Alfa Romeo Stelvio | update 2023 op p. 2

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Alfa's first crossover takes aim at Germany's best[/size]
[size=x-small]November 16, 2016 @ 12:01 am[/size]
Larry P. Vellequette

Alfa Romeo's all-wheel-drive Stelvio features a torque vectoring differential to improve traction and stability, while its standard Q4 all-wheel-drive system allows transfer of up to 60 percent of torque to the front axle.

The Stelvio, named after a harrowing mountain pass in the Italian Alps, is built on FCA’s new Giorgio platform, which also underpins Alfa’s Giulia compact sport sedan.

It will be built at FCA’s plant in Cassino, Italy, and makes its global debut Wednesday at the Los Angeles Auto Show. It is expected to begin appearing in showrooms in 2017.

Alfa is the latest luxury marque -- after Porsche and most recently Jaguar, Maserati and Lamborghini -- to expand beyond a traditional car lineup and market increasingly popular SUVs and crossovers.

Fiat Chrysler is banking on the Stelvio to provide a big spark to the low-volume brand’s U.S. sales, which have slumped 23 percent this year to 441 vehicles, most of which are the 4C coupe and 4C Spider.

Alfa Romeo returned to the U.S. market in late 2014 after a nearly two-decade absence and is betting on the Stelvio to help draw a new generation of buyers as well as fans of rival German brands.

“American drivers are still getting to know the Alfa Romeo brand, and the introduction of the Stelvio is the best way to gain exposure to consumers in the bustling premium utility segment,” said Eric Lyman, chief analyst for TrueCar.

Fiat Chrysler is investing $6 billion to expand Alfa’s product lineup with the goal of generating global sales of 400,000 in 2018. The Stelvio is expected to account for a major chunk of that volume.

Reid Bigland, the global head of Alfa Romeo, told Autocar UK that the Stelvio will stand above its German competitors because of how it drives.

“The reason people will buy our midsized SUV is because they will get blown away by the driving dynamics,” he said. “Every car Alfa makes must stand apart for that reason. This car will not disappoint.”

The Stelvio will come with two available engines. The base model and midtrim Ti is powered by a 2.0-liter turbocharged inline-four with direct injection making 280 hp and 306 pounds-feet of torque. The top-end Quadrifoglio is powered by a 2.9-liter biturbo V-6 engine that generates 505 hp and 443 pounds-feet of torque -- good for a 0 to 60 mph time of 3.9 seconds, according to press materials obtained by Automotive News. The V-6 also features cylinder deactivation, allowing it to conserve fuel by shutting off half of its cylinders when not under load.

The all-wheel-drive crossover features a torque vectoring differential to improve traction and stability, while its standard Q4 all-wheel-drive system allows transfer of up to 60 percent of torque to the front axle.

Inside the cabin, the Stelvio shares a number of features with the Giulia, including its climate controls, flat-bottomed steering wheel with paddle shifters, and Apple CarPlay and Android Auto-compatible infotainment system.

They also share Alfa’s “DNA” selector knob, allowing the driver to change driving dynamics, including Race modes for the Quadrifoglio models. A second rotary dial in the center console controls the infotainment system.

When it enters production next year, the Stelvio will be available in 13 exterior colors with a sizable number of interior trim and color choices. Pricing was not announced.

AR-311169998.jpg

V2-311169998.jpg

V3-311169998.jpg

Bron: https://www.autonews.com/article/20161116/OEM04/311169998/alfas-first-crossover-takes-aim-at-germanys-best

V2-311169998.jpg

Ik dacht even dat het een dikke Fiat Tipo was op deze foto.

Tja wel veel trekjes van de Giulia, maar dan een opgeblazen versie en dus minder mooi. Zeg maar véél minder mooi. Best een leuke auto maar het had ook zomaar een Kia of een Mazda kunnen zijn.

Supermooi ontwerp, echt schitterend (wat een mooi interieur!!!, tenminste wat je ervan kan zien op de foto), Alfa geeft toch wel een signaal van herwonnen zelfvertrouwen af met zo'n mooi en krachtig ontwerp. De nieuwe Giulia is door de pers erg goed ontvangen en ik hoop voor deze Stelvia hetzelfde, op naar de Giulia SW en de opvolger van de 166, Alfa schijnt bezig te zijn met de ontwikkeling van een wagen in het E-segment, zal ook wel een plaatje worden.

[size=medium]Alfa Romeo Stelvio: SUV met hardloopschoenen[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 16 november 2016 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De eerste beelden van de Alfa Romeo Stelvio zwerven over het internet. De officiële onthulling staat voor vanavond gepland.

Hier is de eerste SUV van Alfa Romeo, de Stelvio! Het merk heeft de auto vernoemd naar de bochtige bergpas in het noorden van Italië. Net als bij de Giulia presenteert het merk als eerst de snelle Quadrifoglio-uitvoering, die je hier op de foto’s ziet.

De Stelvio Quadrifoglio heeft een 2.9 V6-motor met een vermogen van 510 pk. Daarmee accelereert de SUV in zo’n 4 seconden van 0 naar 100 km/u en gaat hij door totdat er 284 km/u op de teller staat. Standaard monteert Alfa Romeo Q4-vierwielaandrijving, met een geavanceerd differentieel dat hogere bochtsnelheden mogelijk maakt. De achttraps automaat kan in slechts 100 milliseconden van verzet wisselen.

De Stelvio komt uiteraard ook met minder krachtige motoren, waaronder de 280 pk sterke 2.0 benzinemotor en verschillende versies van de 2.2 dieselmotor. Ook die zijn leverbaar in combinatie met de achttraps automaat en vierwielaandrijving.

De 4,68 meter lange Stelvio, een concurrent van de BMW X3 en Audi Q5, komt in de loop van 2017 op de markt.

alfa-romeo-stelvio-284714-800.jpg

alfa-romeo-stelvio-284716-800.jpg

alfa-romeo-stelvio-284717-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/november/41865-alfa-romeo-stelvio-suv-met-hardloopschoenen

R W D zei:
Best een leuke auto maar het had ook zomaar een Kia of een Mazda kunnen zijn.

Een mooier compliment is nauwelijks denkbaar. Ik zie in de achterkant ook wel wat gelijkenissen met de Kia Optima SW. Dat vind ik nu net de meest geslaagde kant van de Stelvio, de neus lijkt een lompe variant van de Giulia en de hele auto ziet er inderdaad nogal uit als een opgepompte Giulia, waardoor de auto nogal pompeus en weinig elegant overkomt. Overigens zijn er wel meer merken die inspiratie lijken op te doen bij bijvoorbeeld Kia, denk aan de MPV van een Beierse autofabrikant die sterk lijkt op de Carens en de kleinste SUV van datzelfde merk had ook zomaar van Mazda (CX-5), Hyundai (Tucson), Ford (Kuga), Nissan (Qashqai), ... etc. kunnen zijn.

Dit is goed nieuws. RobEU en ik hebben een weddenschap waarbij ik heb gezegd dat de Stelvio dit jaar nog in productie zal gaan, hetgeen hij niet wil geloven. Volgens AutoEdizione worden de eerste exemplaren eind deze maand al geproduceerd, dus er is nog een redelijke marge over voor mij. :D

Meer on-topic: Best een fraaie auto geworden, wat mij betreft. Of beter: best een fraaie SUV, want zelf heb ik niet echt iets met dit type auto. Zoals D-C zegt een goed geslaagde achterzijde, iets wat bij bijv. de Levante juist niet gelukt is (behoorlijk anoniem). Verder wacht ik wat betere foto's af, die gefotoshopte bedoening komt de auto volgens mij niet ten goede.

Eigenlijk toont het alleen maar aan dat heel veel fabrikanten stylingsdetails van Alfa Romeo hebben overgenomen de laatste jaren. Ik zie namelijk een auto met een typisch Alfa design, en dan heb ik het niet alleen maar over de grille. Ook de langgerekte, over de achterschermen en achterklep uitgesmeerde achterlichten, en de lijn van de achterportier b.v. zijn typische Alfa kenmerken.
Ben blij dat Alfa de kentekenplaat van tussen de achterlichten naar de onderkant van de auto heeft gebracht. Dat hadden ze bij de Giulia ook moeten doen.

Ik vind 'm in ieder geval goed gelukt. Hij weet me meer te pakken dan de Giulia bij z'n introductie.

der Magistrat zei:
Dit is goed nieuws. RobEU en ik hebben een weddenschap waarbij ik heb gezegd dat de Stelvio dit jaar nog in productie zal gaan, hetgeen hij niet wil geloven. Volgens AutoEdizione worden de eerste exemplaren eind deze maand al geproduceerd, dus er is nog een redelijke marge over voor mij. :D

in de topicstart staat toch wat anders
When it enters production next year,

Carfanatic zei:
der Magistrat zei:
Dit is goed nieuws. RobEU en ik hebben een weddenschap waarbij ik heb gezegd dat de Stelvio dit jaar nog in productie zal gaan, hetgeen hij niet wil geloven. Volgens AutoEdizione worden de eerste exemplaren eind deze maand al geproduceerd, dus er is nog een redelijke marge over voor mij.

in de topicstart staat toch wat anders
When it enters production next year,

I know, ik heb heel veel verschillende verhalen erover gehoord. Sommige bronnen reppen over eind dit jaar, andere begin dit jaar en nog weer andere in de loop van 2017. Maar hé, ik wil wel winnen hè.

Lancia Lover zei:
Eigenlijk toont het alleen maar aan dat heel veel fabrikanten stylingsdetails van Alfa Romeo hebben overgenomen de laatste jaren. Ik zie namelijk een auto met een typisch Alfa design, en dan heb ik het niet alleen maar over de grille. Ook de langgerekte, over de achterschermen en achterklep uitgesmeerde achterlichten, en de lijn van de achterportier b.v. zijn typische Alfa kenmerken.

Dat is zeker waar, merken als Seat (vanaf de Toledo/Leon, Ibiza II/Cordoba facelift), Mazda (vanaf de eerste 6) werden al vaker vergeleken met Alfa (Spaanse Alfa en Japanse Alfa?) en ik vind het achterwerk van de Optima SW ook eerder Italiaans dan euhm... Aziatisch? Met de kont van de Giulia en Stelvio borduurt Alfa toch vooral voort op de Giulietta.

Prachtige wagen en een geheel eigentijds en echt Alfa ontwerp, kan er geen Kia in zien…. .

Aangezien ik zelf ook al zat te vergelijken, zal ik hier het interieur van de Giulia Quadrifoglio plaatsen ter vergelijking van dat dan de Stelvio Quadrifoglio.
2017-alfa-romeo-giulia-051-1.jpg

Alfa-Romeo-SUV-Stelvio-2017-Erlkoenig-1200x800-adbed46cb4615583.jpg

Edit: En hier een eerste foto van een niet-Quadrifoglio-Stelvio:
Stelvio-LA4.jpg

Reclamevideo #1
https://www.youtube.com/watch?v=FMl_Jwa3AX0

Reclamevideo #2

Edit: De embed-functie lijkt het niet te doen. Dan maar zo.

Het dashboard lijkt toch wel erg veel op dat van de Giulia. Niet dat dat geen mooi dashboard is, maar daar had Alfa wat meer uit kunnen halen.

Gewoonweg een plaatje, fantastisch ontwerp, de Italianen kunnen het dus nog steeds, mooiste SUV en een van de mooiste wagens op de markt.

[size=medium]Nu officieel: Alfa Romeo Stelvio[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 17 november 2016 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Diverse foto’s lekten gisteren al uit, nu kunnen we officieel kennis maken met de eerste SUV van Alfa Romeo. De Stelvio debuteert, net als de Giulia, als snelle Quadrifoglio met 510 pk.

Alfa Romeo zet met de Stelvio direct een statement neer. Het nieuwe model wordt eerst getoond in Quadrifoglio-trim, met 510 pk sterke 2,9 V6 turbomotor. De Stelvio wil de meest sportieve auto in zijn segment zijn en de Quadrifoglio-uitvoering is dat zonder meer. Geen enkele concurrent biedt een middenklasse SUV aan met zóveel vermogen – ook Porsche niet.

De Quadrifoglio is onder andere te herkennen aan de in carrosseriekleur meegespoten beschermingsranden, dikkere bumpers en de vier uitlaatpijpen aan de achterkant. De gewone versies, die later worden onthuld, hebben een iets bescheidenere uitstraling. In het interieur onderscheidt de snelste uitvoering zich onder andere met een rode startknop, sportstoelen en koolstofvezel delen op het dashboard.

De Stelvio beschikt over Q4 vierwielaandrijving. Dit systeem stuurt in normale omstandigheden 100 procent van de trekkracht naar de achterwielen. Alfa Romeo belooft dat de Stelvio, ondanks de aanwezigheid van het Q4-systeem, het rijplezier biedt van een achterwielaangedreven auto. De voorwielen worden pas bijgeschakeld als de auto grip dreigt te verliezen. Het slimme systeem berekent op basis van verschillende parameters welke wielen meer of minder power nodig hebben. Net als de Giulia beschikt de Stelvio Quadrifoglio over Torque Vectoring, waarmee het koppel per achterwiel apart geregeld kan worden. Dit zorgt voor meer grip en minder snel ingrijpen van traction control.

De Quadrifoglio is verder voorzien van koolstof-keramische remschrijven, adaptieve wielophanging, een achttraps automaat en een rijstandenknop met vier instellingen, waaronder ‘Race’.

De Stelvio meet in de lengte 4,68 meter, dat is ongeveer net zoveel als zijn concurrenten en de Giulia. De nieuwe Alfa is met 1,65 meter beduidend lager dan de gemiddelde SUV en met 2,16 meter ook flink breder. Naast de 2.9 V6-motor kondigt Alfa Romeo nog een 2.0 turbomotor met 280 pk aan. Meer motoren, waaronder 2.2 diesels, staan op de planning.

De Stelvio komt in de loop van volgend jaar naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.

alfa-romeo-stelvio-284749-800.jpg

alfa-romeo-stelvio-284750-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/november/41876-nu-officieel-alfa-romeo-stelvio

Volgens de beste journalistieke bron voor nieuws over Italiaanse auto's, blad en site Quattroruote, komen de specificaties van de Europese versies pas bij de presentatie daarvan in Genève (dus maart 2017) en zal de Stelvio eerst in de Amerikaanse showrooms staan en pas daarna in de Europese.

Is hij wel geschikt voor Italië? Ik bedoel maar, je zal in zo'n leuk oud stadje ergens in de bergen wonen in een passend palazzo, met middeleeuwse straatjes er omheen, en daar moet je dan een auto van 2.15m breed naar toe sturen. Nederlandse parkeervakken houden ook niet over. Die breedtemaat lijkt me echt iets voor Amerikanen. Nou is Marchionne natuurlijk ook een Canadees.

Oxymoron zei:
Is hij wel geschikt voor Italië? Ik bedoel maar, je zal in zo'n leuk oud stadje ergens in de bergen wonen in een passend palazzo, met middeleeuwse straatjes er omheen, en daar moet je dan een auto van 2.15m breed naar toe sturen. Nederlandse parkeervakken houden ook niet over. Die breedtemaat lijkt me echt iets voor Amerikanen. Nou is Marchionne natuurlijk ook een Canadees.

Die maat moet je echt niet vergelijken met de breedte die staat genoteerd in bijvoorbeeld Carbase van andere auto's. Ik twijfel er niet aan dat die 2.15 meter de breedte inclusief de buitenspiegels is.

der Magistrat zei:
Reclamevideo #1

Reclamevideo #2

Edit: De embed-functie lijkt het niet te doen. Dan maar zo.

Wat een ontzettend goede promotievideo's van de Stelvio, helemaal Alfa, goed gedaan, puik werk van het reclamebureau.

Tjsa, weinig indrukwekkend moet ik zeggen voor een revival Alfa.

Vind hem erg Mazda-ish.

Smaken verschillen maar ik vind het een beauty, schitterende wagen. Bovenstaande foto's flatteren de wagen niet dus even wachten op betere persfoto's van de meer reguliere versies.

Ik vind de kont bij deze auto en de Giulia totaal niet bijzonder. Niet lelijk hoor maar wat simpel terwijl dit bij de MiTo en Giulietta veel beter is.

Lekkere dikke auto.
Dat kun je niet meer van SM zeggen.
Dat is maar een gekrompen oud mannetje op de foto.

P. Klieder zei:
Tjsa, weinig indrukwekkend moet ik zeggen voor een revival Alfa.
Vind hem erg Mazda-ish.

Ik ook. Slecht teken ook dat FCA erover denkt Alfa en Maser in de verkoop te doen. Vallen de vooruitbestellingen tegen?

Marchionne had er goed aan gedaan om voor Alfa helemaal samen te werken met de Alfa onder de Japanners, Mazda.
Dan had het om te beginnen een nieuwe spider opgeleverd op basis van de MX-5. Niemand verwachtte een Fiat 124.
Maar ook een Guilietta op basis van de Mazda 3 en een Stelvio op basis van de CX-5.
Had misschien wel 10-15.000 euro per model kunnen schelen.
Voor een (luxe) sportsedan had dan sam-sam kunnen worden gedaan met Maserati.

OK. Hoop bla bla om een auto die al bestaat. Alfa, het volgende merk dat gemist kan worden.

Het wordt tijd dat de Chinezen hier gaan komen, krijgen die Duitsers eens wat peper in de reet om met wat originelers dan 20 variaties op hetzelfde (huis)thema te komen.

Anderson zei:
De variatie is er in ieder geval groot. En "kleurrijk" om het eufemistisch te noemen.

Mwah, tientallen SUV's die soms amper van elkaar te onderscheiden zijn... nee, echt variatie zou het ik niet willen noemen.

Nog los van de talloze kopieën van juist die Duitse auto's

Het was maar een steen in de vijver.

En om nou te zeggen dat wat er aan Europese merken over is nou zo onderscheidend bezig is...

Anderson zei:
Het was maar een steen in de vijver.

En om nou te zeggen dat wat er aan Europese merken over is nou zo onderscheidend bezig is...

Wou jij beweren dat je moeite hebt om een XC90, X5 en Q7 uit elkaar te houden?

Oh, dat nog net niet. Een Fiat 500 kan ik ook nog wel herkennen ten opzichte van een A7. Maar daar ga je al. Audi lanceerde zo'n fastback, BMW er weer overheen met achterlijke GT's (of het was andersom), en Volvo nu met de S90.

Onderling wel herkenbaar, maar het aapt elkaar lekker na qua concept als er een niche gevonden is. We zien wat dat "brutale" (campagne) van de S60 inmiddels doet: geen scheet, al na 2 jaar niet. Schoenmaker hou je bij de leest. De kaalslag in de Europese automobielindustrie is al bijna compleet.

Afijn, dit gaat wel erg ver bij Alfa vandaan. Kern is dus: dit voegt weinig toe voor Alfa, en gaat Alfa niet redden. Een jaar of 15 geleden zag het er veelbelovend uit, nu is het merk gewoon op sterven na dood. Zie jij het nog goed komen?

Anderson zei:
Onderling wel herkenbaar, maar het aapt elkaar lekker na qua concept als er een niche gevonden is. We zien wat dat "brutale" (campagne) van de S60 inmiddels doet: geen scheet, al na 2 jaar niet. Schoenmaker hou je bij de leest. De kaalslag in de Europese automobielindustrie is al bijna compleet.

Afijn, dit gaat wel erg ver bij Alfa vandaan. Kern is dus: dit voegt weinig toe voor Alfa, en gaat Alfa niet redden. Een jaar of 15 geleden zag het er veelbelovend uit, nu is het merk gewoon op sterven na dood. Zie jij het nog goed komen?

Alfa kopieert volledig het BMW gamma. Ze kopiëren ook de marktpositie van BMW. Zelfs de prijzen zijn des BMW's. En voor het gespeelde onderscheid worden de woorden "design" en "karakter" van stal gehaald. Gaaaaaaaaap

Maserati is precies zo. Een diesel, een SUV... Copy/paste Porsche.

P. Klieder zei:
Alfa kopieert volledig het BMW gamma. Ze kopiëren ook de marktpositie van BMW. Zelfs de prijzen zijn des BMW's. En voor het gespeelde onderscheid worden de woorden "design" en "karakter" van stal gehaald. Gaaaaaaaaap

Haha, als een Italiaans automerk een auto vergelijkbaar prijst met een Duitse concurrent is dat al een teken van kopieerdrift. Het is duidelijk dat je niet in staat bent de Italiaanse autobouwers op hun merites te beoordelen.

Wat een bloedmooie wagen is het toch geworden onvoorstelbaar, wat een mooi ontwerp. Daar kan wat mij betreft geen 'Duitser' of 'Zweed' tegenop. De grijze first edition is een plaatje. Ben benieuwd wat de vanaf prijzen gaan worden, schat in vanaf 50K, dan heb je met wat extra's en mooie dikke velgen denk ik voor 65K een geweldige wagen.

P. Klieder zei:
Anderson zei:

Jij had verwacht dat Alfa stadsbussen en vrachtwagens was gaan bouwen?

Terug
Bovenaan