Kleur bekennen, welke auto's doorbreken de grijs-zwarte sleur?

Dave R1517

Kilometervreter
Vinden jullie het huidige straatbeeld ook zo grauw en grijs? Dan is dit het topic voor kleurrijke auto's; voor die auto's die het zwart-grijze straatbeeld lekker opvrolijken. Plaats hier alle auto's, bij voorkeur die je zelf gespot hebt, die nog voorzien zijn van een echte kleurrijke laklaag. Hoe meer foto's, hoe vrolijker dit topic wordt....???

De aanleiding om dit onderwerp te openen was een paginagrote advertentie met tweedehands auto's in een regionaal dagblad vanmorgen. Ondanks dat de krant tegenwoordig in full-color wordt uitgegeven, was deze advertentie volledig in grijstinten. De reden, alle auto's die er in te koop aangeboden worden, zijn (zilver)grijs, zwart of een dusdanig donkere kleur dat het ook zwart leek. En zo is het hele straatbeeld tegenwoordig. En persoonlijk vind ik dat heel erg jammer. Des te opvallender dus als je nog eens een oranje Audi Q7 ziet rijden, of een gifgroene Clio (RS). Maar wel erg leuk, dat soort spots maken mijn dag vaak wel goed.

Ik realiseer me dat heel veel kleine auto's nog wel in vrolijke, opvallende kleuren geleverd worden, uiteraard mogen deze ook gepost worden, maar ik hoop op opvallende, gekleurde auto's uit de middenklasse of hoger. Andere categorieën auto's die voor de hand liggen, klassiekers (zie mijn eigen bijdrage) en auto's met reclame uitingen. Zoals gezegd, alle opvallend gekleurde auto's mogen gepost worden, laten we hier het huidige straatbeeld met zijn allen weer "kleuren".

Ik zal, geheel onbescheiden :), starten met onze eigen, nogal opvallende verschijning. Inmiddels 38 jaar oud en wat krijgen we veel leuke reacties als we hiermee rijden (y) (en dat doen we vrijwel dagelijks)

R12TS_zij.JPG

Dave

NB het gaat dus wel om het huidige straatbeeld, dus a.u.b. geen foto's van parkeerplaatsen van 20 jaar geleden. Daar is een ander topic voor.

Het wordt nu al eentonig, bij deze nog een rode, mijn flamenco rode:

DSC00358.jpg

Heb zelf ook diverse grijze auto's gehad, maar dit is nu mijn collectie:

R0011667.jpg

R0013504.jpg

Audi8.jpg

De laatste auto is in het rood besteld. Wat anders dan dat eeuwige grijs. Blauw had ook leuk geweest.

w169c.jpg

Toyota was in het begin van de jaren '90 begonnen met roze en bruine auto's. Alleen bleef het imago van die auto's nog steeds behoorlijk grijs...

Het rode gevaarte:
dsc04310.jpg

Mijn andere auto is zwartblauw dus die zal ik hier niet posten. Die breekt de saaiheid meer door z'n vorm.

Ik moest snel een auto hebben en kon de demo kopen die een week later binnen zou komen. Was toevallig een automaat en gelukkig blauw.

DSCN1383.jpg

Toen ik de Focus bestelde wilde ik graag een blauwe die op de kleur van de Aygo hierboven lijkt. Helaas was het actiemodel alleen in zwart te leveren. Nu zit ik mij alvast een beetje te verlekkeren op een volgend jaar te bestellen leasewagen en de Megane Bose is een kanshebber. Helaas ook alleen in zwart te leveren.

Fabrikanten, ga eens mooie kleuren leveren. Begin eens om alle demo's in een mooie kleur af te leveren. Vaak wordt de lage restwaarde van een aparte kleur als excuus gebruikt. Leaseauto's zijn iha toch geen reet meer waard. En had een jaar of 5 maar eens geprobeerd zo'n roze Yaris te scoren voor weinig.

Beetje weinig rood hier.

Na jaren in een grijze, eigenlijk starsilver, Speedster nu een rode (die rooie) GT.

IMG_0397.jpg

Leuk topic alhoewel je wel vaak dezelfde kleuren voorbij ziet komen.

Overigens vind ik Seat wel het meest kleurrijke merk. Al halverwege de jaren '90 had je knalgele en blauwpaarse Ibiza's, en oranje Arosa's. Ook de Leon van alle generaties zie je in allerlei opvallende kleuren rijden.

Maar ja, onder het mom van 'restwaarde' en andere boehoe is het wagenpark toch vooral grijs en grauw, met af en toe een rebelse stap naar donkerblauw, zilver of wit. Het gevolg is dat je zilveren en witte Mini's krijgt, donkergrijze Fiats 500 en zelfs zwarte Ferrari's. Het is te gemakkelijk om fabrikanten de schuld ervan te geven, alhoewel het daar vaak wel knelt. Feit is echter wel dat kopers dan nog altijd niet durven te kiezen voor een dergelijke kleur. Hoe vaak zie je nou zo'n rode XC60 als die van isla? Ook al is de mogelijkheid er, toch durven de meesten het niet aan. Soms omdat een 'vreemde' kleur minder geslaagd is (zoals bij de nieuwe 3-serie), maar meestal uit conservatisme.

Maar er is hoop. De nieuwe S60 zie ik behoorlijk vaak in het oranjebruin en rood, en ook de Audi A1, Opel Corsa, Honda CR-Z en DS3 zie je best vaak in een niet-grijstint.

Het komt ook voor dat een grijstint mooier staat, zoals bij de Giulietta of de 5-serie.

Ik werk voor een autobedrijf en mijn bureau staat in de hoek van een showroom die voornamelijk bevolkt is met zilveren, grijze en zwarte auto's. De 'kleur' bestaat uit af en toe een wit exemplaar ertussen. Overigens blijven auto's in bijzondere kleuren over het algemeen langer staan; in een rijtje zwarte Chevrolet Captiva's staat al een paar maanden een fraai bordeaux metallic exemplaar, de zwarte verkopen prima.
Afgelopen week is er een oranje Seat Ibiza binnen gekomen en een eveneens oranje Audi S3 ingeruild. Ik ben benieuwd hoe lang ze blijven staan... Ook Mini's hebben doorgaans wat leukere kleuren.

363880812jfr52.jpg

dsc0118bz.jpg

Mijn eigen wagenpark bevat één zilveren auto maar van dat type is er maar één in Nederland, die blijft origineel zilver (hoewel ik een hekel aan die kleur heb). De rest is bruin metallic, felgroen metallic, bordeaux metallic en beige metallic.

80glx.jpg

tom80lsfronttl1.jpg

dsc06382biy8.jpg

azcufo.jpg

In het echt knalt de kleur je nog meer tegemoet!:D Ik blijf het een geweldige kleur vinden voor de Fiësta. Het verveeld veel minder snel dan zwart of zilver terwijl ik in het begin dacht dat het juist omgekeerd zou zijn.

hmm kan niet zeggen dat ik er niet aan mee doe aan het donkere spul. Ik hou ook wel van een donkere kleur op een auto. Mijn 2CV zwart, onze C1 donkergrijs,

Maar mijn 309 is dan weer mooie beige! Wel een saaie kleur ook trouwens

:p

Ik had deze laatst nog eens mee!

6079420129_66d49b5230_b.jpg

Zit er ook wel aan te denken om de volgende keer weer een wat leuker kleurtje te doen. De C1 is heel erg mooi en sjiek vind ik door deze kleur, maar iets flitsends mag ook wel!

De vele kleuren groen spreken mij altijd wel aan, volvo volkswagen en de auto's van psa zijn daar een voorbeeld van.
Er zijn zo veel kleuren groen dat we tussen de bomen het bos niet meer zien.
20% van de mannen ziet het verschil niet tussen groen/blauw en blauw/groen de zogenaamde turquise tinten, [in de volksmond heet dat kleuren blind, maar dit geheel tezijde]
Volvo heeft ook heel veel mooi groen tinten [en niet alleeen groen ook alle rood/oranje tinten zijn top]er zijn er enkele die tegen het blauw aanzitten.
Mijn volvo heeft de kleur mistral green metallic....... ik vind hem blauwo_O
Foto-K6IB7JFW-D.jpg
[/img]

Die oranje S3 is toch geweldig?

Een 13 in een dozijn kleur is voor mij een reden om een auto niet te kopen. Over de kleur van mijn nieuwe leasebak heb ik lang getwijfeld. Zwart of donkergrijs staan goed, maar ik vind het te standaard. Nog getwijfeld over wit metallic. De lichtblauwe kleur had ik eerst uitgekozen maar ik heb 'm nog niet gezien en ben bamng voor te blauw. Dus is het nu Midnight Blue geworden, zeg maar donker petrol.

Andere interieurkleuren durft men ook niet aan. Beige zie je nog wel eens, maar dat is wel gek genoeg. Mijn auto krijgt een heel lichtbeige interieur. Ook de deurpanelen en onderkant van het dashboard hebben die kleur en dat staat zoveel mooier.

Ik vind de kleur van mijn 740i nog steeds erg fraai. Canyonrot is redelijk zeldzaam, je ziet meestal grijs, groen of blauw. Het zwarte interieur is dan weer jammer.

74019bewerkt.jpg

BMdoubleyou zei:
Die oranje S3 is toch geweldig?

Een 13 in een dozijn kleur is voor mij een reden om een auto niet te kopen. Over de kleur van mijn nieuwe leasebak heb ik lang getwijfeld. Zwart of donkergrijs staan goed, maar ik vind het te standaard. Nog getwijfeld over wit metallic. De lichtblauwe kleur had ik eerst uitgekozen maar ik heb 'm nog niet gezien en ben bamng voor te blauw. Dus is het nu Midnight Blue geworden, zeg maar donker petrol.

Andere interieurkleuren durft men ook niet aan. Beige zie je nog wel eens, maar dat is wel gek genoeg. Mijn auto krijgt een heel lichtbeige interieur. Ook de deurpanelen en onderkant van het dashboard hebben die kleur en dat staat zoveel mooier.

Ik vind de kleur van mijn 740i nog steeds erg fraai. Canyonrot is redelijk zeldzaam, je ziet meestal grijs, groen of blauw. Het zwarte interieur is dan weer jammer.

74019bewerkt.jpg

Ik heb een SIKU-modelletje in die kleur nog ergens liggen, dus exclusief is zo'n 7-serie nu ook weer niet;)

Ik las trouwens al in je topic van je bestelde 116d. Ben erg benieuwd naar hoe het uiteindelijk uitziet!

Een rode Peugeot Partner MPV.
Eigendom van mijn ouders, maar ik rijd er ook vaak mee.

imgp4390za3.jpg

imgp4391bl9.jpg

Van 1998 tot 2001 reden mijn ouders een Bengaalgele Seat Cordoba Vario. Echt een prachtige kleur en zeer opvallend.(y)
Van 1994 tot 1998 een felrode Ibiza en van 2001 tot 2006 een felblauwe Berlingo.

Hier zijn de opvallende kleuren dus ook belangrijk. Een grijze auto zal hier dan ook niet snel gekocht worden.;)

Witte Alfa Romeo 155
Witte Honda Accord
Zilveren Mercedes E55
Grijze Mercedes 300 SL
(donker)bruine Saab 9-3

Niet echt heel inspirerend. :(

Rob013 zei:
....... Het is te gemakkelijk om fabrikanten de schuld ervan te geven, alhoewel het daar vaak wel knelt. Feit is echter wel dat kopers dan nog altijd niet durven te kiezen voor een dergelijke kleur. Hoe vaak zie je nou zo'n rode XC60 als die van isla? Ook al is de mogelijkheid er, toch durven de meesten het niet aan. .................

Vanaf modeljaar 2012 heeft Volvo besloten om die kleur dus niet meer op de XC60 te leveren!!!

Tijdens mijn zoektocht vorig jaar naar een nieuwe auto, stond ook de Peugeot 5008 op mijn lijstje. Ik wist dat Peugeot een hele mooie diep rode aubergine kleur leverde, voor het eerst zag ik die op een 308 cabrio. Ik vond het van de gekke dat die kleur niet op de 5008 te leveren was. Alle andere kleuren die Peugeot voor dit model had, vond ik niet mooi.
Het feit dat ik de auto niet kon krijgen in de kleur die ik hebben wilde, was voor mij de hoofdreden om die auto niet te kopen.

Joël D. zei:
Witte Alfa Romeo 155 ......................... niet echt inspirerend

maar het is wel een hele mooie witte(y).

Dan is deze recent gerestaureerde oer-Snoek uit 1958 wel een hele leuke kandidaat.
En, deze kleur was origineel leverbaar op de vroegste ID/DS-en! Naam van de kleur is "Capucine".
Opdedijk.jpg

Ik vind het prachtig!

Nog wat meer heerlijke kleurtjes:
jonquille%20mordore.jpg

ds-vp.jpg

Hoewel veel DS-en tegenwoordig in chiquere kleuren zijn uitgevoerd, zijn vooral in de eerste jaren echt knal-kleuren leverbaar geweest met vaak de mooiste namen!

Leuke reacties tot nu toe, en lekkere kleurtjes komen er voorbij. Mijn favoriet tot nu toe is de 307 in Vert Gombo. (y) Inderdaad zijn Seat en Volvo wel kleurrijke merken. Maar ook Fiat leverde de Stilo in effen blauw en geel was ook populair. Verder zie ik regelmatig Lancia's in mooie kleuren of kleurcombinaties.

Stif zei:
Foto-K6IB7JFW-D.jpg
[/img]

Sorry Stif, maar dit is geen kleur, dit is gewoon grijs, alleen was de V70 die voor jou auto op de band stond een blauwe. ;) Hetzelfde geldt voor mijn eigen Laguna. Bleu Orage noemen ze het bij Renault, maar ik heb al veel mensen gehoord die het gewoon grijs vinden.

@ Twix: ja bruin mag ook. Ik zie hier regelmatig een Saab 96 rijden in effen bruin (dus geen metallic). Geweldig om te zien. Maar ook de bruine Dusters die je nu regelmatig ziet, vind ik wel kleur aan het straatbeeld geven.

@Ernstoud: dat je er trots op bent kan ik me voorstellen, maar echt kleur zit er niet op. OK, je doorbreekt de grijs-zwarte sleur, maar is de 508 niet verkrijgbaar in roodmetallic? Bruin is er toch ook? Of is dat alleen voor die hybride?

Ik rij nu al weer een paar weekjes in een Candy Red Focus:

5AEBEB7B1F934A21AA45C450D55CB2FB.jpg

Heerlijke kleur, doet het model er extra mooi in uitkomen als je het mij vraagt.

Renault15.17 zei:
@Ernstoud: dat je er trots op bent kan ik me voorstellen, maar echt kleur zit er niet op. OK, je doorbreekt de grijs-zwarte sleur, maar is de 508 niet verkrijgbaar in roodmetallic? Bruin is er toch ook? Of is dat alleen voor die hybride?

Die brons kleur is alleen voor de RXH.

Wit = alle kleuren door elkaar... :p

En een witte doorbreekt wel de dagelijks zwarte rij Passats... want die lijkt tegenwoordig echt alleen maar in 1 kleur te krijgen.

Wat belachelijk om een auto te kopen in zo'n idiote kleur. Koop gewoon een grijze, dat levert bij inruil tenminste nog wat op.

Renault15.17 zei:
Stif zei:
Foto-K6IB7JFW-D.jpg
[/img]

Sorry Stif, maar dit is geen kleur, dit is gewoon grijs, alleen was de V70 die voor jou auto op de band stond een blauwe. ;) Hetzelfde geldt voor mijn eigen Laguna. Bleu Orage noemen ze het bij Renault, maar ik heb al veel mensen gehoord die het gewoon grijs vinden.

Sorry, Renault 15/17, dat is toch geen grijs :)? Ik herken er geen Mistral green in overigens. Dit lijkt meer de goede kleur:

110131_pf.jpg

110131_df-head-lamp.jpg

Bleu Orage is prachtig, de mooiste kleur op een Laguna. Maar iedereen die dit grijs noemt is echt totaal kleurenblind!
42.jpg

stoterstangen90 zei:
Wat belachelijk om een auto te kopen in zo'n idiote kleur. Koop gewoon een grijze, dat levert bij inruil tenminste nog wat op.

Je bent vergeten er een knipoog bij te zetten . Als je opmerking wel heel serieus was: excuses! Maar graag wel onmiddelijk dit topic verlaten want zoveel kleurloosheid hoort hier niet thuis:).

Vooruit dan, mijn vierkante rode monstertje. :) Ik wilde echt geen grijze auto, het moest en zou een kleurige worden. Rood vind ik dé kleur voor een BX, hoewel vert cali (lichtgroen metallic) ook erg mooi is.

6126883094_0ecef9e101_z.jpg

En mijn ouders rijden momenteel vooral in een oranje Citroën C3 Pluriël (mijn moeder) en een vert jade (mintgroene) Citroën Acadiane. (mijn vader)

@BMDoubleyou: Verpest dit topic nou niet met die net-niet-grijze foto's! :p

Ik maak het meteen goed: dit is pas kleur bekennen! Wat een lef om dit te bestellen. Biij BMW Indivdual naar wens samengesteld. Mooi? In ieder geval wel heel bijzonder. Ik kan het wel waarderen:

BMW_750iL_Individual_07.jpg

BMW_750iL_Individual_50.jpg

BMW_750iL_Individual_54.jpg

BMW_750iL_Individual_71.jpg

BMdoubleyou zei:
Renault15.17 zei:
Stif zei:
Foto-K6IB7JFW-D.jpg
[/img]

Sorry, Renault 15/17, dat is toch geen grijs :)? Ik herken er geen Mistral green in overigens. Dit lijkt meer de goede kleur:

110131_pf.jpg

110131_df-head-lamp.jpg

Bleu Orage is prachtig, de mooiste kleur op een Laguna. Maar iedereen die dit grijs noemt is echt totaal kleurenblind!
42.jpg

Met beide voorbeelden bevestig je eigenlijk waar dit topic over gaat. Misschien is het geen zuiver grijs (alhoewel ik de bovenste V70 ook gewoon grijs vindt), maar het is wel daarop gebaseerd en is ook behoorlijk grauw in het straatbeeld. Echt kleurrijk kun je het noemen he.

stoterstangen90 zei:

Ik koop een auto niet om in te ruilen, maar om er met plezier in te rijden :rolleyes: :p Inruilen heb ik nog nooit gedaan en ik heb toch al een 20-tal auto's gehad. :)

Nou, ik vind dat Bleu Orage op die Laguna best kleurrijk als je het vergelijkt met de kleurnuances grijs donkerblauw en zwart waar de gemiddelde automobilist zich in verplaatst. Ook dat Mistral green is in werkelijkheid helemaal niet zo grijs.

Iets te kort door de bocht om het maar grijs te noemen als de kleur er niet meteen vanaf knalt :).

@BMdoubleyou: Toch heeft Rob wel een punt vind ik. Die kleuren doorbreken niet echt de sleur, zoals hier in de titel staat. Ze zullen niemand opvallen, springen er niet uit...

Renault15.17 zei:
stoterstangen90 zei:

Ik koop een auto niet om in te ruilen, maar om er met plezier in te rijden :rolleyes: :p Inruilen heb ik nog nooit gedaan en ik heb toch al een 20-tal auto's gehad. :)
Dan heb je ze zekere allemaal nog, want met rare kleuren raak je ze toch nooit meer kwijt. Nee, een grijze is beter.

@ BMdoubleyou: ik ben het met je eens dat Bleu Orage niet de meest "grijze" kleur is, maar ik moet het met Rob en MWH eens zijn dat het niet echt de sleur doorbreekt. Als mijn Laguna op een vol parkeerterrein staat, heb ik niet zoiets van "wow die springt er lekker uit". En daarover gaat dit topic nu net.

Om de discussie te beëindigen weer een kleurtje dan. Ooit komt er een gele DS3 op mijn oprit te staan!

citroen_ds3_1_6_vti_airdream_so_chic_94018082640277046.jpg

Kanllen doen die kleuren niet, dat klopt. Ze horen dus niet in het topic thuis maar dan is het nog steeds geen grijs)! Ik zoek graag de nuance maar dat is voor veel mensen te moeilijk :).

Stoterstangen90: zoveel rare kleuren zie ik nou ook weer niet. En doe eens gek! Gelukkig zijn er mensen die wat anders willen dan grijs. En als je grijs koopt, doe het dan niet vanwege de buren, niet durven opvallen of de inruil maar omdat je dat gewoon helemaal prachtig vindt :). Mensch durf te leven :)

Terug
Bovenaan