Lada 4x4 (Niva) blijft in productie tot 2026. Alles nieuwtjes over deze Icoon!

Gepost door Pjötr 
Vandaag meldde het Russische Drom het volgende:

In de media: de release van de klassieke "Niva" werd verlengd tot 2026

AvtoVAZ verlengde de productie van de Lada 4x4 off-roader (Niva) tot 2026, dit wordt gemeld door Telegram-kanaal "Russische auto" met verwijzing naar zijn eigen bronnen in het bedrijf .

De opvolger van de oude "Niva", de off-road auto Lada van een nieuwe generatie, zal in 2021-2022 te koop zijn. Het zal worden gebouwd op basis van Renault Duster II .

In augustus van dit jaar debuteerde de gemoderniseerde versie van de klassieke Lada 4x4 op de internationale motorshow in Moskou. Volgens de "Russische auto" zullen de veranderingen puur symbolisch zijn - nieuwe bumpers en decoratieve panelen in de cabine.

Eind mei zei de voormalige president van AvtoVAZ, Nicolas More, dat het bedrijf door kon gaan met het produceren van de klassieke "Niva" na het verschijnen van het model van de volgende generatie.

Onthoud, de klassieke Lada 4x4 / Niva wordt uitgegeven sinds 1977 (hoewel er sindsdien wel wat moderniseringen zijn gweest).

Op 18 mei werd gemeld dat de nieuwe Lada 4x4, mogelijk zal worden gemaakt op basis van CMFB-LS - een modern modulair platform Renault-Nissan voor auto's van klasse B, inclusief een nieuwe Duster. Eerder werd beweerd dat de nieuwe Lada 4x4 het Global Access (B0) -platform zal hebben van de eerste generatie Renault Duster.

Aan het eind van februari dit jaar, werd in de Braziliaanse editie van de Gazeta do Povo gemeld dat Renault-Nissan is van plan om een nieuwe Lada 4x4 niet alleen in Rusland, produceren  maar ook in Brazilië, in de Renault-fabriek in Săo José dos Pinhais, Paraná .

Bron



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-08-2018 22:17 door Pjötr.
Ik zal later nog even wat dieper ingaan op de vernieuwde Niva/4x4 die tijdens de Motorshow in Moskou is geďntroduceerd.

Fantastisch nieuws, natuurlijk zullen er meer modernere Jeeps zijn, maar geweldig dat de Niva nog steeds onder ons is! Qua terrein capaciteit is het natuurlijk best wel een beer(tje).
Ben benieuwd, vind de oer Niva geweldig.
Ik moet mezelf even corrigeren, want pas in Augustus vind in Moskou de motorshow plaats waar de gefacelifte 4x4 wordt geďntroduceerd, dit is een drukke tijd voor de Russen, want de vernieuwde Granta zal dan ook worden geďntroduceerd. EN dan ook nog eens de X-Ray Cross.

Maar goed de 2121/2131 ofwel de 4x4. Die overigens al een tijd geen Niva meer heet, omdat die naam voor de Chevrolet Niva is, de auto die ooit bedoelt was om de 4x4 op te volgen.

Hoewel je het niet zou zeggen, is de Niva sinds 1977 wel degelijk vernieuwd. Niet wereldschokkend, want verder dan andere achterlichten, spiegels en het neusje is men nooit gegaan, optisch dan.

De "oer Niva"

In 2016 is de laatste versie gekomen, die volgens goed gebruik in Moskou voor het eerst werd getoond:


Over het 2019 model is nog niet zoveel bekend, Drom.ru heeft het over onder andere een nieuw, modern (en gemoderniseerd) klimaatsysteem, en misschien ook nog uiterlijke wijzigingen, maar men is zich niet zeker.

In 2016 waren de veranderingen veel groter; de auto kreeg toen een gemoderniseerd chassis. en de ophanging werd iets veranderd. De auto kreeg toen met gasgevulde schokdempers, en dankzij een onafhankelijk reductiemiddel (? geen idee wat dit precies is) is het trillingsniveau ook nog eens verlaagd!
In 2016 werd ook het 2 miljoenste exemplaar gebouwd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-06-2018 16:51 door Pjötr.
Goed nieuws? Nou een compleet nieuw model met de vormgeving dat zeer sterk op de huidige Niva voortborduurt zou ik ook wel kunnen waarderen, want echt dauwfris is het model niet meer op zijn zachtst gezegd big smile smiley
Een Niva is even klassiek als een good old G-klasse, daar raak je niet aan!
Zo is dat BRG! thumbs up

@ DC

Je hebt natuurlijk een puntje, er wordt gewerkt aan een nieuw model, wat natuurlijk aan de ene kant veel mooier is.

Maar eerlijk is eerlijk, de 4x4 is natuurlijk wel een icoon, net als de G-klasse en de Discovery was, dus op dat gebied vind ik het fantastisch dat de Niva tot 2026 gemaakt wordt, stiekem vind ik 2027 nog een mooier jaar, dan wordt ie 50!
verkoopcijfers? want het voelt voor mij als trekken aan een dood paard.
In Rusland is het nog steeds een bestseller. En in Duitsland de meest populaire Lada zag ik. Maar ja, de nieuwe G-klasse of Wrangler laten zien dat een gloednieuw en bijdetijds ontwerp het origineel niet hoeven te verloochenen. En de nieuwe Suzuki Jimny, hoewel met een heel andere vorm dan zijn voorganger, is natuurlijk ook een Jimny in hart en nieren.
In elk geval blijft het een echte terreinwagen, itt bv de vernieuwde G die zo gillend duur is geworden en zo bomvol vochtgevoelige techniek en materialen zit dat geen weldenkend mens dat ding ooit nog door meer dan een plasje water zal sturen. Achterhaald of niet, zo'n Niva heeft nog echte tereintechniek onderhuids en de prijs is zodanig dat je een potje (of asje) ermee kunt breken. Bij echt terreingebruik is er binnen een paar duizend kilometer geen plaatdeel meer recht. Jarenlang was de optielijst van deze wagen ook best beperkt. Een sneeuwschuiver stond erop.

[www.youtube.com]

[www.youtube.com]

[www.youtube.com]

Wij kunnen er niets meer mee, grote delen van de wereld nog wel.
@ Carafanatic

Hoewel WIJ in Europa het niet voor kunnen stellen, is Rusland net als China een land met auto-industrie die blijkbaar niet compleet afhankelijk is van export. Want slechts 10-15% wordt geëxporteerd.

" In 2017 heeft AvtoVAZ in totaal 24.000 Lada-auto's geëxporteerd op een totaal verkoopvolume (inclusief de binnenlandse markt) van 311.600 auto's. De belangrijkste externe markten voor Lada zijn Kazachstan, Wit-Rusland en Duitsland. In Duitsland is het meest populaire model van Lada traditioneel de 4x4. Naast dit model zijn er Vesta-sedan, Kalina (hatchback, stationwagon, cross-wagon) en Granta (sedan, liftback)."
aldus drom.ru.

Cijfers van januari tot maart 2018, de top 25. De Niva staat op nummer 15
Januari-maart
2018 2017 verschil
1 KIA Rio 25370 21101 4269
2 Lada Vesta 24333 15225 9108
3 Lada Granta 20557 17701 2856
4 Hyundai Creta 15764 11345 4419
5 Hyundai Solaris 14470 12666 1804
6 Volkswagen Polo 11558 10100 1458
7 Renault Duster 10270 8601 1669
8 Lada Largus 9249 5371 3878
9 Skoda Rapid 8023 6229 1794
10 Renault Kaptur 7659 6006 1653
11 KIA Sportage 7590 5145 2445
12 Volkswagen Tiguan 7308 5047 2261
13 Renault Sandero 7237 5669 1568
14 Renault Logan 7120 5826 1294
15 Lada 4x4 7075 6072 + 1003
16 Lada XRAY 6786 6718 68
17 Chevrolet Niva 6646 6605 41
18 Toyota RAV4 6646 7126 - 480
19 Toyota Camry 6021 6615 - 594
20 Mitsubishi Outlander 5527 3842 1685
21 Skoda Octavia 5379 4863 516
22 Nissan X-Trail 5255 5606 - 351
23 KIA Cee'd 4959 3628 1331
24 Nissan Qashqai 4850 5058 - 208
25 Datsun on-DO 4826 4436 +390

Top 5 qua merken januari-maart 2018:
1 Lada 30708
2 KIA 19096
3 Hyundai 16705
4 Renault 14047
5 Toyota 8914

@ D-C
Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe Niva, er is niet zoveel bekend erover. Ik heb wel wat ontwerpjes gezien die een soort "retro"achtige wagen lieten zien.
Leuke wagentjes, maar door de zelfdragende carrosserie blijven ze gevoelig voor de roestduivel en zijn ze een stuk kwetsbaarder in het echte offroad werk... met een Suzuki SJ413/Samurai kocht je al aardig meer terreinwagen als met een Niva.

Voor het echte terreinwerk hadden de Russen de GAZ-69 / UAZ-469 (Hunter/Tundra) trouwens al uitgevonden, maar helaas zijn deze nog steeds vrij onbekend in de westerse wereld terwijl deze ook al ergens begin jaren 50 van de vorige eeuw zijn geboren... deze vind ik persoonlijk meer een icoon als de Niva.
Quote
Muddy Bandit
Leuke wagentjes, maar door de zelfdragende carrosserie blijven ze gevoelig voor de roestduivel en zijn ze een stuk kwetsbaarder in het echte offroad werk... met een Suzuki SJ413/Samurai kocht je al aardig meer terreinwagen als met een Niva.

Voor het echte terreinwerk hadden de Russen de GAZ-69 / UAZ-469 (Hunter/Tundra) trouwens al uitgevonden, maar helaas zijn deze nog steeds vrij onbekend in de westerse wereld terwijl deze ook al ergens begin jaren 50 van de vorige eeuw zijn geboren... deze vind ik persoonlijk meer een icoon als de Niva.

NEE!! de UAZ is sinds dit jaar te koop in ons land! Ik heb er een topic over geopend!

Ik snap je wel, maar misschien is de Niva bij ons meer icoon omdat die hier ook verkocht is, de UAZ-469 is net zo'n al dan niet meer icoon. Maar ik snap wel dat wij, de westerlingen, een Niva meer kennen en dus die meer gevoelsmatig iconisch vinden.

De UAZ, maar ook de Niva mogen wat mij betreft best in één adem met de G-Klasse en de Defender genoemd worden.
Ik ken 4x4 Verbeek (en UAZ Tarmot) al een tijdje, het wereldje van de offroad liefhebbers is niet meer zo groot als je er al 30 jaar in mee draait.winking smiley
En ik ken de Niva trouwens ook goed, is totaal niet te vergelijken met een G of Defender. (eerder met de Daihatsu Feroza)
… dubbelpost ..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2018 17:40 door Muddy Bandit.
@ Muddy Bandit..

Een Niva is toch wel wat meer een icoon dan een Feroza, in dat perspectief kan ie zich in mijn ogen zeker meten met de Defender of de G. Qua spec's en ruimte ben ik het met je eens.

Anyhow, er is weer wat meer nieuws over de 2018-versie! Het Russische Autoreview meldt het volgende:

Lada 4x4: de "tweeënnegentig" benzine is toegestaan



Op de komende Moscow Motor Show wordt de premičre verwacht van de gemoderniseerde Lada 4x4, dat wil zeggen de klassieke Niva. Volgens voorlopige informatie zal het interieur van de auto worden veranderd en zal er nieuwe apparatuur verschijnen. Maar zelfs nu heeft Rosstandart een nieuwe goedkeuring voor het voertuigtype (OTC) voor de Niva, waarin twee belangrijke veranderingen worden vastgelegd.

De klassieke motor 1.7 (83 pk) kan officieel weer benzine AI-92 tanken, hoewel AvtoVAZ nog steeds minstens "vijfennegentig" voorschrijft. Met de huidige prijs van benzine is dit een zeer actuele verandering, omdat de oude motor VAZ al in staat om de "92" benzine te tanken, ondanks dat het werd afgeraden.

Het tweede "amendement" betreft de vijfdeurs Niva VAZ-2131: ze mochen opnieuw trailers vervoeren. In de voormalige OTTS was er een aparte opmerking voor de vijfdeurs "aanhangwagen trekken is niet voorzien". En in de kenmerken van het model op de site van Lada zijn er geen verwijzingen naar de mogelijkheid om aanhangwagens te trekken. In de nieuwe typegoedkeuring heeft de vijfdeurs Niva dezelfde mogelijkheden als de driedeurs: het gewicht van de aanhangwagen zonder het remsysteem mag niet groter zijn dan 300 kg en met geremend 600 kg. Hoewel vele eigenaars van de vijfdeurs al karren trokken, maar nu mag dit dus legaal.

De bijgewerkt OTTS geldig vanaf 28 juni 2018, maar AvtoVAZ heeft nog geen officiële verklaringen gedaan.
Bron

Zie hier de verschillen tussen de 1977 Niva en een 2017 model.

De bodemvrijheid van de oude Niva is meer: ​​229 tegen 210 mm. En er is geen kwetsbare neutralisator. Interessant is dat, ondanks de airconditioning en de stuurbekrachtiging, de nieuwe auto lichter is dan de oude: respectievelijk 1187 en 1205 kg
Ik heb de good old Niva altijd al leuk gevonden, doe mij het oude model maar.
Vooral de achterkant vind ik mooier van de oude.
Bij de dames vind ik dat meestal niet,maar daar gaat het hier niet over winking smiley
Zou je op de één of andere manier die verrekte BPM niet kunnen omzeilen?
Kwa auto’s en belastingen is NL echt doorgeslagen. sad smiley
Quote
MR PMG
Ik heb de good old Niva altijd al leuk gevonden, doe mij het oude model maar.
Vooral de achterkant vind ik mooier van de oude.
Bij de dames vind ik dat meestal niet,maar daar gaat het hier niet over winking smiley
Zou je op de één of andere manier die verrekte BPM niet kunnen omzeilen?
Kwa auto’s en belastingen is NL echt doorgeslagen. sad smiley

Ja, je kan een jong gebruikte Niva kopen, dat wil zeggen, Een nieuwe Niva wordt een tijdje door een medewerker van LADA GMBH gereden en dan komt ie naar ons land. Dit scheelt wel iets van BPM.
Mocht je echt interesse hebben, dan kan ik wel helpen, ik heb wat "connecties". smiling smiley

Overigens vind ik het prima dat een vuile of meer vervuilende auto meer belast wordt, maar qua BPM is het soms wel een beetje TE..
Leuk al die info over Lada Pjotr!!thumbs up
Bedankt dca492!

Ik vind het Oostblok onwijs boeiend, en sinds ik van een vriend een Russische site heb gekregen, kan ik dankzij translate het allemaal een beetje volgen.

Ik probeer het "grote" Lada-nieuws wel te delen, net als UAZ in Nederland (waar ik dan af en toe een nieuwtje uit Rusland in zet winking smiley )
Bedankt voor het aanbod Pjotr, maar nu nog even niet. Er staan hier 3 motoren & 2 auto’s op het erf, waarvan 2 motorfietsen + het Corsaatje van mij zijn cool smiley
Quote
MR PMG
Ik heb de good old Niva altijd al leuk gevonden, doe mij het oude model maar.
Vooral de achterkant vind ik mooier van de oude.
Bij de dames vind ik dat meestal niet,maar daar gaat het hier niet over winking smiley
Zou je op de één of andere manier die verrekte BPM niet kunnen omzeilen?
Kwa auto’s en belastingen is NL echt doorgeslagen. sad smiley

In BE kan je hem nog nieuw kopen als "lichte vracht" (NL : grijs kenteken).
Zou een optie kunnen zijn British Racing Green, maar als ik dan toch zou mogen kiezen? Dan zo’n UAZ bus, het lijkt me geweldig om met zo’n ding op vakantie te gaan.
Aanhanger er achter met de motoren van mijn vrouw en mij erop en gáááán smiling smiley
@ BRG.

ook de Vesta of alleen de 4x4? Die laatste is de bestverkopende Lada in Duitsland. Ik meen dat België inmiddels ook onder Lada GMBH valt.
MR PMG, de Bakhunka als camper dus winking smiley Hoewel de 4x4 ook een sterkte aanhanger trekker is winking smiley
Je bedoelt de Buhanka (UAZ 452) waarschijnlijk... Bakhunka is de scheldnaam voor de oude 452 roestprojecten.grinning smiley
Zijn trouwens heerlijke no-nonsense offroaders met een hoge aaibaarheidsfactor. (wel oordopjes gebruiken als je er langer als een kwartier mee gaat rijden)
Goed nieuws, blijft veel karakter voor een democratisch bedrag.

Trouwens de UAZ 452 is "gewoon" in België te koop, +/- 6 maanden wachttijd omdat auto's via Tsjechië komen en er een individuele goedkeuring voor nodig is bij de DIV. De Motor is een 2,7 benzine, Euro 6! Prijzen in België van €17000 tot €20000.
[www.uaz-patriot.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2018 12:52 door Flipper740.
Quote
Flipper740
Goed nieuws, blijft veel karakter voor een democratisch bedrag.

Trouwens de UAZ 452 is "gewoon" in België te koop, +/- 6 maanden wachttijd omdat auto's via Tsjechië komen en er een individuele goedkeuring voor nodig is bij de DIV. De Motor is een 2,7 benzine, Euro 6! Prijzen in België van €17000 tot €20000.
[www.uaz-patriot.be]
Ah dat is interessant! ik heb overigens een topic over UAZ in Nederland geopend:
UAZ in Nederland

Ik kopieer je reactie ook even daar, want dat is wel leuke info! smiling smiley
Inmiddels duurt het niet erg lang meer en dan is de Moskou autoshow, waar de vernieuwde Niva 4x4 wordt gepresenteerd. Vandaag stond op Newsdrom, mijn Russische bron een erg leuk stukje over een oude 4x4 Niva, en gezien we hier toch in "Autoliefde roest niet" zitten, plaats ik hem ook hier:

Op ee Britse veiling zal de "NIVA" uit 1978 van de rally "Paris - Dakar" worden verkocht

Tijdens een Britse veiling kondigde het veilingshuis Sotheby's de verkoop aan van een rally-uitvoering Lada Niva uit 1978. Deze auto nam deel aan de Paris-Dakar Rally van 1979 - de derde editie van deze race.


In 1979 namen aan de "Dakar" iets meer dan tien "Niva's " deel. Aan het stuur van deze auto zaten de Franse François Ginson en zijn zoon. In totaal namen 170 auto's deel aan de race, waarvan er 59 de finish bereikten, maar de auto die wordt geveild haalde het einde niet.

Tot 2009 werd de auto opgeslagen in de Jeanson-familie zonder restauratiewerkzaamheden. Later werd de auto gekocht door een verzamelaar die ook de SUV in zijn oorspronkelijke staat liet.

Biedingen op het kavel worden op 5 september gehouden. De verwachte verkoopprijs is 50-75 duizend pond sterling (56 - 83 duizend euro) . Samen met de auto ontvangt de koper documentatie die de deelname van de auto aan de rally "Paris - Dakar" bevestigd en een verzameling foto's.








Supervet natuurlijk, maar ik vraag me af of er echt iemand is die meer als 50k voor dit gaat betalen.....
Quote

De verwachte verkoopprijs is 50-75 duizend pond sterling (56 - 83 duizend euro) .

Ik besef me uiteraard dat dit een bijzonder exemplaar is met een boeiende geschiedenis, maar kom op zeg...
Quote
D. Elzinga
Quote

De verwachte verkoopprijs is 50-75 duizend pond sterling (56 - 83 duizend euro) .

Ik besef me uiteraard dat dit een bijzonder exemplaar is met een boeiende geschiedenis, maar kom op zeg...

Eens, ik weet niet wat ik "erger" vind, een verzamelaar die iets zo laat verslonzen of de absurde prijs...
Geprepareerd voor een rally, ongetwijfeld iets meer vermogen dan standaard (?) en een uniek verhaal. Zo absurd vind ik dat bedrag nou ook weer niet.
Vol trots meldde Newsdrom dat het Amerikaanse Motor1 de 5deurs 4x4 heeft getest. Dankzij de het Duitse zusterblad, want de 4x4 wordt natuurlijk niet verkocht in de VS winking smiley

Lada 4x4 Urban Review: Da, Comrade, Da
Blijft de versie met lange wielbasis van deze Russische klassieker imponeren?

Wat is het?
Dit is Lada 4x4, een auto die verkocht zou kunnen worden in een van die winkels waar mensen uit de grote steden replica-telefoons uit de jaren 50 en porseleinen lichtschakelaars kopen voor hun hippe oude stadsappartement. Het is een voertuig voor mensen die zeggen: "Ze bestaan ​​nog steeds, de goede oude dingen." Sinds eind 2017 is dit goede oude Russische ding ook beschikbaar als een vijfdeurs. We hebben de XL-Lada getest.

De offroad-legende werd geboren als de Niva in 1976 en ontworpen om sterk te zijn, om beren te weerstaan en vermogen om de diepste delen van het uitgestrekte Sovjet-rijk te bereiken. Sinds 1995 wordt de Niva gebouwd als een vijfdeurs, in Tolyatti, het Detroit van Rusland (maar met een nog koudere winter). Aan het eind van de jaren 2000 werd hij beroofd van de Niva-naam en is nu eenvoudigweg bekend als de 4x4.

Wat is er nieuw?

Waarom de grote naam veranderen? De 4x4 is de essentie van de ex-Niva in zijn naam: vierwielaandrijving. Ruig terrein. Modder. Sneeuw. Geen trucjes, pure techniek. Maar zelfs sterke Russische 40-jarigen, zoals de 4x4, zijn onderhevig aan een midlife-crisis. Daarom heeft de 4x4 nu een nieuwe trim, de 'Urban'. Het is net een 40-er in een skinny jeans.

De 4x4 Urban krijgt elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, 16-inch aluminium wielen en verwarmende voorstoelen. En nog belangrijker (of erger nog, afhankelijk van het gezichtspunt): beschilderde plastic bumpers.

Bovendien is onze test 4x4 Urban uitgevoerd in een helderblauwe metallic, wat kameraad Brezjev zeker zou hebben gedwongen om te fronsen, verbijsterd, als een dergelijke machine in 1976 uit de assemblagelijn was gekomen. Vanwege deze veranderingen en kleur ziet Lada er nogal ongewoon uit.

Hij iets groter dan de Hyundai Kona. De lengte van de "vijfdeurs" is 4140 mm, dat wil zeggen, in verhouding tot de standaardversie van de driedeurs, is deze 19,7 inch groter (500 mm). De gehele toename is te wijten aan de wielbasis, de lengte wordt verhoogd van 86,6 tot 106,2 inch (van 2200 tot 2700 mm).

Deze 19,7 inch betalen zich terug in de tweede rij, wat veel comfortabeler is dan de driedeursversie. De achterdeuren vereenvoudigen de toegang tot de achterbank. De bagageruimte is 420 liter, en als je de bank neerklapt, kan deze worden verhoogd tot 780 liter, waardoor er voldoende ruimte is voor brandhout, dode dieren of meer roterende telefoons uit de jaren 50.

Een ander voordeel van de langere wielbasis is een aanzienlijk beter rijcomfort. Vijfdeurs 4x4 in het dagelijks rijden is handiger en comfortabeler dan zijn "kleinere zus". Maar de grotere maat betekent meer gewicht. De toeslag is 130 kg. Met een beladen massa van (maximaal) 4.255 kg) is de 4x4 Urban uitgerust met een standaard atmosferische 1.7-liter benzinemotor.

Hoe rijdt het?

Een zoemend, zoemend, vibrerend geluid doet denken aan een kleine motor die krachtiger is dan hij in werkelijkheid is. De motor ontwikkelt slechts 83 pk. en 95 Nm koppel, de vijf-deurs 4x4 heeft 19 seconden nodig om 100 km / h te berieken. De topsnelheid bedraagt 137 km/h.
Deze machine is voor mensen met geduld als een Boeddha, of voor de liefhebbers van klassieke auto's, die de ontspannen tempo en de van lange slagen van de versnellingsbak kunnen waarderen.


De motor is niet bijzonder zuinig, op een liter benzine rijdt de auto 24,7 mijl (d.w.z. brandstofverbruik - ongeveer 10 liter / 100 km) in stedelijk gebruik daalt tot 19,6 mijl / gallon (circa 12 l / 100 km). De motor voldoet aan Euro-6-normen, dat gezegd hebbende, de Lada houdt zich aan de traditie, met permanente vierwielaandrijving, een lage versnellingsbak en vergrendelingsverschillen. Het is ontworpen voor offroad en het brandstofverbruik weerspiegelt dat.

Moet ik het kopen?
Wat de prijs van de Lada 4x4 Urban vijfdeurs betreft, rijst opnieuw de vraag: is het te veel gezien de oude en inefficiënte technologie of verrassend weinig voor zo'n capabel off-road capaciteiten? Prijzen beginnen bij 14.290 euro ($ 16.333 bij de huidige tarieven), wat $ 1.300 meer is dan de driedeurs.


Objectief gezien zou de vijfdeurs Lada 4x4 Urban volgens de testresultaten drie van de tien sterren moeten ontvangen. De engine is verouderd en de bouwkwaliteit is twijfelachtig. Maar we geven de auto twee extra punten, omdat het zulke troeven heeft, die verstoken zijn van de meeste moderne crossovers - het karakter en de geest van avontuur. Als je maar af en toe naar de natuur gaat, overweeg dan een vijfdeurs. Maar als je het grootste deel van je tijd in de wildernis of in de bergen doorbrengt, neem dan een driedeurs, dankzij een korte wielbasis is het nog beter off-road.

Bron:
Motor1
Newsdrom
Blijkbaar is de Niva wél ooit in buurland Canada verkocht.
In havenstad Halifax aan de Oostkust werden er zelfs bij Autoport ooit enkele Niva Pickups gebouwd met Niva-componenten (ook herkenbaar als Niva) en oa. Chevrolet-achterlichten.

Zie link:
[oldcarjunkie.wordpress.com]

Ik ga hier meer over opzoeken, best leuk!
Eerder berichtte Newsdrom over de Rally-Niva die voor veel geld geveild zou worden.... Gisteren was er een update!

Rally Lada "Niva", waarvoor ze $ 100.000 wilden verdienen, ging voor 400.000 ... roebel



Onlangs heeft RM Sothebys op een Britse veiling een grally Lada "Niva" geveild.
De auto van 1978 nam deel aan de rally "Paris - Dakar" van 1979 en had voor altijd maar twee eigenaren. Vóór de start van de veiling werd de prijs g geschat als een zeer waardevol item, die geprijsd zou zijn op $ 100.000 (6.700.000 roebel) . In feite bleek de auto een oninteressant product te zijn - hij werd verkocht voor slechts $ 5973, wat overeenkomt met ongeveer 400.000 roebel.

Ondanks zijn verleden, was de opbrengst in vergelijking met een gewone Niva niet erg hoog.
Een gewoon exemplaar van dit model in goede staat kost ongeveer hetzelfde geld in Europa, aldus Carscoops.com. De rallyauto verkeert in een zeer slechte staat, hij heeft een grote restauratie nodig.

De raceauto werd geassembleerd in het gezelschap van Jacques Posch, die in de jaren 70-90 distributeur was van AvtoVAZ in Frankrijk. Hij heeft een plastic kap, achterklep en deur. Er is een rolkooi, extra verlichting, een grotere tank, een versterkte ophanging en een lichter interieur.

Deze Niva is gebruikt door de Franse Francois Jinson en zijn zoon. Ze bereikten de finish niet, maar over het algemeen waren er ook meer succesvolle Dakar-deelnemers in de Nivas. In 1981 bijvoorbeeld, nam een ​​van de auto's de derde plaats in het algemene klassement van de beroemde rallymarathon.

Het falen met de verwachte en reële waarde van de rallyauto liet zien dat Lada-auto's niet interessant zijn voor de Europese inzamelingsmarkt. Hun waarde is minimaal.

Bron

Jammer natuurlijk, maar het was in mijn ogen ook wel een beetje te verwachten. Jammer dat Newsdrom die laatste zin heeft gebruikt, want ze zijn blijkbaar niet helemaal op de hoogte, want voor mooie klassieke Lada's wordt inmiddels in meerdere Europese landen goed geld betaald/gevraagd.
Ach ja, zo houdt de koper wat geld over voor de restauratie. Het zou daarbij wel gaaf zijn als het "dans son jus"-uiterlijk inclusief de stickers behouden bleef.

Het verhaal klopt overigens ook niet, want dit exemplaar nam pas in 1981 deel aan Parijs-Dakar.
Quote
929V6
Ach ja, zo houdt de koper wat geld over voor de restauratie. Het zou daarbij wel gaaf zijn als het "dans son jus"-uiterlijk inclusief de stickers behouden bleef.

Het verhaal klopt overigens ook niet, want dit exemplaar nam pas in 1981 deel aan Parijs-Dakar.

Tja, ik denk dan, zo kan je alles wel een hoog prijskaartje geven, want eerlijk is eerlijk het is toch best een wrak... EN dan voor een auto die niet eens de finish heeft gehaald.

Wat goed van die foto trouwens!thumbs up Hoe het precies zit weet ik niet, ik weet wel dat ik dit verhaal meerdere malen heb voorbij zien komen, en elke bron noemde 1979. Maar, het klinkt me trouwens niet eens gek in de oren dat het veilinghuis het fout benoemde en dat daarna elke site het bericht over heeft genomen.
Quote
Pjötr
Tja, ik denk dan, zo kan je alles wel een hoog prijskaartje geven, want eerlijk is eerlijk het is toch best een wrak... EN dan voor een auto die niet eens de finish heeft gehaald.

Wat goed van die foto trouwens!thumbs up Hoe het precies zit weet ik niet, ik weet wel dat ik dit verhaal meerdere malen heb voorbij zien komen, en elke bron noemde 1979. Maar, het klinkt me trouwens niet eens gek in de oren dat het veilinghuis het fout benoemde en dat daarna elke site het bericht over heeft genomen.

Dat laatste vermoed ik ook, geen mens die het gaat controleren natuurlijk.
Deze instagram foto haalde het Russische nieuws:


Nu is Insta in Rusland erg populair, dus een foto van een Niva is niet zo heel spannend... Maar deze eigenaar is toch redelijk bekend... Lees maar even mee:



De beroemde Duitse autocoureur Ralph Schumacher, de jongere broer van Michael Schumacher, zei dat hij een Lada 4x4 had gekocht, dat wil zeggen een klassieke Niva. Dit blijkt uit twee recente berichten op zijn persoonlijke Instagram . In de eerste post plaatste hij een foto van de Jeep met de opmerking dat ik niet kan wachten tot mijn nieuwe auto arriveert. De tweede keer verscheen Niva op de foto's met een trailer met het logo van zijn bedrijf Schumacher Wines (Ralph produceert zijn eigen wijn als hobby).

Leuk om te zien dat de volgers van Ralph zijn keuze meestal goedkeuren, sommigen uiten ook verbazing. Ralph woont nu in Oostenrijk, de verkoop van Lada in dit land gebeurd door de Duitse distributeur van AvtoVAZ - Lada Deutschland.



Bedenk dat Lada 4x4 sinds 1977 beschikbaar is, dat wil zeggen voor 43 jaar. Het model is uitgerust met een 83 pk sterke 1.7-liter motor, een "mechanica" met 5 versnellingen en permanente vierwielaandrijving met de mogelijkheid om het middendifferentieel te vergrendelen en een neerlaatbare rij op te nemen. Het succesvolle, herkenbare uiterlijk van de Niva is de verdienste van de Sovjet-auto-ontwerper Valery Semushkin .

Newsdrom, de Russische bron
Toch wel een heel stoer ding zoals Schumacher 'm heeft samengesteld. Hier in de buurt rijdt er ook een nieuwe, in het echt toch wat minder charme dan het origineel maar onmiskenbaar een cult-auto. In het wit op stalen velgen vind ik 'm denk ik nog het leukst thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.