GWM Wey Macchiato / 03/Latte / 05/Mocha | facelifts 2023

Rutger DC

Asfaltkampioen
Het Chinese automerk Wey is het meest luxe automerk van Great Wall Motor, de autofabrikant met naast Wey de submerken Great Wall (pick-ups), Ora (elektrische stadsauto's) en volumemerk Haval (SUV's). Wey is wat hoger gepositioneerd en gezien de aanwezigheid van dit merk op zowel de IAA Frankfurt van 2017 als die van 2019 maakt dit merk vermoedelijk de meeste kans op een Europese introductie.

20210115113718876053814459184.jpg


20210115113726746173685799988.jpg


846_635_20210115104604170932619673329.jpg


846_635_20210115104604733078973156771.jpg


846_635_20210115104604687310148495845.jpg


846_635_20210115104604980467717447796.jpg


Bron: https://info.xcar.com.cn/202101/news_2055582_1.html

[size=medium]GWM’s first ‘Coffee’-enabled model dubbed WEY Mocha[/size]
[size=x-small]Monika From Gasgoo | January 14 , 2021[/size]

Shanghai (Gasgoo)- WEY, the premium SUV brand of Great Wall Motor (GWM), said its all-new flagship SUV is named “Mocha”, whose relation to the GWM's “Coffee Intelligence” platform is apparent at the first glance.

As the first “Coffee”-powered vehicle, the “Mocha” will be equipped with Qualcomm's 8155 automotive chipsets, AR-HUD (augmented-reality head-up displays), Level 3 autonomous driving domain controller as well as the automotive-grade 5G+V2X system and LiDAR.

Launched in July 2020, “Coffee Intelligence” is an intelligent system designed for future mobility, covering intelligent cab, intelligent driving and intelligent electronic/electrical architecture. As planned, the “Coffee Intelligence” system will be applied to WEY flagship models first, and then introduced successively into all brands and models of GWM in the future.

According to China's Ministry of Industry and Information Technology, the yet-to-be-launched SUV measures 4,875mm long, 1,960mm wide and 1,690 tall, larger than that of the WEY VV7. Its wheelbase spans 2,915mm, versus 2,950mm for the VV7.

The Mocha is likely to come in both fuel-burning and plug-in hybrid versions. The oil-fuel one is powered by an E20N 2.0T engine that pumps out up to 157kW and uses the Miller cycle to deliver a thermal efficiency of over 38%. The PHEV version will get power through the combined efforts of an E20N 2.0T engine and an electric motor.

WEY brand sold 78,500 new vehicles through 2020, a year-on-year decrease of 21.53%. Last year, it became the first Chinese luxury SUV brand that hit the 400,000-unit sales milestone.

Bron: https://autonews.gasgoo.com/china_news/70017908.html

De Wey Mocha moet het in China opnemen tegen de Changan Uni-K, (FAW) Hongqi HS5 en (Chery) Exeed TXL. Wanneer Wey naar Europa komt is nog niet bekend, maar de kans dat het een keer gebeurt lijkt me groot.

De andere modellen van het merk zijn de VV5, VV6 en VV7.
 
Ziet er raar uit dat de neus iets wat 'omhoog' kijkt. Alsof ie bij de A-stijl in elkaar gezakt is
 
Nog niet officieel aangekondigd, maar wel in de reeks nieuwe productiegoedkeuringen van de Chinese overheid zit een tweede nieuwe WEY. De hierboven getoonde Mocha moet uiteindelijk de VV7 vervangen, het tweede, kleinere model zal wel in de plaats komen van de VV5 en VV6. Een naam voor dit model is nog niet bekend, maar de foto's in de typekeuring tone vier mogelijkheden: Mocha (dat zal het dus niet worden), Latte, Macchiato of Cappuccino. Het koffie-thema komt doordat deze wagens zijn gebouwd Great Wall's nieuwe digitale architectuur genaamd Coffee. Aandrijving van de tweede nieuwe WEY is dezelfde 2-liter als in de Mocha, afmetingen 4668x1890x1730 mm, wielbasis 2745mm.

Linkje met Chinese tekst en foto's:
https://chejiahao.autohome.com.cn/info/7750047
 
De meeste nieuwe SUV's uit China zien er ondertussen gewoon goed en modern uit. En dat geldt voor deze ook. De tijd van de vele beroerde of van andere merken gekopieerde Chinese ontwerpen ligt wel achter ons. Het probleem is dat er ondertussen zoveel zijn dat het steeds lastiger wordt om een onderscheidend ontwerp te maken. Het is veel van hetzelfde en je denkt bij elk ontwerp.....waar heb ik dit meer gezien? Dus de kans bestaat ook dat de Europese of Amerikaanse merken een SUV ontwerpen die dan weer op 1 van de vele Chinese SUV's lijkt.

Veel Chinese ontwerpen zijn niet meer voorzien van heel duidelijk gekopieerde stijlen op details. Maar ze hebben wel heel goed gekeken naar de sfeer en uitstraling van niet Chinese merken en weten hoe je een strak en modern ontwerp neerzet. Dat hebben ze snel onder de knie gekregen. Het verschil is enorm met een paar jaar geleden.

Deze Wey Mocha heeft wat DS trekjes. Verder is het een modern maar ook volledig inwisselbaar ontwerp.
 
MBW,
De SUV's zijn vooral heel erg herkenbaar als producten van Great Wall. Dat merk heeft in de loop der tijd best een eigen stijl opgebouwd.

Lees het hele verhaal van het merk hier:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5853506,5854093#msg-5854093
 
De Schaduw zei:
Kijk ik er nou zo raar tegenaan of lijkt die achterbank relatief flink achterover te hellen?

Is dat niet de schaduw, De Schaduw?
Of een groothoek effect?
Of omdat de hardwerkende Chinees tijdens zijn commute onderuit wil?

Apart is het wel.
 
L Breevoort zei:
Nog niet officieel aangekondigd, maar wel in de reeks nieuwe productiegoedkeuringen van de Chinese overheid zit een tweede nieuwe WEY. De hierboven getoonde Mocha moet uiteindelijk de VV7 vervangen, het tweede, kleinere model zal wel in de plaats komen van de VV5 en VV6. Een naam voor dit model is nog niet bekend, maar de foto's in de typekeuring tone vier mogelijkheden: Mocha (dat zal het dus niet worden), Latte, Macchiato of Cappuccino.

Het is dus Macchiato geworden. Bijzondere naamkeuze steeds bij de mensen van GWM...

Macchiato

De Wey Macchiato is 4520 mm lang, 1855 mm breed en 1665 mm hoog en de wielbasis bedraagt 2710 mm. De Macchiato heeft standaard een hybridemotor bestaande uit een 1.5 benzinemotor met 102 pk gekoppeld aan een elektromotor met 136 pk met een accupakket van 1,7 kWh. De Lemon DHT-aandrijflijn (hier gaat de marketingafdeling van Great Wall toch wel erg de mist in met de naamkeuze, want lemon heeft bepaald geen positieve connotatie...) levert in totaal 192 pk en het gemiddeld verbruik bedraagt volgens 4,7 l/100 km volgens de in China gehanteerde cyclus. Al met al zou het in Europa een aardig alternatief voor de Toyota RAV4 Hybrid of Hyundai Tucson Hybrid kunnen zijn.

202103081035153515131239_8525438_11.jpg


20210308103515351551182_8525436_11.jpg


202103081035153515122238_8525434_11.jpg


20210308103516351638231_8525437_11.jpg


20210308103515351568231_8525433_11.jpg


202103222031273127102458_8565922_11.jpg


202103222031263126114493_8565923_11.jpg


202103222031303130154485_8565917_11.jpg


202103222031293129191466_8565918_11.jpg


20210322203130313030478_8565919_11.jpg


2021032220323632363500_8566037_11.jpg


202103222032353235236486_8566032_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7356/

Mocha

Dan nog meer foto's van de Wey Mocha. Waar de Macchiato ongeveer het formaat van de Hyundai Tucson of Kia Sportage heeft, is de Mocha meer van Santa Fe of Sorento-formaat.

2021020820194819481643_8489007_11.jpg


202102082019461946126104_8489008_11.jpg


202102082019501950186313_8489001_11.jpg


202102082019531953177310_8489003_11.jpg


202102082019491949147324_8489004_11.jpg


20210204194217421712428_8480260_11.jpg


2021020419421942191578_8480259_11.jpg


202102082020252025221314_8489041_11.jpg


20210208202030203048102_8489036_11.jpg


20210205171720172019342_8482540_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/photo/model_7356/
 
Tank wordt binnenkort een nieuw merk binnen het Great Wall imperium, dan net als WEY en ORA geschreven met hoofdletters. TANK heeft al laten doorschemeren dat er naast de 300 ook een 600 en 900 komt. Geheel tegen de huidige markttrend in, is het TANK-logo een mooi 3D-ontwerp geworden:

6375202212314873257941172.png
 
De Great Wall hybride aandrijflijn is volgens de makers voorzien van de meest efficiente benzinemotor van het moment met een maximaal rendement van 43%. Daarmee verslaat Great Wall de BYD DM-i motor, die met 42% rendement vorig jaar Toyota van de troon stootte. Aangepaste Chinese wetgeving, onder druk van Japanse lobby, heeft hybrides wat extra voordeeltjes gegeven bij de berekening van het vlootgemiddelde verbruik. Ruim een half jaar na de aankondiging van die wetgeving worden de Japanners dus voorbijgestreefd door de voorlopers in de Chinese industrie.
 
Ik heb de Tank 300 verplaatst naar een eigen topic. Verwarrend is dat GWM de elektrische uitvoering van de Wey Macchiato heeft gelanceerd als Ora Damao (Grote Kat), terwijl de auto qua vormgeving helemaal niet past bij de andere Ora-modellen. Het interieur is ook identiek aan de Macchiato.

20210418161555691412457425981.jpg-908x681.jpg


20210418161555000584032099172.jpg-908x681.jpg


20210418161232956675981604122.jpg-908x681.jpg


20210418161556095608961219061.jpg-908x681.jpg


Bron: https://info.xcar.com.cn/202104/news_2058309_1.html
 
Ook de koffie komt naar Europa!

Wey Coffee 01
ysty9mqbvssf_800.jpg

De Coffee 01 is een SUV die in China Mocca heet. Wat afmetingen betreft is de Coffee 01 dan ook gelijk aan de Mocca en meet dus 4,88 meter in de lengte. De wielbasis van de auto bedraagt 2,92 meter. Daarmee schurkt hij wat formaat betreft dicht aan tegen auto's als de 4,94 meter lange Mercedes-Benz GLE. In China is de Mocca leverbaar met een 213 pk sterke geblazen 2.0 en een negentraps automaat met dubbele koppeling, al zegt Wey een plug-in hybride versie met een ruim 40 kWh groot accupakket naar Europa te halen. Die versie zou zo'n 150 a 200 kilometer ver moeten kunnen komen op een acculading. Volgens Automotive News, dat in München met Wey om de tafel heeft gezeten, bedraagt het systeemvermogen van die plug-in hybride zo'n 470 pk.

Wey Coffee 02
296y2hzbw70r_800.jpg

Wey laat in München ook de Coffee 02 zien. Wey blijft in de koffiesferen, want ook de Coffee 02 heeft in China een lekker eigenwijze koffienaam: Latte. De Latte, in feite de opvolger van Wey's VV5, is 4,67 meter lang en heeft een wielbasis van 2,75 meter. Deze auto is wat formaat betreft vergelijkbaar met de slechts enkele mm's kortere Mercedes-Benz GLC. De Latte is in China te krijgen met een geblazen 2.0 en met een tevens van drukvulling voorziene 1.5, al is die laatste gekoppeld aan een hybridesysteem. Ook deze SUV heeft een negentraps automaat met dubbele koppeling. Definitieve specificaties van de Europese versies zijn er nog niet en ook geeft Wey niet aan of het ook naar Nederland komt.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/great-wall-haalt-wey-en-ora-naar-europa/
 
De Ora Damao is onder de nieuwe naam Chery Cat geintroduceerd in China en heeft als eerste model de kobaltvrije NMX-accu van SVOLT:
https://svolt-eu.com/en/completely-cobalt-free-battery-cells-from-svolt-roll-off-the-production-line/
 
Op het eerste gezicht vlot vormgegeven wagens, bij een tweede nadere blik eigenlijk vrij banaal en saai. De Italianen zullen niet blij zijn dat ze naar een lekkere koffie genoemd zijn.
 
Risicoloos design zonder enige emotie.
Het rijdt, en daarmee is ook alles gezegd.
 
https://www.youtube.com/watch?v=JmVqYCfZDtk

+ Ruim en hoogwaardig interieur
+ 50.000 euro voor een sterke plug-in hybride (42 kWh, 150 km)
- Apart scherm voor climate control, staat in een niet erg handige hoek

Interessante nieuwkomer. Chinezen hebben wel echt een flinke inhaalslag gemaakt.
 
Vergelijkbare prijzen en iets groter dan Sorento en Santa Fe PHEV, maar met 42 kWh in plaats van 13,8 kWh accupakket. Dat is nogal een verschil in het voordeel van de Wey...
 
Naast de Wey Macchiato (opvolger VV5) en Mocha (opvolger VV7) is er in China inmiddels ook de Latte (opvolger VV6). De Europese naam is dus Coffee 02.

202110092155265526184111_9076462_11.jpg


20211009215526552611084_9076456_11.jpg


202110092155295529209112_9076459_11.jpg


20211120364_9218530_11.jpg


202110121312501250233138_9083667_11.jpg


202112236_9326655_11.jpg


202110121336163616154522_9083744_11.jpg


202110122125142514231104_9084587_11.jpg


202110122125252525150108_9084588_11.jpg


202110122125192519118106_9084582_11.jpg


202110122125172517166100_9084585_11.jpg


20211012212515251510192_9084584_11.jpg


2021100921560856818194_9076547_11.jpg


2021122366_9326713_11.jpg


2021101222042342318333_9084767_11.jpg


20211012131313131314221_9083697_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7475/

Voor de duidelijkheid: (tussen haakjes modellen met redelijk vergelijkbare lengte)
Macchiato: 4520 mm (Tiguan/3008/Lynk & Co 01/MG EHS)
Mocha: 4668 mm (Tiguan Allspace/5008)
Latte: 4875 mm (Sorento/Touareg)
 
MCW 84 zei:
+ Ruim en hoogwaardig interieur
+ 50.000 euro voor een sterke plug-in hybride (42 kWh, 150 km)
- Apart scherm voor climate control, staat in een niet erg handige hoek

Interessante nieuwkomer. Chinezen hebben wel echt een flinke inhaalslag gemaakt.

Ik denk dat mensen die bij Chinese producten aan AliExpress en de Action denken, in zijn voor een grote verrassing als ze voor het eerst in een mainstream of (semi-)premium Chinese auto stappen. Deze WEY is toch meer Audi dan Audi zelf. En de WEY vertegenwoordiger legt de vinger ook op de zere plek. Waar je bij Europese auto's extra moet betalen voor elke pixel in je touchscreen, krijg je hier gewoon die 360-graden camera, augmented reality head-up display en 5G-verbinding standaard. Als op deze auto 4 ringen of een ster zaten, voor deze prijs, dan was er beroering ontstaan in de autowereld. Gelukkig voor de concurrentie is het een Chinees gevaarte.
De supersnelle PHEV met de ICE vooral als range-extender is natuurlijk goed afgekeken van BYD, die met de Tang PHEV deze trend startte. In de Latte/Coffee 02 is het vermogen allemaal wat minder extreem, maar dat blijft nog steeds een rappe kolos. Ik kan me voorstellen dat er in Duitsland een aanzienlijke markt is voor dit soort auto's. Hoewel ik zelf het stadium PHEV voorbij ben, zou ik een profritje in de Coffee 01 niet afslaan.
 
De Wey Coffee 01 heeft bijzonder goed gescoord bij de EuroNCAP (y)

ekcy9d4bd0p4_800.jpg


Euro NCAP scheurde de elektrische Ora Funky Cat en plug-in hybride Wey Coffee 01 tegen de muur en ook die verdienden daar vijf sterren mee. "Great Wall laat net als Nio, Lynk & Co en MG zien dat het auto's kan bouwen die het beste dat Europa te bieden heeft kunnen evenaren", concludeert Euro NCAP. De Ora Funky scoort voor de bescherming van volwassen inzittenden 92 procent, voor die van kinderen 83 procent en 74 procent voor voetgangers. De standaard veiligheidssystemen worden met 93 procent gewaardeerd. Een prachtige score. De Wey Coffee 01 scoort achtereenvolgens 91, 87, 79 en 94 procent.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-y-breekt-records-in-crashtest-euro-ncap/
 
Ondertussen zijn er een aantal dingen gebeurd met deze drie modellen:
- De Miacchiato, ofwel kleinste van de drie, is wegens gebrek aan succes al na 2 jaar van de markt gehaald
- De Latte heette in Europa tot nu toe Wey Coffee 02, maar sinds 2024 heeft GWM de merken Ora en Wey in Europa ondergebracht bij GWM. De nieuwe, Europese naam is GWM Wey 03. De Latte is in China opgefrist met een neus in de stijl van de Lanshan.
- De Mocha heette in Europa tot nu toe Wey Coffee 01, maar sinds 2024 heeft GWM de merken Ora en Wey in Europa ondergebracht bij GWM. De nieuwe, Europese naam is GWM Wey 05. Ook de Mocha is in China opgefrist met een neus in de stijl van de Lanshan.

Latte

w1200_m82_yichecar_202404121440288830801966205.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404121447288830846464612.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404121449288830862888124.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404121442288830816368598.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404121445288830839795874.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404121903288911040589137.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202404121894288910890897425.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202404121523288836531681288.jpg.webp



Mocha

w1200_m82_yichecar_202310239492806995556971420.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202310239510806995700586928.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202310239489806995546138839.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202310239461806995249500850.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202310239511806995710516171.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202304107219112788542689895.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202304107229112790341147486.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202303315472026122340313931.jpg.webp


 
Terug
Bovenaan