Soueast modellenoverzicht | nieuw: S06, S07, S09 en Jetour X50 (CN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
De animo voor Chinese autotopics was nogal geslonken, temeer omdat sommigen te kennen gaven door de bomen het bos niet meer te zien, vandaar dat ik het nu iets anders probeer aan te pakken. Per merk zal ik een overzicht geven van het productgamma, met daarnaast een korte introductie over het merk en een terugblik begeleid met wat (eigen) foto's.

In 1996 richtten de China Motor Corporation (CMC) en de Fujian Motor Industry Group de joint-venture Soueast op. CMC is een Taiwanese autofabrikant die in 1969 werd opgericht en sinds 1973 Mitsubishi's lokaal in Taiwan assembleert. Fujian Motor is genoemd naar de provincie Fujian, gelegen in het zuidoosten van het vasteland China en aan de overkant van Taiwan. Soueast is natuurlijk een verbastering van southeast, zuidoost(en) in het Nederlands. De Chinese naam Dongnan betekent eveneens zuidoost. Soueast was lange tijd een middelgrote Chinese autofabrikant, die op het hoogtepunt in 2017 nog ruim 151.000 auto's in China verkocht. Sindsdien is Soueast flink weggezakt. Dit jaar lijkt het op slechts eentiende van dat aantal uit te komen. Begin 2021 zal Soueast eindelijk weer een geheel nieuw product lanceren: de DX9. De enige elektrische auto van Soueast, de DX3 EV, heeft een 50,12 kWh groot accupakket en is een concurrent van de MG ZS EV.

De Mitsubishi Freeca is een ontwikkeling van CMC en werd in diverse Zuidoost-Aziatische landen verkocht. Soueast maakte de Mitsubishi Freeca lokaal als Soueast Freeca.



De Mitsubishi Mirage sedan of Lancer van de tweede helft van de jaren negentig werd door Soueast ook onder eigen vlag verkocht, later grondig gewijzigd als V3 Lingyue.



De V5 Lingzhi en V6 Lingshi kwamen in 2012 op de markt en zijn afgeleid van de laatste generatie Mitsubishi Lancer, die Soueast ook lokaal voor China produceerde.



De DX7 (of DX7 Bolang) was in 2014 de eerste geheel zelfstandig ontwikkelde Soueast en werd in 2016 gevolgd door de compactere DX3. Beide modellen zijn getekend door Pininfarina.





A5 Yiwu
Introductiejaar: 2012 (als V5 Lingzhi en V6 Lingshi)
Prijs vanaf 49.900 RMB

202004161846_7699918_11.jpg


202004161847_7699921_11.jpg


202004161843_7699917_11.jpg


202004161922_7699969_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5447/

DX3 & DX5
Introductiejaar: 2016 (DX5 in 2019)
Prijs vanaf 59.900 RMB & 69.900 RMB | DX3 EV400: v.a. 109.800 RMB

DX3

20181028132214221477_6339404_11.jpg


201812151513471347220122_6416026_11.jpg


DX3 EV

20201007303_8161687_11.jpg


DX5

202007291600_7983638_11.jpg


202007291615_7983652_11.jpg


202007291611_7983647_11.jpg


20200312688_7593229_11.JPG


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_4790/

DX7
Introductiejaar: 2014
Prijs vanaf 89.900 RMB

20200727388_7981121_11.jpg


20200727391_7981124_11.jpg


20200727387_7981120_11.jpg


202007301393_7987177_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_4790/
 
Leuke auto, maar niet meer dan dat. Bij PininFarina moet ook brood op de plank komen en dat zie je aan dit eindproduct.
Net als bij de door hen getekende Hyundai Matrix is de DX3 een universele auto zonder stylistische uitspattingen.
Veilig en vertrouwd. Niets mis mee en de declaratie kan zonder zorgen de deur uit.
 
Mits een deftige & zuinige motor (van Mitsubishi?), essentiële veiligheidsvoorzieningen en een leuk prijskaartje (genre Dacia Duster) kan dit onze markt overspoelen.
 
Waarom moeten deze modellen er altijd uitzien of er iemand lekker aan het kleien is geweest? Maakt ze duur bij blikschade, en wij maar klagen dat de premies elk jaar omhoog gaan.
 
Twee jaar geleden debuteerde in Guangzhou de Soueast DX7, een moderne door Pininfarina-getekende C-segment SUV die zich van de talloze concurrenten onderscheidt door zijn redelijk opvallende vormgeving en bovengemiddeld hoogwaardige interieur. Nu zet Soueast die lijn voort met de DX3, misschien wel de mooiste Chinese B-segment SUV. De auto is eveneens getekend door Pininfarina en komt beschikbaar met twee benzinemotoren: een atmosferische 1.5 en een 1.5 Turbo met respectievelijk 120 en 150 pk. Standaard is een handbak met vijf versnellingen, een CVT is tegen meerprijs leverbaar. Soueast is een van de twee joint-venture partners van Mitsubishi (naast GAC), maar omdat de Mitsubishi-modellen nauwelijks voor omzet zorgen, ligt het accent steeds meer op de productie van eigen modellen.

wfdyofxb5ab3_800.jpg


b32ynsdbefq8_800.jpg


1qgyna2b529m_800.jpg


sv9yym8bq38h_800.jpg


8j8yokmbrgsa_800.jpg


1rly6oqb25vd_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/soueast-dx3-is-klein-broertje-dx7/

Inmiddels leverbaar:

14034926827121_5335728_11.jpg


14033874664918_5335720_11.jpg


14034671912396_5335726_11.jpg


14034557201185_5335725_11.jpg


14034426094956_5335724_11.jpg


14052175450275_5335774_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4790/
 
Ik heb dit topic omgebouwd tot een algemeen topic over Soueast. De eerstvolgende introductie is de DX9, een grote SUV met zeven zitplaatsen. De DX9 is 4870 mm lang, 1950 mm breed en 1818 mm hoog; de wielbasis is 2800 mm. Onder de motorkap ligt een 1.8T benzinemotor met 180 kW/245 pk. Zo te zien gaat de introductie gepaard met een nieuw logo voor het merk.

v2-a1de28bd85444073736bf39d4c160ca3_720w.jpg


Soueast-DX9-2.jpg


Soueast-DX9-1.jpg
 
Soueast bestaat nog en dat is al heel wat. In de eerste tien maanden kwam de afzet van het merk op 6.230 exemplaren uit, meer dan een halvering ten opzichte van 2020. 2020 was een halvering ten opzichte van 2019, in 2018 lag de afzet op ruim 85.000 stuks en in 2017 op ruim 150.000 stuks. In oktober lag het marktaandeel van Soueast op 0,02%. Soueast zet de overlevingsstrijd voort en heeft twee nieuwe modellen gelanceerd.

DX9

Allereerst is er het nieuwe topmodel DX9, die zoals in mijn vorige bericht te zien was lang geleden al was aangekondigd. De maten en motor zijn zoals in dat bericht genoemd. Met de DX9 hoopt Soueast te kunnen concurreren met andere grote SUV's, zoals de voordelige Geely Haoyue, of de GAC Trumpchi GS8, Haval Shenshou en Changan CS95. Hopelijk kan Soueast lage prijzen vragen, anders wordt het een lastig verhaal.

846_635_20211209200115523162867634687.jpg


846_635_20211210093218652436875525276.jpg


846_635_20211209200115045293894154287.jpg


N7

Voorlopig een prototype is de N7, al oogt de auto al aardig productierijp. Het bovenste deel van het prototype lijkt nog niet helemaal goed uitgewerkt. Zoals eerder de door Pininfarina ontworpen DX7 en DX3 een geslaagd ontwerp hadden (mijns inziens), is de N7 ook prima gelukt.

846_0_20211209215726327942148612467.jpg


846_635_20211209200116384992481655707.jpg


846_635_20211209200116826547726363947.jpg


Bron: https://info.xcar.com.cn/202112/news_2063642_1.html
 
Voor Soueast geldt hetzelfde als voor Haima: het merk bestaat nog, maar vraag niet hoe. De kosten om een nieuw model uit te ontwikkelen en in productie te nemen lijken nu al te hoog, anders is het moeilijk te verklaren waarom Soueast nu de DX8 heeft gelanceerd, in plaats van die DX9 en N7 in productie te nemen.

De DX8 is een rebadge van de Jetour X70 van Chery. Net zo'n treurig stemmend geval als de nieuwe Mitsubishi ASX voor Europa, of de Mazda2 Hybrid en laatste Daihatsu Charade. Is dit de laatste stuiptrekking van Soueast?

De prijzen van de DX8 beginnen bij 86.900 RMB, de hoogwaardigere DX8S bij 112.900 RMB.

DX8

202211052811764714053236421_10134978_11.jpg


20221106739_10138246_11.JPG


202211051680_10134677_11.JPG


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/9672/

DX8S

202211087384_10144408_11.jpg


202211087381_10144409_11.jpg


202211087401_10144421_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/9823/
 
Volgens de laatste berichten zal Soueast gereorganiseerd gaan worden door Chery. Wat ik ervan begrepen heb, is dat Chery's divisie Karry/Jetour gaat helpen met nieuwe producten (zoals de op een Jetour gebaseerde DX8) en wanneer Soueast een geannualiseerde productie van 75.000 stuks bereikt (totaal tot nu toe dit jaar minder dan 5000 auto's), dat de huidige eigenaars (verschillende overheden in de provincie Fujian) 80% van de aandelen gratis zullen overdragen aan Chery. Vervolgens zal Chery ook nog eens ongeveer een 1 miljard yuan investeren in het updaten van de Soueast fabrieken. We zullen zien.
 
Soueast probeerde in 2022 nog de SEM Delica te slijten, een busje met elektrische aandrijflijn.

w1200_m82_yichecar_202207055692.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202207055693.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202207055749.jpg.webp



Soueast bestaat nog steeds. In januari werd Soueast volledig eigendom van Chery, waar de fabriek dus wordt gebruikt voor de productie van het populaire submerk Jetour.


Ik heb het idee dat Soueast in eigen land geen auto's meer verkoopt, maar Soueast wordt nu door Chery ingezet als exportmarkt in Rusland en Centraal-Azië. De website in Oezbekistan is al opgetuigd. In Rusland wordt nu een netwerk van tachtig Soueast-dealers opgezet.

18 Sep 2024 17:11

China to introduce another car brand to Russian market​

MOSCOW. Sept 18 (Interfax) - China's Soueast automobile brand is planning to enter the Russian market soon, the company's press service told Interfax.

"Soueast will offer Russian consumers two models at the start of sales, namely the flagship crossover, Soueast S09, in the D-SUV segment, and the intelligent urban crossover, Soueast S07, in the C-SUV segment," the company said. Full technical specifications and current prices will be announced before the launch of sales.

The third model, the Soueast S06 an urban crossover, is planned for launch in 2025, the company added. Around 80 Soueast dealerships are expected to open across Russia by the end of 2024, "with the prospect of scaling the brand's presence."

"The Russian market is strategically important for the Soueast brand. That is why we have been saying from the very beginning that we have come to Russia to implement serious and long-term plans," the press service quoted Soueast Deputy CEO for Business Development Ou Hao as saying.

Soueast Motor Corporation was founded in 1995 as a joint venture between China Motor Corporation and Fujian Motor Industry Group, according to public sources, with the company becoming part of Chery Group in 2024.


De S06, S07 en S09 zijn rebadges van Jetour-producten.

head_car01.png


0zHtX5fA9ZPqOuZ1FrpICCTD2iLqwJKAXgOVC0Tj.webp


head_car01.png



Verwarrend is de nieuwe Jetour X50 voor Rusland, Belarus en Centraal-Azië. Dit is gewoon een licht opgefriste Soueast DX5. Soueast/Chery/Jetour heeft er alleen een nieuw dashboard in gemonteerd. Daarmee is dit de enige Soueast die voortleeft, maar dan onder een andere merknaam en die gezien de populariteit van Jetour/Chery in deze regio waarschijnlijk veel populairder zal worden dan de Soueast DX5 en DX3 ooit waren.

1200x900


1200x900


1200x900
 
Terug
Bovenaan