gekozen voor radicale oplossingen zoals het installeren van een tandheugelstuursysteem - de stuurkolom zal hetzelfde blijven.
De achteras krijgt een differentieel met vier satellieten en verstevigingselementen op het aslichaam. De tussenbak blijft standaard, maar er wordt een elektrische aandrijving voor het vergrendelen van het middendifferentieel in geïnstalleerd. Dezelfde blokkering zal verschijnen in de achterste versnellingsbak, maar later, in de tweede fase. Er zijn ook nog enkele andere wijzigingen gepland.
Maxim Sokolov beloofde de productie Niva Sport eind januari 2023, maximaal begin februari, te presenteren. Onze gesprekspartners bij VAZ zijn ervan overtuigd dat de Lada Sport niet in deze deadline zal “passen” en dat de start van het project minimaal twee tot drie maanden zal moeten worden uitgesteld.
Bron, Newsdrom

Er zijn nieuwe details over Lada Niva Sport verschenen

10 februari 2024 | 44690 keer bekeken
4191296.jpg

De voor productie geplande Lada Niva Sport zal twee transmissiehendels in de cabine hebben, niet drie, zoals de standaard uitvoering heeft.. Het ontwerp zal een enkele hendel omvatten om de tussenbak en het differentieelslot te bedienen - het mechanisme zal worden geleend van het Niva Travel-model.

Niva Sport is gemaakt op basis van een klassieke driedeurs SUV.
Onder de motorkap van de nieuwe modificatie is een in de lengterichting gemonteerde 1,6-liter motor uit de Lada Granta Sport geïnstalleerd - deze produceert 120 pk.

De auto wordt voorzien van sportstoelen voorin met uitgebreide zijdelingse steun en een snorkel. Het stuur is van Granta Sport, met een met leer omwikkelde rand.

Tolyatti-journalist Pavel Atroshchenko kreeg nieuwe informatie over het project .

4191288.jpg

De 2 pookjes, en de Sport heeft ook elektrische ramen, de stoelverwarming lijkt niet te zijn meegekomen.
4191290.jpg

De motor van de Granta Sport.

4191294.jpg

4191292.jpg

Bron, Newsdrom

Het is in dit topic toch alsof ik nieuwsberichten van 25 jaar terug zit te lezen: hij komt nu met airbags!! Een nieuwe motor, nu in maarliefst 12 seconden naar de 100!

Het is in dit topic toch alsof ik nieuwsberichten van 25 jaar terug zit te lezen: hij komt nu met airbags!! Een nieuwe motor, nu in maarliefst 12 seconden naar de 100!
Haha, ja daar moet eigenlijk staan "weer" he? Want door alle sancties waren airbags blijkbaar niet leverbaar. (Maar ik geloof dat de Vesta ze wel gewoon heeft, net zoals de Granta)

Niva met een motor van 122 pk wordt in december uitgebracht

23 juli 2024 | 16383 keer bekeken​

4243328.jpg

Het hoofd van AVTOVAZ, Maxim Sokolov, zei in een interview met de tv-zender Tolyatti-24 dat de productie van commerciële exemplaren van de Lada Niva Sport in december 2024 zal starten.

Een pre-productieexemplaar van de Niva Sport was onder meer te zien op de open dag van AVTOVAZ die dit weekend in Avtograd plaatsvond.

Technisch gezien verschilt het nieuwe product aanzienlijk van de standaard driedeurs Niva . In de sportversie wordt in plaats van de klassieke 1.7 een in de lengterichting gemonteerde 1,6-liter motor van Granta Sport gebruikt. Speciaal voor de Niva werd het vermogen vergroot naar 122 pk. Het carrosseriedesign is aangepast aan de krachtbron. Op alle wielen worden schijfremmen gebruikt en de achteras en ophanging zijn versterkt. Bovendien heeft het Niva Sport-ontwerp kruisasdifferentiëlen met 4 satellieten in plaats van de standaard 2. .

Ook worden er speciale vering en schokdempers, 17 inch lichtmetalen velgen en extra brede banden gebruikt.

Binnenin zijn er nieuwe voorstoelen en een aantal andere stijlverschillen.

Niva Sport zal in kleine series worden geproduceerd in de Lada Sport-fabriek.

4243324.jpg

4243326.jpg

Bron, Newsdrom

Het valt me nu pas op hoe compact een Niva eigenlijk is.
Het is echt een rijdende dobbelsteen. Totaal niet meer van deze tijd maar daarom misschien juist zo leuk. Green laning en terreinrijden is echt aan te raden. Door zijn gewicht komt die eigenlijk overal wel weg. Smerig is die eigenlijk het mooist ;-).

De mijne staat nu bij de garage waar die helemaal technisch weer in orde wordt gemaakt en de liefde krijgt die die verdient. Hierna gaat die door naar de plaatwerker/spuiter en heb ik wellicht de enige roestvrije (voor een week ofzo) Niva van Nederland.

Terug
Bovenaan