RobEU zei:
Elco zei:
Een vaag verhaal, Oxymoron. Bij een auto met schuifdeuren zit de deurgreep ook niet op de plek 'waar men hem verwacht'. Ook zijn ze na een crash wellicht wat lastiger te openen omdat er meerdere bevestigingspunten zijn, die derhalve kunnen blokkeren. Kortom, je spreekt dan wel hard maar ook jezelf tegen.
Dat dus. Plus is het maar de vraag in hoeverre een elektrische deur functioneert na een ongeval. Dat lijkt me een grotere issue dan een handgreep die een decimeter hoger zit.
.
Wat ik bedoel is dat een essentieel bedieningselement als een deurkruk niet op een plaats moet zitten waar je het niet verwacht. Een huis met een deur met de kruk op anderhalve meter hoogte - omdat de architect dat zo leuk vond - is ook niet handig. Daarom mag een architect dat ook niet: deurkrukken zitten op een voorgeschreven hoogte, samen met lichtschakelaars; die moet je op de tast kunnen vinden. Net zo onhandig zijn stengels achter het stuur die "verwisseld" zijn: als je richting aangeeft worden de ruiten gewist. Je went er aan, maar het is niet handig. Ik heb ooit een Renault 5 gehad waarbij de deurkrukken zoals bekend bestonden uit een palletje achter een uitsparing in de rand van de deur. Was ik snel aan gewend, maar passagiers vroegen zich vaak af hoe die deur open ging. En ik heb een buurman van midden 80 die slecht ziet. De man heeft twee kinderen, de een met een C3, de ander met een Clio. Ze komen hem vaak halen, en bij de Clio is het steeds weer even nadenken waarom die kruk niet onder de ruit zit (hij weet inmiddels dat het geen driedeurs is - dat was bij de eerste keer even de vraag). Ook met die klanten moet een ontwerper rekening houden. Bij de Chevrolet Spark zit de handgreep achter boven in de stijl; bij de latere Opel Karl "gewoon" onder de ruit. Kon weleens voortschrijdend inzicht zijn.
Voor het overige zit de deurgreep van een schuifdeur achter wel degelijk op de plaats waar hij moet zitten. Zo'n deur opent als een "suicide door", van voor naar achter, en de kruk zit op de openende kant; dat geldt voor alle deuren, ook in huis. En omdat de hoogte gelijk is aan die van de deurgreep voor is ook zichtbaar waar je hem pakt. Dat elektromotortje speelt verder geen rol; de deur kan altijd met de handgreep geopend worden - tenzij hij bij een botsing zodanig verfrommeld is dat de brandweer erbij moet komen. Maar voor een klapdeur geldt hetzelfde. Wie vol in de flank geraakt wordt stapt aan die kant niet meer uit; heb ik wel eens gehad met een vrachtwagen van het leger die van links kwam.