Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Mechanix

Kilometervreter
Ja, u leest het goed, een speciaal topic toegewijd aan de Volkswagen Golf II en Jetta II. Maar de Golf en Jetta II zijn toch helemaal niet zo speciaal?
Ha, dat dacht u maar. De Golf en Jetta zijn wel degelijk speciaal want de jongste exemplaren zijn minstens 19 jaar oud en toch ziet u deze auto's regelmatig voorbij komen in het hedendaagse verkeer. En dat is best een prestatie want veel concurrenten uit die tijd zijn helaas al gerecycled tot blinkende nieuwe bolides. Deze degelijke, robuuste en simpele maar beslist niet saaie auto's mogen dus best eens in het zonnetje gezet worden.

De Golf II is gemaakt van 1983 tot 1992 en de Jetta kwam in 1984 op de markt en werd eveneens tot 1992 gebouwd.
De meest voorkomende motoren waren de 1.3 met 55 pk, de 1.6 met 70 pk en de 1.8 met 90 pk. Daarnaast waren er natuurlijk ook nog de GTI modellen met meer vermogen. Ook diesels waren leverbaar voor de Golf II, de meest vermogende had 80 pk.

Omdat ik gemerkt heb dat er op dit forum nogal wat mensen een Golf II/Jetta II bezitten, of deze auto's een warm hart toedragen vind ik een speciaal topic wel op z'n plaats. Alles over de Golf II en de Jetta II kan hier besproken worden. Liever niet al te veel off-topic gaan, maar als er een goede rede toe is wordt het natuurlijk getolereerd!:)

vw-golf-2-gti.jpg
 
De über-Golf II is wat mij betreft de zeldzame 1050 cc (33 kW), gemaakt tot 1985. Zijn daar nog originele exemplaren van bekend?
 
Geweldig topic, de Golf II vind ik dé Golf. M'n pa en ma hebben er twee, een '83-er GTD met intercooler en een '86-er Syncro.

p1010563e.jpg


Over het bestaan van een 1100, daar stond laatst nog één van op Marktplaats, volgens mij met L-kenteken.
 
Audi80Coupé zei:
Geweldig topic, de Golf II vind ik dé Golf. M'n pa en ma hebben er twee, een '83-er GTD met intercooler en een '86-er Syncro.

p1010563e.jpg


Over het bestaan van een 1100, daar stond laatst nog één van op Marktplaats, volgens mij met L-kenteken.

Die is wel heel mooi met die velgen en de rode lak!(y)

De mijne:



Moet eigenlijk wel weer eens een keer gepolijst worden. Maar hij rijdt prima!(y)
 
Vast een ombouwproject voor een moderne uitstraling, moet je voor stellen hoe dit ding er uit zal zijn als hij origineel is, ik denk echt top in deze kleur en uitvoering.
 
Goed topic! :)

De II is echt onverwoestbaar! Mijn 1.3 is inmiddels de 21 gepasseerd (van '90), en begint op gang te komen met bijna 250.000 km! (y)

Ik heb een kleur die in de schaduw zwart lijkt, in het licht groen, maar eigenlijk gewoon blauw is:

Royalblauw metallic
NZ-Madison.jpg
 
Vmn zei:
Goed topic! :)

De II is echt onverwoestbaar! Mijn 1.3 is inmiddels de 21 gepasseerd (van '90), en begint op gang te komen met bijna 250.000 km! (y)

Ik heb een kleur die in de schaduw zwart lijkt, in het licht groen, maar eigenlijk gewoon blauw is:

Royalblauw metallic

Vet man, ik heb ook de 1.3, maar die van mij heeft pas 104.000 gelopen. Ik heb nog wat kilometers te gaan!:) Blokjes lijken onsterfelijk.
 
Audi80Coupé zei:
Vast een ombouwproject voor een moderne uitstraling, moet je voor stellen hoe dit ding er uit zal zijn als hij origineel is, ik denk echt top in deze kleur en uitvoering.

Toen de Golf 2 facelift op de markt kwam gebeurde het ook vaak dat mensen de oude types van het nieuwe type deuren voorzagen. Eeuwig zonde.
 
Mijn ouders hebben er drie gehad, een '84er, een '85er en een '90er. Zelf heb ik nog een paar maanden met deze '91er 1.3 rondgekard.

dsc05873b9hl.jpg

dsc05872b8yc.jpg


Ik heb 'm overigens in deze staat gekocht, alleen de lelijke 13" spaakvelgen vervangen door 15" BBS.
 
Leuke auto, zo'n Golf II ! Laten we eerlijk zijn: eigenlijk zijn alle Golf modellen ontsterfelijk. Hoe vaak zie je een Golf I rijden? Ik kom er dagelijks een paar tegen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een D-Kadett of Escort.

Zelf heb ik Golf Diesel uit juli 1987 gehad als eerste auto. In de winter wilde ie binnenin maar niet warm worden! Maar voor de rest een perfecte eerste auto voor mij.
 
barkruk zei:
Leuke auto, zo'n Golf II ! Laten we eerlijk zijn: eigenlijk zijn alle Golf modellen ontsterfelijk. Hoe vaak zie je een Golf I rijden? Ik kom er dagelijks een paar tegen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een D-Kadett of Escort.

Zelf heb ik Golf Diesel uit juli 1987 gehad als eerste auto. In de winter wilde ie binnenin maar niet warm worden! Maar voor de rest een perfecte eerste auto voor mij.

Golf I zie ik helaas niet zo vaak, met uitzondering van de cabrio. De nieuwere modellen zie je heel veel en een Golf IV oogt nog steeds fris.
Dat vind ik best netjes voor een twaalf jaar oud ontwerp.
 
Vandaag op Volskdub een mooie zeldzame Golf Limited:

10072011147.jpg


Een rijtje Ralleyes:

10072011148.jpg


Een leuke Country:

10072011149.jpg
 
Wat is die Golf Limited precies voor uitvoering? Die lichtblauwe Golf I op de achtergrond bij de Country is wel erg mooi!
 
Phoenixrood74 zei:
Wat is die Golf Limited precies voor uitvoering? Die lichtblauwe Golf I op de achtergrond bij de Country is wel erg mooi!

Based on the Rallye Golf, a very limited edition Golf Mk2 variant exists, combining all of the high-line options available at the time. Designed and hand-built by the Volkswagen Motorsport division; only 71 of these "Golf Limited" models were produced. The exclusive feature package included a G60 supercharged version of the 16-valve GTI engine, mated to a sports transmission and Syncro four-wheel drive mechanism. All of these special edition models came in gunmetal grey, with four doors (except two built with three doors), BBS RM wheels in 6.5Jx15", US bumpers, a plain two-headlight grille with a unique blue detail, black VW logo, Hella tinted taillights, motorsport badges and a special numbered plaque. It is rumored that two examples were built with air conditioning. In 1989, these cars cost in the region of DM 36,000[7]/£25,000 (about US$41,250 at the time) each and were primarily sold to VAG executives and management, although a few are known to exist in Britain as of 2005. These cars produced 210 PS (150 kW; 210 hp) 252 N·m (186 ft·lbf) and 0–100 km/h (0-62 mph) in 7.2 seconds, making them the most powerful VW Golfs ever produced until VW released the Mk4 R32 with 241 PS (177 kW; 238 hp) in 2003.
 
Phoenixrood74 zei:
Wat is die Golf Limited precies voor uitvoering? Die lichtblauwe Golf I op de achtergrond bij de Country is wel erg mooi!

De Limited is de allerlaatste serie Golf II, met 16V G60 blok van 210 pk en syncro vierwielaandrijving. Er zijn maar 71 stuks van gebouwd. (y)

Hier nog een linkje: Volkswagen Golf Limited
 
Het is niet de allerlaatste serie Golf 2, de Limited dateert namelijk van '89. Bedankt voor de link naar het filmpje, die was ik al aan het zoeken :)
 
Wat een leuk topic dit!

Ik zal proberen binnenkort eens wat scans of foto's te posten van Golf II folders die ik heb, ik heb er namelijk heel veel. Ook heb ik de persmap van de introductie van de Golf II.

Even inhaken op de VW limited: De laatste serie Golf II's die zijn gebouwd zijn de GTI Edition Blue en de Golf Function.

Van de Rallye Golf schijnt ook een beperkte oplage te zijn geleverd met het 16V G60 blok die ook in de Limited zat, maar daar weet ik het fijne niet van.

Voor diegene die het nog niet wisten, ik houdt ook een Golf II GTI register bij, dus foto's en kentekens van levende en niet meer levende Golf II GTI's zijn welkom.
 
Mach1 zei:
Phoenixrood74 zei:
Wat is die Golf Limited precies voor uitvoering? Die lichtblauwe Golf I op de achtergrond bij de Country is wel erg mooi!

Based on the Rallye Golf, a very limited edition Golf Mk2 variant exists, combining all of the high-line options available at the time. Designed and hand-built by the Volkswagen Motorsport division; only 71 of these "Golf Limited" models were produced. The exclusive feature package included a G60 supercharged version of the 16-valve GTI engine, mated to a sports transmission and Syncro four-wheel drive mechanism. All of these special edition models came in gunmetal grey, with four doors (except two built with three doors), BBS RM wheels in 6.5Jx15", US bumpers, a plain two-headlight grille with a unique blue detail, black VW logo, Hella tinted taillights, motorsport badges and a special numbered plaque. It is rumored that two examples were built with air conditioning. In 1989, these cars cost in the region of DM 36,000[7]/£25,000 (about US$41,250 at the time) each and were primarily sold to VAG executives and management, although a few are known to exist in Britain as of 2005. These cars produced 210 PS (150 kW; 210 hp) 252 N·m (186 ft·lbf) and 0–100 km/h (0-62 mph) in 7.2 seconds, making them the most powerful VW Golfs ever produced until VW released the Mk4 R32 with 241 PS (177 kW; 238 hp) in 2003.
Thanks!(y) Leerzaam, dit is echt volkomen nieuw voor mij!
 
JW01 (vanaf een Appel) zei:
D. Elzinga zei:
Goede auto's, maar doe me toch maar de voornaamste concurrent.:)

Ford Escort?? :)

Hyundai Pony natuurlijk:p

Ik heb echt 0,0 ervaring met de Golf II, heb er zelfs nog nooit in eentje gezeten, maar ik heb zo het idee dat je qua roestgevoeligheid beter een late II dan een vroege III kunt hebben.
 
Vind een II sowieso leuker (al is een nette III VR6 best oke;)).

Omdat dit topic wat meer plaatjes kan gebruiken, spots uit eigen archief:



 
Wat algemene info over de Golf MKII:

Productiejaren 1983 – 1992
Productieaantal: 6.301.000
Koetswerkstijl: 3/5 deurs Hatchback
Verwant: Volkswagen Jetta, Volkswagen Corrado
Assemblage: Volkswagen A2 platform
Aandrijving: Voorwielaandrijving, Syncro vierwielaandrijving
Overbrenging: 4/5-traps handgeschakeld, 3-traps automaat
Afmetingen (LxBxH):3.985 x 1.665-1.680 x 1.415 m
Wielbasis: 2471 mm

De tweede generatie VW Golf is voor het eerst van de band gekomen in 1983. Deze VW Golf werd in München gepresenteerd. De VW Golf II werd voor een periode van 8 jaar gemaakt. De VW Golf II cabrio werd niet gefabriceerd, maar de Golf I werd nog wel als cabrio verder geproduceerd.

Motoren Benzine
motoren1.jpg

motoren2.jpg

motoren3.jpg

motoren4.jpg


Motoren Diesel
motoren5.jpg
 
Volgens dat Doppel Wobber is er alleen een GTS actiemodel geleverd in Zuid-Afrika.



Is er hier dan iemand zelf creatief geweest?
 
En was dat dezelfde GTS die ook in Afrika werd geleverd, of staan die helemaal los van elkaar?

Is Doppel-Wobber toch niet helemaal volledig;)
 
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd! Ik lees trouwens op VW-forum dat de Golf 2 GTS ook leverbaar is geweest in NL.
 
Ha, zo vroeg in dit topic al een raadseltje;)

Ik heb wat gegoogeld en dit schijnt een Zuid-Afrikaanse GTS te zijn:

free201113__20110324_114033_4010080_.jpg


Nogmaals een Nederlandse GTS, die net als het exemplaar op mijn beeldbankscreenshot een aftermarket (?) bumper en grille heeft:

XLCWf2jzbmqM6IlLsiGRFw.jpg
 
Nee, dat is niet aftermarket :). De Golf 1 GTS heeft een dergelijke grille en koplampen!
 
Dus dan zijn zowel de I als II GTS daaraan te herkennen. Of zijn er nog andere uitvoeringen met die voorkant?*

* Kan me herinneren dat ik wel eens een gewone Golf met die grille heb gezien, blijkbaar waren ze ook los te koop.
 
Maar iig de grille heb ik wel eens op een niet-GTS gezien. Dan was het of net als bij Opel toendertijd zo dat je zo'n beetje alle aanbouwdelen achteraf bij de dealer kon bestellen, of degene heeft hem van een GTS gesloopt.
 
Mijn eerste auto was ook een Golf II, een 1.6 GL met kenteken TF-93-GD.

Hoe is het trouwens gesteld met de zeldzaamheid van een Golf II GT Syncro? Een vriend van mij heeft er een maar weet nog niet wat hij ermee gaat doen. Hij heeft al een paar keer verkoop-vragen gehad bij het stoplicht :D dus zal wel een bijzondere uitvoering zijn. Is overigens wel import,
 
Syncro is op zich al zeldzaam, vooral een vroeg model. Als je het in procenten bekijkt is de hoeveelheid GT's ongeveer 10% tegenover de Golf en Golf CL Syncro. Vrij zeldzaam dus.
 
Ik heb ook wel een zwak voor de Golf en Jetta II.
Wie somt de actiemodellen even op? Waren er heel veel. :)
 
Misschien is het leuk om de stand van het GTI-register in de openingspost mee te nemen?

GTI 8V Nederlands: 69 waarvan 10 gesloopt en 4 uitgevoerd
GTI 16V Nederlands: 45 waarvan 8 gesloopt en 1 uitgevoerd
GTI G60 Nederlands: 25 waarvan 6 gesloopt

GTI 8V import: 70 waarvan 5 gesloopt en 2 uitgevoerd
GTI 16V import: 87 waarvan 23 gesloopt en 2 uitgevoerd
GTI G60 import: 44 waarvan 7 gesloopt en 2 uitgevoerd
GTI G60 Syncro import: 3 (4-wielaandrijving)

GTI 8V Ed. One Nederlands: 3
GTI 16V Ed. One Nederlands: 2

GTI 8V Ed. One import: 45 waarvan 7 gesloopt en 1 uitgevoerd
GTI 16V Ed. One import: 23 waarvan 5 gesloopt en 1 uitgevoerd
GTI G60 Ed. One import: 7 waarvan 2 gesloopt

GTI Ed. Blue (import): 9

GTI 8V Fire and Ice (import): 6
GTI 16V Fire and Ice (import): 1

Golf GTI 8V USA (import): 2 (Amerikaanse GTI)

Golf Rallye: 18 waarvan 2 uitgevoerd

Golf II 20V-T: 5 waarvan slechts 1 omgekeurd
Golf II VR6: 30 waarvan 2 niet omgekeurd en 1 gesloopt

Edit: in totaal dus 494 actieve auto's!
 
Terug
Bovenaan