Toyota Mirai II | Vanaf € 65.995

Wouter82

Moderator

vygytaab83en.jpg


8onyyojbw8pq.jpg


saxy3c7bobve.jpg


d9my5nkbz7di.jpg


74wywbxbo8yq.jpg


[size=x-large]Toyota Mirai laat zich in productievorm zien[/size]

Nieuwe Mirai komt in 2021. Toyota trekt een blik aan Europese nieuwtjes open. Een belangrijke speler voor het merk is naar eigen zeggen deze gloednieuwe Mirai. De conceptversie kenden we al, nu zien we de onder andere voor Europa bestemde productieversie van de brandstofcelauto.

Waar in Tokio een donkerblauwe conceptversie van de gloednieuwe Mirai stond geparkeerd tijdens de lokale motorshow, krijgen we nu de productieversie voorgeschoteld. Grote verschillen zien we niet. Wel is meer duidelijk over de Nederlandse introductie. Sprak Toyota eerder nog over lancering gedurende dit jaar, nu is dat uitgesteld naar begin 2021. We moeten dus nog even geduld hebben.

De Mirai is uitgerust met de nieuwste brandstofceltechnologie en komt hierdoor ongeveer 30 procent verder op een volle waterstoftank. Ga uit van een maximale actieradius van zo’n 650 km. De Mirai is 4,975 meter lang en heeft een wielbasis van een kleine drie meter. Al het vermogen wordt op de achterwielen losgelaten. Verdere specificaties houdt Toyota nog even onder de pet.

Het grootste ‘probleem’ voor de auto is mogelijk nog het gebrek aan waterstoftankstations. Daar wordt volgens Toyota echter aan gewerkt, want nog dit jaar openen diverse waterstofstations haar deuren. Het totaal aantal in Nederland moet tegen december 17 stuks bedragen. In Duitsland moeten binnen twee jaar 130 tankstations actief zijn; dat zijn er nu 75.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-toyota-mirai-komt-begin-2021/
 
Mooi strak design, lekker groot én achterwielaandrijving! Ben nog niet echt overtuigd van het waterstof concept maar deze auto mag er zeer zeker wezen!
 
Dat was een prachtige auto inderdaad, vooral uit deze hoek met de dubbele verdieping achterlichten en 'gulden snede' verhoudingen.
Toyota_Mirai_–_Heckansicht%2C_11._November_2018%2C_Düsseldorf.jpg
 
Foie Gras zei:
Dat was een prachtige auto inderdaad, vooral uit deze hoek met de dubbele verdieping achterlichten en 'gulden snede' verhoudingen.

Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
 
@ Foie gras:
benieuwd waar ze die gulden snede verstopt hadden, zo goed dat ik ze alleszins niet terugvind.

Een eigenaardig model blijft het alleszins: sedan met de vorm van een hatchback. De buitenzijde vind ik geen vooruitgang, de binnenkant mag er zijn.
Ik ben benieuwd naar het gewicht van dit ding en de energie-efficiëntie t.o.v. elektrische voertuigen.
 
Dat sarcasme van Foie Gras was toch wel heel duidelijk :).

Ik vind het wel een origineel ding. De neus lijkt een beetje lang maar dit ontwerp is toch aanzienlijk beter te pruimen dan de huidige Mirai. Het interieur ziet er zeker OK uit. Het lijkt erop dat Toyota wel begrepen heeft dat ze met ontwerpen als de Mirai en huidige Prius de plank echt ernstig mis hebben geslagen.
 
De Prius is een bestseller in Japan..... niet aan te slepen.
 
Gj 9773352 zei:
De Prius is een bestseller in Japan..... niet aan te slepen.

Zo'n hosanna verhaal is het zeker niet:

De facelift begin dit jaar, waarmee de auto duidelijk een minder extreem design kreeg, zou er wel eens belangrijke reden voor kunnen zijn dat de Prius in Japan weer beter verkoopt en de koppositie heeft teruggenomen. In 2018 nam de Note de nummer 1 positie over en viel de Prius terug naar een derde plaats en werden er 20% minder verkocht dan in 2017. In 2017 bleef de Prius nummer 1 ondanks 35% minder verkochte exemplaren dan in 2016.

In de US doet de Prius het elk jaar slechter. In 2019 en 2018 nam de verkoop 20% af.
 
^^ komt dat nou echt door het model.. of aan het feit dat de 'Prius techniek' in een breder gamma bij Toyota te koop is.. én er intussen BEV alternatieven zijn?

Dit nieuwe Mirai model is wel ff een heel ander design..
 
next-gen-toyota-mirai.jpg


next-gen-toyota-mirai.jpg


next-gen-toyota-mirai.jpg


next-gen-toyota-mirai.jpg


next-gen-toyota-mirai.jpg


next-gen-toyota-mirai.jpg


Wordt in december onthuld: https://www.motor1.com/news/449195/new-toyota-mirai-spy-photos/
 
Deze oudere foto's zijn nog niet hier voorbij gekomen:

2021-toyota-mirai-concept.jpg


2021-toyota-mirai-concept.jpg


2021-toyota-mirai-concept.jpg


2021-toyota-mirai-concept.jpg


2021-toyota-mirai-concept.jpg


Alle foto's: https://www.motor1.com/photo/4422107/2021-toyota-mirai-concept/
 
E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCgmdUBvgQezHToNo0Te2uK5ja1pXnidTUocY3PHydF7HNPxbaWs3q_kVOoPfUJrJx6bkU-ACCYKvnQnvyEaMHTXIXCXpZjF-UrKq8ywGhzaZJSMGCN9XQE1OSUV8C3tJn


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCf-efOHkIriY8OPm575bs9yOQn9eJQ5efBjOto40SVthMLVlOc0ndvo9OOXCrvs-hsbOt31skwYnATHzStV29MOLRWn3kJrKKOmZAxqY-0y7zvMfv-6lGWgmREtBy5gCL


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCdn-LlgRg2CwG-59P4fykgB-qSM_OZU0j5-b_V5dV9jq9st67L_1nXUryAJ_md6vFP1Jm9YCTWpKZ3zoXjGJmr6EGOf1PJD_I16Yk_CiZCSm8zQnsnJRxDCehJmrQd5vP


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCa4FHs_5ePNfEDpRHOAFGbetEPcy32jhKwX2bBuoAzMj1juUHJix6KOcUv1pQy8NPoVP1vfBAEgdW5SVaMaNbI2jxr0quAnvgrNCGaEwKfNLIXieB5vWXTyEx4mvcn2qD


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCZEN_LP2BBxQKVNZXOhl2A7yU8UIwqySbd9sWynZbW1tmVYoF-tPpjPZ-HH8ZU75X_bHn_AzHwpZJnzm454e8O4WPFoAS8Job-QvlCETOgrGxdZn8tMSVP427n0k2YC6E


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCkCUnz91WqRMI-u9DH5faI3SNJ4ejdnCc6JkGUFh-wQHw3letGQLiTLhmibROwqvX6z19BaGZsOUfL6lcFOKep4jEd9rp0TMhIaRrl3wkLONYqUYG_EFwM7X_mXwNEiVj


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCgKswmDJzAhgeEbFOTitpanFPDyWy4gu__uorpvmlZfG8CDC9jT5-Tfq1J-HH4NQDeni5UL-f7SjTCpVL4vhmlsg8ha1ZL6NpsEfSy6KKn8VuLLd1oS3Ge9Q274bTt3Y9


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCcCGi71CoOoQ7b7pr1TdQMKnDkWaioF8zUHwEemb3NptjdazweVZIErA6-6eZy1I0LoZg7kUN_YNVsSHSNp1V9C3LkafcuhFqKh_8Wq3DXIyXpzugVf-r_NVMbkOr8GHY


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCHmhUsOsbU_Oq7hShOwAKJ2NP2XPasIbOx4SMWQeZmaRpmOkx09DbmN9gABTfUeYit0UFVxJrwXI9G83DPAyBaYJgo1eVpsbSsrG4BXuqDT0ailAtKF5wCLSKqh2M-IRi


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGC2x1QGEgpsQ7Y4WuzsCZ2Wim4mmDydukSgzz9hs67R9pbFnnVFXtxbjhyx2jWfDoxQbWKVFFbZVDCRJtX58Ry7Vf1JeSCX6tEu_1lSIqh85owFR2OQV63mIxJ39SmWpN7


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGCbpgnxVDNREJv58_XV_RVsOpbsjaoUJem-H1aC1L09KXxzLBXa_ZU9rQPzwDGpjeIDjOWjFBRHTpsavtOAMGkcZxT39l356ykKiTAgOcjepxz6UmoCJNAKP1nQc3g_DD6


E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbS-XDA9skDNKoSbjQgmfGC-8PjurhcadQVoCFudBQGWRul2rU2Qd_qpSU1Ch1bGnL6uinemKwqfbkgg4IbVVi2Vdr1F7oEJQCuiQczSDU27d8aMlakzyN-d1y40V2AnTCsvXASQ98FELVgJM4P406x


46 foto's: https://carview.yahoo.co.jp/article/detail/7a5eea6a460ae3ac9e1ddc21e44191a7fd1cc293/photo/?page=1
 
026_o.jpg


027_o.jpg


028_o.jpg


029_o.jpg


030_o.jpg


003_o.jpg


004_o.jpg


013_o.jpg


Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1286569.html
 
Vanaf € 65.995 en in maart in de showroom.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-nieuwe-toyota-mirai/
 
Meer dan 65k voor een Toyota, en dan niet eens een Land Cruisero_O Succes met de verkoop...
 
Waterstof in personenauto's is alles behalve de heilige graal. Zo'n meerprijs is totaal niet te rechtvaardigen. Daarnaast ziet het er vanbinnen ook uit alsof het net zo goed een 10k kostende Aygo had kunnen zijn.
 
Joop 5528328 zei:
Waterstof in personenauto's is alles behalve de heilige graal. Zo'n meerprijs is totaal niet te rechtvaardigen. Daarnaast ziet het er vanbinnen ook uit alsof het net zo goed een 10k kostende Aygo had kunnen zijn.

Een Aygo kost geen 10k en ik denk dat je dat interieur toch nog eens goed zou moeten bekijken.
Of ja. Dat hoeft niet eens goed, je ziet direct dat de Mirai veel luxer en hoogwaardiger is afgewerkt.

Ik vind het echt een knappe prijs, nog wel €10k meer dan bijv. een Lexus ES 300h, maar zo'n nicheproduct (veel lagere productieaantallen) is de prijs echt scherp.
 
Joop 5528328 zei:
Daarnaast ziet het er vanbinnen ook uit alsof het net zo goed een 10k kostende Aygo had kunnen zijn.
Niet de moeite nemen om de foto's te bekijken maar wel een reactie plaatsen. Bijzonder.

De prijs is erg interessant voor zakelijke rijders, aangezien itt EV's het lage bijtellingspercentage kennelijk wel over de gehele catalogusprijs geldt. En Hyundai heeft de prijs van de Nexo een tijd geleden verhoogd, die kun je niet voor minder 83k ophalen. Of het in dagelijkse gebruik uitkomt hangt momenteel nogal af van waar je woont/werkt en zodoende of je een beetje in de buurt kunt tanken. Momenteel zijn er 6 plekken waar je waterstof kunt tanken in Nederland, maar er komen kennelijk diverse punten bij, en ook in Duitsland zijn er aardig wat punten.
https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/

Als ik nu of volgend jaar in de markt was voor een nieuwe auto zou dit best wel een kanshebber zijn. Al zullen met name het formaat (net geen 5 meter) en bijbehorende rijeigenschappen voor mij waarschijnlijk wel punten van kritiek zijn. De rest van de auto spreekt me zeker aan.
 
DeeTwee zei:
En Hyundai heeft de prijs van de Nexo een tijd geleden verhoogd, die kun je niet voor minder 83k ophalen.

Oei, als een Toyota geen 66k mag kosten is 83k voor een Hyundai (dat budgetmerk van de Pony en Excel!) voor Joop natuurlijk helemaal uit den boze.:T
 
D Elzinga zei:
DeeTwee zei:
En Hyundai heeft de prijs van de Nexo een tijd geleden verhoogd, die kun je niet voor minder 83k ophalen.

Oei, als een Toyota geen 66k mag kosten is 83k voor een Hyundai (dat budgetmerk van de Pony en Excel!) voor Joop natuurlijk helemaal uit den boze.:T

Ja, bizar. Gelukkig hebben we de Dacia Spring nog;)
 
Daarnaast ziet het er vanbinnen ook uit alsof het net zo goed een 10k kostende Aygo had kunnen zijn.

Zo wordt het wel steeds moeilijker om jou serieus te nemen :rolleyes:
 
Het prijsbeleid van zowel Toyota als Hyundai is tamelijk bizar...

Dit was de situatie in 2018:

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Hyundai durft zijn Nexo – de opvolger van de Hyundai ix35 FCEV – beduidend goedkoper in de markt te zetten dan de Toyota Mirai. Het prijsverschil is fors. Toyota vraagt voor de Mirai een bedrag van op z’n minst 80.925 euro. Hyundai verkoopt de Nexo voor prijzen vanaf 69.995 euro. Dat is een verschil van 10.930 euro.

Nu kost de nieuwe Mirai dus € 65.995 en de Hyundai Nexo € 83.995.
 
Vooral dat van Hyundai is bizar omdat het om dezelfde auto gaat. Toyota heeft ongetwijfeld manieren gevonden om de nieuwe Mirai goedkoper te produceren (meer gedeelde componenten met andere modellen en dat soort dingen).
 
929V6 zei:
Vooral dat van Hyundai is bizar omdat het om dezelfde auto gaat. Toyota heeft ongetwijfeld manieren gevonden om de nieuwe Mirai goedkoper te produceren (meer gedeelde componenten met andere modellen en dat soort dingen).

Deze Mirai is voor Toyota nog steeds een soort van testfase, dit hebben ze jaren geleden al toegelicht. Het is de bedoeling min 40k max 60k Mirai 2 per jaar te maken. De derde Mirai, over paar jaar zal 100k+ kennen en meer, ook kleinere, modellen. De brandstofcel technologie is springlevend in Japan. Toyota ontwikkelt daarnaast, rustig, verder aan EV en accu technologieen samen met tientallen partners, waaronder Universiteit Tokio, diverse ministeries , Panasonic, Byd, etc etc etc. Komende jaren komt er veel nieuws uit Tokio, let op.
 
Toyota heeft ongetwijfeld manieren gevonden om de nieuwe Mirai goedkoper te produceren (meer gedeelde componenten met andere modellen en dat soort dingen).

do1yjr9bczco_480.jpg


jdzy7a1b3fxi_480.jpg


Ik heb het gevoel dat ie aardig wat technieken deelt met de Crown maar dat moet ik eerst eens uitzoeken
 
De Mirai staat op een ingekort platform van de (volgende?) Lexus LS die ook als waterstofvariant komt.
 
Wielbasis Mirai: 2,920 mm
Wielbasis Crown: 2,920mm
Wielbasis vorige LS: 2,970mm
Wielbasis huidige LS: 3,125mm

Volgens Japanse wikipedia hetzelfde GA-L platform dat ook voor de Lexus LC en LS gebruikt wordt. Dus idd ingekort platform van de LS maar dus gelijk aan dat van de Crown
 
Jmmr day wij de Crown niet krijgen, geen markt voor hier maar prachtige wagen.
 
Vind de Mirai zoveel mooier, echt een gaaf ontwerp. Heel strak, zeker voor een Toyota, mooie RWD-proporties en een fastback-achtige lijn. Doe mij maar zo'n blauwe met die veelspaakswielen.
 
Rutger DC zei:
Vind de Mirai zoveel mooier, echt een gaaf ontwerp. Heel strak, zeker voor een Toyota, mooie RWD-proporties en een fastback-achtige lijn. Doe mij maar zo'n blauwe met die veelspaakswielen.

Eens(y) De eerste Mirai was bijzonder maar erg lelijk, dit is gewoon een zeer fraaie auto(y)


[size=x-small]Overigens is hij natuurlijk niet op de Crown maar op de Aygo gebaseerd, het dashboard is immers hetzelfde.:T[/size]
 
Tja lelijker kon niet maar ik vind dit echt geen mooie auto. De normale foto's laten zien wat ik op de eerste foto's ook zag; een beetje een 'blob' dat er uitziet als een auto dat 10 jaar geleden op de markt kwam. Dan ook nog die rare neus die 'omhoog' lijkt te kijken of van onderen omhoog wordt getrokken, beetje het Citroën C5 I effect: https://www.anwb.nl/binaries/content/gallery/anwb/collecties/autotests/occasion/citroen/c5/T__1318__Citroen-C5-Break-voor.jpg
 
027_o.jpg


026_o.jpg


025_o.jpg


028_o.jpg


030_o.jpg


031_o.jpg


029_o.jpg


Fuel-cell unit
016_o.jpg

Drive battery
014_o.jpg

High Output motor
015_o.jpg


Meer foto's van de verschillende uitvoeringen, veiligheidssystemen e.d: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1293908.html
 
https://www.youtube.com/watch?v=rwu78OwR4fE

De auto lijkt zo groot in de eerste shots, maar de interieurruimte achterin valt wel tegen (13.30). Ja, Doug is lang, maar toch.
 
Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=rwu78OwR4fE

De auto lijkt zo groot in de eerste shots, maar de interieurruimte achterin valt wel tegen (13.30). Ja, Doug is lang, maar toch.
Hij is 1m90 als ik het goed begrijp, dat is lang maar niet exteem. Wel moet je bedenken dat hij de passagiersstoel ook op zijn lengte afgesteld heeft.

Maar goed, grote auto met niet al teveel binnenruimte. Als je kijkt naar de technische layout is dat ook niet raar, die tanks en accu nemen gewoon ongelooflijk veel ruimte in. Er zit bovendien ook een tank onder de achterbank, waardoor de hoofdruimte niet optimaal zal zijn.
 
Terug
Bovenaan