Ford Explorer (VS/CN) | Nieuw: facelift 2024

A

Anoniem

Guest
97fe3808-2020-ford-explorer-30.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-interior-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

2020-ford-explorer-1.jpg

Huidige
Ford-Explorer-2016-1024-01.jpg

Ford-Explorer-2016-1024-08.jpg

Alle foto's en info: https://www.carscoops.com/2019/01/2020-ford-explorer-debuts-less-weight-new-rwd-platform/

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan nou niet zeggen dat ik hem van buiten nou mooier of moderner vind ogen. Voorzichtige evolutie (oogt wel wat dynamischer) maar dan met een neus geïnspireerd op de pre-facelift Toyota Highlander: https://www.netcarshow.com/Toyota-Highlander-2014-1024-01.jpg Interieur is wel een stap vooruit (kan nog steeds niet tippen aan dat van de Mazda CX-9) maar die tablet.. pff..

Kan de eigenaar van de tablet zich melden bij de ontwerper? Hij is per ongeluk op het dashboard blijven staan. Afgezien van dat een nette auto. Niet spannend.

Een shift van voor- naar achterwielaandrijving zie je niet veel meer. Het zou mooiere proporties kunnen opleveren in theorie, maar in de praktijk ziet de Explorer er bijna hetzelfde uit als zijn voorganger, alleen minder mooi wat mij betreft. Dat front heeft een te hoog 2003-gehalte. Het interieur heeft een hoog Kia-gehalte. Zoals de meeste auto's in dit segment oogt het niet heel hoogwaardig, maar toch aanzienlijk beter dan bij sommige concurrenten (Chevrolet Traverse, Toyota Highlander, Honda Pilot).

Persoonlijk vind ik, met uw permissie, al dat gezeur over meer en minder hoogwaardige interieurs bij auto's als deze volkomen misplaatst. Ook als je een SUV niet direct als werkpaard aanwendt, blijft het een gebruikvoorwerp. Dat je bovendien maar een paar jaar gebruikt.
Het is geen staatslimousine. Geen Bentayga, geen Cullinan, niet eens een Levante, Cayenne of Q8. De Explorer is een Sport Utility Vehicle.

Ik wil helemaal geen hoogwaardig interieur in mijn SUV. Tenminste niet een interieur dat "hoogwaardiger" is dan het interieur van de garage waarin ik hem parkeer, de bank en bureaustoel waarop ik thuis zit, de keuken waarin ik kook, het bed waarin ik slaap, het jasje en het overhemd dat ik draag, de laptop waarop ik dit schrijf.
Erg fijn als het er allemaal een beetje aardig (en vooral niet te zakelijk) uitziet en lekker aanvoelt en niet direct kapot gaat, maar.... je wil toch niet met fluwelen handschoentjes een koelkast of fiets in de kofferbak staan schuiven? Of dat je kinderen hun schoenen moeten uittrekken - er zal eens een steentje in het zoolprofiel zitten! - en overal van af moeten blijven? Of dat een sprietsend blikje cola of een paar gemorste druppels koffie gelijk een financieel debacle behelzen?

Ik rijd geen Mercedes C-klasse, geen Volvo V60 - mooie wagens hoor - omdat ik een SUV wil rijden. Geen SuV zoals een XC60 of een GLC, maar een SUV, zoals een Toyota, Nissan of een Ford.
En al vind ik dat je respect voor je spullen moet hebben, al dat "hoogwaardige" gedoe vind ik au fond alleen maar errug lastig.

mvrgr, m'ns

PSssst, Bird Nerd, we moeten de terminologie een beetje zuiver houden. De CX-9 is een prachtige auto, maar het is geen SUV. De CX-9 is een typische cross-over in de traditie van de Chrysler Pacifica en de Mercedes R-klasse. Niets mis mee, Helemaal niets. Super auto's, maar geen SUVs....

Dat heb je goed verwoord mns. Zoals je weet rijd ik een 2008 Ford Expedition, voorzien van hard plastic in het interieur. Ik spring er normaal meer om, maar schuw het vuile werk niet.

Ik denk dat de auto er lang niet zo goed meer uit had gezien wanneer 'hoogwaardige' materialen waren gebruikt.

Hybrid:

2020-ford-explorer-hybrid.jpg

2020-ford-explorer-hybrid.jpg

The Ford Explorer goes gasoline-electric for 2020 with the arrival of a dedicated hybrid model. The Explorer Hybrid sports 318 horsepower courtesy of a 3.3-liter V6 engine and an electric motor built into the 10-speed automatic transmission. Rear-wheel-drive is standard, although all-wheel-drive is an optional extra. While EPA ratings aren’t available yet, Ford states the rear-wheel-drive Explorer Hybrid is efficient enough to travel more than 500 miles between pit stops. Whether that figure is the result of a big fuel tank or noteworthy fuel economy, however, remains to be seen. Bron en meer foto's en info: https://www.motor1.com/news/300814/2020-ford-explorer-hybrid-official-information/

ST:

2020-ford-explorer-st.jpg

Equipped with a 400-hp twin-turbocharged 3.0-liter V6 engine, the Explorer ST is able to scoot itself to a top speed of 143 miles per hour, per Ford. As in the run-of-the-mill 2020 Explorer, the ST comes standard with a 10-speed automatic transmission. All-wheel-drive is also standard. Hopefully, Ford will offer a rear-wheel-drive Explorer ST in the future so we can live our dream of drifting this three-row crossover with our family in tow. Bron en meer foto's en info:https://www.motor1.com/news/300808/2020-ford-explorer-st-official-information/

De Explorer komt ook naar Europa. Ford pakt het op SUV-gebied voortaan anders aan. Momenteel biedt Ford de EcoSport, Kuga en Edge aan. De nieuwe Kuga is vandaag gepresenteerd, de Puma komt eraan (waarschijnlijk tussen de EcoSport en Kuga gepositioneerd), de Edge verdwijnt in Europa op termijn, maar als alternatief komt er misschien een langere zevenzitsuitvoering van de Kuga. Bovendien komt de Explorer naar Europa.

ruyyfj6b6v8n_800.jpg

Aan de 3,0-liter V6 EcoBoost-motor met 350 pk koppelt Ford een 100 pk sterke elektromotor. De stekkeropening van het lithium-ion-accupakket met een capaciteit van 13,1 kWh zit in het voorspatbord verstopt. Het gecombineerde vermogen komt neer op 450 pk met 840 Nm trekkracht. Enkel elektrisch komt de Explorer 40 kilometer ver. De zevenpersoons SUV kan ongeveer 2.500 kilogram trekken. De Explorer Plug-In Hybrid zou een fabrieksverbruik van 3.4 liter op 100 kilometer hebben en heeft een CO2-uitstoot van 78 g/km. Verdere specs zijn vooralsnog onbekend. In het begin van volgend jaar maakt de Explorer PHEV zijn Europese en Nederlandse opwachting!

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ook-voor-nederland-ford-explorer-als-phev/

Al met al een interessante nieuwkomer. Door de hoge BPM zijn SUV's vaak peperduur geworden, maar zuinige plug-in hybrides vermijden die hoge BPM en kunnen daarmee relatief gezien interessante aanbiedingen worden. Aangezien er in Nederland altijd een gezonde vraag naar echte Amerikanen heeft bestaan, totdat de overheid dat met de BPM grotendeels aan banden heeft gelegd (uitgezonderd de Ram!), moet er hier voor de Explorer toch ook een gezonde afzetmarkt bestaan.

[size=medium]Ford Explorer maakt oversteek naar Europa[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 3 april 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Ford presenteert de Explorer Plug-in Hybrid en geeft daarmee het startsein voor de oversteek van de SUV naar Europa. De auto komt in de eerste helft van 2020 naar Nederland.

Ford haalt de Explorer naar Europa. De grote SUV komt boven de Edge in het assortiment, is meer dan 5 meter lang en biedt plaats aan zeven personen. Om de auto af te stemmen op de wensen van de Europese automobilist introduceert het merk een plug-in hybride aandrijflijn, waarmee het verbruik en de CO2-uitstoot binnen de perken blijven. Ford geeft een brandstofverbruik op van 3,4 l/100 km (1 op 29,4) en een CO2-uitstoot van 78 g/km. Dat laatste cijfer is in Nederland belangrijk om de BPM-belasting binnen de perken te houden, waardoor de Explorer gunstig geprijsd kan worden.

Het vermogen van de Explorer Plug-in Hybrid is indrukwekkend: 450 pk. En dan hebben we het nog niet eens over het koppel van maar liefst 840 Nm. Verantwoordelijk hiervoor zijn een elektromotor en een 3.0 V6 EcoBoost benzinemotor. Het geheel is gekoppeld aan een tientraps automatische versnellingsbak. De elektromotor wordt gevoed door een 13,1 kWh accupakket, waarmee de SUV over een afstand van maximaal 40 kilometer volledig elektrisch kan rijden.

Ook voor volwassenen

Ford belooft dat de achterste twee zitplaatsen goed bereikbaar zijn, doordat de stoelen op rij 2 eenvoudig naar voren geklapt kunnen worden. De zesde en zevende zitplaats zijn niet alleen geschikt voor kinderen, volgens Ford vinden ook volwassenen hier een prima plek. Alle stoelen van de laatste twee zitrijen kunnen omlaag worden gevouwen, waarna er een laadruimte met een vlakke vloer en een inhoud van 2.274 liter ontstaat.

De Explorer is als vlaggenschip van Ford in Europa voorzien van zo’n beetje alle technologie die je maar kunt bedenken. Zo is de SUV uitgerust met semi-autonome rijfuncties, een rijstandenknop met zeven verschillende instellingen waaronder ‘Deep Sand’ en ‘Tow’ en een infomediasysteem met 10,1 inch aanraakscherm en ondersteuning via een app.

De Ford Explorer wordt in ons land alleen leverbaar als sportief uitgeruste ST-Line. De prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.

ford-explorer-plug-in-hybrid-301118-800.jpg

ford-explorer-plug-in-hybrid-301121-800.jpg

ford-explorer-plug-in-hybrid-301120-800.jpg

ford-explorer-plug-in-hybrid-301119-800.jpg

ford-explorer-plug-in-hybrid-301116-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/april/46255-ford-explorer-maakt-oversteek-naar-europa

Na een Hyundai i30 dashboard in de Focus nu een Kia Ceed dashboard in de Explorer o_O

Nog wat foto's van het Ford Go Further-evenement in Ziggo Dome Amsterdam:

Explorer-1.jpg

Explorer-2.jpg

Explorer-3.jpg

Explorer-5.jpg

Meer foto's:
https://www.autozine.nl/evenement/ford-go-further-2019
https://nexxdrive.fr/ford-explorer-plug-in-hybrid-le-suv-7-places-de-450-chevaux-debarque-en-europe/

VS kan dus wel uit de topictitel :)

En nu op de IAA Frankfurt:

65a25450-2020-ford-explorer-phev-2.jpg

ea7b1683-2020-ford-explorer-phev-4.jpg

f906117c-2020-ford-explorer-phev-6.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/09/fords-betting-big-on-electrification-with-new-puma-kuga-explorer-and-mondeo-hybrids/

De Duitse vanafprijs is bekend:

Der Explorer startet bei 74.000 Euro. Ein Plug-in-Hybrid wird die einzige verfügbare Antriebsoption sein: Hier ist ein drei Liter großer V6-Ecoboost-Benziner an einen Elektromotor gekoppelt. Die Systemleistung beträgt 457 PS und 825 Nm Drehmoment, das reicht für eine Höchstgeschwindigkeit von 230 km/h und für eine Beschleunigung auf 100 km/h in 6,0 Sekunden. Die Kraft wird stets auf alle vier Räder übertragen, das Schalten übernimmt eine Zehngang-Automatik. Der Normverbrauch des 5,05 Meter langen und 2,28 Meter breiten SUVs beträgt nach WLTP 2,9 Liter auf 100 km. Die rein elektrische Reichweite wird mit 48 Kilometern angegeben. Zum Marktstart im März 2020 ist der Ford Explorer zunächst ausschließlich in der umfangreichen Ausstattungslinie "ST-Line" verfügbar. Zu einem späteren Zeitpunkt schiebt Ford noch eine weitere Ausstattungslinie nach. Welche das sein wird, verrät Ford noch nicht.

Bron: https://www.autobild.de/artikel/ford-explorer-2020-preis-marktstart-hybrid-verbrauch-15663325.html

Vergelijk tussen de nieuwe Ford Explorer, Hyundai Palisade en Kia Telluride: https://www.motortrend.com/cars/kia/telluride/2020/2020-ford-explorer-vs-2020-hyundai-palisade-vs-2020-kia-telluride-suv-comparison-test/

2020-Ford-Explorer-vs-2020-Hyundai-Palisade-vs-2020-Kia-Telluride-comparison-test-6.jpg

2020-Ford-Explorer-XLT-dashboard-1.jpg

2020-Hyundai-Palisade-Limited-dashboard-1.jpg

2020-Kia-Telluride-SX-V6-AWD-dashboard-1.jpg

Compared to its relatively impressive performance on the road, the Explorer's cabin is, in a word, disappointing. Fit, finish, and material quality are all not only toward the bottom of its class at its $43,415 as-tested price but also toward the bottom of the next lowest class: Dollar Car Rental­-spec plastics, cheap leather, and mismatched colors (which is quite difficult to do when your overall interior color scheme is black). There are even exposed wires—which our fingers found after grabbing our phones out of the very handy cubby beneath the infotainment display.

(...)

Despite our general agreement that the 2020 Ford Explorer is pretty great to drive, it's far from the best balanced of the three SUVs. It has a lot going for it; in a class full of sleepy crossovers, the Explorer is powerful, efficient, and relatively fun to drive. It's roomy and comfortable, too, provided you don't need to use the third row. That being said, the value proposition simply isn't there—especially compared with the other two contenders. The Explorer's interior is a recipe for buyer's remorse, particularly considering how much further your dollar goes with the other two. The Explorer puts up a valiant fight but still finds itself in third place.

Second place, then, goes to the Hyundai Palisade. We love the Palisade's interior; not only is it remarkably roomy, but the attention to detail in both design and quality result in a properly luxurious cabin that shames any Cadillac cabin (and most Lexus and Acura interiors, too) from the past decade. Still, although we don't mind spending time in the Palisade's passenger seats, we wouldn't go out of our way to drive the Hyundai. Its flinty ride, sometimes ponderous handling, and lack of torque make it less enjoyable to drive; as some of its rivals have shown, big three-row SUVs don't need to drive like it.

That leaves first place to the Kia Telluride. The Telluride makes few compromises. From behind the wheel, it makes up for its lack in oomph with good ride quality and engaging handling, and those in back will love its second-row comfort. All, ultimately, will enjoy the exceptionally well-appointed cabin, quality, and most important, value, that the Kia brings to the table. So next time you look over in traffic and see a Kia Telluride, save the sympathy—there's no need to feel bad.

Ford Explorer vergeleken met de Buick Enclave, Hyundai Palisade, Kia Telluride en Mazda CX-9: https://www.caranddriver.com/reviews/comparison-test/a29516727/new-3-row-suvs-compared/

2020-enclave-explorer-palisade-telluride-2019-cx-9-comparison-1571669010.jpg

Senior editor Eric Tingwall was harshest when he wrote that the Ford's interior "isn't designed so much as cobbled together." In the Kia, no surface was overlooked. In the Ford, it seems few were looked at. The plastics are hard and unappealing, and the center-stack design appears efficient and clean until you realize that's simply because the Explorer doesn't have many goodies to manage. Our test vehicle didn't even have heated seats. Meanwhile, the Koreans not only heat their front and middle rows, they ventilate those seats as well.

The Explorer is remarkably solid. When the Buick came in at 91 pounds more than the Ford, we did a double take. The Ford feels like it should be the heaviest in this test by several hundred pounds. That solidity should serve it well in its inevitable police duty. Ford offers better Explorers, and the Aviator platform-mate is lovely and luxe, but Lincoln charges way more money for the improvements. Maybe the company ran a little low on R&D dollars after reorienting the engine 90 degrees.

1. Kia Telluride
2. Hyundai Palisade
3. Mazda CX-9
4. Ford Explorer
5. Buick Enclave

Fords rijden fijn maar hun interieurs zijn elke keer weer teleurstellend. Zelfde geldt ook al voor de Focus en nieuwe Kuga

[size=medium]Ford hangt prijskaartje aan Explorer PHEV[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 23 december 2019 om 08:31[/size]

Na zo'n vijftien jaar afwezigheid keert de Explorer terug naar de Nederlandse automarkt. AutoWeek kan als eerste melden wat de nieuwe SUV moet kosten.

Begin dit jaar stelde Ford een volledig nieuwe Explorer aan de wereld voor, een auto die straks ook in Nederland te koop is. De Nederlandse importeur haalt de plug-in hybride variant van de 5,05 meter lange, 2 meter brede en 1,78 meter hoge kolos namelijk gewoon naar ons land! De vanafprijs is vastgesteld op € 80.040.

De zevenzits en vierwielaangedreven Explorer PHEV heeft een 3,0-liter V6 die 350 pk levert en is gekoppeld aan een 100 pk elektromotor. Dankzij het 13,1 kWh accupakket komt de SUV op elektrokracht zo'n 40 kilometer ver. Het systeemvermogen bedraagt 450 pk en 840 Nm. In Nederland is de Explorer direct uitgevoerd als ST-Line en dat betekent dat de standaarduitrusting onder meer full ledverlichting, 20-inch lichtmetaal, leren bekleding, verwarmde én geventileerde voorstoelen met massagefunctie, stoelverwarming achterin, een uitgebreid audiosysteem, klimaatregeling met drie zones, een 10,1-inch display, adaptieve cruisecontrol met stop & go-functie en een panoramadak omvat.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-hangt-prijskaartje-aan-explorer-phev/

Die KIA hierboven is gaaf zeg!

En ik dacht dat het een koopje ging worden, de Explorer, maar ik vind 80k een beste sloot geld. Voor dat geld is er veel ander, leuker spul te koop.
Wil je een SUV? Dan zou ik gaan voor een eTron. Wil je 7 mensen mee kunnen nemen, dan zou ik zelfs een Multivan prefereren.

Barri zei:
Die KIA hierboven is gaaf zeg!

En ik dacht dat het een koopje ging worden, de Explorer, maar ik vind 80k een beste sloot geld. Voor dat geld is er veel ander, leuker spul te koop.
Wil je een SUV? Dan zou ik gaan voor een eTron. Wil je 7 mensen mee kunnen nemen, dan zou ik zelfs een Multivan prefereren.

Het is een hoop geld maar ik vind het wel een lekker dikke bak.

Je kan natuurlijk ook voor een X5 xDrive 45e gaan: 394pk en vanaf 86 mille. Maar met opties zo een dikke ton. Over een half jaar uit Duitsland halen en dan ben je ook 80 mille kwijt. Als ik zoveel te besteden had zou dat toch mijn voorkeur hebben :). Elektrische actieradius is met 86km een stuk beter.

Ford heeft de eerste foto's vrijgegeven van de nieuwe Explorer voor de Chinese markt. De Explorer zal voortaan lokaal in China worden geproduceerd door de Chang'an Ford joint-venture. Opvallend is dat de Chinese Explorer een afwijkend front heeft, met een meer vierkante grille en Vignale-achtig patroon van de grille.

763f32da-2fbe-48bd-ba79-224ab52785b8_630_w0.png

d3f01af4-8845-4f60-8da8-23d1e2ebfb64_630_w0.png

4a7ad3f6-102f-434d-a56d-c6244945b0d2_630_w0.png

fe5fbc1d-9eb2-4ac0-8a2d-345e7fe58c68_630_w0.png

7952bc31-b1cf-4ca9-8265-65221edd815e_630_w0.png

Bron: https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20200408/1611328271.html

In China uitgelekte foto's van de Explorer facelift:

46b3c9bcf1d4b2ab1ca5e87db5c4e0a4_1644630747_8983.jpg

46b3c9bcf1d4b2ab1ca5e87db5c4e0a4_1644630748_0727.jpg

46b3c9bcf1d4b2ab1ca5e87db5c4e0a4_1644630748_2424.jpg

46b3c9bcf1d4b2ab1ca5e87db5c4e0a4_1644630748_755.jpg

Bron: https://www.autospy.net/spyshot/28904?page=2

Geen verbetering. De simpele, hoekige vormgeving past juist bij zo'n Amerikaanse sloep.

De Noord-Amerikaanse Explorer facelift is ook in aantocht voor modeljaar 2025. Modeljaar 2024 is nog steeds het hier bekende model. De plug-in hybride is komen te vervallen, ook in zustermodel Lincoln Aviator. Voor de Europese markt heeft dat verder geen gevolgen: de (grote) Explorer is hier al geschrapt, er zijn nog slechts wat auto's uit voorraad te verkrijgen in Nederland. Zo te zien krijgen de Noord-Amerikanen eenvoudigere achterlichten dan de Chinezen.

2025-ford-explorer-facelift-spied-2-652ffd6e7baeb.jpg

2025-ford-explorer-facelift-spied-652ffdb0cdbb0.jpg

De achterkant en het interieur van de Chinese versie vind ik mooier en in het geval van het interieur ook hoogwaardiger ogen. Het interieur van de US-spec geeft me nog steeds een "Dacia XXL"-gevoel.

Terug
Bovenaan