Rutger DC
Asfaltkampioen
Renault heeft voor de tweede maal de Master vernieuwd. Renaults grootste bestelauto verscheen in 2010 in huidige vorm en werd in 2014 licht opgefrist. Na negen jaar is er dus wederom een facelift. Ditmaal zijn de wijzigingen aan zowel in- als exterieur grondiger.
Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/april/46316-renault-master-weer-bij-de-tijd
Of de wijzigingen ook gelden voor zustermodellen Opel Movano en Nissan NV400 is nog even de vraag, vermoedelijk zal Nissan de NV400 als alliantiepartner van Renault ook een technische update geven (alle exterieurwijzigingen zijn wellicht een beetje te kostbaar voor een model waarvan er niet zoveel verkocht worden), voor de Opel ligt het een beetje anders, omdat het tegenwoordig een merk is van PSA, de grote concurrent van Renault. Anderzijds zou het een beetje vreemd zijn als PSA de Movano vervangt door een afgeleide van de Ducato, Boxer en Jumper, omdat die grote bussen in de basis nog wat ouder zijn dan de Master, Movano en NV400.
[size=medium]Renault Master weer bij de tijd[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 23 april 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]
Renault presenteert de vernieuwde Master. De grootste bestelwagen van het merk krijgt een nieuwe voorkant, een nieuw dashboard, zuinigere motoren en nieuwe rijhulpsystemen.
Een volledig nieuw model is het niet, maar ingrijpend vernieuwd is de Renault Master wel. Met de verbeteringen die Renault nu doorvoert kan de bestelwagen er weer jaren tegenaan. De nieuwe voorkant geeft de Master een veel modernere uitstraling, dankzij de meer vlak liggende motorkap, de grotere grille en de koplampen met C-vormige led-dagrijverlichting.
Binnenin herken je de Master niet meer terug. Renault nam geen halve maatregelen en heeft het complete dashboard vervangen. Het nieuwe exemplaar is opgebouwd uit strakkere lijnen en mooiere materialen. Ook zijn er veel nieuwe, handige opbergvakken, is het multimediasysteem nu geïntegreerd en zijn de stoelen bekleed met duurzamere stoffen. De Master is voorzien diverse nieuwe snufjes, waaronder een draadloze telefoonlader, smartphone-koppeling via Android Auto en Apple CarPlay, een zijwindassistent, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem en een dodehoeksensor.
De 2.3 dieselmotor is schoner en zuiniger, onder andere dankzij de toepassing van een SCR-katalysator waarmee NOx-deeltjes worden opgelost. Volgens Renault is de motor tot 1,0 l per 100 km zuiniger. Er zijn onveranderd meerdere versies leverbaar, de krachtigste heeft 180 pk en 400 Nm. Ook de elektrische versie met 57 kW (76 pk) sterke motor en 33 kWh-accupakket blijft leverbaar.
Gebleven is het uitgebreide aanbod. Renault biedt verschillende lengte- en hoogtevarianten aan en vier verschillende carrosserieversies: bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, personenversie s en chassis-cabine met mogelijkheid tot opbouw naar keuze.
De vernieuwde Master komt in september naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/april/46316-renault-master-weer-bij-de-tijd







Of de wijzigingen ook gelden voor zustermodellen Opel Movano en Nissan NV400 is nog even de vraag, vermoedelijk zal Nissan de NV400 als alliantiepartner van Renault ook een technische update geven (alle exterieurwijzigingen zijn wellicht een beetje te kostbaar voor een model waarvan er niet zoveel verkocht worden), voor de Opel ligt het een beetje anders, omdat het tegenwoordig een merk is van PSA, de grote concurrent van Renault. Anderzijds zou het een beetje vreemd zijn als PSA de Movano vervangt door een afgeleide van de Ducato, Boxer en Jumper, omdat die grote bussen in de basis nog wat ouder zijn dan de Master, Movano en NV400.