Enovate/Enoreve ME5 & ME7 (CN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Enovate (Skyrim, Chinese naam: Tianji) is een van de Chinese EV startups. In 2015 werd het bedrijf opgericht onder de naam Zhejiang Dianka Automobile Technology. In 2017 startte de productie van de Dearcc EV10, een elektrische 5-deurs hatchback met een lengte van 3692 mm. Da's 6 mm korter en 70 mm smaller dan de Opel Adam. Waarom ik die noem? Nou, oordeel zelf. :)

201901301612461246180170_6490314_11.jpg


2019013016125512558559_6490309_11.jpg


201901301612441244201522_6490313_11.jpg


201907171614121412191824_6891485_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5267/

In januari 2019 werd de Enovate ME7 voorgesteld, die in een fabriek in de provincie Shandong wordt gemaakt. De elektrische ME7 is voorzien van een permanent-magneet synchrone motor (PMSM) van Bosch. De ME7 is er in twee varianten: een met 54 kWh accupakket (410 km NEDC actieradius) en een met 72 kWh (530 km). De auto is getekend onder leiding van de Turk Hakan Saracoglu, die ook de andere Enovate's heeft getekend.

202012201040_8378738_11.jpg


202012201038_8378736_11.jpg


202012201035_8378733_11.jpg


202106121730_8785852_11.jpg


202106121735_8785856_11.jpg


202106121731_8785850_11.jpg


202106121903_8785773_11.jpg


202106121907_8785777_11.jpg


202106121905_8785776_11.jpg


202106121904_8785774_11.jpg


201905310929182918153781_6739788_11.jpg


202106121859_8785888_11.jpg


201901091010321032218368_6457472_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5528/

Dit is de nieuwe Enoreve ME5. Het lijkt erop dat Skyrim voor een nieuwe merknaam kiest, dus Enoreve in plaats van Enovate. Er komen twee verschillende aandrijflijnen: een EV en een range extender-EV. Die laatste krijgt een accupakket met een capaciteit van maar liefst 30 kWh, goed voor een elektrische actieradius van 155 km (NEDC) en totale actieradius van 1012 km (NEDC). De elektrische ME-5 moet volgens NEDC 508 km ver komen. De prijzen beginnen bij een voordelige 159.900 RMB.

Maten: 4580/1915/1635 mm / wielbasis 2750 mm

20210615114513451320236_8788876_11.jpg


2021061511451345139732_8788873_11.jpg


20210615114513451312347_8788870_11.jpg


2021061511451445148650_8788868_11.jpg


20210615114515451512243_8788860_11.jpg


20210615114513451319012_8788865_11.jpg


20210615114515451516734_8788858_11.jpg


c6bade8a-c231-4c52-8135-80e10a9024a6_630_w0.jpg


336bac04-f0a3-4b00-986b-f5c1bd0e852c_630_w0.jpg


Bronnen:
https://photo.yiche.com/serial/7430/
https://auto.sina.com.cn/zz/xc/2021-06-07/detail-ikqciyzi8225724.shtml

In de toekomst volgt nog een sedan, de ME-S. Dit was het studiemodel uit 2019:

4jPz-hvsckth5197120.jpg


Ndrh-hvsckth5198288.jpg


1h4ylx3bj8gq_800.jpg


tkby38cbo6bt_800.jpg


liwyug9b9s72_800.jpg
 
Voor hoeveel van dit soort bedrijfjes is nog behoefte? En weer al dat gegoochel met namen, dat lijkt vaste prik bij de Chinezen. Maar goed, die Dearcc is een grappige interpretatie en die ME7 vind ik er heel behoorlijk uitzien.
 
De ME7 vind ik zelfs erg goed gelukt! Oogt een beetje Seat-achtig en van opzij heeft 'ie wat van de Compass, maar dan veel mooier.

We zullen zien welke start-ups het gaan redden. :)
 
Oprichter Zhang Hailiang werkte 20 jaar voor SAIC Volkswagen, waarvan een lange tijd als baas van de R&D afdeling. Hij verliet het bedrijf voor een korte stint bij LeEco (Chinese Netflix) om in 2015 Dearcc op te richten. Hij rekruteerde een heleboel ex-SAIC-VW-collega's en de EV10 werd in no-time ontworpen. In 2018 kocht Dearcc de busbouwer Xihu (West Tiger) en verkreeg daarmee een eigen productielicentie. Toen werd ook de naam veranderd van Dearcc (Dianka) in Enovate (Tianji).
De proef-productie van de ME7 begon al eind 2019, maar door de covid-crisis verscheen de wagen pas in september 2020 op de markt. Enovate had namelijk een heleboel toeleveranciers uit de regio Wuhan. Enovate mikt op een vergelijkbare markt als bijvoorbeeld Xpeng, zeg maar "upper-mainstream". Ze doen dat op dezelfde manier door de auto's te voorzien van een hele lange lijst electronische snufjes. Het bedrijf kiest een voorzichtigere ontwikkelingscurve dan Xpeng of Nio, maar de ME7 is positief ontvangen in de Chinese markt.
Zhang Hailiang zelf is uiteraard zeer optimistisch over de toekomst van zijn bedrijf en ziet genoeg ruimte voor meerdere speler, waarvan hij denkt er zelf een te zijn. Het bedrijf heeft een gestage uitbreiding van het gamma aangekondigd en overweegt een beursgang later dit jaar.

Interview met de grote baas:
https://www.d1ev.com/kol/131083
 
Terug
Bovenaan