Toyota GR Supra

A

Anoniem

Guest
Morgen word ie dan eindelijk onthuld maar er zijn weer twee extra foto's gelekt..

44e0795b-2020-toyota-supra-1.jpg

7869b21c-2020-toyota-supra-2.jpg

Deze hadden wel al gezien

e59754a3-2020-toyota-supra-2.jpg

6e32ee51-2020-toyota-supra-1.jpg

En interieur

eb55ff38-2020-toyota-supra-@_1.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/01/2020-toyota-supra-apparently-revealed-production-form/

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=N_cl5fq3QZo

Toyota-FT-1_Concept-2014-1024-04.jpg

hOZrGEx.jpg

Toyota-FT-1_Concept-2014-1024-0a.jpg

Tja de concept is alweer bijna 5 jaar oud.. die oogde mij gestrekter en een klasse hoger, eerder een GT-R concurrent. Nu heeft ie hetzelfde euvel als de Z4; te korte wielbasis. Als je ze vergelijkt staat het wiel bij de concept ook beduidend meer naar achter en is de overhang achter ook veel korter. Onderscheidend en gaaf is ie zeker maar echt mooi vind ik hem niet. Oja, Amerikaanse prijzen:

Base 3.0 six cylinder: $49,990
Premium 3.0 six cylinder: $53,990
Launch edition 3.0 six cylinder: $55,250

De veranderingen ten opzichte van het concept hebben het ontwerp weinig goed gedaan, nu lijkt hij te hoog op zijn wielen te staan, en is de wielbasis te kort. Toch, al met al is mijn eerste indruk dat de Supra als geheel beter geslaagd en herkenbaarder is dan de Z4.

Láng niet zo geslaagd als de Z4. Ziet er zelfs al gedateerd uit met al die overdadige hoeken, vouwen en kieren. Misschien had Toyota er beter aan gedaan meer tijd door te brengen met het Z4 designteam... Zonde!

Want een Z4 is zo rustig ontworpen? BMW is anders ook niet vies van hoop hoeken, vouwen en kieren :)

Het gave van de concept is er wel vanaf, misschien komt er tzt een trd pack waardoor het wat minder ‘braaf’ oogt.

Vergeleken met de Z4 vind ik de Supra toch een pak mooier en vooral interessanter. De BMW maakt nu al een uitgebluste indruk en ziet er niet imposant uit. Ik ben het ermee eens dat de proporties teleurstellen vergeleken met het studiemodel, maar verder is het optisch een soort Japanse kijk op een Zagato-model van Aston Martin.

Waar ik de concept toch vooral erg fraai vond, vind ik het resultaat toch vooral erg mislukt... Het concept was gestrekt en dat stond hem uitstekend. Het resultaat is meer een Supra zoals Leepu hem uit een MX5 zou kloppen. En als hij dat zou doen, vind ik het wel weer bijzonder knap, maar als Toyota het op de produktielijn doet, valt het me tegen.

Smaken verschillen ik vind het er zeer goed uitzien, fraaier dan de z4. Vind het wel jmmr van de BMW inbreng nergens voor nodig geweest, Toyota en ook Lexus hebben prachtige motoren. Maar totaalpakket zeer fraai en waarschijnlijk ook behoorlijk aan de prijs.

4ff072f9-2020-toyota-supra-gr-4.jpg

ef26860f-2020-toyota-supra-gr-155.jpg

10aafc29-2020-toyota-supra-gr-1_1.jpeg

d11b76d0-2020-toyota-supra-gr-1_6.jpg

3315edd6-2020-toyota-supra-gr-1_5.jpg

Toch aardig dat ze diverse oude onderdelen van BMW mochten hebben van het interieur..

a3a4fe2f-2020-toyota-gr-supra-012.jpg

17e00749-2020-toyota-gr-supra-011.jpg

1bcef2b2-2020-toyota-gr-supra-010.jpg

ef26860f-2020-toyota-supra-gr-155.jpg

8f3c75eb-2020-toyota-gr-supra-001.jpg

3e8c6649-2020-toyota-gr-supra-020.jpg

99b7c23e-2020-toyota-gr-supra-033.jpg

c4c3fa8a-2020-toyota-gr-supra-030.jpg

126fe4b9-2020-toyota-gr-supra-028.jpg

a8c530b7-2020-toyota-gr-supra-032.jpg

7177f1b5-2020-toyota-gr-supra-003.jpg

9d56e87e-2020-toyota-gr-supra-002.jpg

f3c3379b-2020-toyota-gr-supra-004.jpg

79f67da6-2020-toyota-gr-supra-005.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/01/2020-toyota-supra-apparently-revealed-production-form/

Veel enthousiastelingen zijn helaas teleurgesteld, gezien de vele BMW onderdelen. Het was voor velen een betere keus geweest om de beroemde 2JZ te hergebruiken wat grandioos veel PK's kon leveren met een standaard block (soms meer dan 1000 wheel horsepowers). Veel enthousiastelingen vinden de opvolger verre van een waardevolle opvolger. De nieuwe Supra lijkt dan ook wel een BMW Z4 met een ander jasje. Snap dan ook niet echt waarom ze ervoor gekozen hebben een BMW motor te gebruiken, de 2JZ was een dermate goede motor om door te ontwikkelen en vanwege de beroemde status was dit wellicht voor de markt ook een betere keus geweest.

Kans is groot dat het een flop wordt, we gaan het zien.

Smilespergallon zei:
Veel enthousiastelingen zijn helaas teleurgesteld, gezien de vele BMW onderdelen. Het was voor velen een betere keus geweest om de beroemde 2JZ te hergebruiken wat grandioos veel PK's kon leveren met een standaard block (soms meer dan 1000 wheel horsepowers). Veel enthousiastelingen vinden de opvolger verre van een waardevolle opvolger. De nieuwe Supra lijkt dan ook wel een BMW Z4 met een ander jasje. Snap dan ook niet echt waarom ze ervoor gekozen hebben een BMW motor te gebruiken, de 2JZ was een dermate goede motor om door te ontwikkelen en vanwege de beroemde status was dit wellicht voor de markt ook een betere keus geweest.

Ja natuurlijk, leg er een motor in die zijn ontwerpfase in de jaren 80 kent. Volgens mij moet het ding ook nog verkocht worden, maar ik kan het mis hebben.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Smilespergallon zei:

Ja natuurlijk, leg er een motor in die zijn ontwerpfase in de jaren 80 kent. Volgens mij moet het ding ook nog verkocht worden, maar ik kan het mis hebben.

Die zijn er nog zat, dont fix what ain't broken.

Natuurlijk moeten we tegenwoordig aan eco normen voldoen, waarbij je een jaren 80/90 blok behoorlijk moet aanpakken, maar dit is al vaak genoeg gedaan. Hier zit dan wel een hele periode tussen maar toch.

Smilespergallon zei:
Veel enthousiastelingen zijn helaas teleurgesteld, ....

Tja, die "enthousiastelingen" hebben meestal ook geen geld voor een dergelijk nieuwe auto, net als die saab liefhebbers van toen. Die rijden een 25 jaar oude auto en vinden het dan raar dat hun merk niet naar hun luistert qua ontwerp.

Maar ik geloof ook niet dat hier veel animo voor is,

Daar heb je een punt, ik zit voornamelijk rond te lezen op auto community's en youtube waar je alleen maar dit soort gemopper voorbij ziet komen als het over de nieuwe Supra gaat.

Gullwing zei:
Smilespergallon zei:
Veel enthousiastelingen zijn helaas teleurgesteld, ....

Tja, die "enthousiastelingen" hebben meestal ook geen geld voor een dergelijk nieuwe auto, net als die saab liefhebbers van toen. Die rijden een 25 jaar oude auto en vinden het dan raar dat hun merk niet naar hun luistert qua ontwerp.

Maar ik geloof ook niet dat hier veel animo voor is,

Zonder die achterlijke BPM en BTW oftewel rooftaks hier in NL had ik hem gerust kunnen/willen kopen :D

Nee zonder dollen, weet niet wat ik van de Supra moet denken. Ene kant vind ik de buitenkant wel gaaf, maar alles behalve dat is eigenlijk puur BMW. En nu staat BMW mij niet tegen maar krijg bijna een Suzuki Wagoneer vs Opel Agila gevoel hierbij. Rebadgen met een Toyota sausje over de buitenkant. Ik vind het ook een gemis dat de ZF8 bak erin zit en geen 6 of 7 versnellings handbak. Auto's worden wat dat betreft steeds meer gimmick en gadget ook dat computer gestuurde elektronische sper differentieel. Haalt alle vaardigheden uit het rijden van een auto in mijn optiek. Iets wat bij een rijders auto toch.... aan de rijder overgelaten moet kunnen worden.

Idd is het gemopper meestentijds van mensen die in het geheel niet eens doelgroep zijn. Die enthousiastelingen rijden nu een Supra van 20k qua waarde. Ook mooi hoor maar die zijn niet in de markt voor een auto van 80k..

Launch edtion voor de VS

e79e0599-2020-toyota-supra-launch-edition-3.jpg

e420cb21-2020-toyota-supra-launch-edition-4.jpg

En nu echt officieel:

hB31Uaj.jpg

Alle foto's vind je hier: https://www.netcarshow.com/toyota/2020-supra/

dcff39c2-2020-toyota-supra-europe-12.jpg

7359ae6e-2020-toyota-supra-europe-14.jpg

01a62127-2020-toyota-supra-europe-8.jpg

ee84f2e5-2020-toyota-supra-europe-10.jpg

43bfae1d-2020-toyota-supra-europe-9.jpg

a6d2bf11-2020-toyota-supra-europe-13.jpg

2020-toyota-supra-live-shots.jpg

Meer livefoto's: https://www.motor1.com/news/300869/2020-toyota-supra-horsepower-details/

Waar elders het een zescilinder krijgt, hebben ze de Supra in Japan nog keuzes uit twee viercilinders:

"The base JDM version of the Toyota Supra is the SZ, powered by a turbocharged 2.0-liter four-cylinder unit with 194hp (197PS) and 236lb-ft (320Nm) of torque. Toyota claims a 0-62mph (100km/h) in 6.5 seconds for the Supra SZ. Toyota says the base SZ “allows for a brisk driving sensation from in-town to highway

The other four-cylinder Supra is the SZ-R, which offers 254hp (258PS) and 295lb-ft (400Nm) of torque, making it capable of a 0-62mph (100km/h) in 5.2 seconds. According to Toyota, the mid-range JDM Supra “is ideal for light, sporty driving.

Both four-cylinder versions of the Supra are paired with an eight-speed automatic transmission, making it sort-of official that Toyota won’t offer it with a manual, at least not for now fingers crossed. The 194hp Supra SZ comes with a curb weight of 1,410kg (3,108lbs) while the 254hp Supra SZ-R sits at 1,450kg (3,196lbs). These figures are official calculations."

c1a6033f-2020-toyota-gr-supra-52.jpg

73b981de-jdm-2020-toyota-gr-supra-13.jpg

074e9912-jdm-2020-toyota-gr-supra-15.jpg

964eb998-jdm-2020-toyota-gr-supra-14.jpg

8dfed91f-jdm-2020-toyota-gr-supra-18.jpg

Bron en meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/01/jdm-2020-toyota-supra-gets-2-0-liter-turbo-four-cylinder-194-258-hp/

Sorry hoe vaker ik hem zie hoe lelijker ik 'm vind..

En profil wel echt een draak van een auto. Véél te lange overhang, en die vouwen op de deur - wat gebeurt daar allemaal joh?!

Enne, voor nog meer livefoto's moet je zelf maar carscoops.com, motor1.com en autoblog.com in de gaten houden... hier nog even paar foto's van de Japanse met wat details

20190110-20104687-carview-047-1-view.jpg

t017_o.jpg

t010_o.jpg

029_o.jpg

030_o.jpg

016_o.jpg

021_o.jpg

t012_o.jpg

t014_o.jpg

Meer: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1164464.html & https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1161119.html & https://carview.yahoo.co.jp/article/photo/20190110-20104687-carview/?top=pc & https://autoc-one.jp/toyota/supra/newmodel-5003552/photo/0010.html << vooral deze

194PK en 258PK... bekende waardes van de B48 voor de 20i en 30i. Jammer dat ze dus helemaal geen eigen motor leveren.

De Schaduw zei:
Ik durf het bijna niet meer te zeggen maar ik vind hem er eigenlijk best goed uitzien.

Waarom durf je dat niet te zeggen? Ik vind hem persoonlijk verschrikkelijk. En dat is goed. Eens in de 5 jaar komt er ten minste nog iets op de markt waar mensen een uitgesproken mening over kunnen hebben. Iets wat de grijze fordvwaudifiatopel-middenmoot ontstijgt. Wat dat betreft staat deze auto op eenzame hoogte met een model als de Fiat Multipla.

s velthuis zei:
De Schaduw zei:
Ik durf het bijna niet meer te zeggen maar ik vind hem er eigenlijk best goed uitzien.

Waarom durf je dat niet te zeggen? Ik vind hem persoonlijk verschrikkelijk. En dat is goed. Eens in de 5 jaar komt er ten minste nog iets op de markt waar mensen een uitgesproken mening over kunnen hebben. Iets wat de grijze fordvwaudifiatopel-middenmoot ontstijgt. Wat dat betreft staat deze auto op eenzame hoogte met een model als de Fiat Multipla.

Was eigenlijk meer met een ;) bedoeld, gezien de vele, bijna allemaal, negatieve reacties.

Ik vind hem ook mooi. En naarmate ik langer kijk, herken ik er meer en meer Supra in. De overhang voor vind ik wat aan de lange kant.

s velthuis zei:
Wat dat betreft staat deze auto op eenzame hoogte met een model als de Fiat Multipla.

Dat is wat overdreven, maar ik denk dat door technische beperkingen de zo gave concept met wat kleine veranderingen in een op z'n positiefst als koddig te omschrijven productiemodel is getranformeerd.

Imo zijn het vooral de wielbasis en de hoogte die hem parten spelen, ietsje lager en de wielen een beetje verder uit elkaar, en het oogt allemaal al veel gestrekter:

074e9912-jdm-2020-toyota-gr-supra-15.jpg

putRMC2.jpg

D Elzinga zei:
s velthuis zei:
Wat dat betreft staat deze auto op eenzame hoogte met een model als de Fiat Multipla.

Ik bedoel niet met 'multipla' in de zin van 'lelijk', ik bedoel met 'multipla' iets waar mensen een uitgesproken mening over hebben. Of je vindt het niets, of je loopt er mee weg. Een karakterbak. Een Golf 7, Audi A4 of Focus heeft dat niet. Die vindt iedereen wel aardig. Maar niets uitgesprokens. Veilige, grijze middenmoot.

Misschien is er nog hoop en ontstaat er op de Chinese markt vraag naar een verlengde versie, die wij dan ook krijgen.:T

Ja, er is best het een en ander aan te merken op de Supra. De proporties zijn dan ook heel anders dan bij de FT-1 Concept; vergeleken daarmee is de Supra een heel stuk ingekort:

Toyota GR Supra (2019) / FT-1 (2013)
Wielbasis: 2470 / 2740 mm
Lengte: 4380 / 4675 mm
Breedte: 1865 / 1970 mm

En ondanks dat de proporties niet vanuit iedere hoek even lekker zijn, vind ik het een ontzettend gave auto. Niet alleen omdat Toyota het lef heeft om een nieuwe relatief betaalbare sportauto te ontwikkelen (heel veel keuze is er niet meer), al is het met hulp van BMW, maar ook omdat ik het een heel boeiende verschijning vind. Niet perfect en misschien daardoor begeerlijk.

Nieuwe Supra ziet er geweldig uit, natuurlijk is de concept wat anders, maar eindresultaat van de Toyota Supra is gewoon super!

Terug
Bovenaan