Skoda Karoq

Flipje1977

Net ingestapt
Skoda-Karoq-2017-Alle-Infos-Bilder-1200x800-36ab160687b32c14.jpg

Skoda-Karoq-2017-Erste-Infos-Bilder-1200x800-d8b433625bee4858.jpg

Skoda-Karoq-2017-Erste-Infos-Bilder-1200x800-6f38669245767299.jpg

Skoda-Karoq-2017-Erste-Infos-Bilder-1200x800-584e99916ffa2a2c.jpg

Skoda-Karoq-2017-Alle-Infos-Bilder-1200x800-7b9e51a9ecfadb62.jpg

Autobild

Lelijk dashboard.
En ik ben ook niet zo'n fan van die Tiguan 1 wielkasten.
Maar voor de rest best geslaagd.
Deze koplampen hadden ze op de Octavia facelift moeten schroeven. Dan had die er ook beter uit gezien.

karoq-14.jpg

Live foto's:

S7-presentation-skoda-karoq-403177.jpg

S7-presentation-skoda-karoq-403166.jpg

S7-presentation-skoda-karoq-403169.jpg

S7-presentation-skoda-karoq-403168.jpg

S7-presentation-skoda-karoq-403167.jpg

S7-presentation-skoda-karoq-403172.jpg

S7-presentation-skoda-karoq-403164.jpg

S7-presentation-skoda-karoq-403181.jpg

Meer foto's:
https://www.caradisiac.com/photos-article/presentation-skoda-karoq-le-suv-qui-rend-aimable-114320.htm
https://www.autoweek.nl/nieuws/uitbreiding-dit-is-de-skoda-karoq/

Dat ziet er wat beter uit dan ik had verwacht. Ik ben benieuwd naar de prijzen, die zullen wel weer erg scherp zijn. De Kodiaq begint bij 28k, Qashqai-Kadjar-Tucson-Sportage-Ateca-Kuga zit tussen de 25 en 27k. In dit tempo van modelintroducties (SUV's) bij de Volkswagen groep krijgt de concurrentie het niet gemakkelijker.

Gewoon een mooie wagen en zal als een speer gaan verkopen maar de ontwerpen van Seat en Skoda, VW (met name de SUV/crossovers) lijken wel erg op elkaar. VAG concern moet tientallen modellen vorm geven inmiddels, en dat kost zichtbaar moeite, het onderscheid wordt bij sommige modellen en merken wel flinterdun. De Karoq ziet er verder wel oké uit, niets mis mee.

Maakt de overgewaardeerde Audi Q5 volstrekt overbodig, voor veel minder geld is dit een mooier alternatief.

dca492 zei:
Gewoon een mooie wagen en zal als een speer gaan verkopen maar de ontwerpen van Seat en Skoda, VW (met name de SUV/crossovers) lijken wel erg op elkaar. VAG concern moet tientallen modellen vorm geven inmiddels, en dat kost zichtbaar moeite, het onderscheid wordt bij sommige modellen en merken wel flinterdun.

Nee, ook hier klopt iets niet. Daar moet je de term 'familiegezicht' voor hanteren. 'Familiegezicht'. Het lukt VAG net als alle andere merken (op Suzuki na) heel goed om al hun honderden 'ontwerpen' het 'familiegezicht' mee te geven. Heel knap.

R W D zei:
Maakt de overgewaardeerde Audi Q5 volstrekt overbodig, voor veel minder geld is dit een mooier alternatief.

Oei oei oei, pas op. De Q5 is 'premium'. Die vist in een totáál andere vijver. Niet te vergelijken.

Maar goed, als ik het zo lees is het dus gewoon de 5 persoons uitvoering van die andere suv die ze al hadden? Maar omdat de afdeling PR het een goed idee vond om er een nieuwe naam aan te hangen, is het een nieuw model geworden, compleet met alle bijbehorende introductiepoeha. Wel slim.

Het blijft apart dat VAG onder verschillende vlag vrijwel identieke auto's uitbrengt, waarvan toch geen enkel plaatdeel uitwisselbaar is.
Uit het oogpunt van efficiency zou ik de badge-engineering veel verder doorvoeren. De auto's lijken toch al veel te sterk op elkaar,
dus het uitbrengen van één model met voor de verschillende markten een ander merkembleem (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) op de neus
zou toch moeten volstaan.

Lada Niva Urban zei:
Het blijft apart dat VAG onder verschillende vlag vrijwel identieke auto's uitbrengt, waarvan toch geen enkel plaatdeel uitwisselbaar is.
Uit het oogpunt van efficiency zou ik de badge-engineering veel verder doorvoeren. De auto's lijken toch al veel te sterk op elkaar,
dus het uitbrengen van één model met voor de verschillende markten een ander merkembleem (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) op de neus
zou toch moeten volstaan.

Dat haalde ik elders ook al aan. Ik snap niet dat het rebadgen niet nog veel verder gaat. Voer gewoon met 8 fabrikanten 1 nieuw model in. Uiterlijk lijkt toch alles al op elkaar en op die manier heb je er als consument ook wat aan. Dan wordt het goedkoper, in aanschaf, onderhoud en reparatie. Bij elektrische auto's zie je dat ook al steeds meer. Werkt de aansturing van het ene merk gewoon op de motor van de ander. Bij vrachtwagens is dat ook al veel gebruikelijker.

Live @ IAA Frankfurt 2017:

iaa-frankfurt-2017-skoda-karoq-290874-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-skoda-karoq-290875-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-skoda-karoq-290884-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-skoda-karoq-290876-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-skoda-karoq-290882-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-skoda-karoq-290880-800.jpg

skoda-al-salone-di-francoforte-2017-d77633c9e03363b847d32fee709282e3.jpg

Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/september/43551-iaa-frankfurt-2017-skoda-karoq-de-yeti-opnieuw-uitgevonden
Skoda stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1885/skoda

Ik vind 'm minder origineel vormgegeven dan de Yeti. De Yeti had wat mij betreft nog wel mogen blijven. Verder vind ik het een hele nette auto, zoals de meeste Skoda's. En het ruimteaanbod en zitcomfort zal wel weer top zijn. Ik vermoed dan ook dat deze Karoq in ons land zeer succesvol zal zijn. Ik denk wel dat het ten koste gaat van de verkoopaantallen van de Octavia. De auto's zitten in de dezelfde prijsklasse. Het is voor de toekomstige "bestellers" wel te hopen dat ze niet geconfronteerd worden met dezelfde levertijden als bij de Kodiaq.

[size=medium]Skoda maakt vanafprijs Karoq bekend: 28.990 euro[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 12 oktober 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De vanafprijs van de Skoda Karoq is bekend. De opvolger van de Yeti kost minimaal 28.990 euro en is vanaf eind deze maand te bestellen. De leveringen starten eind januari.

Skoda opent eind deze maand de orderboeken voor de Karoq. De SUV is dan te bestellen vanaf 28.990 euro, je krijgt dan de 1.0 TSI benzine-uitvoering in Ambition-trim. De prijzen van de overige versies maakt Skoda binnenkort bekend. Naast de 110 pk sterke 1.0 TSI wordt de Karoq leverbaar met de nieuwe 1.5 TSI-motor met 150 pk en twee diesels met 110 en 150 pk. Alle motoren zijn ook verkrijgbaar met DSG-automaat, de krachtigste dieselversie heeft altijd een automatische versnellingsbak.

De standaarduitrusting van de Karoq bestaat uit airconditioning, cruise control, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, 16 inch lichtmetalen wielen, parkeersensoren en een noodremsysteem met voetgangersherkenning. De Karoq is leverbaar met diverse nieuwigheden, zoals een volledig digitaal instrumentenpaneel, intelligente led-koplampen en adaptieve cruise control.

Skoda maakt eind deze maand alle prijzen van de Karoq bekend, vanaf dan is de auto ook te bestellen. Eind december staat de SUV in de showrooms en eind januari vinden de eerste leveringen aan klanten plaats.

skoda-karoq-291493-800.jpg

skoda-karoq-291495-800.jpg

skoda-karoq-291494-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/oktober/43723-skoda-maakt-vanafprijs-karoq-bekend-28-990-euro

Ik vind Skoda's (met uitzondering van de Fabia) steeds leuker worden. Ook deze Karoq vind ik wat hebben. Begrijp volkomen dat dit merk zo succesvol is. Skoda is VW's Paard van Troje!

^Skoda's zijn niet leuk! Ook niet sportief.
Wel smaakvol zonder overbodige franje.
No nonsense.

De oude Yeti vond ik leuk, de oude Superb (hatchback, voor de facelift) had een eigen uitstraling. Nu is het allemaal VAG-eenheidsworst, helaas hebben de ontwerpen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat nog maar nauwelijks (onderlinge) identiteit. Helaas gaan Hyundai-Kia met de hatchbacks al dezelfde kant op.

Als ik zo'n Superb Combi (smalletjes, druk) en Kodiaq (idem) op de weg ziet, word ik niet vrolijk. En met zulke prijzen zullen de verkoopcijfers ook niet zo imponeren, een vergelijkbare Kodiaq kost kennelijk hetzelfde als de Karoq - de prijzen van de nu erg scherp geprijsde Kodiaq zullen nog wel worden verhoogd.

D-C zei:
De prijzen van de nu erg scherp geprijsde Kodiaq zullen nog wel worden verhoogd.
Dat kan ook best met levertijden van rond de 12 maanden.
Marketingtechnisch wel gek om dan eerst de Karoq prijzen bekend te maken, zodat iedereen die prijzen gaat vergelijken met de Kodiaq. Of had gewoon een Active uitvoering als 'prijslijst auto' opgenomen in het gamma, om aan te tonen dat de Karoq wel degelijk goedkoper is dan een Kodiaq.

Vanaf september 2017 geldt de nieuwe WLTP-testprocedure voor de berekening van het autoverbruik en de CO2-emissies. Alle auto’s die na deze datum worden geintroduceerd dragen deze nieuwe belasting. Deze is dus al toegepast op de Karoq vanafprijs en nog niet op de Kodiaq…

Bird Nerd zei:
Wat is hier "leuk" aan dan?

Leuk is misschien niet de beste omschrijving, maar ik vind het merk steeds meer 'iets hebben'. Skoda heeft op dit moment echt mijn voorkeur binnen de VW-groep.

Moeten Skoda's misschien niet wat duurder worden om de concurrentie met VW te verkleinen (of te versterken, ligt er maar aan hoe je het bekijkt)?

D-C zei:
De oude Yeti vond ik leuk, de oude Superb (hatchback, voor de facelift) had een eigen uitstraling. Nu is het allemaal VAG-eenheidsworst, helaas hebben de ontwerpen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat nog maar nauwelijks (onderlinge) identiteit. Helaas gaan Hyundai-Kia met de hatchbacks al dezelfde kant op.

Als ik zo'n Superb Combi (smalletjes, druk) en Kodiaq (idem) op de weg ziet, word ik niet vrolijk. En met zulke prijzen zullen de verkoopcijfers ook niet zo imponeren, een vergelijkbare Kodiaq kost kennelijk hetzelfde als de Karoq - de prijzen van de nu erg scherp geprijsde Kodiaq zullen nog wel worden verhoogd.

Ik herinner me een discussie...

D-C zei:
Ja, ik zie dat je dat punt al ongeveer 46 keer probeert te maken hier en in andere topics, ik ben het er eigenlijk niet mee eens, want over het algemeen zijn auto's wat mij betreft helemaal niet saaier geworden. Er is nog maar weinig vraag naar sportauto's, een aantal exoten met klinkende namen daargelaten.

Kunnen we het weer over de Argo hebben? ;)

HarrieD zei:
Ik vind 'm minder origineel vormgegeven dan de Yeti. De Yeti had wat mij betreft nog wel mogen blijven. Verder vind ik het een hele nette auto, zoals de meeste Skoda's.

Eerdere quote van mezelf:

s velthuis zei:
verlichting2 zei:
...een nette auto staat....

Dat is precies de aanduiding die bij veel nieuwe auto's wordt gebruikt. "Net". Een nette Audi. Een nette Golf. Een nette Megane. Veel verder komen we blijkbaar niet meer met de aanduidingen. "Net". Dat werd van de Multipla niet gezegd. Daar waren de meningen een heel stuk uitgesprokener.

Saai dus. Maar het zal wel verkopen. Case closed.

Skoda Karoq vs. Seat Ateca en Peugeot 3008:

Peugeot-3008-Seat-Ateca-Skoda-Karoq-1200x800-c2ae704a76ead36f.jpg

Skoda-Karoq-1200x800-9f87e409b4f09ce4.jpg

Seat-Ateca-1200x800-8fee679557e14a37.jpg

Peugeot-3008-1200x800-a5189ee3fc0e90b6.jpg

De uitslag is redelijk voorspelbaar, de verschillen in de uitslag wel erg groot:
1. Skoda Karoq 1.5 TSI DSG 580 / 750 punten
2. Seat Ateca 1.4 TSI DSG 526 / 750 punten
3. Peugeot 3008 1.6 THP 165 EAT6 485 / 750 punten

Vergelijkingstest: https://www.autobild.de/artikel/peugeot-3008-seat-ateca-skoda-karoq-test-12767859.html

Dat Skoda zoveel hoger scoort dan de Seat is dan wel weer een beetje vreemd. In basis zijn het dezelfde auto's

Ik vind de Skoda wel wat chiquer ogen dan de Seat. Maar de 3008 is pas echt een fraai ding

Als iedereen voor de allerruimste zou gaan dan reed iedereen in een Superb of Civic Tourer :)

De Chinese Karoq heeft een 5 cm langere wielbasis (en zit daarmee de Kodiaq wel erg in de weg lijkt mij): https://www.autoweek.nl/nieuws/chinese-skoda-karoq-gepresenteerd/

m80yok9b84rg_800.jpg

7i4ycgyb6935_800.jpg

w05ys7hb48xe_800.jpg

Karoq live @ Auto Guangzhou:

00014935220403_5714592_11.jpg

00014268044186_5714588_11.jpg

00014064913728_5714586_11.jpg

00004685264582_5714561_11.jpg

Fotogalerij: https://oldphoto.bitauto.com/exhibit/carmore/83924/1.html

Raar eigenlijk dat er in Duitsland nog autobladen worden verkocht. De uitslag van de tests staat toch bij voorbaat al vast?

Een overblijfsel vanuit de 2e w.o: de Duitser voelt zich graag verheven boven de ander. Daarnaast zie ik het als een stukje protectionisme van de eigen markt. Als we onze eigen auto's superieur vinden dan de Aziatische of Franse auto dan gelooft men ons ook en koopt men eerder ons produkt dan dat van de "inferieure" concurrentie.

Gelukkig trapt niet iedere Duitser hierin. Betrouwbaarheidsstatistieken geven eerder aan dat het Duitse produkt veelal slechter presteert dan het Aziatische produkt.

Leuk als er een Skoda of een Seat in de vergelijkende test zit samen met een VW of Audi. Veelal wint dan het Duitse produkt, komt het Tsjechische of Spaanse produkt op plaats twee (verschil moet er zijn!) en komt daarna pas het andere merk.

Wordt Opel straks niet meer beschermd en wordt de Opel straks door de Duitse autojounalistiek gezien als een Franse auto?

^mee eens. Geldt ook voor de Ateca. Ze hadden met de vorige Tiguan moeten verdwijnen. Toen was het ook al geen gezicht.

Ik heb iedere keer het gevoel dat de Karoq een niet passend kunstgebit heeft op de plaats waar normaal een grille zit...

Steefy zei:
is er ondertussen al wat meer bekend over de levertijden en prijzen van de Karoq?

Hij is nog niet te bestellen in Nederland. Daarnaast komt er een introductie bij de dealers in de maand december.
Verder is er nog geen informatie bekend over de Karoq. Dus wordt vervolgd.

De prijzen zijn bekend gemaakt: <https://www.autoweek.nl/nieuws/dit-kost-de-skoda-karoq/>

Ik begin 'm steeds leuker te vinden.
Even een Ambition Business samengesteld. Velvet red, wat mooie opties (18 inch, sportstoelen, trekhaak, chrome lijstjes). 34k totaal. Prachtige auto eigenlijk!

Meerprijs voor de diesel, ivm BPM, is fors. Ik denk dan ook dat de meesten voor een benzine zullen gaan.

Net zelf even de Style Business samengesteld;

1.5 automaat.
Emerald Green
18"

Totaal € 37.830

Liefst wil ik daar nog een Travel pakket pro erop en getinte ramen achter. Echter het budget is € 37.500.
Denk niet dat ik op een Business model 1800 euro korting kan krijgen.

Barri zei:
Dat denk ik ook niet. Waarom dan niet een Ambition Business?

Zou nog een optie kunnen zijn, moet alleen ff puzzelen, wil er LED-koplampen op en het liefst ook het grotere navi-systeem.
Waardoor je ongeveer op hetzelfde uit komt als het Ambition Business model en daar kan Travel Pro pakket niet op, dus misschien moet ik die maar gewoon uit mn hoofd zetten.

Zonder dat pakket zit de Style op € 37.980, wat voor de rest alles heeft wat ik wil. (Behalve het digitale dashboard) En geen enkele verkoper gaat mij vertellen dat op zo'n bedrag er niet 500 euro af kan ;)

Matthijs82 zei:

1.5 automaat.
Emerald Green
18"

Totaal € 37.830

Liefst wil ik daar nog een Travel pakket pro erop en getinte ramen achter. Echter het budget is € 37.500.

Op het Business model zit niet eens €1800 marge :LOL:

Mooiroodisnietlelijk zei:
Matthijs82 zei:

1.5 automaat.
Emerald Green
18"

Totaal € 37.830

Op het Business model zit niet eens €1800 marge :LOL:

Daar was ik dus al bang voor, dan maar zonder Travel pakket.
Dan moeten ze die € 330,00 er maar af halen ;)

Terug
Bovenaan