Hyundai Kona (facelift & N @ pag. 3)

Rutger DC

Asfaltkampioen
hyundai-kona-289031-800.jpg

hyundai-kona-289033-800.jpg

hyundai-kona-289032-800.jpg

[size=medium]Eerste foto’s Hyundai Kona[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 13 juni 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De officiële onthulling is vanavond in Milaan, maar nu al kunnen we je de eerste foto’s van de Hyundai Kona laten zien. De compacte SUV komt onder de Tucson in de line-up van Hyundai.

Hyundai stapt in het segment van de compacte SUV’s met de Kona. Dat doet het merk met een opvallend vormgegeven auto, kijk maar naar de robuust ogende kunststof beschermingsranden, de koplampen die uit twee delen bestaan en het dak dat in een contrasterende kleur kan worden uitgevoerd. De Hyundai Kona meet in de lengte 4,17 meter, 30 centimeter minder dan de Tucson. Ook is de Kona 9 centimeter lager dan zijn grote broer.

De motoren die Hyundai in de Kona gaat leveren zijn al bekend. Het benzine-aanbod omvat een 1.0 T-GDI-motor met 120 pk en een 1.6 T-GDI met 177 pk. Die laatste is standaard gekoppeld aan een zeventraps automatische versnellingsbak en optioneel te verkrijgen met vierwielaandrijving. Voor dieselrijders staat er een 1.6 CRDi met 110 pk klaar.

Hyundai onthult de Kona vanavond op een evenement in Milaan. Dan volgt er meer informatie. De auto komt in het najaar naar Nederland.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/juni/43061-eerste-fotos-hyundai-kona

Brrr... Wat een druk, onsamenhangend en overdadig met plastic volgehangen ding. Geef mijn portie maar aan Fikkie... Gelukkig zijn er in dit segment een hoop wél mooie modellen;)

Ja, Hyundai is hier een beetje doorgeschoten en dat is jammer, want het basisontwerp heeft wat mij betreft zeker potentie en die achterlichten vind ik ook fraai. Meer delen in carrosseriekleur, niet van rommelige uitsteeksels onder de koplampen en achterlichten, die ribbels bij de spoiler lijken me ook overbodig. Beetje jammer. Verder is het op zich een kloek ogende auto met goede proporties.

Ik ben benieuwd wie er als eerste optisch een KITT van maakt, met die gleuf voorop :)

Ik vind vooral de achterlichten erg wennen, maar het is wel een leuk verfrissend model!

Vreselijk. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Hyundai met een schuin oog naar (onder meer) de Cactus heeft gekeken, maar vervolgens hun eigen ontwerp zo grof en lomp hebben gemaakt dat al het speelse en leuke van Citroen's model wel afwezig is...

Warrige vormgeving, die snel verveelt en gedateerd aandoet.

Alles van metaal vind ik wel prima vormgegeven, maar die plastic meuk die er in overvloed aan toegevoegd is verpest het daarna helemaal.
Interieur ook teveel goedkoop plastic look.
Auto komt niet op mijn shortlist.
Liever een Mazda CX-3 of Seat Arona.

Als die naad boven de grille er niet was zou ik hem al een stuk mooier vinden.

Verder niet verkeerd. Moet hem eerst in het echt zien om een oordeel te vellen. Zouden meer mensen moeten doen.

Soms is er weinig verbeeldingskracht nodig om te kunnen contacteren dat iets zowel op de foto, in het echt of op een video strontlelijk is.;)

En toch: deze Kona heeft vrijwel dezelfde afmetingen als de C3 Aircross. Zelfde wielbasis, zelfde lengte, ietsje breder, ietsje lager, zelfde opstelling van lampen op de neus. Het silhouet is dus zo'n beetje gelijk. Waarom is dan de Kona strontlelijk en de C3 een leuk karretje?

Oxymoron zei:
En toch: deze Kona heeft vrijwel dezelfde afmetingen als de C3 Aircross. Zelfde wielbasis, zelfde lengte, ietsje breder, ietsje lager, zelfde opstelling van lampen op de neus. Het silhouet is dus zo'n beetje gelijk. Waarom is dan de Kona strontlelijk en de C3 een leuk karretje?

Omdat voor sommigen hier een auto uit Azië op voorhand al niks is?

Omdat de basis van schoonheid ligt in universele ontwerpprincipes en de 'hogeschool' van auto-ontwerpen toch wel Europa is. En gezegd mag worden dat Peter Schreyer bij Kia ook best goed bezig is. Hoewel deze Kona misschien net wat teveel van het goede is.

De koplamp plaatsing is natuurlijk helemaal geen unieke feature. De C1 en C4 Cactus hadden dat al een tijdje.

Jazzik zei:
Oxymoron zei:

Omdat voor sommigen hier een auto uit Azië op voorhand al niks is?

Het zijn detals die het hem doen. Bizar dat mensen hier een mooie auto in kunnen zieno_O...

Roder zei:
Het zijn detals die het hem doen. Bizar dat mensen hier een mooie auto in kunnen zieno_O...

Als iemand over een goed inlevingsvermogen beschikt ben jij het wel, dacht ik altijd. Kennelijk zit ik ernaast ;)

In een klasse waar veel fabrikanten er de kantjes vanaf lopen (Renault Captur met budget interieur en matige wegligging, Opel die met de Crossland bepaald niet alles uit de kast haalt en de Mokka nog met techniek uit het jaar kruik levert en die Captur en Mokka zijn toch bestsellers) denk ik dat Hyundai zijn huiswerk goed gedaan heeft op technisch gebied, vooral zijn volwassen i30-platform moet 'm toch positief kunnen doen onderscheiden van veel soortgenoten. Voor wat betreft het uiterlijk, hopelijk komt er op zijn minst een versie met alle delen in carrosseriekleur.

D-C zei:
Roder zei:

Als iemand over een goed inlevingsvermogen beschikt ben jij het wel, dacht ik altijd. Kennelijk zit ik ernaast ;)

In een klasse waar veel fabrikanten er de kantjes vanaf lopen (Renault Captur met budget interieur en matige wegligging, Opel die met de Crossland bepaald niet alles uit de kast haalt en de Mokka nog met techniek uit het jaar kruik levert en die Captur en Mokka zijn toch bestsellers) denk ik dat Hyundai zijn huiswerk goed gedaan heeft op technisch gebied, vooral zijn volwassen i30-platform moet 'm toch positief kunnen doen onderscheiden van veel soortgenoten. Voor wat betreft het uiterlijk, hopelijk komt er op zijn minst een versie met alle delen in carrosseriekleur.

Gebeurt je wel vaker, geen probleem;)

Renault heeft de Captur net gelift, met een soft-touch interieur en zelfs mogelijkheden tot leren interieur/dashboard met de Initiale Paris. Heeft de verkopen nooit in de weg gestaan, dat harde dash, maar nu zijn er nog maar weinig bezwaren om niet voor de Captur te gaan in deze klasse. Matige wegligging vind ik wel meevallen, als je een sportief en strak rijdende auto wilt hebben moet je de Clio hebben, de Captur is niet bedoeld als bochtenridder. De Opels zijn inderdaad geen al te beste aanbieding in dit segment, zeker omdat de wèl leuke C3 Aircross het betere alternatief is.
De Kona zal vast een prima auto zijn, maar uiterlijk en uitstraling zijn alles behalve onbelangrijk. Zie de eveneens Aziatisch ontwerpen Prius, is geen toeval dat 'ie nu het een hondslelijke auto is niet meer verkocht wordt.

Hyundai-Kona-Full-Gallery-10-850x517.jpg

Hyundai-Kona-Full-Gallery-17-850x526.jpg

Hyundai-Kona-Full-Gallery-21-850x495.jpg

Hyundai-Kona-Full-Gallery-14-850x453.jpg

Hyundai-Kona-Full-Gallery-13-850x475.jpg

Meer foto's: https://paultan.org/2017/06/14/gallery-hyundai-kona-on-the-road-with-interior/

Hyundai-Kona-2017-Bilder-und-Infos-1200x800-638162a31a7df122.jpg

Hyundais-neues-SUV-560x373-0aeb21e87d82cfba.jpg

Hyundai-Kona-2017-Fahrbericht-Infos-Sitzprobe-1200x800-4387b5bcb936644d.jpg

Hyundai-Kona-2017-Fahrbericht-Infos-Sitzprobe-1200x800-73c11f549ce84349.jpg

Hyundai-Kona-2017-Bilder-und-Infos-1200x800-77c50c11298d4edd.jpg

Hyundai-Kona-2017-Bilder-und-Infos-1200x800-ca0cf4e9c54cb67e.jpg

Bron: https://www.autobild.de/bilder/hyundai-kona-2017-fahrbericht-infos-sitzprobe-11515159.html

uso_5487.jpg

uso_5470.jpg

uso_5573.jpg

uso_5561.jpg

uso_5498.jpg

uso_5739.jpg

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-review/hyundai/kona/first-drives/hyundai-kona-16-t-gdi-prototype-review-2017

Kona Iron Man Edition (jawel!):

hyundai-kona-iron-man-special-edition.jpg

Bron: https://www.motor1.com/news/148263/hyundai-kona-iron-man-edition/

Ik vind het beslist geen lelijke auto, het had alleen een stuk mooier gekund. Zo in het zwart is het net een baby Infiniti QX70/FX.

De Koreaanse site Motorgraph heeft de Kona getest vanuit het gezichtspunt van een koper: https://www.youtube.com/watch?v=mVVbUaFQptw#t=1334.09920361
Met Engelse ondertitels, en niet zo vrolijk als andere tests (zie die van de Stonic). Wel de zwaarst gemotoriseerde versie 1.6 met 177 pk, met 4x4. Geen prijzen maar vermoedelijk over de 30.000 euro grens.
De QM3 waarmee vergeleken wordt heet bij ons Captur.

De lampenunits zijn voor en achter wat aanwezig maar als geheel oogt de Kora een stuk stoerder en moderner dan de Stonic. Interieur is nog net mee te leven

Live @ IAA Frankfurt 2017:

hyundai-kona-290773-800.jpg

hyundai-kona-290765-800.jpg

hyundai-kona-290766-800.jpg

hyundai-al-salone-di-francoforte-2017-f9e7c0d2bf95003408968a06929eb0c6.jpg

hyundai-kona-290779-800.jpg

hyundai-kona-290777-800.jpg

Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/september/43532-hyundai-kona-gaat-mee-met-suv-hype-in-frankfurt
Hyundai stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1855/hyundai

Toch merkwaardig. De Kona is in de eerste maand na zijn introductie 8.000 keer verkocht, waarvan de helft aan vrouwelijke klanten. En toen was alleen de diesel nog maar leverbaar. Zijn Koreaanse vrouwen dan stoerder dan de onze, met haar Fiats 500 en Mini's? :)

[size=medium]Hyundai Kona vanaf 21.995 euro[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 2 oktober 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De prijzen van de Hyundai Kona zijn bekend! De compacte SUV is er vanaf 21.995 euro en wordt vanaf volgende maand geleverd.

Hyundai heeft de prijzen van de Kona vastgesteld. De nieuwe compacte SUV is er vanaf 21.995 euro, voor de i-Drive-uitvoering met 1.0 T-GDI benzinemotor. De standaarduitrusting omvat airconditioning, Bluetooth, cruise control en een audiosysteem met bediening op het stuur.

Een stapje hoger staat de Comfort-uitvoering, met onder andere 16 inch lichtmetalen wielen en dakrails. Daarna komt de uitvoering Fashion, die is voorzien van 17 inch wielen, een achteruitrijcamera, automatische klimaatregeling, een multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm, privacy glass en een regensensor. De topversie Premium heeft daarnaast ook nog een maat grotere lichtmetalen wielen, diverse rijhulpsystemen, led-koplampen, een draadloze smartphonelader, een head-up display, stoelverwarming en -ventilatie, een audiosysteem van Krell en een navigatiesysteem met 8 inch beeldscherm.

Hyundai biedt naast de 1.0 T-GDI met 120 ook de 1.6 T-GDI met 177 pk aan. Die laatste is standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat. Dieselmotoren volgen in 2018.

Prijzen Hyundai Kona
1.0 T-GDI i-Drive 21.995 euro
1.0 T-GDI Comfort 23.495 euro
1.0 T-GDI Fashion 26.495 euro
1.0 T-GDI Premium 29.995 euro
1.6 T-GDI aut. Fashion 34.995 euro
1.6 T-GDI aut. Premium 38.495 euro

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/oktober/43686-hyundai-kona-vanaf-21-995-euro

Best nette prijzen, vanafprijs toch al 4.000 euro lager dan de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI.

Als VAG liefhebber vind ik deze ook zeker leuk!
Prijzen starten netjes, maar de top of the line is toch zeker ook wel prijzig zeg. Deze ligt volgens mij boven de T-Roc 2.0 TSI 4-motion Sport.

Zal neer komen op persoonlijke voorkeur verwacht ik.

Prijzen starten netjes, maar de top of the line is toch zeker ook wel prijzig zeg. Deze ligt volgens mij boven de T-Roc 2.0 TSI 4-motion Sport.

Basisprijs wellicht ietsjes maar als geheel niet echt hoor. Auto's zoals de Kona zitten voor dit soort bedragen volledig volgeladen wanneer je voor de topuitvoering kiest, vaak geen opties meer toe te voegen. Bij een VW zoals de T-Toc mag je nog voor 10 - 15K extra vinkjes zetten voor je op ongeveer hetzelfde uitrustingsniveau uitkomt.

Matthijs82 zei:

De CO[sub]2[/sub]-uitstoot zal wel weer stukken hoger liggen bij de Hyundai, dat helpt niet echt. Maar het leeuwendeel van de afzet zal toch wel komen van de 1.0 TSI'tjes en 1.0 T-GDI'tjes.

Total Loss zei:

Basisprijs wellicht ietsjes maar als geheel niet echt hoor. Auto's zoals de Kona zitten voor dit soort bedragen volledig volgeladen wanneer je voor de topuitvoering kiest, vaak geen opties meer toe te voegen. Bij een VW zoals de T-Toc mag je nog voor 10 - 15K extra vinkjes zetten voor je op ongeveer hetzelfde uitrustingsniveau uitkomt.

Daar heb je wel een punt ja.

D-C zei:
Matthijs82 zei:

De CO[sub]2[/sub]-uitstoot zal wel weer stukken hoger liggen bij de Hyundai, dat helpt niet echt. Maar het leeuwendeel van de afzet zal toch wel komen van de 1.0 TSI'tjes en 1.0 T-GDI'tjes.

Dat zal zeker meetellen, jammer eigenlijk dat de prijs hierdoor onnodig opgevoerd wordt. (beste voorbeeld is nog wel de Camaro).

Kan iemand mij trouwens vertellen wat voor soort automaat hierin zit?
Conventionele automatische schakelbak (beetje zoals een dsg) of een variomaat (zoals in de Outlander en Nero)?

Antwoord gevonden op een Engelse site. 7-traps automaat.

Hyundai Kona vs. Citroën C4 Cactus: https://global-autonews.com/bbs/board.php?bo_table=ct_097&wr_id=1786

3731498834_eA4xCFlc_IMG_3343.JPG

4791e4751093b051418594fad42e1809_1503501387_2798.JPG

4791e4751093b051418594fad42e1809_1503500370_6335.JPG

Toch wel een stoer en modern ding die Kona. Maar ik kan maar niet wennen aan al die lampen en gleuven. Alsof ze niet hebben geleerd van de Coupe met al z'n lampenunits op de neus

m1by0tlbl0eh.jpg

Hyundai Kona vs. Toyota C-HR:

2018-Twin-Test-Toyota-CH-R-Vs-Hyundai-Kona-93.jpg

2018-Twin-Test-Toyota-CH-R-Vs-Hyundai-Kona-2.jpg

2018-Twin-Test-Toyota-CH-R-Vs-Hyundai-Kona-102.jpg

1. Hyundai Kona 1.6
2. Toyota C-HR 1.2T

Vergelijkingstest: https://www.caradvice.com.au/594742/2018-hyundai-kona-1-6-highlander-awd-v-toyota-c-hr-koba-awd-comparison/

Ah, de Aziatische crossover gedrochten samen op de foto. Zelfs naast de C-HR valt de Kona nog op qua lelijkheid:eek:
Bizar dat dat apparaat uit de zelfde koker komt van de Gallardo en Murcielago ontwerper...

Met afstand de 2 leukste opties in dit segment.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Kona, die gaat het echt heel goed doen, zeker als straks ook de elektrische versie nog komt.

En ik heb begrepen dat de volledig elektrische Kona ook een nette actieradius krijgt! Ik ben benieuwd!

Barri zei:
En ik heb begrepen dat de volledig elektrische Kona ook een nette actieradius krijgt! Ik ben benieuwd!

Ik las ergens dat het dezelfde aandrijflijn zou zijn als de Ampera-e en Bolt.

Oranje richtingaanwijzers. Dat is wel heel 70ties !
Het zijn dit soort details die het voor mij verpesten.

De Kona is in China als Hyundai Encino gepresenteerd:

autohomecar__wKgFWVoOpDuAA5BsAAIFsNkyjwk277.jpg

autohomecar__wKgFWVoOpDaAcHzbAALJKwvsjWQ471.jpg

autohomecar__wKgH5loOpDKATCInAAMyEnIgf7w199.jpg

autohomecar__wKgH41oOouaAH9TnAAGPaOG_blM691.jpg

autohomecar__wKjBxloO6-eAVM5_AAMlq810rgA628.jpg

Fotogalerij: https://car.autohome.com.cn/chezhan/exps100/4615.html

0-MOR-1468422571.jpg

0-MOR-1468422572.jpg

0-MOR-1468422573.jpg

0-MOR-1550076578.jpg

0-MOR-1550076579.jpg

Elke auto ziet er minder aantrekkelijk uit in een minder dikke uitvoering maar bij een 'simpele' Kona valt wel heel erg op hoe rommelig het ontwerp is met al zijn plastic en kleine details. Hij volgt een beetje de vorige i30; alleen mooi met grote wielen, zonder bleef er een druk en gedateerd ontwerp over

Hyundai Kona vs. Citroën C3 Aircross:

S1-comparatif-video-citroen-c3-aircross-vs-hyundai-kona-lookes-comme-jamais-539533.jpg

S1-comparatif-video-citroen-c3-aircross-vs-hyundai-kona-lookes-comme-jamais-539511.jpg

1. Citroën C3 Aircross
2. Hyundai Kona

Complete vergelijkingstest: https://www.caradisiac.com/comparatif-video-citroen-c3-aircross-vs-hyundai-kona-lookes-comme-jamais-165194.htm

Terug
Bovenaan