Officieel: Audi Q5

Guest
AutoWeek

utny2z6bf9ni.jpg

Na onder meer de A4 en A5 is het de beurt aan de Q5 van Audi om een strakke make-over te krijgen. Dit is de compleet nieuwe tweede generatie!
Geheel naar de laatste trend toont de auto niet allen strakker, maar verliest hij ook daadwerkelijk gewicht. De winst op dat gebied bedraagt volgens Audi maximaal 90 kilogram. Het merk meldt daar trots bij dat de Q5 tegelijkertijd aan alle kanten is gegroeid met z'n lengte van 4,66 meter, breedte van 1,89 meter en hoogte van 1,66 meter. De lengte is inderdaad iets toegenomen ten opzichte van de 4,63 meter lange eerste Q5, maar breedte en hoogte blijven ten opzichte van de 1,90 en 1,65 meter van die auto nagenoeg gelijk.

Die eerste Q5 kwam in 2008 op de markt en ging toen de strijd aan met de in datzelfde jaar gelanceerde Volvo XC60. Ook de BMW X3, die toen al vier jaar op de markt was, kreeg er een concurrent bij. De eerste Q5 kenmerkte zich net als andere Audi-modellen uit die tijd door een bijzonder ronde vormgeving. Het nieuwe model krijgt net als de nieuwe A4 en A5 strakkere lijnen en heeft net als die auto's een opvallende vouw op z'n flank. Toch blijft de basisvorm gelijk. Ook de in de achterklep geïntegreerde lichtunits komen terug. Die geeft toegang tot een bagageruimte die 10 liter meer inhoud heeft dan voorheen.

Ook het interieur wordt volgens verwachting geüpdate. Dat betekent dat Audi's 'virtual cockpit', het multifunctionele scherm dat het instrumentarium vervangt, z'n weg vindt naar de Q5. Op het gebied van connectiviteit en infotainment schermt Audi met een WiFi-hotspot voor maximaal acht gebruikers, een simkaart-aansluiting voor roaming in heel europa en een MMI connect-app waarmee je je Q5 vanop afstand in de gaten kunt houden. Kortom: alle snufjes zijn aanwezig. Dat geldt ook voor de nodige (actieve) veiligheidssystemen, die de auto binnen de lijntjes houden en waar nodig afremmen.

Motoren

Op benzinegebied is de keuze vooralsnog erg overzichtelijk: alleen de 2.0 TFSI met 252 pk is vanaf het begin te bestellen. Dieselrijders kunnen hun 2.0 TDI in drie verschillende varianten bestellen, met 150, 163 of 190 pk. Bovendien kunnen zij opteren voor de 3.0 TDI, die 286 pk op het asfalt zet. Begin 2017 moeten de eerste Q5's uit Audi's fabriek in Mexico in Nederland arriveren.

1a5yn75brbrj.jpg

Ik ben geen Audi-fan maar vind deze best geslaagd. Mooi om de golvende flanklijn van de A5 ook hierop te zien.

De laatste nieuwe Audi's (A4, A5, Q7, TT etc.) konden mij absoluut niet bekoren, maar ik vind deze Audi zeer geslaagd.

Alles lijkt te kloppen en (gelukkig) in het interieur niet de doorgetrokken ventilatieroosters. Ja, dit is een mooi product imo (y)

Ik vind dit ontwerp ook zeer geslaagd, de nieuwe designrichting van Audi lijkt bij deze Q5 eindelijk geslaagd te zijn (hoewel ik de nieuwe A5 ook wel fraai vindt). De afwerking zal wel weer griezelig mooi zijn, onvoorstelbaar dat Audi de lat steeds weer hoger weet te leggen. Wordt weer sparen.

Live @ Mondial de l'Automobile Parijs:

autosalon-parijs-2016-audi-q5-283743-800.jpg

autosalon-parijs-2016-audi-q5-283746-800.jpg

autosalon-parijs-2016-audi-q5-283738-800.jpg

autosalon-parijs-2016-audi-q5-283749-800.jpg

Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/september/41601-audi-q5-helemaal-nieuw-maar-subtiel-vernieuwd

Op zich een aardige evolutie, maar ik vind het allemaal wat grof en weinig subtiel bij Audi. De achterkant vind ik niet mooi, het interieur als vanouds wel.

Wondermooie auto.
Typisch een VAG product.
Alles klopt weer.
Tijdloze klasse.
Het knettert er van af.

SQ5

di4yfofbqpp1.jpg

l83yzkcbbhjz.jpg

f56y8whbr7f8.jpg

pwjy1odbql4k.jpg

2pgybsrb9a9i.jpg

63uyjdobcm2d.jpg

ps2y1aub1ee3.jpg

t9yys5xbg22l.jpg

9jvyx73bsotv.jpg

7mby7cbbacmo.jpg

2tsy087byhbe.jpg

l8ny2aebzsgf.jpg

[size=x-large]Audi presenteert SQ5[/size]

354 pk sterke 3.0 TFSI keert terug naar Nederland. In september vorig jaar presenteerde Audi de tweede generatie van de Q5. In Detroit maken we kennis met de sportieve uitvoering van de cross-over, de SQ5. De krachtigste variant van de Q5 wordt voorzien van een 3.0 TFSI die 354 pk en 500 Nm levert. Wie dat vermogen vol benut, heeft na 5,4 secondn een snelheid van 100 km/h op de snelheidsmeter staan. Op optisch vlak onderscheidt de SQ5 zich van zijn mindere broers door sportieve accenten én het sportonderstel dat de Q5 dichter bij het asfalt brengt. Van de vorige generatie had Audi al een SQ5 op de prijslijst staan. In Nederland had die spierbundel een 313 pk sterke 3.0 TDI in het vooronder liggen. Op andere markten dan die van ons werd een SQ5 met dezelfde 354 pk sterke 3.0 TFSI-motor geleverd als waarover de nieuwe SQ5 beschikt. De nieuwe SQ5 met 3.0 TFSI-motor komt in dit geval wél naar ons land.
https://www.autoweek.nl/nieuws/audi-presenteert-sq5/

SQ5 live @ NAIAS Detroit:

2018-Audi-SQ5-101-1-876x535.jpg

2018-Audi-SQ5-102-1-876x535.jpg

2018-Audi-SQ5-109-1-876x535.jpg

Meer foto's: https://www.caranddriver.com/news/2018-audi-sq5-photos-and-info-news

Toppunt van triestigheid. Terwijl het natuurlijk wel een topding is. Je moet je als fabrikant niet verlagen tot dit soort zaken. Uitlaten behoren een resultante te zijn van motorisering en technische noodzaak, vorm volgt functie, en niet nep design gedoe. Maar dat is mijn mening.

Caspian zei:
Heeft dat ding nou serieus namaak uitlaten in de bumper? :confused:

Er zitten wel uitlaatpijpen maar die sluiten gewoon niet zo mooi aan op de eindstukken. Zie je bij al die S- en RS-modellen. Gewoon slecht afgewerkt dus, schijnt een typisch Audi-dingetje te zijn.

[D2] zei:
Caspian zei:
Heeft dat ding nou serieus namaak uitlaten in de bumper? :confused:

Er zitten wel uitlaatpijpen maar die sluiten gewoon niet zo mooi aan op de eindstukken. Zie je bij al die S- en RS-modellen. Gewoon slecht afgewerkt dus, schijnt een typisch Audi-dingetje te zijn.

Volgens mij sluiten die uitlaten helemaal niet aan op de eindstukken, maar lopen ze achter de bumper naar beneden. Dat vind ik al triest op de 120pk diesel Passat van mijn vader, maar op een S-model vind ik het helemaal triest. Doe dan geen grote eindstukken.

Begrijpelijk dat Peugeot ook zoiets toepast op de 308 GTI en de GT-Line uitvoeringen. Maar bij een zogenaamde 'echte auto' (vrij naar RWD), is dat natuurlijk onvergeeflijk.

Toch wel het laatste waar je naar kijkt lijkt mij (de uitlaat) bij zo'n mooie wagen als de Q5...:)

Er zijn best veel merken met 'dubbele uitlaten'. Valt me op dat voor Volvo's het hebben (V40, V60) en Mazda's 6 station hebben het ook, en dan niet de sterkere versies maar gewoon de gangbare modellen.

Bimmert zei:
Er zijn best veel merken met 'dubbele uitlaten'. Valt me op dat voor Volvo's het hebben (V40, V60) en Mazda's 6 station hebben het ook, en dan niet de sterkere versies maar gewoon de gangbare modellen.

Maar bij mijn V40 D2 werken ze wel gewoon allebei. Er kom tenminste rook uit.

Dat idd. En wat moeten ze wel niet denken bij bejaardensoos De Krakeling in Heukelum?? Daar heeft waarschijnlijk niemand een "nepuitlaat".

Autozine over de nieuwe Audi A5:

Ondanks de slogan "Voorsprong door techniek" is er niets nieuws of innovatiefs aan deze A5. Hier geen energie uit waterstof, geen elektrische motor of zelfs maar een hybride. Ook de uitrusting biedt niets nieuws of unieks. (...) Als het om innovatie gaat, is een eenvoudige Golf van moederbedrijf Volkswagen inmiddels vernieuwender dan deze Audi A5. (...) Tegelijkertijd is de Audi A5 Coupé rationeel moeilijk te verantwoorden. Het verschil met de concurrentie is gering en enige vorm van "voorsprong door techniek" is ver te zoeken.

Wat dat betreft is die nepuitlaat wel een prachtige Audi-vinding die weer recht doet aan Audi's slogan "Voorsprong door techniek". Autofabrikanten zonder nepuitlaat lopen achter de feiten aan, totdat ze het jatten van Audi.

Mercedes heeft ook nepuitlaten. Dit wordt net zo gewoon als nep uitlaat geluid. Of een Maserati SUV... Of een Maserati SUV op diesel....

Ik vind het knap dat je je aversie jegens de Italiaanse merken in je reactie weet te verwerken!
Mij interesseert het overigens niet zo, die nepuitlaat. Ik heb een auto met dubbele uitlaat, spoiler en 2 pk, da's ook meer show dan go.

Toch wel mooie bak hoor, zeker als SQ5.. maar idd, die 'uitlaten' o_O

hAH1g6z.jpg

j9SX6Ix.jpg

OUuhXKe.jpg

hT32qEL.jpg

Volgens mij was het ooit Peugeot dat begon met die nepuitlaten, op de 308 GTI. Schande sprak men ervan. Ik vraag mij vooral af wat in godesnaam het voordeel is van deze constructie. Is het aerodynamisch wellicht, omdat de hitte uit de uitlaat nu anders geleid wordt? Of zien we het verkeerd, en moeten we dit niet beschouwen als een 'nepuitlaat', maar als een subtiele bumperversiering die geheel toevallig doet denken aan uitlaatmonden? ;)

Ik denk dat de fabrikant zal beweren dat het gewoon een chromedesign ding is en dat het op "uitlaten" lijken. Ik vind het geen gezicht. Maar meer merken hebben het idd, Peugeot, Renault, Mercedes, Audi etc

Niets nepuitlaten! Dat is een bullbar, maar dan aan de achterkant gemonteerd. Innovatief, voorsprong door techniek. Dat niemand dat begrijpt!!

[size=medium]Audi ontketent SQ5 TDI[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 21 februari 2019 11:11[/size]

De Q5 heeft een nieuwe topversie: de SQ5. Opvallend gegeven: ondanks alle negatieve aandacht die dieselmotoren momenteel naar zich toetrekken heeft de nieuwe SQ5 net als de SQ5 van de vorige generatie een dieselmotor onder de kap.

De SQ5 van de vorige generatie kreeg van Audi een 313 pk en 650 Nm sterke 3.0 TDI onder de kap, een zescilinder waarmee de SUV in 5,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h kon sprinten. Deze nieuwe SQ5 doet daar nog even een stevige schep bovenop. Hoewel de SQ5 wederom een 3.0 TDI in zijn neus heeft liggen, is die machine nu 347 pk en 700 Nm sterk! Daarmee is een snelheid van 100 km/h opnieuw in 5,1 tellen bereikt, maar reken vooral op nog rappere tussensprints.

De nieuwe SQ5 krachtiger dan z'n voorganger, maar krijgt ook een 48 Volt-systeem en een mild-hybride systeem. De energie wordt opgeslagen in een kleine batterij die onder de bagageruimte een plek heeft gekregen. Naast een turbo heeft de SQ5 verder een elektronisch aangestuurde compressor die vooral bij de lagere toerentallen zijn werk doet.

De topsnelheid van de SQ5, die standaard gekoppeld is aan een S tronic-transmissie met acht verzetten die het vermogen over alle vier de wielen verdeelt, ligt op 250 km/h. Wie dat niet uitprobeert en ook de 0-100-tijd niet tracht te halen, moet volgens Audi een gemiddeld verbruik van 6,6-6,8 l/100 km kunnen scoren.

Audi slaat de orderboeken medio maart open. De vanafprijs wordt in de aanloop daarnaartoe vrijgegeven.

06yy3gibtq4u_800.jpg

rleyeiqbujp8_800.jpg

zxxyxbxbihlq_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/audi-ontketent-sq5-tdi/

[size=medium]Audi komt met plug-in hybrides van A6, A7, A8 en Q5[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 25 februari 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Audi introduceert in een klap zeven nieuwe plug-in hybride-uitvoeringen, verspreid over drie modellen. De A6, A7, A8 en Q5 krijgen de nieuwe aandrijftechniek.

Audi maakt vaart met de elektrificatie van zijn assortiment. Het merk voegt in een keer zeven nieuwe plug-in hybrideversies toe. De A6, A7 Sportback en Q5 worden leverbaar als 50 en 55 TFSI e, terwijl het aanbod van de A8 wordt aangevuld met de 60 TFSI e. Die laatste is voorzien van een 3.0 V6 benzinemotor, een elektromotor en Quattro-vierwielaandrijving. Het is met 449 pk vermogen en 700 Nm koppel de krachtigste van de drie verschillende plug-in hybride aandrijflijnen die Audi presenteert.

In de 50 en 55 TFSI e-versies is de elektromotor gekoppeld aan een 2.0 TFSI benzinemotor, een S-Tronic automaat en vierwielaandrijving. Het verschil zit in het vermogen van de twee versies: 299 om 367 pk. Ook het koppel verschilt, met 500 Nm heeft de 55 TFSI e 50 Nm meer trekkracht dan de 50 TFSI e-uitvoering.

De accu’s van de stekkerhybrides zijn ondergebracht in de bodem van de bagageruimte. Audi belooft voor alle versies een elektrische actieradius van zo’n 40 kilometer. Die waarde is vastgesteld volgens de nieuwe, meer realistische WLTP meetmethode. Audi verwacht dat gebruikers in de praktijk ongeveer een derde van de tijd volledig elektrisch zullen rijden. De hybride aandrijflijn wekt stroom op bij het afremmen, tot wel 80 kW aan vermogen.

De nieuwe hybride-uitvoeringen zijn nog dit jaar te bestellen. De prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.

nieuwe-plug-in-hybrides-audi-300729-800.jpg

nieuwe-plug-in-hybrides-audi-300730-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/februari/46152-audi-komt-met-plug-in-hybrides-van-a6-a7-a8-en-q5

2021-audi-q5.jpg

2021-audi-q5.jpg

2021-audi-q5.jpg

2021-audi-q5.jpg

2021-audi-q5.jpg

2021-audi-q5.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/431199/2021-audi-q5-facelift-update/

Basis
LbcLIcQ.png

Advanced
uABhtyU.png

S-Line
WmSv7II.png

S-Line met opties
674uYFp.png

Basis
nN1UUtF.png

Advanced
KM2o88p.png

S-Line
L3I67Gz.png

S-Line met opties
ATDGRqd.png

2021-audi-q5.jpg

Gaat dit nog over wagens of over een kermisattractie. Jongens toch, wat een kinderachtig gedoe.
Met een radiatorrooster van een maatje kleiner en zonder al dat zwarte plastic errond zou dit ook een mooie wagen kunnen zijn.

Een typische facelift waarbij het nieuwe, afgeronde front niet harmonieert met de rest van het hoekige ontwerp. Het wordt er geenszins een lelijke auto door, de oude vind ik echter geslaagder (zoals bij 95% van alle facelifts).

Live foto's van de Q5 facelift:

200831100126925030.jpg

200831100126497396.jpg

200831100127521113.jpg

2-BBAFE28-453-D-4-A15-B4-D5-9-C653-B3-B9657.jpg

4-D80-C00-D-BB37-4-A4-D-809-B-43-B0-CBD3-B68-D.jpg

Via https://worldscoop.forumpro.fr/t12904p50-2020-audi-q5-ii-restyle

Terug
Bovenaan