Opel Astra (L)

der Magistrat

Wegverkenner
Nieuwe Opel Astra: geladen met elektrokracht
Dit is de geheel nieuwe Opel Astra, die het GM-platform van zijn voorganger verruilt voor een moderne basis van Stellantis. Dat betekent onder meer dat de nieuwe Opel Astra als plug-in hybride op de markt komt. De Insignia is nu de laatste Opel op een van General Motors afkomstige basis.
Komend najaar is het over en uit voor de in 2015 gepresenteerde vijfde generatie Astra (K). Dan staat namelijk deze geheel nieuwe zesde generatie Opel Astra bij de Nederlandse dealers. Die is net als de actuele Corsa en Mokka volledig onder de vlag van Stellantis ontwikkeld en dat betekent dat er geen enkel restant van voormalig moederbedrijf General Motors overblijft. De Opel Astra is voortaan een technische broer van de Peugeot 308en DS 4 en dat geeft hem extra lading. In letterlijke zin.

De jongste Astra is namelijk dit najaar direct leverbaar met twee plug-in hybride aandrijflijnen. Daarover straks meer, die voor de Astra compleet nieuwe techniek is namelijk ook op interessante wijze verpakt. De zesde Astra is 4,37 meter lang en dat maakt 'm slechts 4 millimeter langer dan zijn voorganger. De wielbasis is met 2,68 meter identiek aan die van de Peugeot 308 waarmee hij zijn basis deelt. De afstand tussen de voor en achteras is 1,3 centimeter groter geworden ten opzichte van het huidige model. Subtiele groei dus, al geldt dat niet voor de bagageruimte. De jongste Astra slokt namelijk 422 liter aan spul op, 52 liter meer dan het uitgaande model.

5ipyd3hbapa4_800.jpg

Design
Na de Mokka is de Astra van de L-generatie het tweede model dat volledig volgens Opels nieuwe designtaal is getekend. Dat betekent dat het Opel Vizor, het front waarbij de relatief platte koplampen zijn samengesmolten met het zwarte paneel ertussen, volledig tot zijn recht komt zoals het is bedoeld. De Crossland en Grandland kregen recentelijk een facelift en hebben sindsdien ook een Vizor-achtig snuitje, zij het in mindere mate. Centraal op de neus zit uiteraard de 'Blitz', al wordt het embleem op de nieuwe Astra doorklieft door een vouw die de motorkap en bumper met elkaar verbindt. De koplampen zelf zijn overigens bij wijze van optie uit te rusten met Intelli-Lux Pixel Matrix-verlichting, adaptieve kijkers met elk 84 ledpuntjes. Dat principe is overigens afkomstig van de Insignia.

5zuyz0gbofmf_800.jpg


Net als kleine broer Corsa heeft de Astra een C-stijl die naar voren is gericht. Een leuk designelement is het zwarte kunststof paneeltje bij de achterste zijruiten. Het element doet enigszins denken aan het kunststof deel dat de D- en E-Kadett hier hadden. Helemaal achterop zien we in de achterlichten een verwijzing naar het uitgaande model, al zijn de led-achterlichten op de nieuwe Astra een stuk platter. Opvallend is de wijze waarop de achterlichten aan weerszijden aansluiten op de rand van de wulps geboetseerde achterbumper. Centraal op de achterklep lezen we, precies zoals het Grote Handboek Autodesign tegenwoordig voorschrijft, de modelnaam Astra. Bovenaan de achterruit zit een forse achterspoiler, met centraal een verticaal georiënteerd derde remlicht. De achterklep zelf is overigens van composiet en dat scheelt weer in gewicht.

Plug-in hybride
Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Astra dat er versies met elektrohulp komen. Opel maakt melding van de komst van twee plug-in hybride motoren, maar zegt nog niet welke dat zijn. Wie een beetje bekend is met de Peugeot 308 waarmee de Astra zijn EMP2-basis deelt, weet dat dat Franse broertje geleverd wordt als Hybrid 180 en Hybrid 225. Die eerste heeft een 150 pk benzinemotor en een 110 pk elektromotor die samen een systeemvermogen van 180 pk opleveren. De krachtigere versie is dankzij een 180 pk 1.6 PureTech-benzinemotor en dezelfde 110 pk elektromotor goed voor 225 pk. Beide varianten hebben een 12,4 kWh accu, goed voor een elektrisch rijbereik van zo'n 60 kilometer. We gaan ervan uit dat ook de Astra deze twee aandrijflijnen krijgt.

pikyemabvovo_800.jpg


Rüsselsheim geeft aan dat de Astra ook conventionele benzine- en dieselmotoren krijgt. We rekenen op 110 en 130 pk PureTech-benzinemotoren en een 1.5 BlueHDi-diesel met 130 pk. Een handgeschakelde zesbak is altijd standaard, een achttraps automaat is als optie leverbaar in acombinatie met de 130 pk benzine- en dieselversies. Opel belooft dat de nieuwe Astra 14 procent stijver is dan het uitgaande model, en dat is zonder meer een positief gegeven.

Interieur en gadgets
Net als de buitenkant is ook het binnenste van de nieuwe Astra een wereld van verschil met dat van zijn voorganger. Het geheel is doorspekt met strakke horizontale en verticale lijnen en oogt daardoor helemaal van deze tijd. Het dashboard behelst wat Opel 'Pure Panel' noemt, twee enigszins met elkaar versmolten 10-inch displays waarvan er eentje zich direct achter het stuurwiel bevindt. Dat scherm fungeert als instrumentarium, het ander als infotainmentscherm. Onder het infotainmentdisplay zitten aanraakgevoelige én fysieke knoppen. Met de druktoetsen stuur je de klimaatregeling aan. Een leuk designelement: links van het instrumentarium zit een zwart vlak waarin de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem zijn weggewerkt. De roosters voor de bijrijder zijn opgenomen in een horizontale strook boven het handschoenenvak.

zxryucwbuvpf_800.jpg


In de nieuwe Astra kun je je smartphone, Apple of Android, draadloos met het infotainmentsysteem verbinden. Meer verwennerij komt in de vorm van een uitgebreid head-up display en met leer beklede geventileerde én verwarmbare voorstoelen met massagefunctie op de bestuurdersstoel. Ook zijn stoelen met alcantara bekleding en een verwarmbare achterbank verkrijgbaar.

Veiligheidssystemen
Geen nieuw model zonder een uitgebreid pakket passieve en actieve veiligheidssystemen. De Opel Astra maakt onder meer kennis met Intelli-Drive, een systeem dat de Astra semi-autonoom van rijstrook kan laten wisselen, maar dat ook afremt voor bochten en voorliggers en 'm ook netjes binnen de lijnen houdt. Bestel je een Astra met automaat met dit systeem, dan krijg je er ook nog eens een Stop & Go-functie bij. Prettig in de file. Verder zijn een 360-graden-camera, dodehoekdetectie, uitgebreide verkeersbordherkenning en parkeerhulpsystemen als optie leverbaar.

Bron.

Extra foto's
8owyw0abqz5y.jpg

pbgydqhb9qdr.jpg

zhcyf2abnr71.jpg

nohykc4bgvl7.jpg

wydyru4bd2ax.jpg
 
Allereerst: wat een heerlijke kleur! Zou dit ook de gratis standaardkleur worden, zoals Stellantis tegenwoordig werkt? Dat zou top zijn.

Ik vind het een geslaagd model. Duidelijk Opel (wat rustiger vormgegeven dan de 308, bijv.), maar ook duidelijk nieuw. En vast triviaal, maar ik waardeer die verwijzing naar de Kadett wel net achter de achterportieren. Subtiel, maar wel leuk gedaan.
 
Front en flanken zijn erg gaaf! Achterzijde valt me wat tegen, lijkt veel op de Golf 8. Vind deze veel fraaier dan de 308.
 
Tja het zijn wel erg duidelijk renders. Zo oogt een auto van binnen en buiten altijd wat onrealistisch. Ziet er verder wel goed uit maar toch ben ik niet helemaal overtuigd, misschien als er normale foto's vrij worden gegeven.
 
Hmm, ik word nog niet heel enthousiast van deze platen. Inderdaad hoop ik dat er vandaag ook echte foto's worden vrijgegeven en een beter beeld te geven. Persoonlijk ben ik meer van luxe en comfort (in Opel termen Cosmo of het oudere Elegance) maar tegenwoordig moet alles sportief en agressief ogen, jammer. Ik hoop dan ook dat er een dezer dagen ook beelden van dergelijke Astra's vrij zullen komen.
 
Op de nieuwssite van Opel staan nog wel een paar aardige """"foto's"""" vind ik:

11-Opel-Astra-516132.jpg


09-Opel-Astra-516130.jpg


En natuurlijk zijn er de obligate "driving scenes". Op beweegbeeld heb je net een pietsie meer het idee naar een echte auto te kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=d3QkG6092z4
 
MCW5 zei:
Tja het zijn wel erg duidelijk renders. Zo oogt een auto van binnen en buiten altijd wat onrealistisch. Ziet er verder wel goed uit maar toch ben ik niet helemaal overtuigd, misschien als er normale foto's vrij worden gegeven.

deze intro foto's sterk gedigitaliseerd maar de video toont aan dat ze een waarheidsgetrouw beeld van de Astra geven
 
Op bovenstaande video's vind ik de neus net zo vreemd overkomen als op de Golf 8 (en de 308). Zal natuurlijk wel weer komen door veiligheidseisen maar dat maakt het voor mij niet mooier. Ik ben bang dat ik er aan zal moeten wennen... :-(
 
De Kadett-verwijzing op de C-stijl vind ik leuk gevonden, afgezien daarvan vind ik hem niet enorm geslaagd. Die nieuwe snuit wordt maar op alle nieuwe modellen gecopypaste, en ook dit met schermen behangen interieur is weer zo levenloos.
 
Hij kijkt juist sipjes ipv stoer wat ze voor ogen hadden. De neus klopt imo gewoon net niet. De achterkant en interieur is dan weer een beetje Golf. Van de zijkant had het van elke willekeurig merk kunnen zijn. De Kadett-verwijzing is aardig maar die 'vin' zie je ook bij meerdere merken al een tijdje terug.

Opel is elke keer op zich naar een familiegezicht maar vaak kopieren ze daarbij andere merken. De Nissan C-stijl op de huidige Astra bv, generatie ervoor weer een Mazda-grille en MZ3/Leon derde zijruit. Hoewel niet superspannend vind ik deze Astra (en ook de Corsa, Insignia, Zafira etc) nog altijd een zeer sterk ontwerp. Je herkent ze direct als Opels van die tijd

m1fyh9qbmimo_480.jpg
 
De Astra H was inderdaad een van de meer geslaagde Astra's. Ook vanbinnen erg strak en mooi afgewerkt voor die tijd. Wel een heel zwaar en log aanvoelende auto om te rijden. Ze hebben 'm maar kort gebouwd gek genoeg. Hoewel de L er totaal niet op lijkt, heeft de nieuwkomer wel weer hoekige vormgeving vanbinnen en vanbuiten die me aan de H doen denken.
 
Ziet er beter uit dan verwacht. Ook hier zijn weer wat retro-elementen, dus de Vizor-neus en inderdaad, de raamlijn met het geribbelde stukje plastic erachter zal ontegenzeggelijk naar de D (of E) Kadett verwijzen. Een grappige hint naar het verleden. Net als de 308 oogt het geheel wel zwaarlijvig, dus hoe zoiets in de uitvoering Grauwe Middelmaat zal ogen in Komogrijs met kleine velgen? Het front vind ik ook niet helemaal lekker ogen, de grille in de onderbumper met uitloper richting de hoeken van de bumper ogen wat geforceerd.
 
Van de drie nieuwe Stellantis C segment modellen vind ik de DS4 de fraaiste.
Daarna de Astra.

De 308 grille had de uitsparingen op de hoeken van de Astra moeten hebben. Veel harmonischer dan de tupperware keuze van Peugeot.
Daarnaast oogt de 308 butt bizar massief en klunzig. Alsof of ie een grote keutel meesleept.

Treffend dat PSA's 'premium' DS4 en de 'doorsnee' Opel Astra van dezelfde lopende band komen.
 
MCW5 zei:

Mooie foto, vooral omdat de c-stijl niet zichtbaar is. Ik denk -als ik dit zo zie- dat ik de c-stijl niet mooi vind. Iets te agressief en past daarom niet bij de rest. Ik vind de c-stijl van de corsa ook niet mooi.
 
Plomp. Dat komt bij me op als ik hem zie. Ik weet het nog niet...

De opties op motorgebied zijn wel top natuurlijk. Op dit niveau hadden ze onder GM nooit gekomen.
 
Op die laatste foto doet hij me wat denken aan een Hyundai i30. Al met al zeker geen verbetering tov het huidige model en ook tov de Corsa. De verwijzing naar de Kadett is leuk bedacht maar niet alle stijlelementen uit het verleden lenen zich voor een moderne interpretatie.
 
Warhamstr zei:
De opties op motorgebied zijn wel top natuurlijk. Op dit niveau waren ze onder GM nooit gekomen.
Mwoah. Die driepittertjes in de K waren ook prima toch? Ik had die tweeliter benzine uit de insignia wel leuk gevonden in een Astra, en de 136pk diesel was ook een fijn ding. Blijven de plugins over, een wat gemankeerd aandrijfconcept wat in mijn beleving vooral gepusht wordt door de fabrikanten om zo hun gemiddelde CO2-uitstoot omlaag te krijgen. Niet voor de enthousiaste stuurman als ik de verhalen mag geloven. Maar de kans is niet onaanzienlijk dat mijn volgende er zo een is, geef ik toe.
 
Erg geslaagde wagen!
In profiel merk je dat hij een gemeenschappelijke basis heeft met de 308 maar ik vind deze wagen zoveel zuiverder vormgegeven.
De achterzijde heeft iets van de Golf door de vorm van de achterlichten maar ik zou zeggen: VW kijk eens goed hoe verhoudingen wél kunnen kloppen. Dit is zoveel beter geslaagd dan de Golf.
Ook de Visor komt op deze wagen tot zijn recht. De algemene lijnen van de voorzijde herinneren erg sterk aan de eerste Manta, ook al heeft deze geen ronde koplampen.
Ook het dashboard is een meevaller. Bediening van de airco was nog beter geweest met draaiknoppen maar beter dit dan enkel een touch screen of die belachelijke onergonomische schuifregelaars van het VAG-concern.

Nee, wat mijn betreft: erg veel goeie punten voor Opel. Ik hoop op een even geslaagde kombi (tegenwoordig is het geen caravan meer bij Opel, vermoed ik). Na de begrafenisstoet van de vorige Astra, heeft Opel op dat vlak wel wat recht te zetten.
 
Hij lijkt mi op de DS4. Zelfde basis, zelfde lopende band in Rüsselsheim.
Bij de Mokka en DS3 zie je een zelfde soort gelijkenis.

https://www.youtube.com/watch?v=HNJylANFTXY&t=49s
 
opel_astra_exterior_21x9_as22_e01_001.jpg


opel_astra_exterior_driving_21x9_as22_e01_002.jpg


opel_astra_exterior_roof_21x9_as22_e01_005.jpg


opel_astra_exterior_21x9_as22_e01_004.jpg


Bron: https://www.opel.fr/vehicules/futurs-modeles/astra-2021.html
 
Hier nog een filmpje met wat detailbeelden ( als aanvulling op filmpje van Passchier stukje hierboven )https://www.youtube.com/watch?v=0VV-tQ4-fOA
 
Nu ik het filmpje van TL bekeken heb vallen me de volgende dingen op:
- van de zijkant is het net een Corolla
- de Vizor neus heeft lamellen. Was me nog niet opgevallen..
- tankklep zit nu links, of is dat alleen bij de plug in?
 
der Magistrat zei:
Allereerst: wat een heerlijke kleur! Zou dit ook de gratis standaardkleur worden, zoals Stellantis tegenwoordig werkt? Dat zou top zijn.

(..).

Als ik het filmpje zo bekijk, lijkt het mij dezelfde kleur te zijn als op de Mokka introductie modellen.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik vind de neus van deze nieuwe Astra wel mooi. Lekker strak, niet te uitbundig. Zoals het vroeger was..
 
Durashift zei:
der Magistrat zei:
Allereerst: wat een heerlijke kleur! Zou dit ook de gratis standaardkleur worden, zoals Stellantis tegenwoordig werkt? Dat zou top zijn.

(..).

Als ik het filmpje zo bekijk, lijkt het mij dezelfde kleur te zijn als op de Mokka introductie modellen.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik vind de neus van deze nieuwe Astra wel mooi. Lekker strak, niet te uitbundig. Zoals het vroeger was..

Uhm, de Mokka werd geintroduceerd in het groen, deze Astra is goud/geel ;)
 
Hotdog zei:
Nu ik het filmpje van TL bekeken heb vallen me de volgende dingen op:
(..)
- tankklep zit nu links, of is dat alleen bij de plug in?

Rechts laden en links tanken.;).

Wat mij betreft een zeer geslaagde auto!
 
Josh VW zei:
Hij lijkt mi op de DS4. Zelfde basis, zelfde lopende band in Rüsselsheim.
Bij de Mokka en DS3 zie je een zelfde soort gelijkenis.

Zelfde band zegt niks anders dan dat ze op hetzelfde platform staan. 508, 5008 en 3008 worden bv. Ook door elkaar gefabriceerd en ja kan moeilijk beweren dat er optische gelijkenissen zijn. Of A1 en Ibiza om een voorbeeld uit een ander concern te geven.
Ik zie die gelijkenis met de DSR4 trouwens ook niet Vermoedelijk wel dezelfde hellingshoek van de voorruit (misschien wel identiek, net als de voorste portiersloges), maar daarvoor zou ik ze echt naast elkaar moeten zien.
Ik vind het veeleer een veel zuiverder vormgegeven versie van de 308.
 
Zie de nodige gelijkenis met de DS4, niet met de 308. Zelfde soort gelijkenis als tussen de DS3 en Mokka. 't Is niet anders
 
Josh VW zei:
Zie de nodige gelijkenis met de DS4, niet met de 308. Zelfde soort gelijkenis als tussen de DS3 en Mokka. 't Is niet anders
Nog maar zelden zo'n sterk onderbouwde reactie gelezen o_O
 
Durashift zei:
der Magistrat zei:
Allereerst: wat een heerlijke kleur! Zou dit ook de gratis standaardkleur worden, zoals Stellantis tegenwoordig werkt? Dat zou top zijn.

(..).

Als ik het filmpje zo bekijk, lijkt het mij dezelfde kleur te zijn als op de Mokka introductie modellen.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik vind de neus van deze nieuwe Astra wel mooi. Lekker strak, niet te uitbundig. Zoals het vroeger was..

Misschien een kleurenmonitor kopen?

Is de SW al gespot?
 
@Bobslee: de achterlichten baseren op die van de huidige Astra, kan Opel niks aan doen dat VW achteraf met gelijkaardige lampen komt aanzetten. Hij lijkt dus op een Opel, niet op de VW.
 
Nee, hij lijkt op de Golf 8.

De kont van de K is behoorlijk anders, muv de vorm van de achterlichten.
 
Alleszins heeft Opel haar huiswerk een pàk beter gedaan dan VW. De kont van de Golf ziet er veel te hoog, te verticaal uit, de voorzijde, lijkt wel het gezicht van Droopy.
In de Opel bovendien nog fysieke voorkeurtoetsen voor de airco en niet enkel een onnozel en onnauwkeurig schuifregelaartje voor de airco.
 
Bobslee zei:
Oké, maar dat doet niets af aan het feit dat de achterkant op een Golf 8 lijkt o_O

Mee eens. Al is zo'n achterkant met brede L-vormige achterlichten en de typenaam helemaal uitgeschreven over de klep nu sowieso iets dat bij verschillende merken terugkomt.
 
iDS, Opel hoort nu bij Citroen/DS/Peugeot dus je gaat dat merk nu ook tot het vervelends toe 'verdedigen'? Respecteer nou gewoon ieders mening. Dat maakt het een stuk fijner hier. De Astra volgt natuurlijk de lijn van de Mokka (en dus de Opel GT X Experimental Concept uit 2018) maar het lijkt nu idd sterk op dat van de Golf.

en de typenaam helemaal uitgeschreven over de klep

Ik hou heel erg van symmetrie maar die typenaam of soms merknaam in het midden vind ik echt storen. Zeker bij bv de Focus waar de kont al vrij druk is
 
MCW5 zei:
Ik hou heel erg van symmetrie maar die typenaam of soms merknaam in het midden vind ik echt storen. Zeker bij bv de Focus waar de kont al vrij druk is

Het geheel ziet er imo vaak te "vol" uit. Heel brede achterlichten met het logo (dat tegenwoordig ook zo groot mogelijk moet) ertussen gepropt, en daaronder over de breedte de modelnaam in eveneens grote letters. Van mij mag dat wel wat subtieler.
 
MCW5 zei:
iDS, Opel hoort nu bij Citroen/DS/Peugeot dus je gaat dat merk nu ook tot het vervelends toe 'verdedigen'? Respecteer nou gewoon ieders mening. Dat maakt het een stuk fijner hier. De Astra volgt natuurlijk de lijn van de Mokka (en dus de Opel GT X Experimental Concept uit 2018) maar het lijkt nu idd sterk op dat van de Golf.

en de typenaam helemaal uitgeschreven over de klep

Ik hou heel erg van symmetrie maar die typenaam of soms merknaam in het midden vind ik echt storen. Zeker bij bv de Focus waar de kont al vrij druk is

Als iedereen hier rekening moet houden met wat jij vervelend vindt, dan wordt er niet veel meer neergepend.
Hou er gewoon rekening mee dat mensen een afwijkende mening hebben van die van jou en het wordt hier een pak gezelliger....

Dat Opel tot Stellantis behoort, heeft hier trouwens niks mee te maken. Mijn vader was een trouwe Opelrijder. Ik ben er dus mee opgegroeid en heb steeds gevonden dat Opel op vlak van (goeie) ontwerpen steeds eer inspanningen heeft geleverd dan VW.
En net zoals bij de andere mrken die ik wat extra volg, wilt dat niet zeggen dat ik zomaar alles leuk vind van wat ze op de markt gooien. De vorige Corsa vond ik zo maar niks, de Crossland is ook helemaal mijn ding niet. Zo kan ik nog een pak Opels opnoemen maar deze Astra is gewoon een sterk nummer in tegenstelling tot de huidige Golf.
 
Hou er gewoon rekening mee dat mensen een afwijkende mening hebben van die van jou en het wordt hier een pak gezelliger....

lol, dat is precies wat ik zei :) :T Je reageert continue om andermans meningen en probeert ze te ontkrachten. Dus doe even wat aan zelfreflectie, wil je...
 
@iDS: Afwijkende mening prima, maar als je in een discussie over de kont van de auto ineens de aircoknopjes erbij gaat halen bij wijze van argumentatie, dan komt dat op mij enerzijds heel vreemd over, en anderzijds alsof je een manier zoekt om te "winnen" (terwijl er feitelijk niks te winnen valt, overigens).

L-vormige achterlichten worden volgens mij bij diverse merken toegepast, net als die modelnaam over de hele breedte, maar ik snap de vergelijking met de Golf 8 wel. Bij de Golf zitten de lichten wat mij betreft echter te hoog gepositioneerd, bij de Astra lijkt het aardig te kloppen.

Al met al een interessante nieuwkomer, ik merk dat ik naar de auto blijf kijken. Weliswaar om te beoordelen of ik 'm nu mooi vindt of niet, maar dat betekent ook dat ik er kennelijk door geïntrigeerd ben en dat beschouw ik als een kwaliteit. Van mij hadden die uitstulpingen met name boven de achterwielen niet gehoeven, althans niet in die vorm, het ziet er wat gezocht tegendraads uit. Verder heb ik er niet heel veel op aan te merken en vallen mij vooral diverse leuke details op, zoals het verticale derde remlicht. Dashboard vind ik ook echt veelbelovend (met die heerlijke fysieke aircoknoppen :LOL: ). Van PSA ben ik in de praktijk nooit erg gecharmeerd echter, ik hoop dat deze Astra mijn gunstiger weet te stemmen. Maar zoals ik altijd graag verkondig, de Astra K is een erg fijne auto, en bovendien een grote sprong voorwaarts tov de voorganger. Ik denk eerlijk gezegd niet dat we dat straks over de Astra L ook kunnen gaan zeggen.
 
DeeTwee zei:
L-vormige achterlichten worden volgens mij bij diverse merken toegepast, net als die modelnaam over de hele breedte, maar ik snap de vergelijking met de Golf 8 wel. Bij de Golf zitten de lichten wat mij betreft echter te hoog gepositioneerd, bij de Astra lijkt het aardig te kloppen.

Exact mijn mening. De gelijkenis moet niet ontkend worden maar de Astra heeft in het verleden ook al die 'doosvorm' gehad. Aangezien de vorm van de achterlichten overgenomen is van de voorganger, vind ik het goedkoop om te suggereren dat de Astra-ontwerpers naar de Golf gekeken hebben.

DeeTwee zei:
Van mij hadden die uitstulpingen met name boven de achterwielen niet gehoeven, althans niet in die vorm, het ziet er wat gezocht tegendraads uit. Verder heb ik er niet heel veel op aan te merken en vallen mij vooral diverse leuke details op, zoals het verticale derde remlicht. Dashboard vind ik ook echt veelbelovend (met die heerlijke fysieke aircoknoppen :LOL: ). Van PSA ben ik in de praktijk nooit erg gecharmeerd echter, ik hoop dat deze Astra mijn gunstiger weet te stemmen. Maar zoals ik altijd graag verkondig, de Astra K is een erg fijne auto, en bovendien een grote sprong voorwaarts tov de voorganger. Ik denk eerlijk gezegd niet dat we dat straks over de Astra L ook kunnen gaan zeggen.

Een ziekte van deze tijd bij auto-ontwerpers al die uitstulpingen maar bij de Astra beter 'onder controle' dan bij de 308 bv.
Het dashboard vind ik ook veelbelovend trouwens, al met al een verfrissend ontwerp in het segment.
 
Ik was er eigenlijk al wel redelijk snel over uit dat de nieuwe Astra er heel goed uit ziet naar mijn mening. Gewoon lekker strak, zonder al te veel onnodige tierelantijntjes zoals andere merken wel hebben. De Vizor-grille staat 'm erg goed vind ik en de achterlichten vind ik best fascinerend. Hopelijk wordt de station net zo mooi, want waar ik de K hatch wél een mooie auto vind, kan ik dat van de station niet zeggen.

En als ik er zo over nadenk is dit misschien wel de mooiste c-segmenter, samen met de Mazda3. De 308 vind ik op foto's niet zo mooi, in het echt moet ik 'm nog zien. En bij de rest valt er ook wel ergens iets op aan te merken of is simpelweg gewoon (in sommige gevallen extreem) saai.
 
Uitstulpingen boven de achterwielen? Vind de wielkasten juist strak.
Mooi hoe de sharkfin C stijl het glasshouse vergroot, de auto lager doet lijken en de lijn meer 'racy' maakt
 
Josh VW zei:
Uitstulpingen boven de achterwielen? Vind de wielkasten juist strak.
Mooi hoe de sharkfin C stijl het glasshouse vergroot, de auto lager doet lijken en de lijn meer 'racy' maakt

Ben heel benieuwd wie jij bent. Mocht je roder zijn, dan mn complimenten voor je manier van posten! (y)
 
Josh VW zei:
Uitstulpingen boven de achterwielen? Vind de wielkasten juist strak.

Ik bedoel deze flapjes/bobbels/dingesen. Ik zeg niet dat het niet strak is, maar de lijnen lopen niet parallel met die daarboven, wat mij betreft detoneert het daardoor. Vormwil. Het had krachtiger kunnen ogen. Maar misschien 'werkt' dit element in werkelijkheid wel. Die aan de voorkant vind ik minder irritant.

EDIT: Herstel, ik vind het eigenlijk helemaal niet strak ogen. Daarom heb ik er ook een probleem mee.
2021-07-26-17-46-51-Window.png


2021-07-26-17-51-47-Window.png
 
DeeTee, zie wat je bedoelt, het plaatwerk boven de wielkast. Die heupen zitten er waarschijnlijk om de zijkant te breken, om 'stance' te creëren. Staat goed. Draai het om, denk ze weg. Dan is de zijkant redelijk spanningsloos. Ik lxl maar wat, hopelijk begrijp jij wat ik bedoel ;)
 
Terug
Bovenaan