Rutger DC
Asfaltkampioen
De animo voor Chinese autotopics was nogal geslonken, temeer omdat sommigen te kennen gaven door de bomen het bos niet meer te zien, vandaar dat ik het nu iets anders probeer aan te pakken. Per merk zal ik een overzicht geven van het productgamma, met daarnaast een korte introductie over het merk en een terugblik begeleid met wat (eigen) foto's.
In 1996 richtten de China Motor Corporation (CMC) en de Fujian Motor Industry Group de joint-venture Soueast op. CMC is een Taiwanese autofabrikant die in 1969 werd opgericht en sinds 1973 Mitsubishi's lokaal in Taiwan assembleert. Fujian Motor is genoemd naar de provincie Fujian, gelegen in het zuidoosten van het vasteland China en aan de overkant van Taiwan. Soueast is natuurlijk een verbastering van southeast, zuidoost(en) in het Nederlands. De Chinese naam Dongnan betekent eveneens zuidoost. Soueast was lange tijd een middelgrote Chinese autofabrikant, die op het hoogtepunt in 2017 nog ruim 151.000 auto's in China verkocht. Sindsdien is Soueast flink weggezakt. Dit jaar lijkt het op slechts eentiende van dat aantal uit te komen. Begin 2021 zal Soueast eindelijk weer een geheel nieuw product lanceren: de DX9. De enige elektrische auto van Soueast, de DX3 EV, heeft een 50,12 kWh groot accupakket en is een concurrent van de MG ZS EV.
De Mitsubishi Freeca is een ontwikkeling van CMC en werd in diverse Zuidoost-Aziatische landen verkocht. Soueast maakte de Mitsubishi Freeca lokaal als Soueast Freeca.

De Mitsubishi Mirage sedan of Lancer van de tweede helft van de jaren negentig werd door Soueast ook onder eigen vlag verkocht, later grondig gewijzigd als V3 Lingyue.

De V5 Lingzhi en V6 Lingshi kwamen in 2012 op de markt en zijn afgeleid van de laatste generatie Mitsubishi Lancer, die Soueast ook lokaal voor China produceerde.

De DX7 (of DX7 Bolang) was in 2014 de eerste geheel zelfstandig ontwikkelde Soueast en werd in 2016 gevolgd door de compactere DX3. Beide modellen zijn getekend door Pininfarina.


A5 Yiwu
Introductiejaar: 2012 (als V5 Lingzhi en V6 Lingshi)
Prijs vanaf 49.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5447/
DX3 & DX5
Introductiejaar: 2016 (DX5 in 2019)
Prijs vanaf 59.900 RMB & 69.900 RMB | DX3 EV400: v.a. 109.800 RMB
DX3
DX3 EV
DX5
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_4790/
DX7
Introductiejaar: 2014
Prijs vanaf 89.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_4790/
In 1996 richtten de China Motor Corporation (CMC) en de Fujian Motor Industry Group de joint-venture Soueast op. CMC is een Taiwanese autofabrikant die in 1969 werd opgericht en sinds 1973 Mitsubishi's lokaal in Taiwan assembleert. Fujian Motor is genoemd naar de provincie Fujian, gelegen in het zuidoosten van het vasteland China en aan de overkant van Taiwan. Soueast is natuurlijk een verbastering van southeast, zuidoost(en) in het Nederlands. De Chinese naam Dongnan betekent eveneens zuidoost. Soueast was lange tijd een middelgrote Chinese autofabrikant, die op het hoogtepunt in 2017 nog ruim 151.000 auto's in China verkocht. Sindsdien is Soueast flink weggezakt. Dit jaar lijkt het op slechts eentiende van dat aantal uit te komen. Begin 2021 zal Soueast eindelijk weer een geheel nieuw product lanceren: de DX9. De enige elektrische auto van Soueast, de DX3 EV, heeft een 50,12 kWh groot accupakket en is een concurrent van de MG ZS EV.
De Mitsubishi Freeca is een ontwikkeling van CMC en werd in diverse Zuidoost-Aziatische landen verkocht. Soueast maakte de Mitsubishi Freeca lokaal als Soueast Freeca.

De Mitsubishi Mirage sedan of Lancer van de tweede helft van de jaren negentig werd door Soueast ook onder eigen vlag verkocht, later grondig gewijzigd als V3 Lingyue.

De V5 Lingzhi en V6 Lingshi kwamen in 2012 op de markt en zijn afgeleid van de laatste generatie Mitsubishi Lancer, die Soueast ook lokaal voor China produceerde.

De DX7 (of DX7 Bolang) was in 2014 de eerste geheel zelfstandig ontwikkelde Soueast en werd in 2016 gevolgd door de compactere DX3. Beide modellen zijn getekend door Pininfarina.


A5 Yiwu
Introductiejaar: 2012 (als V5 Lingzhi en V6 Lingshi)
Prijs vanaf 49.900 RMB




Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5447/
DX3 & DX5
Introductiejaar: 2016 (DX5 in 2019)
Prijs vanaf 59.900 RMB & 69.900 RMB | DX3 EV400: v.a. 109.800 RMB
DX3


DX3 EV

DX5



Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_4790/
DX7
Introductiejaar: 2014
Prijs vanaf 89.900 RMB




Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_4790/