(MVS) Venturi: passie voor een franse GT

Gepost door Renault15 17 
De laatste tijd heb ik me verdiept in de geschiedenis en modellen van dit Franse merk wat tijdens zijn korte bestaan zo'n 650 sportcoupé's bouwde. En ik vond dat het hier een eigen onderwerp verdiende. Daarbij beperk ik dit onderwerp tot de eerste levensfase, van 1984 tot ca. 1997 waarin het merk auto's bouwde met de bekende PRV V6 motor. De tweede levensfase kenmerkt zich voornamelijk door elektrische prototypes, recordpogingen en de Formule-E.

MVS staat voor: Manufacture de Voitures de Sport, vertaald "sportautofabrikant". De eerste keer dat we van dit merk hoorden was in 1984, doelstelling van de oprichters Gérard Godfroy en Claude Poiraud was om een Franse sportcoupé te bouwen met allure en prestaties die zich konden meten met alle gerenommeerde sportwagens uit die tijd, met name Porsche en Ferrari.

Het eerste prototype werd Ventury genoemd en werd in 1984 gepresenteerd in Parijs. En hoewel de reacties op het uiterlijk van de sportcoupé over het algemeen erg enthousiast waren, was de potentiële clientèle niet tevreden met de gepresenteerde techniek. De Ventury moest het doen met een 1.8 liter 4 cilinder uit de VW Golf GTi, wat niet paste bij het veelbelovende uiterlijk.





Om serieus mee te kunnen doen met de grote sportwagenmerken, moest er een andere motor komen. Bovendien vonden de financiers dat het een franse motor moest zijn. Zodoende werd de 2.2 liter Turbo uit de Peugeot 505 getuned tot 200 pk. En hoewel de fabrikant tevreden was met het vermogen, was men dat niet met de loopcultuur van de 4 cilinder. Uiteindelijk werd besloten de complete aandrijflijn van de Renault Alpine V6 Turbo over te nemen. In de Venturi (inmiddels was de y vervangen door een i) was deze unit voor de achteras geplaatst en dus was er sprake van een middenmotor.

Op de autosalon van Parijs in 1986 werd de definitieve productieversie gepresenteerd. In 1987 begon de productie in Cholet (49), er werden dat jaar 52 auto's gebouwd. Intern werd de auto Cup221 genoemd, commercieel werd de auto in eerste instantie gewoon Venturi genoemd, later toen ook de 260 pk versies verschenen, werd het basismodel Venturi 200 genoemd. In 1988 werden er 104 coupé's gebouwd en werd de eerste variant gepresenteerd, de Transcup cabriolet.



Deze cabriolet had een unieke dakconstructie. Boven de passagiers zaten twee dakpanelen die uitneembaar waren en voor in de bagageruimte opgeborgen konden worden. Achter de passagiers staat een rolbeugel met achterraam welke elektrisch naar beneden geklapt kan worden. Op deze site is een te zien hoe het dak werkt. De fabricage van de Transcup cabriolet is echter erg ingewikkeld en arbeidsintensief. Om een coupé te produceren kost 350 uur, de Transcup vergt meer dan 500 uur. Bovendien vergde het uiteindelijk meer tijd om de kwaliteit op orde te krijgen. Zodoende werden de eerste Transcup's pas in 1990 uitgeleverd (19 exemplaren)

In 1989 kan MVS eindelijk voldoen aan de vraag van veel (potentiele) klanten die meer vermogen wensen. Hiervoor wordt de 2,8 liter variant van de PRV V6 naar EAI gestuurd en kwam terug met 260 pk en een veel hoger koppel dan de 2,5 liter variant. Deze nieuwe versie werd gepresenteerd als Venturi 2.80 SPC. Waarbij SPC staat voor 'Sans Pot Catalytique', oftewel zonder katalysator. Deze versie, intern Cup 521, is voorzien van een kleine dakspoiler en een striping met de typebenaming "2.80 SPC". Maar al vanaf het volgende modeljaar 1990 gaat deze versie verder onder de naam 260 SPC. 1990 kenmerkt namelijk de eerste en belangrijkste naamswijziging van het merk. De letters MVS worden niet meer gebruikt, het merk gaat voortaan verder als Venturi. Veel de 2.80 SPC modellen zijn achteraf weer ontdaan van hun striping en het MVS logo werd bij veel auto's vervangen door het nieuwe Venturi logo. Van de 2.80 SPC / 260 SPC worden in totaal 60 exemplaren gebouwd als coupé.

Logo tot en met 1989: MVS


Logo vanaf 1990: Venturi (op de auto's werd het ovale logo aangebracht zonder de ondertekst)



Het modellengamma bestaat nu uit de Venturi 200, 260 SPC en de Transcup. De laatste is in eerste instantie alleen met de 200 pk motor te verkrijgen, maar klanten dringen er bij Venturi op aan om de Transcup ook als 260 uit te brengen. Van de Transcup 260 (SPD521) worden er van 1990 tot 1995 slechts 17 exemplaren gebouwd. De 260 SPC wordt vervangen door de 260 APC ('Avec Pot Catalytique'), met katalysator dus.

260 Atlantique:
In 1991 brengt Venturi de 260 Atlantique uit in een beperkte oplage van slechts 25 stuks. De in blauw uitgevoerde coupé's zijn 165 kg lichter dan de standaard 260 (APC). Dit wordt bereikt door de luxe, elektrisch verstelbare stoelen te vervangen door Recaro kuipstoelen, het hout op het dashboard te vervangen door carbon, de geluidsisolatie tot een minimum te beperken en door de airco-installatie weg te laten. Die airco-installatie was overigens wel als optie te bestellen en dat deden de meeste klanten dan ook. Ten slotte werd ook het chassis kritisch beoordeeld en werden er op plaatsen waar het kon, dunner materiaal gebruikt en/of gaten aangebracht. Uiterlijk is de 260 Atlantique te herkennen aan de donkergrijs gespoten velgen.



260 LM:
Ter gelegenheid van de goede resultaten van de Venturi 500 LM tijdens de 24 uur van Le Mans in 1993, 5 van de 7 ingeschreven auto's halen de finish, de beste kwalificeert zich als 23e, brengt Venturi in 1994 de gelimiteerde Venturi 260 LM uit. Deze versie is te herkennen aan de (witte) 17" OZ-racing wielen, Recaro kuipstoelen, het dashboard uitgevoerd in carbon en een genummerd typeplaatje op het dashboard. In twee jaar tijd worden er 33 exemplaren gebouwd. De 260 LM wordt initieel alleen geleverd in de kleuren van de 5 auto's die de finish haalden in Le Mans. En daar zat ook een roze exemplaar bij.......





Atlantique 300
In 1995 wordt de Atlantique 300 voorgesteld. Voor het eerst sinds de introductie wordt het uiterlijk ingrijpend herzien, het chassis van de nieuwe Atlantique is gebaseerd op de 400 GT en is daarmee zo'n 15 cm langer als de oorspronkelijke 200/260 modellen.




Export(modellen):
Inmiddels is ook de export op gang gekomen. Speciaal voor Italië, waar het belastingklimaat erg ongunstig is voor motoren groter dan 2.0 liter, wordt de V6 vervangen door de 2.0 liter Turbo motor uit de Renault R21 Turbo. Deze versie, Venturi 180 wordt 21 keer als coupé (Cup 111) en 15 keer als Transcup (SPD 111) gebouwd.

Speciaal voor Japan wordt er een versie met automaat geïntroduceerd. De 2.8 liter V6 heeft nu geen turbo meer en levert nog slechts 160 pk. Als coupé (Cup 331) worden er 3 exemplaren gebouwd, waarvan de eerste nooit naar Japan geleverd wordt omdat de koper de bestelling op het laatste moment annuleert. Dit eerste exemplaar is wit en heeft een lichtblauw interieur. Deze auto is overigens de enig overgebleven "160", de andere twee zijn allebei afgebrand.

Venturi 160 Automaat (chassisnr. 001):





Als Transcup 160 Automaat (SPD 331) worden er slechts twee gebouwd. Er is ook sprake van 1 exemplaar met deze turboloze 160 pk motor en een handgeschakelde versnellingsbak (SPD 321).

Deze Transcup 160 Automaat uit 1993 met chassisnr. 002 werd in mei 2016 in Japan verkocht voor maar € 16.000,-





MVS Venturi in Nederland:

MVS zocht al snel naar mogelijkheden om de auto's ook buiten Frankrijk te kunnen verkopen. Maar het vinden van importeurs en het daarbij opzetten van een dealer- en servicenetwerk viel erg tegen. Ik heb kunnen achterhalen dat de Firma Motormeyer in Nederland als MVS / Venturi importeur actief is geweest.

Via het net heb ik twee kentekens van Nederlandse Venturi's weten te achterhalen.
De LX-JB-46 is nog een MVS Venturi die in juni 1988 geregistreerd is:



Merkwaardig genoeg zou deze auto volgens de RDW gegevens rood moeten zijn. En ik moet me sterk vergissen als deze auto op dit moment te koop staat: Venturi te koop

De 81-JH-HK is een Atlantique 300 van november 1998 die regelmatig gespot werd in Zeeland en Belgie.


Op dit moment (2017) staat er een derde Venturi in Nederland, en 260 Transcup bij Legendary Classics in Etten Leur. Of deze ook hier blijft, is altijd maar de vraag aangezien dit soort handelaren natuurlijk internationaal opereren.





14 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-07-2021 19:27 door Renault15 17.
Mooi merk inderdaad! thumbs up

De bouwkwaliteit is ook beter dan je zou denken bij een Franse sportwagen als ik het internet mag geloven.



Volgens Perfomance Car was de Atlantique 300 destijds een geduchte concurrent voor de Esprit V8:

"it's a more relaxing car to drive, its tidier dimensions make it easier to place, it rides more smoothly, generates far less road noise, and has a much slicker gearchange. It' better built too".
Prachtige wagens hebben ze gemaakt, die je in het 'wild' natuurlijk amper tot nooit ziet, maar toen ik nog jong was, was dit in de jaren '90 wel echt een merk dat je aan de muur wilde hebben hangen en terecht dat dit onbekende merk wat aandacht verdient! thumbs up
Een jaar of 25-30 geleden heb ik er een paar gezien bij het toenmalige Stoutjesdijk in Soesterberg en op een autoshow, misschien ook op de RAI. Daarna nooit meer.
Opvallend is inderdaad dat in de meeste verslagen erg lovend wordt gesproken over de bouwkwaliteit.

Mocht iemand nog informatie hebben over (MVS) Venturi in Nederland, dan hou ik me aanbevolen.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2017 22:52 door Renault15.17.
Autotest van de MVS Venturi in de Heilige Koe:

Met de buitenspiegels van de CX Phase II. De achterlichten lijken van de Talbot Solara te komen, maar twijfel. Leuke auto.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2017 10:14 door Don H.
[www.ebay.com]

1/18 OTTO MOBILE VENTURI 300 ATLANTIQUE




6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2017 10:58 door Jay DoubleYou.
Ik heb het merk leren kennen via de Playstation spellen Gran Turismo 1 en 2 big smile smiley
Toen vond ik het als klein jongetje al mooie auto's, maar ik had mij nog nooit verdiept in het merk. Leuk initiatief voor een topic big smile smiley (Tu)
Quote
Don H
Met de buitenspiegels van de CX Phase II. De achterlichten lijken van de Talbot Solara te komen, maar twijfel. Leuke auto.

De achterlichten stammen van een BMW E21.

Gr Jeroen
Een jaar of 10/15 geleden heeft er een blauwe (bijna zeker)400gt rondgereden in en rond Maastricht....op Nederlands kenteken... de eigenaar kwam bijna dagelijks langs mijn toenmalige werk... of met zijn Venturi of met zijn Aston Martin... smileys with beer
@B-real: dank u

@ Jay DoubleYou: die LX-JB-46 lijkt me inderdaad de auto bij DeLeon Classics, maar dat had je ook al ontdekt. winking smiley
De website vermeld zoals je kunt zien helemaal niks meer over de eerste Venturi periode. Het gaat uitsluitend nog over de Formule-E en de recordpogingen. In 2015 heeft Venturi besloten alle banden met het verleden (alle Venturi's met een verbrandingsmotor) te breken. De voorraad reserveonderdelen wordt aan een Franse specialist verkocht en de eigenaar van Venturi, Gildo Pastor, verkoopt zijn auto's, waaronder het prototype No 2.

@DonH: de achterlichten van de Venturi 200/260 modellen komen van de eerste BMW 3-serie, die van de 300 Atlantique van de Ford Sierra. En Venturi heeft nog veel meer delen "geleend". Zo veegt de enkele ruitenwisserarm van Mercedes over de voorruit van een Renault Fuego. De stadslicht / richtingaanwijzers voor in het front komen van de Renault 16TX/R5 Turbo. In het interieur vind je de asbak van een Renault 25 en zo zijn er nog veel meer bekende onderdelen.

@LM002: ik kan niks vinden (op het net) over een 400GT op Nederlands kenteken. De kans lijkt me ook erg klein, er zijn maar 15 400GT's gebouwd. Overigens reageert bij dit Autoweek artikel: vrimibolide Venturi ene Romo Rantin die een Venturi in bezit heeft. Maar hij schrijft over "prima dagelijks bruikbaar" en dat lijkt me niet echt op te gaan voor een 400GT. Wellicht is hij de eigenaar van de Atlantique 300 hierboven.
Hierbij een foto van een van de 13 stuks 400GT fase 1. Er zijn ook 2 stuks 400 GT gebouwd in fase 2 uitvoering, deze zijn herkenbaar aan de ronde achterlichten en het ietwat gewijzigde front.



NB overigens probeer ik de opening van dit topic van tijd tot tijd aan te vullen en te verbeteren.
@Jeroen: Inderdaad klopt, maar als BMW kenner had je dat ook wel moeten weten.smiling smiley
Ik vond de achterlichten lijken op die van de Scirocco:
@LM002: ik kan niks vinden (op het net) over een 400GT op Nederlands kenteken... Toch ben ik redelijk zeker... de spoiler zat er zeker op! Heb ook nog lopen zoeken op internet... er moeten foto's van zijn! Hij heeft destijds ook een editie op Interclassics gestaan.. Heb nu wel enige twijfel over het kenteken.. dat zou ook Belgisch geweest kunnen zijn.. maar ook daar heb ik (nog) niets gevondensmileys with beer
Mocht je nog foto's vinden, hou ik me aanbevolen LM002.

@P. Klieder, die achterlichten van een Sirocco hebben inderdaad zo'n beetje dezelfde vakverdeling en uitstraling.
Heerlijk merk idd dat Venturi! Heb hier zowel de 260 Atlantique, 300 Atlantique als de 400 GT staan. winking smiley
Die Ottomobile modellen heb ik nog niet, met name de 260 Atlantique staat wel hoog op mijn verlanglijstje. (maar niet tegen elke prijs winking smiley ) Wel heb ik eerder deze week wat (duitse) brochures ontvangen. Mooi.
De 260 en zeker de 300 zijn nog wel te vinden. Voor de 400 GT moest je bij de Pré-orders al vrij rap zijn om die te bemachtigen. winking smiley Tevens was dit ook 1 van de weinige, zo niet het enige model waarvan je er maar 1 pp kon pre-orderen. Gelukkig had ik als besteller de eerste keus van de groep. smiling smiley
Voor de geïnteresseerden: Otto had nog een 400 GT in het rood staan op de Spielwahrenmesse. Teken dat er een heruitgave komt in een andere kleur?

Ik blijf iig bij mijn donkerblauwe 400 GT. winking smiley Vind die kleur mooier en hij past beter bij de 260 en 300 die ik ook heb.
Opmerkelijk hoeveel Venturi's er eigenlijk aangeboden worden. Uiteraard staan de meesten in Frankrijk, zo'n 10 stuks, maar ook in Duitsland, Belgie en Zwitserland worden er Venturi's aangeboden. De enige Transcup die ik op dit moment vind, staat in Zwitserland te koop.

Actuele prijzen: als je op dit moment (april 2017) de te koop staande Venturi's bekijkt, dan liggen de meeste vraagprijzen van een coupé zo rond de € 36k - €40k. Maar er lijkt niet echt één lijn in te zitten. Diverse auto's worden ook tussen de € 50k en € 60k aangeboden. Een enkele uitschieter gaat richting de € 80k. Uiteraard geldt dat niet voor de 400 GT/Trophy varianten, die gaan ruim over de ton heen. Ik vind op dit moment geen enkele Atlantique 300 te koop.

Enkele voorbeelden (klik op foto om naar advertentie te gaan):

1) Venturi Transcup 221 met 84.500 km voor CHF 43.500,-:
Advertentie bestaat niet meer

2) Venturi 260 SPC, vraagprijs € 36.000,-. Voor een 1990-er, 260 SPC model lijkt me dit erg weinig. Dit is een van de voordeligste Venturi's die op dit moment aangeboden worden.


3) Venturi 400 Trophy in België, toegelaten voor de openbare weg. Verschillende advertentie vermelden verschillende bedragen, maar reken op ergens tussen de € 170-190k.


4) Overigens staat de witte "160 automaat" met chassis nr. 001 ook (weer) te koop. Deze behoort, waarschijnlijk vanwege zijn zwakkere motorisering, met CHF 39.000,- ook tot de goedkopere Venturi's op dit moment op de markt: Venturi 160 BVA Je hebt dan wel een unieke auto.

5) Vandaag trok onderstaande Venturi echter mijn aandacht. Persoonlijk vind ik dit een fantastische kleurcombinatie en de prijs is ook redelijk leek me. Bij bestudering van de advertentie(foto's) viel me op dat het een "180" model betreft. Dat het een oorspronkelijk Italiaans exemplaar is, is ook te zien op de laatste foto en aan de zijknipperlichtjes op de voorspatborden. Helaas geen V6 dus.
[/url]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-07-2021 19:32 door Renault15 17.
Naar aanleiding van een Venturi die in Nederland opduikt, zie: Venturi 260 Transcup, heb ik de openingspost weer aangevuld, onder andere met de speciale modellen 260 Atlantique en 260 LM.




Deze stond op de Technoclassica in Essen. Speciaal voor dit topic even een paar kiekjes gemaaktbig smile smiley
In de opening wat wijzigingen / aanvullingen. Een ervan is de Nederlandse importeur, die ik uit onderstaande video kon halen.

En nog een Nederlandse video, hier is af en toe op de achterruit de naam van importeur Motormeyer te zien.

Inmiddels ben ik weer actief op de Franse site "communaute Venturi". Daar is echt alles te vinden over deze prachtige coupe's. En vorige week heb ik telefonisch contact gehad met de eigenaar van de Nederlandse Venturi 300 Atlantique, dat was een leuk gesprek met een enthousiaste liefhebber. Tot de aankoop van zijn eerste Venturi kende hij het merk helelmaal niet, hij was eigenlijk op zoek naar een Lotus Esprit. Maar na 20 minuten proefrijden met de Venturi was hij verkocht. En tot op de dag van vandaag zeer te spreken over zijn Venturi. Kijk, daar wordt ik blij van.


Onderstaande foto is van een meeting in 2018 ter gelegenheid van het 30 jarig bestaan van de Venturi club
Ik heb 25+ jaar geleden op de middelbare school nog een spreekbeurt gegeven over 2 schitterende passiemerken zijnde Lotus en Venturi. De toenmalige Belgische importeur was toen zo vriendelijk geweest me wat documentatie op te sturen, helaas ben ik die kwijtgeraakt (of hebben mijn ouders die weggegooid...).
Een spreekbeurt over Venturi --- HELD! grinning smileythumbs up
Ik bekijk dat anders Renault15 17; een liefhebber pur sang zoals jij die onterecht ondergewaardeerde Franse klassiekers in ere houdt ipv lafjes met een MX-5 te gaan rondtuffen (zoals ik), dat zijn pas de HELDEN winking smiley thumbs up - idem Wouter met zijn collectie Sierra's en de Beuntoko Taunus / Granada liefhebber en Bauer en en en , er lopen er hier gelukkig wel wat rond die het auto patrimonium van 30+ jaar geleden koesteren.

Zelfde passie, maar een totaal andere invulling, dat dan weer wel.
Maarre.... wanneer haal je er zelf eentje in huis (Mr. Renault)? big smile smiley

Erg leuk dit overzicht en de aandacht die je eraan besteed. Inderdaad een ondergewaardeerd merk, zelfs in Frankrijk.

Jaren geleden werkte ik een tijdje in Luxemburg. Dit was bij een bedrijf betrokken in auto ontwikkeling. Ik was beginnend senior en dat betekende dat we het best goed hadden maar nog niet heel ruim. De Corvette was toen nog ver buiten de financiële ruimte. Veel van de wat meer seniors, zeker de Fransen, hadden het wat ruimer en hadden dus vrijwel allemaal een oudere sportwagen of sportsedan. En namen die ook regelmatig even mee.
Van BMW M5 tot Corvette tot Lotus Esprit Turbo.. maar natuurlijk ook juist verschillende Alpine's, Matra's maar ook een MVS 300. Was een mooi gezicht zo nu en dan op de parking daar.

Overigens heb ik ook regelmatig samen gewerkt met een Fransman die uit Bretagne kwam en een MX-5 had als enige auto. Met hem samengewerkt in o.a. Eindhoven en Aken. En hij reed maar op en neer met die MX-5 met wat koffers en tassen met kleding. Ging altijd prima. Later (vriendinnetje) kocht hij een gewone Golf en die begaf het minstens 1x in de maand...
De Atlantique 300 herinner ik me wel uit autoboekjes. Ik wist niet dat er zo weinig exemplaren gebouwd zijn van deze, in mijn ogen, Franse Ferrari. Want ik vind 'm best wat uiterlijke Ferrari kenmerken hebben.
@Niseko, ook een MX-5 valt onder liefhebbersauto's. Ik geloof niet dat iemand "die het niet uitmaakt wat hij/zij rijdt", bij een MX-5 zal uitkomen.

@Engineer, ik ken ook een gepensioneerde militair die jarenlang altijd met zijn MX-5 door het hele land reed. thumbs up
We zijn net verhuisd, hadden de focus dus de laatste tijd niet zo op auto's liggen en wisten ook nog niet precies hoe alles financieel zou uitpakken. Maar zo langzamerhand kijk ik zo af en toe weer eens naar Leboncoin en dergelijke, een aantal Venturi's liggen qua budget wel in het bereik, maar rood is niet zo mijn kleur.

Goedkoopste Venturi op dit moment op LBC


@Barri, van de 300 Atlantique zijn er 45 gebouwd met de 3,0l PRV motor met 281 pk. Ook zijn er 6 stuks met automaat gebouwd, deze hadden de 210 pk sterke V6 en en tenslotte zijn er nog 13 Biturbo's (310 pk met als basis de ES9 motor uit de Peugeot 406) gemaakt. Slechts 64 in totaal dus.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2021 18:39 door Renault15 17.
Ik zie in Autobild Klassik een gele 210 te koop staan voor €45.354. Goed kleurtje!
[m.classic-trader.com]

Het is dit topic dat me 'm deed opvallen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2021 20:44 door Barri.
Zo in het rood is het net een Franse Ferrari. grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.