Ora R1, R2 (CN), R3 / Haomao / Funky Cat

L Breevoort

Wegverkenner
"Buguan hei mao bai mao, zhuo dao laoshu jiushì hao mao", zei de voormalige Chinese premier Deng Xiaopeng ooit, toen hij zijn economische hervormingen en experimenten met kapitalisme aan het volk wilde uitleggen. Het betekent zoveel als "het maakt niet uit of het een zwarte kat of witte kat is, zolang hij muizen vangt, is het een goede kat". Het is in de Chinese cultuur een beroemde quote en Great Wall Motors eert deze uitspraak nu met drie modellen van haar electrische sub-merk Ora.

De Ora R1 kennen we al een tijdje. Deze electrische stadswagen met duidelijke Twingo trekjes is een behoorlijk succes. De wagen is spotgoedkoop en uiterst bruikbaar. Voor minder dan €10.000 rijd je een BEV met 300 km range (volgens NEDC dan). Deze R1 krijgt nu een nieuwe naam: Heimao, oftwewel 'Zwarte Kat'.

y8zyh18bc0zn_800.jpg


Een paar weken geleden dook het tweede model in de range van Ora stadsautootjes op. Gebaseerd op dezelfde techniek, maar nu getekend volgens de Japanse Kei-car mode. In eerste instantie circuleerde de naam R2, maar hij staat binnenkort in de showroom als Baimao, oftewel 'Witte Kat'.

i7yyug1btgxm_800.jpg


En tot het nieuws. Gisteren, verscholen in de aankondiging van de nieuwe typegoedkeuringen door het Ministerie van Techniek, verschenen de eerste foto's van de derde telg van de familie. Nogmaals een compact stadswagentje, maar nu met Europees retro-design. Veel is er natuurlijk nog niet bekend, maar ook hier zal de basis wel hetzelfde zijn. En je raadt het al, de naam van het wagentje wordt niet R3, maar Haomao, oftewel 'Goede Kat'.

f1d66227c18344dc985c47a3f4cbeab1.png


921365488c7a46e3985b85fdea06f432.png


05b69aa953114dffb335459c757d6c24.png


Mijn avatar verraadt dat ik de nieuwe naamgeving van Ora wel kan waarderen :)
 
Of het mooi is weet ik nog niet, maar ik vind die laatste wel heel gaaf, bv. de verlichting in de achterruit.
 
Voor een EV met 300 km range met nieuwprijs 10.000 EUR bestaat ook hier zeker een markt.
Dat "retromodel" goede kat ziet er zelfs niet eens onaardig uit.
 
Deze electrische stadswagen met duidelijke Twingo trekjes is een behoorlijk succes

Vooral een smart forfour :)

dvrydblbpjcz.jpg


fnvy21iba3aa.jpg


Een paar weken geleden dook het tweede model in de range van Ora stadsautootjes op. Gebaseerd op dezelfde techniek, maar nu getekend volgens de Japanse Kei-car mode. In eerste instantie circuleerde de naam R2, maar hij staat binnenkort in de showroom als Baimao, oftewel 'Witte Kat'.

Iets meer foto's om het aan te vullen:

iecya6hb4kya.jpg


fhdym8pbsepy.jpg


vbpyoc7bguuf.jpg


6eay6hzbnlkn.jpg


2r2yw9xbdgqy.jpg


Nog wat foto's van de R3
ORA-R3-9.jpg


ORA-R3-11.jpg


ORA-R3-6.png


ORA-R3-7.png


Tip voor een volgend topic; iets meer foto's toevoegen. Dan is een mening geven over een auto ook wat makkelijker
 
De Haomao heeft vandaag zijn debuut beleefd op de Chengdu Motor Show.

846_635_20200724143043152135157263460.jpg


846_583_20200724143043622193973654920.jpg


846_583_20200724143044548508290885582.jpg


846_582_20200724143043547856887119558.jpg


846_627_20200724143044037649603679670.jpg


De Ora Haomao is 4235 mm lang, 1825 mm breed en 1596 hoog; de wielbasis is 2650 mm. Daarmee heeft 'ie ongeveer het formaat van een Volkswagen ID.3.

Vind het een grappig ding. Mooi? Niet echt. Het is een soort pocket-Porsche om te zien, maar als geheel heeft de auto een onderscheidende uitstraling. De Baimao is harmonieuzer en net zo onderscheidend. Hoe dan ook lijken veel producten van Great Wall/Haval/Wey/Ora inmiddels geschikt voor export naar Europa. Ben benieuwd of die Bulgaarse productiefaciliteit nog draait.
 
Die dame met het oranje haar (vierde foto van de blauwe versie) lijkt erg vrolijk te worden van de Haomao.

De jongen met het oranje jasje (eerste foto van de beige variant) lijkt er nog even over te moeten nadenken.

Conclusie: geduchte concurrent van de nieuwe Fiat e-500?!
 
Grappig ontwerp, die Haomao. Hij doet me eigenlijk wel wat denken aan de eerste generatie van de Daihatsu Sirion.
 
Een auto van het formaat van een ID.3 kun je moeilijk meer een stadswagentje noemen. De ontwerper van de Haomao had in elk geval geen last van hoogtevrees, dat siert hem. En hij heeft zich beperkt tot essentiële lijnen; dat zie je niet veel meer. Ik zou niet al te verlekkerd kijken naar de Chinese prijzen; als deze modellen naar Europa komen kosten ze minstens het dubbele. De fabrikant moet ook leven.
 
Elliott Richards, de Chinese correspondent van de Fulle Charged Show, is ook naar de Chengdu Motor Show geweest: https://www.youtube.com/watch?v=rCNjDTiq4Rc. Het gaat daar hard. Nog wat simpel, geen bijzondere toeters en bellen, maar het doel is de mensen in de auto te krijgen. De Toyota Izoa viel me op; een soort elektrische CH-R. Die zou hier toch best welkom zijn?
 
De nieuwste katten van Ora zijn op Auto Shanghai gepresenteerd: de Shandian Mao (Lightning Cat), de Pengke Mao (Punk Cat) en de Da Mao (Big Cat, zie het Wey Macchiato-topic). Die zijn op zijn zachtst gezegd opvallend vormgegeven! Het lijdt geen twijfel dat Great Wall geïnspireerd was op de Kever in het geval van de Punk Cat en de stijl van Porsche in het geval van de Lightning Cat.

c29d56d301b74a129a062e8e41fcc7b9.jpeg


6ffe8381f0c64a9f8cd2921b0bcbcd29.png


c788ddebcbc048e3b9447c9e7ee6bb71.jpeg


Bron: https://www.sohu.com/a/461737876_118413

Punk Cat

ora-punk-cat-reveals-how-much-it-was-inspired-by-the-classic-vw-beetle.jpg


ora-punk-cat-reveals-how-much-it-was-inspired-by-the-classic-vw-beetle.jpg


ora-punk-cat-reveals-how-much-it-was-inspired-by-the-classic-vw-beetle.jpg


ora-punk-cat-reveals-how-much-it-was-inspired-by-the-classic-vw-beetle.jpg


Bron: https://paultan.org/2021/04/19/ora-punk-cat-is-chinas-electric-4-door-beetle-clone/

hQWqpYd.jpg


ucrqr7S.jpg


YQDq384.jpg


GpV48t0.jpg


Bron: https://www.pcauto.com.cn/nation/2484/24845051.html

Lightning Cat

6079768c5643c9765d74b9fa


6079768d5f5f1b766adb425c


6079768d483eff7bb2aaae17


6079768e30e9397bb15a4d12


6079768ec9ab26765e8d7bd6


Bron: https://www.drive.ru/news/607967bcc74149623ed16279.html

UBgvVTv.jpg


z0PmZby.jpg


uKyRi7G.jpg


LBWtRuB.jpg


BXcCuXc.jpg


lEusCTk.jpg


Bron: https://www.pcauto.com.cn/nation/2484/24845054.html
 
Dit is eigenlijk ontzettend leuk, het is ook zeker niet zomaar kopiëren en wat details veranderen. Hebben ze een voormalig tekenaar van Pixar in dienst genomen? :)
 
Goed nieuws, ze komen naar Europa!

Ora 02 Cat:
f51yi8pb4t0j_800.jpg

De Goede Kat blijkt echt een goed exemplaar, daar Great Wall heeft besloten om die auto simpelweg als 02 Cat naar Europa te halen. Het poezelige uiterlijk van de Ora Cat moet vooral een jonge kopersgroep aanspreken. De Ora 02 Cat is een 4,24 meter lange elektrische hatchback met een 171 pk en 250 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De 02 Cat komt beschikbaar met een 48 kWh en een 63 kWh grote accu, pakketten waar de elektrische retrorakker respectievelijk zo'n 300 en 400 WLTP-kilometers ver mee komt. In 8,5 tellen zoemt de 02 Cat naar een snelheid van 100 km/h en zijn topsnelheid bedraagt 160 km/h. De 02 Cat krijgt onder meer een groot 20,5-inch display in het interieur, moet op de snelweg semi-autonoom kunnen rijden en is dus volgestopt met camera's en sensoren.

Ora 03 Cat:
cvxygxxbys99_800.jpg

De Ora-koek is nog niet op, het merk komt namelijk ook met de 03 Cat. De 03 Cat is de voor Europa bestemde versie van de minstens zo opvallende - jawel - Lightning Cat. Deze gelikt gelijnde en met Porsche-invloeden doorspekte retro-EV is 4,88 meter lang en heeft een wielbasis van 2,87 meter. De vierwielaangedreven 03 Cat is stukken potenter dan de 02 Cat. Hij heeft namelijk twee samen 408 pk en 680 Nm sterke elekromotoren die de auto in zo'n 3 tellen aan een snelheid van 100 km/h helpen. Z'n topsnelheid: 180 km/h. De 03 Cat krijgt daarbij ook een groter 82 kWh accupakket, goed voor zo'n 450 WLTP-kilometers aan elektrisch rijgenot. Ook deze EV is afgeladen met camera's en sensoren.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/great-wall-haalt-wey-en-ora-naar-europa/
 
En speciaal voor Europa ook maar meteen hoog op de kattenpootjes gezet en voorzien van een Urban onroader-look.:rolleyes:
 
Weinig websites die melding maken van de R3 terwijl het voor het eerst het productiemodel te zien is. Meer foto's:

uZhU-1536x1152.jpg


0zYf-1536x1152.jpg


uuqo-1536x1152.jpg


4vR4-1536x1152.jpg


En speciaal voor Europa ook maar meteen hoog op de kattenpootjes gezet en voorzien van een Urban onroader-look

Degene die eerder is getoond in China staat ook op de IAA
 
Ik dacht dat ze in China wel hadden geleerd van het schaamteloos jatten van Europese designs. Die Forfour, Kever en Porsche knock offs kunnen echt niet. Wat een wansmaak.

Misschien ben ik de enige, maar ik hoop toch echt dat dit flink gaat falen hier. Lekker daar laten.
 
Alle 'katten', inclusief de Lightning Cat en de Punk Cat, komen van de hand van Emanuel Derta, voormalig designer bij o.a. Porsche. Het is dus een Italiaan die z'n eigen werk evolueert. ;) Derta is eerder dit jaar vertrokken bij Ora en nu in dienst van het eveneens Chinese XPeng.
 
De getoonde O2 Cat is overigens de topversie, die in China als sportieve Haomao GT werd gepresenteerd. De gewone Chinese versies hebben ongeveer 140 pk onder de kap.
 
AutoWeek claimt dat dit de productieversie is van de 03 Cat:

dd1yq2abctkn_800.jpg


1ouy1rebmc63_800.jpg


82wy24pb4cps_800.jpg


lxwy5hxbcavj_800.jpg


Great Wall brengt zijn eigenwijze merk Ora samen met het nuchterder ingestelde Wey naar Europa. De 03 Cat is een van de elektrische modellen die Europees asfalt onder de wielen krijgen. Vandaag kunnen we je die elektrische nieuwkomer in productietrim laten zien.

Tijdens de IAA van München, die in september plaatsvond, liet Great Wall zijn waren zien die het in Europa op de markt wil brengen. Wey gaat een stel geëlektrificeerde SUV's met namen als Coffee 01 en Coffee 02 in Europa voeren en het eigenwijze Ora komt met enkele EV's die een naam krijgen waarbij het woord 'Cat' vooraf wordt gegaan door een nummer. Uit de database van het Chinese Ministerie van Transport en Informatie Technologie hebben we nieuwe afbeeldingen van de productieversie van een van die automobiele katachtigen gevonden: de 03 Cat.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ora-03-cat-elektrisch-met-een-vleugje-porsche/
 
De naamgeving kan ik niet helemaal volgen, maar de auto die in dit topic R3 en Haomao heet en in het AW-artikel Funky Cat, heeft bijzonder goed gescoord bij de EuroNCAP (y)

7wryr6gbwadq_800.jpg


Euro NCAP scheurde de elektrische Ora Funky Cat en plug-in hybride Wey Coffee 01 tegen de muur en ook die verdienden daar vijf sterren mee. "Great Wall laat net als Nio, Lynk & Co en MG zien dat het auto's kan bouwen die het beste dat Europa te bieden heeft kunnen evenaren", concludeert Euro NCAP. De Ora Funky scoort voor de bescherming van volwassen inzittenden 92 procent, voor die van kinderen 83 procent en 74 procent voor voetgangers. De standaard veiligheidssystemen worden met 93 procent gewaardeerd. Een prachtige score.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-y-breekt-records-in-crashtest-euro-ncap/
 
https://www.youtube.com/watch?v=JFeZz6U-cG8

https://www.youtube.com/watch?v=x8HP2dCcElk

https://www.youtube.com/watch?v=F5zGTpqiX4E
 
Had niet verwacht dat ie zo ruim was achterin! Bagageruimte is wel matig voor een ID.3 concurrent. Verder blijft het een fantastische auto.
 
Den Ora Funky Cat gibt es ab 38.990 Euro

Mit Ora betritt im Januar eine weitere chinesische Automarke den deutschen Markt. Das Tochterunternehmen von Great Wall Motor bietet zunächst das Elektroauto Funky Cat an. Es leistet 126 kW (171 PS) und ist wahlweise mit 48-kWh- oder 63-kWh-Batterie erhältlich. Den Normverbrauch gibt Ora mit 16,7 bis 16,8 Kilowattstunden je 100 Kilometer an. Das soll Reichweiten von bis zu 420 Kilometern ermöglichen.

Punkten soll der Funky Cat unter anderem mit seiner Gesichsterkennung, die zum Beispiel nicht nur den Sitz automatisch einstellt, sondern auch den Lieblingsradiosender. Zudem verspricht der Hersteller eine umfassende Sprachsteuerung. Selbst ein Quiz soll das Infotainment mit den Insassen spielen können. Angeboten wird das neue Modell zu Preisen ab 38.990 Euro.

Dat lijkt mij toch wel erg aan de prijs.
 

Great Wall To Close Down European Headquarters, Cancel Further Expansion​

The company has had a hard time finding buyers for the Ora and Wey product series in the Old Continent

TQziQg0.png


  • Great Wall Motors will reportedly shut down its European offices in Munich in August, laying off 100 employees.
  • The automaker will remain in existing markets but cancelled expansion plans to other European countries.
  • Slow sales played a pivotal role in the decision, as Great Wall Motors had only 6,300 registrations in Europe in 2023.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
Afgelopen oktober in Thailand toch een hoop Ora's zien rijden, ziet er niet verkeerd uit.
 
Wat dan wel weer slecht is, is het feit dat over de aandrijflijn weer niks wordt vermeld in de tekst.
 
Ook daar zijn er wel meer van, ik denk zo aan een BMW XM. En daarnaast liever zo iets dan weer een confectie cliché-crossover :)
 
Terug
Bovenaan